|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שוויה הכלכלי של יצירת אמנות שהושמדה <br>

המחוזי בחיפה קבע כי גרשון קניספל הינו בעל זכויות היוצרים בתבליט ועיריית חיפה פגעה בתבליט, שעה שהתנהלותה הייתה בלתי סבירה, בכך שלא הביאה מומחה למקום ולא פעלה לנטרל הסכנה המיידית, לה טענה היא, באופן זמני, כתוצאה מנפילת אריחים. כן נקבע שקניספל הינו בעל הזכות המוסרית בתבליט וככזה זכאי הוא, ששמו יקרא על יצירתו ושלא ייעשה בה כל סילוף ופגימה
09/02/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
עיריית חיפה. תשלם פיצויים כבדים [צילום: ערוץ 2]

לא לעתים מזומנות מספקת לנו פסיקתם השוטפת והיומיומית של בתי-המשפט בישראל, פסקי-דין הדנים בערכם הכלכלי של יצירות אמנות להבדילם מערכם האמנותי של יצירות אמנות וגם/או פסקי-דין הדנים בערכם האמנותי של יצירות אמנות, במשולב וכחלק בלתי נפרד מערכם הכלכלי של יצירת אמנות אלה. כזה הוא פסק-הדין שניתן לפני פחות משבוע ימים בידי שופטת בית המשפט המחוזי, בחיפה, כב' השופטת, שושנה שטמר. בתביעה שהגיש היוצר, הפסל והצייר המוכר ובעל המוניטין העולמי, גרשון קניספל נגד עיריית חיפה, בדרישה לפיצויו, בגין ובשל השמדת יצירה שלו, שיצר הוא ואשר הוצגה שנים הרבה להנאת הציבור הרחב, במרחב הציבורי בעיר, חיפה, ניתן פסק-דין חשוב ביותר, בידי בית משפט המחוזי, בחיפה, בכל הקשור לשוויה הכלכלי והאמנותי של יצירת אומנות שהושמדה.

גרשון קניספל, שהינו אומן העוסק בפיסול וציור, הקים בשעתו פסל בצורת תבליט על קיר בית ספר בחיפה, מבלי ליידעו ניתצה העירייה האריחים שהרכיבו הפסל וזרקה אותם, כפסולת. בכתב-ההגנה טענה העירייה, כי התבליט הורד בשל סכנה לעוברי אורח, עקב נפילת אריחים. בית המשפט דן בשאלות, מי הבעלים בתבליט ולאיזה סעדים משפטיים זכאי הפסל, גרשון קניספל, מעיריית חיפה, שהינו בעל שם ומוניטין בארץ ובחו"ל, בשל השמדת יצירתו, בידי העירייה.

בשנת 1965 הוזמן קניספל בידי העירייה, להקים פסל על חזית קיר בית הספר "עירוני ה'" ברחוב האסיף בחיפה. הפסל בוצע בצורת תבליט, שהורכב מ-154 לבני שמות בגודל של 5X50X30, שנשרפו בתנורי בית החרושת "נעמן" וצופו בגלזורה. לטענת קניספל, הציפוי גרם לכך שקרני השמש ישתקפו בתבליט, מה שהוסיף לייחודיותו. התבליט השתרע על פני שטח של כ-30 מ"ר (7.7 מ' X4 מ'). הנושא היה חג האסיף והתייחס לעבודת האדמה בארץ עם מוטיב תנ"כי מחד-גיסא והתיישבותי-חלוצי, מאידך-גיסא.

בתחילת שנת 2012, הסירה העירייה התבליט בנימוק, לפיו נוצרה סכנה בטיחותית חמורה לילדי בית הספר ולעוברי אורח בשל נפילת אריחים מהתבליט. לפני הורדת התבליט לא הודיעה העירייה לקניספל שהיא עומדת להשמיד הפסל. העירייה הודיעה לקניספל שהתבליט נעלם ובמיקומו של התבליט החסר, נצבע הקיר, בצבע גזר. הצדדים נחלקו בשאלה האם התובע היה עובד או קבלן עצמאי שהוזמנה אצלו עבודה; מה היו זכויותיו בתבליט - האם "הזכות הכלכלית" וגם/או זכות הבעלות הייתה שלו וגם/או נותרה בידו אר ורק ה"זכות המוסרית"; מה הם הפיצויים המגיעים לקניספל.

בית המשפט קבע, שקניספל הקים הפסל, במהלך עבודתו וגם/או כקבלן היוצר עבודה מוזמנת ונותר בעל זכות הבעלות בפסל. לעירייה הייתה זכות להציג הפסל, במקום בו הציבו קניספל לעיני כל - לתקופה בלתי מסויגת מראש, לטפל בפסל במיומנות, לשמרו ואם נוצרה סיבה הולמת להסרתו וגם/או להזזתו, היה עליה ליידע קניספל, בצורך שכזה ולבצע השינוי בהתייעצות עמו וגם/או בדרך שיבחר, שאיננה מסכנת מי מאנשי העיר. עוד קבע בית המשפט שקניספל הינו בעל זכויות היוצרים בתבליט והעירייה פגעה בתבליט, שעה שהתנהלותה הייתה בלתי סבירה, בכך שלא הביאה מומחה למקום ולא פעלה לנטרל הסכנה המיידית, לה טענה היא, באופן זמני, כתוצאה מנפילת אריחים. כן נקבע שקניספל הינו בעל הזכות המוסרית בתבליט וככזה זכאי הוא, ששמו יקרא על יצירתו ושלא ייעשה בה כל סילוף וגם/או כל פגימה.

בפסק-הדין נקבע שהשמדת הפסל גרמה לפגיעה בשמו ובכבודו של קניספל, שעה שהעירייה זרקה היצירה, כפסולת, כאשר יש בכך כדי להצביע שהיצירה שנועדה להחזיק מעמד עשרות רבות של שנים, מה-עוד שתחזוקה היצירה, בידי העירייה, לא נעשה באופן מקצועי, שכן עובדה היא שהאריחים נפלו, כביכול מבלי יכולת לחזקם ולתקן הטיח המחבר אותם לקיר וגם/או החיזוקים שהפסל דאג לעשות בזמנו. יש בה אף להצביע כי ערכו של הפסל הוא כה זניח, עד שאין כדאיות לתחזקו. בוודאי שהתנהלות זו פוגעת בשמו, במוניטין ובכבוד של קניספל.

בית המשפט המחוזי, בחיפה דן בעניין הפיצויים המגיעים לקניספל. לעניין הערכת שווי היצירה, קבעה השופטת, כי יש להעריך הפסל, לפי שילוב של העבודה שהושקעה בתבליט, לרבות השכר עבור הגיית הרעיון, עלות החומרים, בחישוב לפי 64 תבליטים, וסיכוייו של קניספל למצוא קונה במחיר זה היום. עוד נקבע שלקניספל נגרמו נזקים נוספים, דוגמת פגיעה במוניטין ועוגמת נפש. השופטת, שושנה שטמר, קבעה בפסק-דינה כי על-אף שקניספל לא הוכיח כי ההימנעות מלהתקשר עמו בפרויקטים אותם הזכיר באה בשל השמדת הפסל, הרי יש בפרסום כדי לעורר תהיות על איכות עבודתו. לכן, העמיד הוא סכום הנזק, כפיצוי עקב פגיעה במוניטין בסכום של 40,000 שקלים.

בית משפט המחוזי, בחיפה, קבע עוד, כי אין ספק, שהשמדת התבליט, באופן כה רשלני, בידי העירייה, גרמה לקניספל, עגמת נפש גדולה. בנסיבות אלה אמדה השופטת, שושנה שטמר, בפסק-דינה הפיצוי בראש הנזק של עגמת נפש, בסכום של 60,000 שקלים. בנסיבות אלה, לא מצאה השופטת לנכון לפסוק לקניספל לזכותו ולחובת העירייה, גם פיצויים עונשיים.

העירייה חויבה, בנוסף, לשלם לקניספל בפסק-דינו זה של בית המשפט המחוזי, בחיפה, סכום של 433,920 שקלים, עבור שווי התבליט, סכום של 40,000 שקלים - שפורט, עוד קודם לכן - בגובה של שקלים והסכן שנזכר, גם הוא, קודם לכן בגובה של 60,000 שקלים. עיריית חיפה חויבה במצב דברים זה - לשלם לקניספל, סכום פיצויים כולל בגובה 533,920 שקלים, כאשר לסכום זה הצטרפו ריבית חוקית והפרשי הצמדה מיום הגשת התביעה. בנוסף חויבה עיריית חיפה לשלם לקניספל שכר טירחת עורך דינו וכן הוצאותיו בסכום כולל (לרבות שכר טירחת מומחים ואגרה ומע"מ) של 75,000 שקלים.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  09/02/2016   |   עודכן:  09/02/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוויה הכלכלי של יצירת אמנות שהושמדה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רשימתו של איתמר לוין (מחלקה ראשונה - 8.2.2016), ממנה עולה, כי פרקליט מחוז תל אביב, שלמה (מומי) למברגר, טרפד לכאורה בדיקתה של נציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת בדימוס, הילה גרסטל, בפרשת פרקליטת מחוז תל אביב (פלילי), לשעבר, רות דוד, מעוררת מחדש שאלות ותהיות שהועלו, באשר להתנהגותה והתנהלותה של פרקליטת מחוז לשעבר זו, אשר דומה בכל הכבוד הראוי שלא מוצו הליכי החקירה בעניינה, עד תום. הדברים מכוונים במיוחד לחשד השוחד שהועלה נגד פרקליטת מחוז זו, לשעבר, בקבלת מתנות לכאורה מעו"ד רונאל פישר, כאשר עניין זה לא בא לידי ביטוי, כלל וכלל, בכתב-האישום המתוקן, שהוגש נגד פרקליטת מחוז זו, לשעבר, בחודש יוני, בשנה החולפת.
08/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
יותר ויותר מנסים לאחרונה להנכיח המושג "מדינה יהודית דמוקרטית". שיא האבסורד הינו, בכל הכבוד הראוי ברעיון העוועים להקים גוף בשם "המרכז למשפט יהודי דמוקרטי". מי העומד מאחורי רעיון נואל זה, בכל הכבוד הראוי כאדם חושב וכאיש אקדמיה, הבא משורות המחנה הציוני-דתי, יודע וגם/או אמור לדעת, כי המלה "יהודית" מתנגשת עם המלה "דמוקרטיה" ואין שני מונחי יסוד אלה, חיים בשלום, בשלווה ובהרמוניה, זה עם זה.
07/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
כהונתו בת חצי תריסר השנים של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, החלה השבוע והוא נכנס לתפקידו לוטה בערפל לגבי הדרך שבה ילך. תנועת אומ"ץ, שניהלה מערכה ציבורית ומשפטית ממושכת נגד בחירתו, הגיעה למסקנה שעליה לברך על המוגמר ולהתמקד בהמשך המאבק בשחיתות השלטונית, בהתאם לכך שלחתי אל מנדלבליט את המכתב הבא:
05/02/2016  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
החלטתו של בית משפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק - בהרכב של חמישה שופטים, אגב דיון ראשוני בשלל העתירות שהוגשו נגד ראש-הממשלה, בנימין נתניהו, במעמדו ובתפקידו כשר הכלכלה, כמו-גם נגד גורמים נוספים, לאפשר לראש-הממשלה להשמיע עמדתו בפניו, על-פה, כדי לשכנע חבר השופטים בצדקת מדיניותו בנושא מתווה הגז הטבעי, מהווה שינוי של ממש במדיניותו של בג"ץ למנוע מצדדים מיוצגים, להתבטא, באופן אישי, הגם שהם שכרו עורכי-דין מטעמם, כדי שהללו ישטחו טענותיהם ועצומותיהם, בשמם, בפני בית המשפט תחתם.
04/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
חזרנו, זה עתה, האישה שאיתי ואני, מחופשת חורף קצרה במלטה. המטוס בטיסת הסחר של חברת התעופה המלטזית, היה מפוצץ מפה לפה, שמאות הנוסעים הישראלים ניצלו העובדה שבתקופת חורף זו, צונחים המחירים אל הקרקעית וניתן להשיג חופשת חורף מהנה, במחירי ריצפה - ואפילו במלונות יוקרה. אנחנו שמנו פעמינו אל מלון מרידיאן במלטה. למודי ניסיון מהעובדה שקיים בחו"ל מדרג, מעבר למלון של חמישה כוכבים - כאשר כוונת הדברים הינה למלונות דלוקס, מסוג מלונות "ריקסוס" הפועלים והממוקמים באנטליה, דוברובניק ודובאי, ביקשנו - באמצעות משרד הנסיעות "איסתא" - לבצע הזמנה במלון מסוג דלוקס. פקידת ההזמנות המסורה ב"איסתא", עדי אביב, אמרה לנו, שאין בהיצע המלונות בידי "איסתא", מלונות מסוג דלוקס, אבל היא ממליצה - בפה מלא - על מלון מרידיאן, שהינו מלון חמישה כוכבים ולפי ההמלצות הקיימות לגבי מלון זה, באתר טריפ אדוויזר, מדובר במלון טוב מאוד. קיבלנו עצתה זו של פקידת ההזמנות ומצאנו עצמנו - שבועיים לאחר מכן - בדרכנו למלטה בואכה מלון מרידיאן שבאי.
03/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il