בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
שעת המשבר הלאומית והאישית הקשה מכל, חטא העגל, היא גם השעה בה מתגלה משה רבינו במלוא גדולתו - והוא אף מקבל את שכרו על כך
|
נוטל אחריות [ציור: ניקולה פוסאן]
|
|
|
|
|
מנהיגות נמדדת, בין השאר, ביכולת ההתמודדות עם משברים והפיכתם למנוף להתקדמות. בפרשת כי תשא מופיע חטא העגל, וקשה לדמיין משבר יותר קיצוני מפרשייה זו. לאחר שהגיעו לשיא הגדול ביותר במעמד הר סיני, ברגע של בלבול וחוסר ביטחון עם שלם מגיע לקצה האבדון, עד כדי כך שריבונו של עולם אומר למשה: "ויחר אפי בהם ואכלם" . אולם פרשה קשה זו מגלה גם את מנהיגותו של משה רבינו. משה מקבל את הבשורה המרה מה' במילים: "לך רד כי שיחת עמך אשר העליתה מארץ מצרים". רש"י על אתר מפרש את הפסוק: "ערב רב אשר קיבלת מעצמך". לפי רש"י, אותו אספסוף של עמים שיצאו ממצרים עם בני ישראל, הם הבעיה והגורם למעשה העגל בידי בני ישראל, ומאחר שמשה הוא זה שאפשר להם להצטרף אל עם ישראל על דעת עצמו - הוא לכאורה נושא באחריות. על אף האשמה הכבדה שהוטלה עליו, מבין משה מהקב"ה שעדיין יש תקווה והיא תלויה בו ובתפילתו. את הפסוק "ועתה הניחה לי ויחר אפי בהם" מפרש רש"י: כאן פָּתח לו פֶּתח והודיעו שהדבר תלוי בו, שאם יתפלל עליהם לא יכלם". משה אכן יוצא לפעולה. הוא מתפלל ומתחנן לרחמי השם. הוא אף שובר את לוחות הברית כאקט המסמל פסילת שטר חוב כדי להפחית את רמת העוון (כלי יקר, שמות ל"ב,י"ט). משה איננו מסתפק בכך. הוא גם בורר, מבער ומפרק את הרוע מעם ישראל כאשר הוא טוחן את העגל ומשקה את העם במי הנחל שבהם הוא זורה את אבק העגל; פעולה המזכירה את טקס המים המרים המאררים של אישה סוטה. קריאתו של משה "מי לה' אלי" היא קריאת תיגר כנגד כל מי שמהסס לשוב לשורות העם ולדרכו האמיתית. משה גם איננו מפחד לקבל על עצמו אחריות. הוא אומר לה': "מחני נא מספרך", ולא פוסק מלמצוא כל דרך לכפרת עמו. לבסוף, מקבל משה את הבשורה הטובה: "פסל לך שני לוחות אבנים כראשונים". אומנם הלוחות מעשה אלוקים נשברו, אולם המדרש (שמות רבה מ"ו, א') אומר על כך: "אמר לו הקב"ה: אל תצטער. בלוחות הראשונים לא היו אלא עשרת הדיברות בלבד, ובלוחות השניים אני נותן לך שיהא בהם הלכות מדרשות ואגדות". כעת מובנת יותר סברת חז"ל לפיה פרשת מחצית השקל, הפותחת את פרשת כי תשא, התרחשה לאחר חטא העגל, ומכאן שגם היא חלק מהכפרה. נמצא שבפרשה זו אנו רואים כיצד מעשיו של משה, יחד עם רחמיו של הקב"ה, מצליחים לרומם את העם להישגים גבוהים מחדש כדוגמת תרומת מחצית השקל, כדברי "אור החיים" הקדוש. יהי רצון שגם אנו נוכל לעורר חסדי ה' על העם, משפחתנו ובהנהגת עצמנו.
|
|
הכותב שימש בעבר כרב צבאי וכרב קהילה בחו"ל ורב מחתן של ארגון רבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
|
|
תאריך:
|
26/02/2016
|
|
|
עודכן:
|
26/02/2016
|
|
הרב ניר מנשה
|
|
בפרשתנו בולטת לראשונה העדרותו של המנהיג. משה רבינו מאוזכר בכל פרשה, מרגע הופעתו בתחילת חומש שמות ועד לחומש דברים. והנה, במפתיע, משה לא נקרא בשמו לאורך כל הציוויים המפורטים בפרשתנו. הלא דבר הוא?!
|
|
|
פרשת תרומה פותחת בציווי שהצטווה עם ישראל לתת תרומה למשכן. רש"י מסביר שהיו שלוש תרומות למעשה, כששתיים מהן היו נדבות חובה (תרומה לקרבנות הציבור ותרומה לאדנים), ורק תרומה אחת הייתה נדבה שניתנה מרצונו החופשי של כל אדם ואדם (התרומה שנועדה לחומרים למשכן).
|
|
|
בשנת 1853 יצא לאור בארה"ב ספרו האוטוביוגרפי של סלומון נורתופ, אשר תיאר 12 שנים מזוויעות מחייו בהן נמכר לעבד למרות היותו אדם חופשי. בשנת 2013 הפך הספר לסרט מטלטל ומעורר מחשבה.
|
|
|
בפרשת יתרו, לצד הקמת המערכת המשפטית ומתן תורה, מתבסס מעמדו של משה כמנהיג המתווך בין העם לאלוהיו. במהלך ימי ההכנה למתן תורה, משה עולה ויורד מן ההר שוב ושוב, כדי לקבל את דבר השם ולמוסרו לישראל ולהכינם אל הרגע בו "יירד ה' לעיני כל העם על הר סיני".
|
|
|
כמעט כל אחד יודה בכך שתהליכים אמיתיים, כאלו שמחזיקים מעמד לאורך זמן, הם אלו שבאים לאט ובתבונה, בסבלנות ובחוכמה. למרות זאת כולנו ממשיכים לשמוע גם את הקול השני, זה שאומר שאולי הפעם, מאחורי הסיבוב הבא, מחכה ה"מכה הגדולה", זאת ש"תעיף" אותנו, אבל באמת, ושתשנה את התמונה בבת אחת.
|
|
|
|