|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הכותל המערבי כבית כנסת פלורליסטי

לאחר ששנים לא הצליחה ממשלת ישראל לפתור שאלת התפילה המעורבת, ברחבת הכותל המערבי, הרי השבוע מצאה ממשלת ישראל פתרון לבעיה מתמשכת זו, על דעתן של הסיעות הפוליטיות החרדיות, שבשתיקה
01/02/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
הכותל. פשרה בנושא רגיש [צילום: ארי בוסל]

יש משהו משובב נפש ואפילו אירוני, במידה זו או אחרת, בכך שדווקא ממשלת ישראל הנחשבת כממשלת ימין מובהקת (שיש הרואים בה ממשלת ימין קיצוני, בשל היותה ממשלה הנשענת ושואבת כוחה הפוליטי ממספר מצומצם של 61 חברי-כנסת בלבד, הנמנים במרביתם על סיעות פוליטיות ימניות במובהק, כמפורט במצעיהן הפוליטיים הפומביים) החליטה, לאחר מאבק של שנים ארוכות שניהל ארגון נשות הכותל, בסיועם של קבוצות וארגונים פוליטיים, התומכים בהםשאינם משתייכים דווקא ובהכרח למחנה הימין - אישרה אתמול (יום א) הקצאת רחבה מיוחדת עבור תפילות מעורבות, לנשים ולגברים, ברחבת הכותל המערבי.

להבדיל מארצות הברית של אמריקה ובתמיכה המוסרית והאידיאולוגיות של חוקת ארה"ב שחרתה על דגלה הפרדה מוחלטת בין דת למדינה - מדינה בה קיימת זכות קיום שווה ליהדות הרפורמית וליהדות הקונסרבטיבית, בצד קיומה של היהדות האורתודוכסית ושלושת זרמים עיקריים אלה בקרב יהודי ארה"ב, מנהלים ביניהם שיתוף פעולה ודו-שיח פורה, תוך מתן כבוד הדדי כל זרם דתי יהודי אחד לאחר - הרי במדינת-ישראל אין מוכן הזרם האורתודוכסי השולט בתקציבי הדת ובמוסדותיה, בחסות ממשלת-ישראל, מכוחם של הסכמים קואליציוניים אלה או אחרים שיש למפלגה השולטת עם המפלגות הדתיות, להכיר בזרמים הקונסרבטיביים והרפורמיים כזרמים שווים, בזכויותיהם הדתיות, לזרם האורתודוכסי, הרואה עצמו כחזות הכל בכל הקשור לייצוגה הממסדי של הדת היהודית, אל מול כלי השלטון החילוניים של המדינה והממסד הפוליטי השונים.

מציאות דברים נוכחית ושגרתית זו מאלצת - לא פעם ולא פעמיים, אלא פעמים הרבה נציגי הזרמים הקונסרבטיביים והרפורמיים, כמו-גם יחידים שאינם זוכים לממש זכויותיהם לחופש פולחן, על-פי תפישותיהם האישיות, השונה מתפישת הזרם האורתודוכסי, לפנות לעזרתו של בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק.

דבר שבשגרה הוא, כי לאחר שמוגשות עתירות בענייני גיור, רשות למימוש פולחן דתי, שאינו ניתן למימוש בידי הממסד הדתי השולט, ענייני נישואין וגירושין ועוד עניינים המצויים בשליטתו של הממסד היהודי האורתודוכסי בישראל, בטענות של אפליה וקיפוח בעיקרן, מוצאות סוגיות אלה - לרוב - פתרונן באמצעות צווים מוחלטים שמוציא בג"ץ לממסד היהודי האורתודוכסי המורה לו, להימנע - להבא - מקיפוח ואפליה, על-רקע דתי, תוך מתן סעד משפטי מבוקש למתדפקים בשעריו.

על-רקע זה מפתיע היה לראות כי הממסד הדתי האורתודוכסי, בסיוען המסיבי של המפלגות הדתיות והחרדיות החברות בקואליציה שהקימה ממשלת נתניהו, לא הסתער - בחמת זעם - על הנטייה והרצון להפוך רחבת הכותל לבית-כנסת פלורליסטי וליטול השלטון המונופוליסטי, ברחבת הכותל, מהממסד הדתי האורתודוכסי, המנהל בו שלטון יחיד ובלעדי.

על-פי ההסדר המוצע והמתגבש עם קבלת ההחלטה העקרונית של ממשלת ישראל להקצות רחבה מיוחדת עבור תפילות מעורבות, לנשים ולגברים, ברחבת הכותל המערבי - הרי מדרום לרחבת התפילה הקיימת תוקם רחבת תפילה אחת נוספת, זאת על בסיס "עזרת ישראל" שהוכשרה במתחם "קשת רובינסון" לפני כשנתיים. במקום זה תוכלנה נשות הכותל, כמו-גם נשים אחרות שתחבורנה אליהן לקיים מנהגי תפילתן באין מפריע - כל זאת בהמשכו של הכותל המערבי.

לאחר ששנים לא הצליחה ממשלת ישראל לפתור שאלת התפילה המעורבת, ברחבת הכותל המערבי, הרי אתמול מצאה ממשלת ישראל פתרון לבעיה מתמשכת זו, על דעתן של הסיעות הפוליטיות החרדיות, שבשתיקה - אם כי לא בהסכמתן הגלויה, הפומבית והמפורשת.

גורמים בסיעות החרדיות הסבירו כי מדובר מבחינתם במתווה שהינו המתווה הרע במיעוטו, כל זאת ביחס ובהשוואה ליוזמות התפילה המעורבות והמשותפות, לנשים וגברים, כאחת, ברחבת הכותל המערבי, שהוצעו והועלו, כמו-גם טורפדו, על ידן, בעבר, בעודן באיבן. לטענת גורמים אלה, הרי המתווים הקודמים הקצו שטחים גדולים יותר לתפילה משותפת ומעורבת, ברחבת הכותל המערבי - כאשר הפעם הוסכם על שטח קטן ומצומצם יחסית, הנופל משטחו של המקטע שהוצע, בעבר, לתפילה משותפת ומורחבת, ברחבת הכותל המערבי. בשל כך החליטו הסיעות החרדיות - הפעם - שלא לטרפד המתווה הנוכחי ולגרום למשבר קואליציוני, אולם שרי מפלגות ש"ס ויהדות התורה התנגדו גם להצעה הנוכחית.

המתווה, שגיבש צוות בראשות מזכיר הממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט, מבטיח כי "הכותל יהיה פתוח ונגיש לכל יהודי המבקש לשאת את תפילתו באופן התואם את זהותו ואמונתו". מן הראוי לציין, כי המתחם הדרומי יותאם לשמש כמקום תפילה, המוגדר בהודעה שפורסמה מטעם ממשלת ישראל, כמקום תפילה "מכובד, נגיש ובעל נראות, המהווה חלק אינטגרלי מאתר הכותל".

בהתאם לפרסומים מטעם ממשלת ישראל, הרי הרחבה המתוכננת של מקום התפילה המשותף והמורחב, לא תהיה מחוברת לעזרות הנשים והגברים: ראשית - היא נמצאת במפלס נמוך יותר; שנית - גשר המוגרבים להר-הבית חוצץ ביניהן. בשל הרגישות המדינית לעבודות בנייה באזור, הרי נשללה האפשרות ליצור רצף בין אזורי התפילה השונים או להשוותם, אך תהיה כניסה משותפת אחת לשלושתם.

שר החקלאות, אורי אריאל, אמר לפני העלאת הנושא לדיון בממשלה, כי בכוונתו להתנגד להצעה ואמר, כי: "ההצעה מיותרת ופוגעת במסורת היהודית שחשובה לכולנו. הרפורמים מהארץ ובעיקר מחו"ל פוגעים במכוון בערכים היקרים לנו, והכנסתם לכותל המערבי (בצד הדרומי) תפגע באזרחי ישראל שומרי המסור". ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה להצעה ואמר: "זו פשרה בנושא רגיש שאמור לאחד את עם ישראל. אני יודע שזה נושא רגיש, אך אני חושב שזה פתרון הולם". גם השר זאב אלקין התנגד להצעה. במהלך הדיון התפתח ויכוח בין נתניהו, שנזף באלקין על התנגדותו ואמר לו: "בצבא יש מי שמסתער ויש מי שמסתתר". ואלקין ענה: "אם הייתי רוצה להסתתר יש פתרונות יותר פשוטים והכסאות הריקים בחדר מעידים על כך".

מתברר ומסתבר, כי לא רק בסיעות החרדיות מתנגדים ליוזמה. העלות הכללית של הפרויקט מגעת ליותר מ-30 מיליון שקלים, ועל-פי גורמים בממשלה, שלושה שרים מהליכוד - זאב אלקין, יריב לוין ומירי רגב - סירבו להקצות מימון להקמת רחבת התפילה המשותפת והמעורבת, בכותל המערבי, מתקציב משרדם.

במצב דברים זה, הרי פעלה ממשלת ישראל ליצירת מקורות תקצוב חלופיים ולצורך הקמת רחבת התפילה המשותפת והמעורבת בכותל המערבי, הוקצו עד כה לטובת הכשרת רחבת תפילה זו, בצד הדרומי של הכותל המערבי ודרכי הגישה לכותל המערבי, תקציבים ממשרד ראש הממשלה, ממשרד האוצר וממשרד התפוצות בסך 25 מיליון שקלים מכל הצדדים. הסוכנות היהודית אמורה לממן, על-פי החלטת הממשלה, סכום של 10 מיליון שקלים מהתוכנית. עדיין חסרי למימוש התוכנית סכום של 10 מיליון שקלים וסכום זה אמור להגיע, כתוצאה מגיוס תקציבים, בידי ממשלת ישראל, בחודש הקרוב.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  01/02/2016   |   עודכן:  01/02/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכותל המערבי כבית כנסת פלורליסטי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ומסתיים
1/02/16 16:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משרד הכלכלה והתעשיה ומשרד האוצר הניחו בסוף השבוע החולף על שולחן הממשלה טיוטת הצעת חוק מוסר תשלומים לעסקים, תשע"ה-2015, מתוך מטרה שהממשלה תסמיך וועדת השרים לענייני חקיקה לאשר - על דעת הממשלה - נוסח הצעת חוק זו, האמור להיות מוגשת מטעם הממשלה, לאישורה של הכנסת.
31/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
לאט-לאט אבל בצעד איטי ובוטח, מתחיל מונופול הכשרות שהעניק חוק איסור ההונאה בכשרות, תשמ"ג-1983 לרבנות הראשית, להיסדק וגופים, כמו-גם עמותות, העוסקים במתן כשרויות וליתר דיוק גופים, כמו-גם עמותות, העוסקים "בהשגחה" על מקומות שבהם עוסקים ומתעסקים בענייני מזון, דוגמת מקום לייצור מזון, מקומות למכירת מזון, אולמות אירועים ועוד, מתחילים לתקוע יתד מוצקת ויציבה, במקום בו לא הייתה להם, כלל וכלל, בעבר, כל דריסת רגל והרבנות הראשית לישראל שלטה בתחום מתן הכשרות, שלטון אין מצרים ובלתי מעורער.
28/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
סקר שבוצע בתחילת חודש זה, בידי מכון מסקר - מכון הסקרים במגזר הדתי-לאומי, בהנחייתו המקצועית והמדעית של ד"ר עידו ליברמן, שביצע סקר כלל ארצי מקרב מדגם מייצג של המגזר הדתי-לאומי, המורכב מ-400 איש ואישה, שגילם עולה על 16 שנה, אשר נבחרו מתוך קבוצה של 2150 משיבים לסקר, כאשר 27% מהם, הינם בעלי השקפה ציונית דתית תורנית, 37% מהם הינם בעלי השקפה ציונית דתית קלאסית, 23% מהם הינם בעלי השקפה ציונית דתית ליברלית ו-13% מהם, הינם דתיים שאינם עונים על ההגדרות הקודמות, מגלה ומצביע על רצון של מעורבות יתרה של ציבור תומכים בכוח זה של מפלגת "הבית היהודי", בכל הקשור לענייני שילוב דת ומדינה וענייני שילוב דת וצבא, שוטפים.
27/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אוי לנו, אללי, אבוי לנו, על כך, כי עד כה הושפלנו. שוד ושבר. איככה עוללו לנו זה דבר? כואב וצועק הוא הלב, בשל שבר זה בו הושברנו, על כי, זה השלטון - כן, כן, זה שמרבית העם בחר בו, בקונסטלציה פוליטית זו וגם/או אחרת, לשלוט במדינה ולהרכיב ממשלה, לשלוט במשרדיה השונים של ממשלה זה - ובכלל זה במשרד החינוך - ולהפיץ עיקרי משנתנו הפוליטית והערכית, המנוגדת לערכים הפוליטיים של אלה שהפסידו בבחירות חופשיות ודמוקרטיות אלה (זוכרים? הפסידו? בחירות דמוקרטיות! ואפילו חופשיות, נטולות כל לחץ שהוא שלא נפסלו - מעולם!) - מעז להכתיב לנו תפישותיו הרעיוניים והתוכניים, כמו-גם לנסות ולהנחיל לנו ולילדינו שלנו, משנתנו הפוליטית.
27/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
תוך הבעת מלוא הסימפטיה ותוך השתתפות מלאה בשמחתו של ח"כ הבית היהודי לשעבר, ינון מגל, על המלצתה של משטרת ישראל לסגור תיק החקירה המשטרתית שנפתח נגדו, לפני מספר חודשים, בחשד של הטרדה מינית ובמעשה מגונה בכמה נשים, בכפוף לקבלת החלטת פרקליטות מחוז תל אביב להמלצת המשטרה, הרי אין להבין התנהגותו ותגובתו התקשורתית של ינון מגל, מאתמול (יום ב', 25.1.16) להחלטת המשטרה.
26/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il