|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

צהר לפרשה

השליח והמשלח

מעמדו של משה במתן תורה הוא של מתווך בין השם לבין עם ישראל - וזה מה שנותן לו את העוצמה מול העם
29/01/2016  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  "ידינו לא שפכו"
  מנהיגות לוקחת אחריות

בפרשת יתרו, לצד הקמת המערכת המשפטית ומתן תורה, מתבסס מעמדו של משה כמנהיג המתווך בין העם לאלוהיו. במהלך ימי ההכנה למתן תורה, משה עולה ויורד מן ההר שוב ושוב, כדי לקבל את דבר השם ולמוסרו לישראל ולהכינם אל הרגע בו "יירד ה' לעיני כל העם על הר סיני".

על-פי רש"י, משה עלה להר בתאריך ב' בסיון. למחרת הוא יורד וקורא לזקני ישראל שבפיהם שתי תשובות של העם: "ויענו כל העם יחדיו ואמרו: כל אשר דיבר ה' נעשה, וישב משה את דברי העם אל ה'... ויגד משה את דברי העם אל ה'".

חז"ל הבחינו שחסר כאן משהו. משה משיב את דברי העם, "כל אשר דיבר ה' נעשה", ושומע באותו מעמד "הנה אנכי בא אליך". לכאורה, "ויגד משה" צריך להיות למחרת, אחרי שירד אל העם ומסר להם את דבר השם ועלה שוב. אולם מה שמע הפעם משה מפי העם ומה השיב לקב"ה? על כך רש"י עונה: "ויגד משה את דברי העם. תשובה על דבר זה שמעתי מהם שרצונם לשמוע ממך, אינו דומה השומע מפי השליח לשומע מפי המלך, רצוננו לראות את מלכנו".

נראה שבדברים אלו נוגע רש"י במפגש בין שתי מגמות סותרות במעמד הר סיני, הקשורות למקומו של המנהיג כמתווך בין העם לאלוהיו.

תכליתו של מעמד הר סיני הוא המפגש הבלתי אמצעי בין השם לבין העם - "יירד ה' לעיני כל העם על הר סיני". מדובר במפגש חד-פעמי שלא היה ולא יהיה עוד כמוהו. "עינינו ראו ולא זר". הראייה עומדת במוקד האירוע שפותח בהכרזה "אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים", ומסתיים ב"אתם ראיתם כי מן השמים דיברתי עימכם".

עם זאת, למעמד יש תכלית נוספת והיא ההכרה במעמדו של משה כמעביר את דברו של השם. כך הם דברי הרמב"ם בהלכות יסודי התורה (פרק ח', הלכה א'):

"משה רבינו לא האמינו בו ישראל מפני האותות שעשה... ובמה האמינו בו? במעמד הר סיני שעינינו ראו ולא זר ואזנינו שמעו ולא אחר האש והקולות והלפידים והוא נגש אל הערפל והקול מדבר אליו ואנו שומעים משה משה לך אמור להן כך וכך... ומנין שמעמד הר סיני לבדו היא הראיה לנבואתו שהיא אמת שאין בו דופי? שנאמר 'הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם', מכלל שקודם דבר זה לא האמינו בו נאמנות שהיא עומדת לעולם אלא נאמנות שיש אחריה הרהור ומחשבה".

לדברי הרמב"ם, מעמד הר סיני נותן תוקף לא רק לדברי משה מכאן ואילך, אלא לכל דברי הנביאים הבאים מכוח נבואתו של משה.

שתי המגמות הסותרות צריכות להשתלב יחד. אין די בכך שישראל יאמינו במשה כשליח, אלא הם צריכים גם לראות בעצמם את המעמד, כבקשתם הם: "רצוננו לראות את מלכנו". ישראל אכן זוכים לכך, אך מיד אחרי המעמד הם אומרים: "דבר אתה עימנו ונשמעה, ואל ידבר אלוהים עימנו פן נמות".

בספר דברים אנחנו מוצאים את שני העניינים זה בצד זה: "פנים בפנים דיבר ה' עימכם בהר מתוך האש. אנכי עומד בין ה' וביניכם בעת ההיא להגיד לכם את דבר ה'". מחד-גיסא - "פנים בפנים"; אבל מאידך-גיסא - "אנכי", משה, "עומד ביניכם".

פן אחר של היחס בין שלושת הגורמים - הקב"ה, העם ומשה - בא לידי ביטוי במדרשים העוסקים בשאלה היכן עמד משה בשעת הדיברות, לרגלי הר סיני עם ישראל, או בראש ההר עם השם. כך מתוארים הדברים בפרקי ד"ר אליעזר:

"אמר לו הקב"ה למשה: רד אל המחנה ואחר כך אני משמיע את תורתי, 'רד העד בעם'. משה היה רוצה להיות שם, אמר לו: כבר העידותי בעם. אמר לו: לך וקרא לרבך. ירד משה אל המחנה לקראת אהרן, והקב"ה משמיע תורתו לעמו, שנאמר 'וירד משה אל העם' וכו', מה כתיב אחריו 'וידבר אלוהים את כל הדברים האלה אנכי ה' אלוהיך'".

משה מבקש להישאר בראש ההר, והקב"ה מחפש סיבה לשלוח אותו בעורמה למטה, כדי שלא יהיה בהר בשעת ההתגלות. משה חש הזדהות מלאה עם שליחותו, דבק בקב"ה ואינו רוצה לרדת, אך מצדו של הקב"ה קיימת חובה ליצור הבחנה ברורה בין המשלח לשליח. בשעת מתן תורה אין איש בהר. "פנים בפנים" - מדבר הקב"ה בכבודו, ומשה נותר למטה כמתווך.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מרבני צהר ועובד באגף רישום נישואין.
תאריך:  29/01/2016   |   עודכן:  29/01/2016
הרב שאול ברוכי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
כמעט כל אחד יודה בכך שתהליכים אמיתיים, כאלו שמחזיקים מעמד לאורך זמן, הם אלו שבאים לאט ובתבונה, בסבלנות ובחוכמה. למרות זאת כולנו ממשיכים לשמוע גם את הקול השני, זה שאומר שאולי הפעם, מאחורי הסיבוב הבא, מחכה ה"מכה הגדולה", זאת ש"תעיף" אותנו, אבל באמת, ושתשנה את התמונה בבת אחת.
22/01/2016  |  הרב יאיר בינשטוק  |   מאמרים
הציפייה העולה מקריאת סיפור יציאת מצרים היא שעשר המכות ישובצו בסדר עולה, מן הקל אל הכבד. שהרי כך הוא הסדר הראוי בכל מהלך חינוכי - מתחילים בסנקציות הקלות, ומשם מתקדמים לסנקציות החמורות יותר. ואמנם, מבט חטוף בסדרן של המכות מגלה שהן מקיימות כלל זה - מכת דם נתפסת כקלה יחסית, באשר היא מתרחשת ביאור בלבד, הרחק ממקום יישוב ומגוף האדם. ככל שהמכות מתקדמות, כך הסכנה הופכת מוחשית יותר ויותר, תוך שהיא מתקרבת אל מקומות היישוב ולפגיעה בגופו של האדם עד כדי מוות במכת בכורות.
15/01/2016  |  הרב עידו פכטר  |   מאמרים
בשבוע שעבר, בפרשת שמות, הכרנו את משה. גילינו מנהיג צנוע שלא ממהר לקבל את תפקיד מושיעם של ישראל. גם פרשת השבוע הנוכחית, וארא, פותחת בדו-שיח בין הקב"ה למשה שיש בו מו"מ על קבלת התפקיד: "בוא דבר אל פרעה מלך מצרים וישלח את בני ישראל מארצו". ומשה משיב: "הן בני ישראל לא שמעו אלי, ואיך ישמעני פרעה?". רש"י מסביר על הפסוק הזה, כי "זה אחד מעשרה קל וחומר שבתורה"; או במילים אחרות: אם הנגאלים אינם מקשיבים, איך יקשיב מי שאמור לשחרר אותם? לכאורה יש פה היגיון, אולם יש גם לא מעט תמיהות על רש"י זה.
08/01/2016  |  ערן כהן  |   מאמרים
אילו היה משה בא בימים אלה ומעמיד עצמו לבחירות להנהגת האומה, הוא היה זוכה מן הסתם לקיתונות של ביקורת, והיה נפסל על-ידי הציבור כמו גם התקשורת. משה חוזר למצרים כמסתנן העולה מן המדבר, כאשר העבר שלו אינו מוכר. אין באמתחתו כל ניסיון דיפלומטי, אין הוא מביא עדים על כישורים, ולא רקורד של פעילות ציבורית בקורות החיים.
01/01/2016  |  הרב ד"ר רונן לוביץ  |   מאמרים
הוא בנה את החברה בשתי ידיו. זה התחיל כעסק עם כמה עובדים שהיו כמו משפחה, ועכשיו כשהוא עומד בפני פרישה, זו חברה ענקית המעסיקה אינספור עובדים. במעמד הפרישה נכחו אלו שהתחילו איתו את הדרך, שחיכו לשמוע ממנו את מה שרק הוא יכול לומר. התיאור הזה נשמע מוכר, ונראה שרק צריך מפעם לפעם להחליף את שם החברה.
25/12/2015  |  הרב בועז גנוט  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
לפתור הוא להיפטר?  /  הרב ד"ר דרור פיקסלר
חכם או נבון?  /  הרבנית ד"ר טובה גנזל
מה "מנהל" אותך?  /  הרב אוריאל גנזל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il