|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

לחזק את משרד החוץ

ראש הממשלה נתניהו ממשיך להחליש את משרד החוץ שעליו הוא מופקד והשבוע הוא מינה יועץ לביטחון לאומי חדש שכישוריו שנויים במחלוקת הגיע הזמן שנתניהו יחזק את משרד החוץ נוכח האתגרים המדיניים המורכבים שבפניהם ניצבת ישראל
26/02/2016  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   תגובות
דרוש חיזוק [צילום: איציק וולף]

השר ארדן. לקצץ סמכויותיו [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

בימים אלה משודר ברדיו תשדיר פרסומת הקורא לצעירים אקדמאים בעלי אזרחות ישראלית להצטרף לקורס הצוערים של משרד החוץ דווקא באחד הזמנים הקשים שבהם נתון המשרד. מה אמורים צעירים ישראלים שרוצים להצטרף לשירות החוץ להחליט כשהם רואים כיצד ראש הממשלה ושר החוץ מסמרטט את המשרד ושולל ממנו את סמכויותיו?

החלמאות והשלומיאליות של ממשלת ישראל והעומד בראשה בכל הקשור למדיניות החוץ, ההסברה והמלחמה בחרם על ישראל הגיעו השבוע לשיאים חדשים. כנראה שהמצב כל כך חמור עד שהשגריר לשעבר בוושינגטון, זלמן שובל, שהינו דיפלומט מקצועי ומיומן ואיננו חשוד כאופוזיציה של הממשלה, נזעק להתריע מפני התוכנית לסגור קונסוליות של משרד החוץ בחו"ל. הדיפלומטים המקצועים של משרד החוץ מנועים מלהתראיין ולמחות על המחדלים החמורים וזלמן שובל הפך לשופר המתריע מפני הסכנות הצפויות.

במאמר דעה שפרסם זלמן שובל בעיתון "גלובס" ב22 בפברואר תחת הכותרת "התוכנית לסגירת קונסוליות" הוא הזהיר מפני "שפיכת התינוק עם מי האמבטיה" במסגרת כוונת הממשלה לסגור כמה נציגויות דיפלומטיות וקונסוליות ברחבי תבל במסגרת "הקיצוץ הרוחבי".

זלמן שובל צודק במאה אחוזים, אולם מי שיכול לבטל את רוע הגזירה הינו ראש הממשלה נתניהו שהוא במקרה גם שר החוץ והוא אשר אמור לדאוג לאינטרסים של המשרד ומדיניות החוץ של מדינת ישראל.

נתניהו מחזיק עד עכשיו את תיק החוץ באחריותו כדי להשתמש בו כסחורה פוליטית למקרה שירחיב את הקואליציה אולם נראה שהוא התאהב בתיק ואין לו כוונה לוותר עליו לטובת שר אחר מהליכוד. הוא התכוון לתת אותו לשר ישראל כץ אך בעקבות המחלוקות האחרונות ביניהם הוא איננו רוצה לחזק את מעמדו של כץ, גם הרעיון למנות את נאמנו השר יובל שטייניץ לתפקיד חלף במוחו אך על-פי מקורות יודעי דבר הוא התחרט ברגע האחרון והתיק יישאר בידיו.

השר גלעד ארדן הכושל

הטיפול הכושל במדיניות החוץ של ישראל החל מרגע הקמת הממשלה, בנוסף לכך נתניהו הוציא את נושא ההסברה מאחריות משרד החוץ וחילק בין לשישה משרדים.

את נושא המאבק בחרם הוא הפקיד בידי השר גלעד ארדן שאין לו שום הבנה בנושאים מדיניים או ביטחוניים. הוא השר לביטחון פנים וגם השר לעניינים אסטרטגיים, את התוצאות רואים כבר בשטח, הטרור הפלשתיני משתולל אין ביטחון פנים,משטרת ישראל מקרטעת אחרי הפיאסקו של גל הירש, אין אסטרטגיה ויש מלחמה כושלת בחרם על ישראל, פשוט בושה וחרפה.

גלעד ארדן הצליח תוך זמן קצר לזרוע דמורליזציה בקרב שוטרי משטרת ישראל ועכשיו הוא עושה זאת במשרד החוץ. על-פי גורמים מדיניים המעורים במתרחש, במשרד החוץ חושדים בגלעד ארדן שהוא מנסה לגנוב מהם סמכויות ולהזדחל בשקט למשרד. עכשיו הוא רוצה עשרה תקנים של עובדים מקומיים בשגרירויות בעולם שיהיו כפופים לו, כשלב ביניים, בדרך להפוך בעתיד לשר החוץ של מדינת ישראל. מה שנקרא זחילה בדלת האחורית.

במשרד החוץ צריכים לדעת שנתניהו לא ייתן את תיק החוץ לגלעד ארדן,הוא לא סומך עליו, גם הוא יודע את האמת על גלעד ארדן שהינו חסר כישורים מתאימים לתפקיד וחוץ מלהפריח כותרות והצהרות אין לו שום קבלות של ביצוע בשטח, הכול דיבורים.
בהעדר שר חוץ פעיל ויעיל נכנסו לוואקום הזה חברי כנסת מהאופוזיציה כמו יאיר לפיד ויצחק בוז'י הרצוג אשר ראו צורך למלא את הוואקום בתקופה הרגישה הזו, לצאת לפגישות מדיניות בחו"ל ולהגן על ישראל בעולם וגם באותה ההזדמנות לנגח את ראש הממשלה ומדיניותו או בעצם העדר מדיניותו.

בשבוע החולף ראינו דוגמה לכך בקרב על הקרדיט בין ראש הממשלה לבין ח"כ יאיר לפיד לגבי השאלה מי הצליח לשכנע את הבריטים להוריד את שלטי ה-BDS שנתלו ברכבת בלונדון.

לפרק את המשרד לעניינים אסטרטגיים

המשרד לעניינים אסטרטגיים נולד בחטא, הוא פיקטיבי ומיותר, צריך לבטל אותו לאלתר, אין בו שום צורך, הוא נועד לפתור בעיות של ג'ובים פוליטיים וכיבודים. צריך לרכז את הסמכויות המדיניות במשרד מקצועי אחד שהוא משרד החוץ ולא לפזר אותן לגורמים שונים מסיבות פוליטיות.

גלעד ארדן קיבל את המשרד כבונוס פוליטי בנוסף לתפקיד השר לביטחון פנים כדי שירגיש חשוב ויוכל לייצר עוד כותרות שאינן קשורות לנושא ביטחון הפנים. אף גורם בארץ ובעולם לא מתייחס ברצינות למשרד הזה, אין שם אף פקיד ברמה שעולה על רמתם של הדיפלומטים המקצועיים במשרד החוץ. ככל שייסגר מוקדם יותר כן ייטב, לפני שהשר ארדן יספיק לגרום נזקים.

היועץ לביטחון לאומי

היועץ לביטחון לאומי איננו חלק ממשרד החוץ, הוא כפוף ישירות לראש הממשלה אך יש לו חלק חשוב מאוד בנושאים המדיניים והאסטרטגיים. מה שקרה השבוע מעיד על הזילות והפיחות במעמדו של היועץ לביטחון לאומי ומשקף כיצד מסמרטט נתניהו את המערכת המדינית. ראש הממשלה מינה השבוע לתפקיד את אבריאל בר יוסף לתפקיד היועץ לביטחון לאומי. בר יוסף הינו תת-אלוף במילואים ובתפקידו האחרון בצה"ל היה ראש מספן ציוד בחיל הים.

כישוריו המדיניים והביטחוניים של בר יוסף שנויים במחלוקת, עד כה שימשו בתפקיד החשוב הזה של ראש המל"ל אנשי מערכת הביטחון בדרגת אלוף או בכירים מהמוסד בדרגה מקבילה.

נתניהו הנמיך את דרג התפקיד בלית ברירה, האם נכונה השמועה שכל מי שהוא רצה לתפקיד השיב בשלילה ולא נמצא אחר? אף בכיר במערכת הביטחון לא מוכן להתגלגל בזפת ובנוצות למען נתניהו שצפוי שבכל מקרה יתקע סכין בגבו של כל מי שנאמן לו.

בחזרה למשרד החוץ, משרד החוץ הוא משרד שיש בו דיפלומטיים מקצועיים ומנוסים, עובדיו מסורים ונאמנים ורואים בתפקידם שליחות לאומית למען מדינת ישראל למרות כל הקשיים שהפוליטיקאים מערימים עליהם. משרד החוץ הוא זה שנמצא בחזית ההסברה והדיפלומטיה והוא שצריך להוביל את המאבק בתנועת הBDS. חובתו של ראש הממשלה ושר החוץ לחזק את המשרד הזה בתקציבים ותקנים ולאפשר לו לעשות את עבודתו המקצועית ולא לפזר את סמכויותיו ולהפוך את תפקידיו לסחורה פוליטית הניתנת לשרים כושלים ותאבי פרסום.

הסיכוי שנתניהו יפרק את המשרד לעניינים אסטרטגיים שואף לאפס, נתניהו ימשיך להשתמש בו כסחורה פוליטית, אבל לפחות הוא יכול לצמצם את הנזק שגרם, לקחת מגלעד ארדן את נושא הטיפול בחרם ולהחזירו למקומו הטבעי שהוא במשרד החוץ.

הרושם הוא שנתניהו איננו מתרגש מהריב על הסמכויות וההתכתשויות בין עובדי משרד החוץ לבין השר ארדן, הוא מניח לצדדים לריב כדי שאולי בסוף, אם זה ישרת אינטרס הפוליטי שלו, הוא יתערב כ "מבוגר האחראי". זוהי השיטה של נתניהו, שולח מאחורי הקלעים את כל הצדדים לריב ונותן להם את התחושה שהוא תומך בהם וברגע האחרון עושה רק מה שנראה לו טוב עבורו.

הגיע הזמן שראש הממשלה יתעשת, יניח לרגע את הפוליטיקה הצידה ויראה נכוחה את הסכנות המדיניות של מדינת ישראל. משרד החוץ הוא שצריך לטפל בהן ולא משרדים אחרים. ראש הממשלה צריך לתת למשרד החוץ את הכוח הדרוש כדי שיעשה את עבודתו, אם ינהג כך בטוחני שהמשרד יביא תוצאות טובות.

תאריך:  26/02/2016   |   עודכן:  26/02/2016
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לחזק את משרד החוץ
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
aerius
26/02/16 13:50
 
יעל56
27/02/16 21:10
 
גב' יעל הנכבדה
28/02/16 09:03
2
לקוק
26/02/16 20:04
3
היום כבר יודעים
26/02/16 20:52
4
קלאודיה רמות
26/02/16 21:34
5
להחליש את משה"ח
26/02/16 21:59
 
נפלה שגיאה
26/02/16 22:47
 
יהושע2
27/02/16 12:49
6
גדעון אמיר
27/02/16 03:29
7
על עתונאות הגונה
27/02/16 14:16
8
ישראלי כועס מאוד
28/02/16 01:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעלליו של בנימין בן-אליעזר נחשפו רק כאשר עשה את טעות חייו והתמודד על הנשיאות רות דוד עדיין אינה נותנת את הדין על מעשיה כפרקליטת מחוז ת"א הרב יונה מצגר התחמק מלתת את הדין על העבירות שהתגלו כבר בזמן אמת
26/02/2016  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
עוד מבט על הפרק החמור והמטלטל בנוגע להתנהלות המשטרה, בדוח מבקר המדינה בנושא מצלמות המהירות הממצאים מלמדים על עומק הריקבון המוסרי בו שרויה המשטרה, על כל דרגיה
26/02/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מנהיגות נמדדת, בין השאר, ביכולת ההתמודדות עם משברים והפיכתם למנוף להתקדמות. בפרשת כי תשא מופיע חטא העגל, וקשה לדמיין משבר יותר קיצוני מפרשייה זו. לאחר שהגיעו לשיא הגדול ביותר במעמד הר סיני, ברגע של בלבול וחוסר ביטחון עם שלם מגיע לקצה האבדון, עד כדי כך שריבונו של עולם אומר למשה: "ויחר אפי בהם ואכלם" .
26/02/2016  |  הרב ניר מנשה  |   מאמרים
עוד לא חלפו שבועיים ימים, מאז פרסם ראש ממשלת ישראל לשעבר, שהורשע בפלילים בפסק-דין חלוט של בית המשפט העליון, לאחר שנדחה ערעורו, אהוד אולמרט, סרטון תדמית מטעמו, שבו מופיע הוא ושבו שוטח הוא את עיקרי "האני מאמין" שלו, קודם שהחל לרצות תקופת מאסרו בכלא, מתברר כי אולמרט, המבקש להציג עצמו כ"אולמרט אחר", נשאר אותו אהוד אולמרט, "אהוד הקומבינאטור", כפי שהכרנו אותו, לפני שפרסם ושחרר הוא - ברבים - סרטון תדמית זה, מבית היוצר שלו.
25/02/2016  |  חיים שטנגר  |   מאמרים
אם וכאשר טראמפ יבחר כנשיא ארה"ב, תזכרו שהוא רצה לבקר אצלנו בישראל הקטנה, אך כוחות גדולים כאן יצרו סערה כנגד הביקור.
25/02/2016  |  אור יזרעאלי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בעוד עמיתו, שר הבריאות, מסייע לנפגע מן התאונה, שוקל השר סער בלשכתו את החלטתו להתפטר    אילו ביקש סער לסייע לממשלה הפגועה היה נרתע מהתפטרות בימים אלה בהיות הממשלה במצב פוליטי קשה
אסור שצהלות הפלשתינים ייצרבו בתודעה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]
ד"ר יעקב סוקול
הצורה שבה זוכרים אירוע נקבעת על-פי התמונה העיקרית שלו שצרובה במוחנו    לכן, החלטת הממשלה על קביעת יום הזיכרון למלחמת חרבות ברזל ביום שבו פרצה מתקפת הטרור מחליטה שבעצם כבר הפסדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il