|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

סל הסיפורים של השופט אביחי דורון

לקפוץ מהבניין הכי גבוה

נשיא בית משפט השלום בתל אביב מדגיש: לשופטים יש הטיות של ערכים ואמונות, הם לא יכולים לנטרל אותן אבל חייבים להיות מודעים להן יש לו שורה של סיפורים להוכיח זאת
01/02/2016  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
דורון. דרוש איזון

"בין 20% ל-60% סולפו"
הנשיא אביחי דורון אומר: "כל מי שכתב פסק דין שסוקר בתקשורת, חווה את אותה חוויה: בין 20% ל-60% ממה שנכתב הוא מסולף. אתה שומע אנשים מביעים דעה ולא מאמין שיש להם השכלה משפטית. שואלים אותי מה דעתי על אולמרט או על זדורוב, ואני עונה: לא קראתי את פסק הדין, ואני רק יודע שאנשים מאוד חכמים אמרו והייתי נותן לזה קצת יותר משקל מאשר באופן רגיל".

לשופטים יש הטיות של ערכים ואמונות - והם לא יכולים לנטרל אותן, אך חייבים להיות מודעים להן. זהו המסר המרכזי מהרצאתו של נשיא בית משפט השלום בתל אביב, אביחי דורון, בקורס למועמדים לשפיטה במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין.

"לנטרל זו דרישה גבוהה מדי, לא אנושית. בשנייה שאתה מודע, עשית 85% מהדרך. את היתרה או שתעשה או שלא תעשה. אני מכיר מעט מאוד דברים שתניח בצד כאשר אתה מודע להם", הדגיש דורון (יום א', 31.1.16), והוסיף:

"כאשר אתה שופט משפחה ועומד לתת החלטה, אתה צריך לדעת שיש ארגון שיפיץ את התמונה שלך באינטרנט במדי ס"ס והילדים שלך יראו את זה והחברים שלהם ישאלו אותם על זה. אתה צריך להיות מודע לאפשרות שזה ישפיע עליך. מול זה אתה חייב להגיע למצב בו תוכל לישון טוב בלילה, כי המצב של עיוות דין הוא הגרוע ביותר".

גם השופטת אחראית

"השופטת יודעת שלפניה עומד מתמחה, היא יודעת בניגוד אלי את המשמעות של הוספת בעל דין, היא יודעת שלא הוצג בפניה ייפוי כוח מטעמו של אותו בעל דין שאני אייצג אותו והיא יודעת שלא היה לו יומו בבית המשפט. אני מצפה משופטים שיסתכלו בעיניים נכוחות למציאות שבפניהם, ולא לכך ששביל קטן של טעות יכול לזמן להם יום נקי מדיונים"

דורון הדגים קו זה בשורה של אירועים מנסיונו. "הפעם הראשונה שנכנסתי לביהמ"ש הייתה כשהייתי חצי שנה מתמחה. זה היה בבית הדין לעבודה בירושלים, והמאמן שלי אמר לי להסכים לקבל את התביעה. עשיתי את זה, ואז הצד שכנגד אמר שיש לו בקשה מאוד קטנה: לצרף את פלוני כנתבע ושיינתן גם נגדו פס"ד. אמרתי מיד: אין שום בעיה.

"כשעליתי במדרגות מבית הדין נפל לי האסימון, רצתי למשרד שהתמחיתי בו, אמרתי לעוה"ד שהיה שם - הוא ישב במכנסיים קצרים, כי זו הייתה פגרה: איפה הבניין הכי גבוה בירושלים שאני יכול לקפוץ ממנו? הלכנו מיד לביה"ד והגשנו בקשה לביטול פסק הדין, והיא התקבלה. אני זוכר את זה, כי הבנתי אותי שתמימות היא לא בדיוק התכונה הנדרשת בבית המשפט, וכי חשבתי שאי-אפשר לפתור את השופטת מאחריות לסיטואציה הזאת.

"השופטת יודעת שלפניה עומד מתמחה, היא יודעת בניגוד אלי את המשמעות של הוספת בעל דין, היא יודעת שלא הוצג בפניה ייפוי כוח מטעמו של אותו בעל דין שאני אייצג אותו והיא יודעת שלא היה לו יומו בבית המשפט. אני מצפה משופטים שיסתכלו בעיניים נכוחות למציאות שבפניהם, ולא לכך ששביל קטן של טעות יכול לזמן להם יום נקי מדיונים".

דנ"א של אלוהים?

"לשופטת הזאת היה סט ערכים מהבית, ומולה עמדה תיירת הולנדית שסט הערכים שלה שונה לחלוטין. אין התייחסות אוניברסלית. השופטת החילה באופן מוחלט את השקפת עולמה על הפסיקה שלה. זה על גבול הבלתי-אפשרי להימנע מהמצב הזה; צריך לנסות לפחות לזהות את זה"

דורון הוסיף: "השאלה היא האם אנחנו רוצים שלשופט יהיה דנ"א של אלוהים, או שהוא יהיה רובוט שאינו מביא בחשבון שום דבר פרט למה שהוא שומע. הציפייה איננה לא לזה ולא לזה. השופט צריך להיות מאוזן: שיוכל לייצר איזון בין העולם הפנימי שלו לחוויה המשפטית שהוא צריך להכליל. לתת משקל מסוים ומוגבל לערכים שלו".

גם כאן היה לדורון סיפור, אם כי לא מאולמו-שלו. "היה בירושלים סיפור של מוכר תכשיטים שעשה מעשה מגונה בבחורה, היא סיפרה על כך לחבר שלה ולמחרת הם חזרו כדי להחזיר את התכשיט. הוא זוכה, כי השופטת קבעה שלא הגיוני שהבחורה לא צעקה, שהיא תלך בשלווה מהמקום, שהיא לא תלך באותו יום למשטרה ושהיא תחזור לשם למחרת.

"לשופטת הזאת היה סט ערכים מהבית, ומולה עמדה תיירת הולנדית שסט הערכים שלה שונה לחלוטין. אין התייחסות אוניברסלית. השופטת החילה באופן מוחלט את השקפת עולמה על הפסיקה שלה. זה על גבול הבלתי-אפשרי להימנע מהמצב הזה; צריך לנסות לפחות לזהות את זה".

הפנים הנעימים מול הצפונובונית

"רצינו לרצוח אותה באותה שנייה. אמרתי לה - והצלחתי לא לצרוח: 'מדוע גבירתי מתגוללת על התובעת?'. נשמתי נשימה ארוכה, וההיא התחילה להעיד וסיפרה את סיפור המראה של אותה תמונה. בשלב מסוים היא לא התאפקה ואמרה ש'הבן האוטיסטי שלה לא נראה כל כך נרעש', ובנקודה הזאת כבר כולנו היינו ב'יחסינו לאן'"

הסיפור הבא - בחזרה לדורון עצמו. "כשהייתי שופט ארבעה חודשים בתביעות קטנות, הקלדנית המופלאה שלי שאלה אותי שאלה פילוסופית: האם אתה יכול להאמין לבן אדם ובכל זאת לפסוק נגדו? לא היה זמן לדבר על זה, ובאותו יום היה לי סיפור על אישה שתבעה אחרת שחתכה אותה בחניון והחליפו פרטים.

"היא הייתה אישה עם פנים נעימים, טון הדיבור שלה היה שאתה מתאהב בו, היא התייחסה לזה כאל עניין שיכול לקרות. כשהיא גמרה את החלק שלה, כולנו היינו בעדה. ואז עלתה הנתבעת שהיו לה לא מעט מתיחות בפנים, היא הייתה צפונובונית עם ביגוד מהשנייה האחרונה, והמשפט הראשון שאמרה היה: 'שההיא לא תעשה מעצמה חסידת אומות עולם'.

"רצינו לרצוח אותה באותה שנייה. אמרתי לה - והצלחתי לא לצרוח: 'מדוע גבירתי מתגוללת על התובעת? התובעת לא אמרה מילה רעה על גבירתי, אז למה גבירתי מתחילה ככה את העדות שלה?'. נשמתי נשימה ארוכה, וההיא התחילה להעיד וסיפרה את סיפור המראה של אותה תמונה. בשלב מסוים היא לא התאפקה ואמרה ש'הבן האוטיסטי שלה לא נראה כל כך נרעש', ובנקודה הזאת כבר כולנו היינו ב'יחסינו לאן'.

"הנתבעת אומרת, שהיא התקשרה למספר שהתובעת נתנה לה, והקו לא היה מחובר. כדי להסיר את זה מעל השולחן, שאלתי את התובעת אם יכול להיות שהיא התבלבלה, ואמרה שאולי. ואז הנתבעת אמרה שהיא התקשרה ל-144 ואמרו לה שאין כזה שם. שאלתי את התובעת מדוע נתנה כזה שם, והיא אמרה שזה שם הנעורים שלה. שאלתי אותה כמה זמן היא נשואה, והיא אמרה: 14 שנים.

"דחיתי את התביעה, למרות שבתוך תוכי רציתי לקבל אותה ולהיכנס בנתבעת, כי היו יותר מדי סימני שאלה בעדות של התובעת. אחרי הדיון חזרתי לקלדנית ואמרתי לה: היית באולם, וכולנו התאהבנו בה וההפך על הנתבעת".

"כל השיער נשרף לי"

"כשהייתי נשיא בדרום, עשיתי לעוזרים המשפטיים תרגיל קטן: נאשם הורשע בעבירה מסוימת, אחד יהודי משכונה ד' בבאר שבע והשני בדואי מהכפר חורה - איזה עונש תתנו לו. היה הבדל ממוצע של עשרה חודשי מאסר: בין 14 ל-24. זה היה שוק עבורם לראות את זה. כשהם ראו את התוצאה המצרפית, הם לא יכלו להסתכל על עצמם"

דורון הצעיר המשיך ללמוד בשטח. "כמה חודשים אחרי זה הייתי תורן ערב במעצרים. קיבלתי טלפון ממתמחה של שופט שאמרה שצריך להגיע אלי מישהו בצו הבאה, והשופט שזה התיק העיקרי שלו, מבקש שהוא יגיע למחרת עצור. היה לי ברור שמדובר בפגיעה קשה בעצמאות השיפוטית שלי.

"נכנסנו לאולם והופיעה פרקליטה מפארק היורה, כלומר שהיא כבר 25 שנה בפרקליטות, ואמרה לי: אפילו השופט רוצה שהוא יגיע מחר עצור. באותה דקה הייתי צריך השתלת שיער, כי כל השיער נשרף לי, והפעם לא התאפקתי וצרחתי עליה. ואז נכנסתי ללשכה ולקח לי חצי שנה להתנער מהרצון לעשות דווקא ההפך ממה שאותו שופט רוצה, כי גם זו הטיה. עצרתי אותו".

דורון הדגיש: "להיות מודע לכל הדברים האלה - זה כל מה שאני מבקש משופט. אני לא מבקש ממנו שינטרל את זה, אלא שיהיה מודע לכך שזה קיים. זה נושא שלא מדובר, ולצד תהליך קבלת ההחלטה - אלו שני הנושאים החשובים ביותר שצריך להכשיר לגביהם שופטים. אף פעם זה לא מספיק".

דורון המשיך: "יש כמובן גם הטיות חברתיות. כשהייתי נשיא בדרום, עשיתי לעוזרים המשפטיים תרגיל קטן: נאשם הורשע בעבירה מסוימת, אחד יהודי משכונה ד' בבאר שבע והשני בדואי מהכפר חורה - איזה עונש תתנו לו. היה הבדל ממוצע של עשרה חודשי מאסר: בין 14 ל-24. זה היה שוק עבורם לראות את זה. כשהם ראו את התוצאה המצרפית, הם לא יכלו להסתכל על עצמם. ההטיות האלה קיימות כל הזמן. אתה לא יכול לנטרל את זה; די בכך שתהיה מודע להם".

תאריך:  01/02/2016   |   עודכן:  01/02/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצגה כה מרשימה, כך שאפילו ללא תפאורה כלל, מלבד שני כסאות, ללא מוסיקת רקע וחפה מכל תוספים, עצם הטקסט כשהוא מוגש בכנות כה נוקבת בידי שלושת השחקנים - חודר המחזה "לכודים" בנגיעה עד הוורידים של כל צופה.
31/01/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אטימות, גישה קרה ודווקנית, הסתכלות ביורוקרטית והתעלמות ממצוקה קשה של משפחה - זהו הרושם שיוצרת עמדת היחידה הכלכלית של האפוטרופוס הכללי, בעניינה של משפחה שאחד מבניה סובל מנכות קשה. הדברים עולים (24.1.16) מפסק דינה של שופטת בית המשפט למשפחה באשדוד, רותן קודלר-עיאש.
31/01/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
יהודה וינשטיין מסיים ביום 31.01.16 את כהונתו בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, בלא כבוד ובלא הדר. ולא בכדי. בתקופת כהונתו הוא דרדר את מעמדו של מוסד היועץ המשפטי לממשלה, לשפל המדרגה. וינשטיין הוציא תחת ידיו שורה של החלטות שערורייתיות, התנהל בפחדנות, נתן ידו למסירת כזבים לבית המשפט, נמנע מביצוע חובותיו כיועמ"ש ופעל גם בתיקים כבדים מתוך שיקולים זרים ו/או צרים בניגוד לאינטרס הציבורי. גם בתקופה האחרונה לכהונתו הוא עסק בטיוח ובמתן ידו ל"סידורים" מושחתים ומופקרים. לכך נידרש בתקופה הקרובה.
30/01/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
התנהלות עמידר בכל הנוגע להשכרת בית עמידר בתל אביב למלון בוטיק והדיווחים על בדיקת מבקר המדינה, השופט (בדימ.) יוסף שפירא, לא הפתיעו אותנו.
29/01/2016  |  איציק וולף  |   כתבות
"איננו משתתפים ולא נשתתף במכרזי מחיר למשתכן". כך פוסק חד-משמעית תמיר דגן. הוא צריך לדעת: דגן, 58, מכהן זה 7 שנים כמנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, חברת הבנייה למגורים הגדולה ביותר בישראל. החברה מכרה אשתקד, 1060 דירות, מספר הדירות השני בגודלו שמכרה החברה מעולם בשנה אחת. מכירותיה הגיעו, בשקלים, לשיא של כל הזמנים, 1.8 מיליארד שקל היא הרוויחה ב-2014 כ-186 מיליון שקל (אחרי מס), שהם 44% מרווחי כל הקבוצה.
29/01/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il