|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

איש הנדל"ן של השבוע

"לראשונה בישראל נפעיל מיני-הסכם-גג"

ראש עיריית מגדל העמק, אליהו ברדה, הוא דוגמה לעיר בפני זינוק נדל"ני השבוע קיבל מתנת יום הולדת: גבר על כל המכשולים, ונמכרו מגרשים ל-118 דירות בשכונה חדשה "אני מנהל מו"מ עם הרשויות לעסקה ראשונה מסוגה - מיני-הסכם-גג לבניית 5,000 דירות"
12/02/2016  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
ברדה. לפני זינוק [צילום: עיריית מגדל העמק]

שלשום (יום ד', 10.2.16) קיבל ראש עיריית מגדל העמק, אליהו ברדה, מתנה מפתיעה ממשלת ישראל, ליום הולדתו ה-59, שחל ארבעה ימים קודם לכן: רשות מקרקעי ישראל הודיעה שתמכור שני מגרשים, לבניית 118 דירות, בשכונה חדשה בעיר.

לכאורה, עסקה בינונית, ואולי פחות. אבל ברדה המאושר מסביר, בראיון ל-News1, מה חשיבותה של העסקה ומבחינת העיר: מגדל העמק וראש העיר שלה הם דוגמה בולטת להתפתחות המהירה, בנדל"ן ובתחומים אחרים, של עיר לא-גדולה בפריפריה.

ברדה אומר, שהמגרשים מהווים חלק משכונה חדשה, המתוכננת ל-550 דירות. עד לפני כחצי שנה תיכננה הרשות למכור את המגרשים בשיטה הרגילה, במחיר גבוה ככל האפשר. בחודש יולי ביקר שר השיכון יואב גלנט בעיר, וברדה שיכנע אותו לפעול לשינוי התוכנית, ולהכללת השכונה במסלול המוזל של מגרשי מחיר למשתכן. מגדל העמק הפכה לאחת מארבע הערים הראשונות שבהן הופעלה השיטה החדשה. בסוף יולי נמכרו שני מגרשים ל-180 דירות. השבוע נמכרו עוד שני מגרשים ב"מצפה העמק", ובכך הובטח שיבנו 300 מתוך 550 הדירות, והשכונה תעמוד על תילה.

רק 50% מההוזלה - מ"מחיר למשתכן"


כמה יעלו הדירות?

ברדה: "הקבלן והיזם תאופיק דראושה, שזכה השבוע במכרז, התחייב למכור דירות של 80 מ"ר ב-605 אלף שקל, כולל מע"מ. משרד השיכון הבטיח לקונים מענק של 60 אלף שקל, כך שהם ישלמו נטו 545 אלף שקל. דירות אלו יהיו זולות בכ-110 אלף שקל, שהם 18%, ממחירי דירות דומות בעיר". הערת News1: רק כמחצית מההוזלה נובעת ממחיר למשתכן; המחצית השנייה נובעת מהמענק, שאפשר היה לתת ללא קשר לשיטת מכירת המגרשים.

בראיון ל-News1 מגלה ברדה, שזו רק ההתחלה. הוא מקדם רעיון מהפכני לבניית אלפי דירות, לראשונה בישראל בשיטת מיני-הסכמי-גג.

מה זה?

ברדה: "כל הסכמי הגג שנחתמו עד היו היו לבניית 8,000 עד 18,000 דירות ויותר. מגדל העמק אינה זקוקה לכל כך הרבה דירות יש לנו 25,000 תושבים, ולא נוכל להכפיל ויותר את מספר התושבים תוך זמן קצר. אני מקדם תוכנית להסכם גג לבניית 5,000 דירות. בחודש הבא אציג את התוכנית במשרד השיכון, ואני מקווה לקדם אותה ולהגיע לחתימת חוזה".

איך תראה התוכנית?

ברדה: "שכונות חדשות באזורים מבוקשים. שילוב של בניה רוויה, בנה ביתך וקוטג'ים".

מה לגבי תשתיות?

ברדה: "הסכם הגג אמור לחייב את משרדי הממשלה לדאוג לתשתיות, ובראש ובראשונה מבני חינוך. מגדל העמק היא עיר מובילה בתחום זה. בתי הספר שלנו זכו בכל פרס אפשרי בתחום החינוך. הנושא כל כך חשוב, שהחלטתי לקחת גם את תיק החינוך בעירייה. אין לנו לפני שעה חינוך גבוה, ובני המקום נוסעים למכללה האזורית הסמוכה ביזרעאל".

עיכובים בגלל הסכם גבולות


היו בעיות בקידום הבנייה בעיר?

ברדה: "במשך שנים לא יכולנו לפתח את הבנייה למגורים, בין היתר בגלל מחלוקת על הסכם גבולות עם המועצות האזוריות יזרעאל ויפיע. באחרונה סודר הענין, והדבר נותן דחיפה להתפתחות העיר. גם זה אחד המכשולים שהיינו צריכים להתגבר עליהם, שעיכבו את המכרזים ואת הבנייה".

זכה ארבע פעמים רצופות בבחירות

אליהו (אלי) ברדה נולד בטבריה, ובנעוריו עבר עם משפחתו למגדל העמק. הוא שירת 22 שנה בצבא הקבע, היה בין היתר קצין ההדרכה של חטיבת גולני, והשתחרר בדרגת סגן אלוף. ברדה הוא בעל תואר ב.א. בהיסטוריה של המזרח התיכון ותואר מ.א. ביחסים בינלאומיים, שניהם מאוניברסיטת חיפה.

בנובמבר 1998 התמודד על ראשות עיריית מגדל העמק, וגבר על סוזן עמור המנוחה, רעייתו של ראש העירייה (שהיה גם ח"כ, שר ושגריר) שאול עמור המנוח. ארבע שנים לאחר מכן הצטרף לליכוד, ובו הוא חבר עד היום.

מאז, נבחר ברדה פעם אחר פעם לראשות העיר, ברוב הולך וגדל. לפני כעשר שנים פורסם, שהוא נחשד כביכול בהטרדה מינית של עובדת בעירייה. ברדה הכחיש נמרצות, הסיפור לא התפתח, וכנראה נשכח. זה לא הפריע לו להבחר בפעם השלישית, ב-2008. אחר כך, ב-2013 נבחר בפעם הרביעית לראשות העיר, וגרף 70% מהקולות.

חלוץ במאבק להוזלת המים

רוב הקריירה של ברדה עד עתה היא מקומית. הוא ניסה להיבחר ליו"ר מרכז השלטון המקומי, אך הפסיד. במקום זאת, נבחר ליו"ר האספה הכללית של המרכז. וכן הוא מכהן בחבר הנאמנים של הסוכנות היהודית. אולי טוב שכך, כי ברדה יכול להקדיש חלק הארי של זמנו לענייניה של מגדל העמק. לפני כשנתיים, למשל, היה מראשוני היוזמים של פעולה נגד התעריפים של תאגיד המים האזורי מי-נועם.. המאבק עבר לעוד מקומות, והביא בימים אלו להוזלת המים בכל הארץ.

לפני כשנה עבר אלי ברדה חוויה לא קלה. הוא יצא עם רעייתו רותי לחופשה בתאילנד, נפגע בתאונת דרכים, אושפז שלושה ימים והוטס לבית החולים איכילוב ולהבראה. "אני קורא לאנשים לעשות חסדים, כי זה מה שמציל אותם" - הוא אומר. הטלפון הנייד התרסק תוך כדי התאונה. העדרו של הטלפון עורר במגדל העמק ובמקומות אחרים גל שמועות לגבי מה שאירע לו, והדאיג כמובן גם את ארבעת הילדים של עכשיו, כמדומה חזר לכושר מלא ולעסקי הנדל"ן של העיר.

"איך נצליח למכור 50% מהדירות לבני המקום"


למרות כל מה שאמרת, על מה ההתרגשות הגדולה? יבנו עוד 118 דירות. טוב.

ברדה: "שנתיים נאבקתי נגד הביורוקרטיה הממשלתית. למשל: אחרי שכבר הסכימו שהמגרשים ימכרו בשיטת מחיר למשתכן, קבע משרד השיכון שרק 20% מהדירות ימכרו לבני המקום. דרשתי ש-50% מהדירות ימכרו למקומיים. הגענו לפשרה - 35%. אני מקווה שעקרון זה יהיה בתוף גם לגבי אלפי דירות שיבנו בעיר בשנים הקרובות".

זה המירב שאפשר להשיג?

ברדה (מחייך): "לא בדיוק. יש לנו טכניקה שתאפשר להגיע לכך, ש-50 אחוז מהדירות במכרזי מחיר משתכן ימכרו לבני המקום".

איך?

ברדה: "אגלה לך את השיטה: העירייה רשאית לאשר בהליך מהיר, על-פי תיקון שבס, הגדלת מספר הדירות ב-10% עד 20%. מותר לנו לקבוע, שהדירות הנוספות ימכרו למשפרי דיור ולבני המקום. כך גם נקים שכונה באיכות גבוהה יותר".

אם תצא התוכנית לפועל, תהיה מגדל העמק העיר השנייה בארץ שתפעל כך. בהעיר הראשונה היא ראשון לציון, על-פי יוזמה של ראש העיר ד צור, לגבי פרויקט בן 1,200 דירות שיבנה במזרח העיר.

לשם מה נחוצות לבני המקום כל כך הרבה דירות?

ברדה: "הביקוש לדירות עצום. אין די דירות. יזמים בנו 600 דירות בקריית רבין, והן נחטפו כמו לחמניות חמות. בין הקונים היו משפחות מעפולה, יקנעם, טבעון, נצרת עלית ואפילו חיפה. הורים מרמת ישי קנו דירות בעבור בניהם.

מדוע הם באים אליכם?

ברדה: מחירי הדירות סבירים, וגם לאחר ההתיקרויות האחרונות אפשר לרכוש דירת 4 חדרים באיכות גבוהה ב-850-800 אלף שקל. מגדל העמק היא עיר ירוקה, מוקפת בחורשות וביער בלפור. מדיניות העירייה היא לשמור בקפדנות על החורש. יש בה מפעלים גדולים, שכל אחד מהם מעסיק 1,500 עד 32,00 עובדים - נילית, סמי קונדקטרס, ליריאל ואחרים. אין בעיות תעסוקה. יש בה עשרות בתי סר וגני ילדים. אנחנו מתפתחים כל הזמן".

תאריך:  12/02/2016   |   עודכן:  12/02/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לראשונה בישראל נפעיל מיני-הסכם-גג"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אוהבי התיאטרון ביידיש, שהם הקהל הנאמן לתיאטרון זה מאז ייסודו בישראל בידי שמוליק עצמון, אוהבים מה שאהב הקהל היהודי הן במזרח אירופה במאה ה-19 והן בניו-יורק בתחילת המאה ה-20. הם אוהבים לבוא לתיאטרון בו צוחקים מהבדיחות על עצמם, שומעים שירים שכתבו גדולי המשוררים היהודים ביידיש והמלחינים המחוננים, ולחזור הביתה עם מצב רוח טוב, שישכיח מהם את מצוקות חיי היומיום. והם סבלו ועוד איך במזרח אירופה מהפוגרומים המתמשכים...
11/02/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בבִצה הרדודה והטובענית צומחים הנרקיסים ולא בערוגות הפרחים. כאילו חמל אלוהים על המקום הדלוח ההוא ופיצה אותו בפריחה מעונגת כל כך. ואולי כך הם החיים למי שמיטיב לחוש אותם דוגמת כרמית רינצלר אברהמי, ששואפת להוציא את הנרקיסים מסביבתם הדלוחה ועושה להביע זאת בספר שיריה החדש, "נרקיס באגם".
11/02/2016  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
סיפור "רצח נערי לח"י" ברעננה התרחש בנובמבר 1947. התקופה היא שלהי שלטון המנדט הבריטי בארץ ישראל. ב-1942 נלכד בדירת מסתור בדרום תל אביב מפקד לח"י יאיר שטרן ונרצח בדם קר על-ידי הבריטים. הבריטים הצליחו לעצור את רוב המפקדים של ארגון לח"י. כמה ממפקדי לח"י הסגירו עצמם לידי הבריטים. הארגון נקלע לנקודת שפל. מי שהמשיך את פעילות מחתרת לח"י היה יהושע כהן שהסתתר בפרדסי רעננה. יצחק שמיר שהצליח לברוח ממחנה המעצר מזרע, החל בשיקום לח"י. לח"י המשיך בפעילות. בין השאר שכר בית בודד נטוש ששכן בלבד פרדס בגבול רעננה הרצליה ליד שכונת שביב כיום, בו התאמנו ולמדו נערי לח"י להתאמן בנשק. את הבית כינו "בית הקורסים". היה זה בית בלוקים לא מטויח. בבית רק חדר אחד היה מרוצף. בשאר החדרים הייתה ריצפת אדמה. שם גם היה ה"סליק" - המחבוא של נשק.
11/02/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
"נשים שרות חוה" הוא מופע מוזיקלי מרגש ומענג, המתבסס על שיריה של חוה אלברשטיין והעולה בבית צבי ברמת גן. שבע שחקניות-זמרות ברוכות כישרון, מצליחות להפיח רוח מוזיקלית חדשה בשירים המוכרים והערב הופך קסום ומיוחד, ראוי לתשואות.
11/02/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
הדברים שאמר שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ב-10 בפברואר לעיתון "וושינגטון פוסט" משקפים את תהליך ההתפכחות של ממשל אובמה מההסתמכות על רוסיה ואירן בדבר מציאת הסדר מדיני למלחמת האזרחים בסוריה.
11/02/2016  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
פוטין. זורק את האשמה על זלנסקי [צילום: מריקו אנדרו, ו-AP]
יאיר נבות  |  
הערכתי בשבועות האחרונים שלאחר נצחונו בבחירות יורה פוטין על גיוס מילואים נוסף. גם הפיגוע הנורא, אם קושרים אותו בדרך לא דרך לאוקראינה, ייקל על גיוס מילואים כמובן. האמת מעולם לא היית...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מופעי השנאה והקריאות להשמדת מדינת ישראל גברו מאוד לאחר טבח שבת שמחת תורה    הקורבן הואשם בכל רעות העולם ונשיאות שלוש האוניברסיטאות סברו כי מתקפות השנאה נגד היהודים בקמפוסים חוסות תח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il