|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

איש הנדל"ן של השבוע

זוהר לוי - בדרך להשתלט על כלכלית

רואה החשבון החיפאי הצנוע, שהקים אימפריית נדל"ן בגרמניה, הפתיע השבוע את עולם הנדל"ן, כשרכש כ-18% ממניות כלכלית ירושלים, ב-245 מיליון שקל התוכנית: לחבור עם אחרים, אולי הפניקס, ולהשתלט על החברה
04/03/2016  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
לוי. פסגת השאיפות

רשמית: סאמיט רכשה 18.4% מכלכלית ירושלים
אלעזר לוין
שילמה 245 מיליון שקל * היזם זוהר לוי מחזיק ב-55% ממניות סאמיט * רכש את מניות כלכלית באמצעות החברה, ולא אישית * שער כלכלית מזנק ב-7.5%, לאור הערכה שסאמיט תרכוש מניות בבורסה, כדי להגיע לשליטה או למיעוט חוסם
לרשימה המלאה

רואה החשבון זוהר לוי (49), בעליה של חברת הנדל"ן סאמיט, איננו מוכר לרבים בציבור הרחב. השבוע, הדהים את עולם הנדל"ן והכלכלה שלנו: במהלך מפתיע, ללא פרסום מראש, רכשה חברתו 16.6%, שיהפכו בעתיד ל-18.4%, מחברת הנדל"ן הגדולה כלכלית ירושלים. ההשקעה: 245 מיליון שקל. בבת אחת דחק זוהר לוי הצידה את הבעלים הקודם אליעזר פישמן, ואת היו"ר לשעבר של בנק הפועלים, שלמה נחמה, שחשב לכמה ימים שיהיה בעל השליטה. עכשיו, זוהר לוי הוא בעל המניות הגדול ביותר, עם תוכנית להגיע לגרעין שליטה, ואולי אף לשליטה מלאה.

זוהר לוי הוא בעל 57% מחברת סאמיט ישראל, שהקימה אימפריית נדל"ן בגרמניה, עם 106 נכסים, 880,000 מ"ר שטח מניב, ששווים 760 מיליון אירו, שהם כ-3.2 מיליארד שקל. יש גם נכסים בודדים בישראל, אבל המבט הכלכלי ו-89% מהנכסים מופנים לגרמניה. אולי זו הסיבה, שבישראל הוא פחות מוכר.

סיבה נוספת היא צניעותו של זוהר לוי. הוא כמעט לא מתראיין, ובדוח הכספי של חברתו הוא מציג תמונות של בנייני משרדים מפוארים בגרמניה, ולא את תמונתו-שלו. הוא לא מחפש קוקטיילים ואירועים ראוותניים. מטרתו היא לעבוד, להרוויח, לפתח את עסקי חברותיו, לפרנס בכבוד את משפחתו ועובדיו. הוא מתגורר בדירה על הכרמל בחיפה, נוהג במכונית לא-יוקרתית. ב-2014 קיבל דמי ניהול של 6.8 מיליון שקל, כולל הוצאות. בימים אלו חילק לעשרת עובדיו בישראל אופציות ללא תמורה.

מיהו האיש, שבבת אחת, במכה אחת, הפך לאחד מיזמי הנדל"ן המובילים של ישראל. אפשר לומר - במקום אליעזר פישמן.

זוהר לוי נולד בחיפה בספטמבר 1967. לאחר שסיים את השירות הצבאי ולימודי ראיית חשבון, הצטרף לחברתו של יזם הנדל"ן יעקב אנגל, אחד הגדולים בענף. הוא מונה לסגן מנכ"ל לענייני כספים. תוך כדי כך פגש את בתו של אנגל ונשא אותה לאישה.

החליט להיות עצמאי, לא אצל בוימלגרין

אבל מי שחושב שלוי החליט להתקדם בתוך חברת אנגל - טועה. אנגל מכר את חברתו, במחיר טוב מאוד, לחברת אזורים, אז בשליטת שעיה בוימלגרין. זוהר לוי היה יכול מן הסתם לקבל משרה בכירה באזורים. אבל הוא החליט לפתוח דרך חדשה, כעצמאי שאינו תלוי באיש. זה היה בסוף 2002. כאן הצטלבה בדרכו בזו של יעקב חי, יזם נדל"ן חיפאי ותיק, ושל קבוצת פלד-גבעוני.

יעקב חי היה אחד מיזמי הנדל"ן הגדולים של חיפה. הוא היה הבעלים של מלון "נוף", מבנים בכרמיאל, שותפות בקניון ומגרשים, באמצעות חברת חייל השקעות. בסוף 2000 מכר את החברה לקבוצת פלד-גבעוני, שנקלעה לאחר שנתיים לקשיים. חי שקל את האפשרות לחזור ולרכוש את השליטה, אך זוהר לוי, שהבין את ההזדמנות, מיהר לרכוש אותה, ככל הידוע במחיר נמוך. לאחר מכן שינה לוי את שמה של החברה לסאמיט (SUMMIT), פסגה באנגלית, רמז ברור על תוכניותיו.

זוהר לוי למד בקפידה את שוק הנדל"ן בישראל ובאירופה. הוא הגיע למסקנה - לפני יזמים ישראלים אחרים - שהעתיד הוא ברכישת נכסים מניבים בגרמניה. זו הכלכלה הגדולה באירופה, החמישית בגודלה בעולם, מצטיינת ביציבות, בניהול רציני וקפדני של נכסים, בריבית בנקאית נוחה, בגמישות מינהלית. אופיה של הכלכלה הגרמנית מתאים לאופיו של לוי. סאמיט החלה לרכוש נכסים בגרמניה.

לשם כך הקימה חברת-בת בשם סאמיט גרמניה, שחברת סאמיט ישראל מחזיקה 79% ממניותיה. סאמיט-גרמניה הנפיקה ב-2006 מניות בבורסת AIM בלונדון. הכסף שגויס, שגויס, יחד עם הלוואות בנקאיות, מימן את רכישת הנכסים.

העסקים התפתחו, כאשר העסקים בישראל נשארים (כמעט) בצד. לעתים היו בעיות, אך החברה התגברה עליהן. כיום יש לחברה 105 נכסים ב-7 ערים בגרמניה, כולל ברלין, פרנקפורט, מינכן והמבורג. 55 מהנכסים הם בנייני משרדים, והיתר מרכזים מסחריים ומחסנים. היא פועלת באמצעות חברת דויטשה ריל אסטיט, שבה יש לסאמיט 78%, והיתר בידי שותפים מקומיים. התוצאות הכספיות מצוינות, רווח של 285 מיליון שקל בשנת 2014, ועוד היד נטויה. הרווחים מופנים בעיקר להגדלת ההון העצמי, וכך פוחת הצורך בקבלת הלוואות.

ציון גבוה מחברת מידרוג

מהו סוד ההצלחה של זוהר לוי? קודם כל, הידע המקצועי שלו כרואה החשבון, המאפשר לו לבחון בקפידה את הכדאיות של כל השקעה ונכס. לשם כך הוא עובד שעות רבות ביום, מכיר כל פרט בכל נכס. בניגוד ליזמי נדל"ן ישראלים אחרים, זוהר לוי לא קונה נדל"ן בגרמניה כדי לקנות, למכור, ולרשום רווח פיננסי. הוא קונה כדי להשכיר ולנהל, גם לטווח ארוך, הדגש הוא על קשר עם השוכרים, ולא עם הבנקאים. התוצאות מוכיחות, שזה עובד. הרווחים גבוהים. חברת מידרוג נתנה זה עתה לחברה את הציון Aa3, אחד הגבוהים ביותר שניתנו אי-פעם לחברה בבעלות ישראלית

הפעילות בגרמניה מבוזרת, כלומר אינה מרוכזת במקום אחד. בכל עיר הוקמה חברה-בת נפרדת, והחולשת על חברות-בנות משלה, חברה לכל נכס. הנהלת סאמיט-גרמניה יושבת בשלוש ערים גדולות.. החברה מעסיקה רק 55 עובדים, אך כולם חייבים להיות אנשי מקצוע ומסורים לעבודה.

כמובן, שגם התנאים הכלכליים בגרמניה עזרו לזוהר לוי, וגם ליזמים ישראלים אחרים. הריבית האפסית מקלה על גיוס הלוואת בנקאיות. הגאות הכלכלית מביאה להמשך הביקוש לשכירת משרדים ונכסים מסחריים. המדיניות של סאמיט-גרמניה היא לרכוש את הנכסים לאחר בדיקה מדוקדקת, לנהל אותם, לדאוג לגביית דמי שכירות נאותים, ובמקרים לא מעטים, להשביח ולמכור ברווח. זה עתה, לפני כשלושה שבועות - תוך כדי בדיקת עסקת כלכלית ירושלים - קנתה חברתו של זוהר לוי שלושה בנייני משרדים בפרנקפורט, 18,000 מ"ר, בכ-25 מיליון אירו, שהם כ-110 מיליון שקל. חוזה הקנייה נחתם לאחר שלוי ואנשיו וידאו שהנכס מושכר בתשואה של 7% בחוזים לטווח ממוצע בינוני ומעלה.

האח שלומי מנהל את הנכסים בישראל

מה מריץ את זוהר לוי להיכנס לכלכלית ירושלים? אולי הנכסים שיש לה בישראל. זאת לדעת, שסאמיט של זוהר לוי כמעט שאינה משקיעה בישראל. לפני ארבע שנים רכשה קניון בן 4,000 מ"ר בחיפה, והשקיעה ברכישה, בהגדלה בשיפוץ 66 מיליון שקל. באחרונה היא מגלה עניין ברכישת נכסים בישראל, אולי בגלל הריבית הנמוכה. לפני חודשיים רכשה ב-70 מיליון שקל בניין משרדים בן 14,000 מ"ר בקיסריה, ובחודש שעבר אופציה לרכוש 11 נכסים ממבני תעשיה (חברת-בת של כלכלית ירושלים! מעניין!) . שלומי, אחיו של זוהר, מנהל את הנכסים בישראל. לכלכלית ירושלים יש נכסים מניבים טובים בישראל, למשל פארק המשרדים הגדול ביקום. יש לה כידוע גם נכסים בעייתיים ברוסיה, אבל ייתכן מאוד שזוהר לוי רואה בכך הזדמנות עסקית לרכוש את הנכסים בזול.

אבל, חכו רגע, זוהר לוי עוד איננו הבעלים של כלכלית ירושלים. גם לאחר שירכוש מניות נוספות, בעזרת האופציות שקיבל השבוע, עם המניות, יהיו לו רק 18.4% בחברה. זה אפילו לא מיעוט חוסם של 25% (על-פי החוק, כדי לקבל החלטות מהותיות, יש צורך בהסכמה של 75% מבעלי המניות). מה יעשה?

עסקה עם הפניקס להשתלטות על כלכלית?

השבוע קיבלנו כנראה רמז: חברת הביטוח הפניקס רכשה 3.8% ממניות סאמיט ישראל, ויחד עם רכישה קודמת, הפכה לבעלת עניין. כלומר, יש לה כ-5% ממניות סאמיט. זה פחות חשוב. חשוב. מה שחשוב בעיקר הוא שהפניקס רכשה השבוע גם כ-11% מכלכלית ירושלים, באותו מכרז. העסקה הקטנה בסאמיט מצביעה כנראה על הידוק הקשרים העסקיים בין היזם החיפאי לחברת הביטוח של יצחק תשובה.

אהה! לוי והפניקס, יחד, מגיעים לכ-30% מהבעלות. האם יעשו שותפות? האם זוהר לוי ירכוש מהפניקס את מניותיה? ואולי ירכוש את המניות של בעלי מיעוט אחרים, למשל קרן השקעות של אלשטולר-שחם, המחזיקה עתה בכ-12% מכלכלית, או לאומי פרטנרס, שיש לו 14% בכלכלית ירושלים, ורוצה למכור אותן? דבר אחד ברור: זוהר לוי נכנס למגרש של הגדולים ויהיה מעניין.

כל הנדל"ן בכף ידך
תאריך:  04/03/2016   |   עודכן:  06/03/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זוהר לוי - בדרך להשתלט על כלכלית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפנינו ימים שלפני מופע ליקוי החמה ב-9.3.16 שבהם מומלץ לדחות החלטות חשובות, עד הימים שאחרי. אם אין לכם ברירות, ואתם מנסים להמשיך את מה שכבר תכננתם, הכינו לעצמכם תוכניות אלטרנטיביות כדי שתשיגו את המטרות שהצבתם לעצמכם. ארועים המתחילים ביום הליקוי עצמו (אצלנו, בלילה שבין 9.3-8.3) לא צפויים בדרך שבה יסתיימו, לא תמיד עונים לציפיות. ההתפתחויות אינן נפגשות עם הרצונות והתקוות שלנו. זה יכול להסתיים עם אופי דרמטי מפתיע באופיו. זה יכול להיות חיובי ונחמד, אבל "אחר". מבנה הכוכבים שבו נמצא ליקוי החמה, מרמז שיהיה נכון לרסן את הציפיות ולא לתת לאופטימיות כוח, כלומר לא לאבד פרופורציות.
04/03/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
אחרי הפקת "מחכים לגודו" הכה משובחת שהעלה היידישפיל, והצגות איכות נוספות, מסתבר שהתיאטרון היידי היחיד בישראל שמתחזק ומקיים את השפה שהייתה (ועדיין) נחלתם של כל יהודי הגולה במזרח אירופה וכעת היא שפת היומיום בשכונות ובעיירות החרדים בישראל - עדיין יש לה תקומה. מנהלו הנמרץ של היידישפיל, הזמר והשחקן ששי קשת, מוביל את התיאטרון לחידושים והתרעננות הן בצוות המבוסס כעת ברובו על ישראלים, צברים, אך בעיקר בתכני ההצגות שאינן רק מוסיקליות-בולוורדיות להעלאת מצב הרוח של היהודים בגולה.
03/03/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
שלא כהרגלי אני רושם כאן דברים על שני ספרי ילדים שהתקבלו יחד לידי דפדפתי בהם מתוך סקרנות ואחר כך, משקראתי, מצאתי שיש בהם משקל פדגוגי וכי יש קשר של נושא ביניהם אודה כי שתי הכותבות ידידות לי, אך אכתוב על הספרונים במידה: "הגמדון של פילוני" מאת רינת מצליח, ו"פגישה חלומית" של יהודית מליק-שירן
03/03/2016  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
"האהבה העצובה הכאובה" - זהו שמו של שיר חדש אותו כתבו אבי קורן (מילים) וקובי אושרת (לחן) לזכרו של החייל דן סלע, תושב עפולה, בן יחיד להוריו שמת ממכת חום באוגוסט 2015 בעת שהשתתף בסיור של יחידתו הצבאית בירושלים. לכבוד יום הולדתו ה-19 של דן נערך (1.3.16) בקונסרבטוריון העירוני בעפולה אירוע "מוכרחים להמשיך לנגן, דן..." בו השמיעה בהשמעת בכורה בפני קהל הזמרת אביבה אבידן את השיר המרגש.
03/03/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
המחזמר הקלאסי "סיפור הפרברים", "WEST SIDE STORY", העולה בתיאטרון הקאמרי, הוא מופע מוזיקלי מלוטש, חגיגה לאוזניים ולעיניים. זהו עונג צרוף של מחול ושירה, מבוצע בידי להקת שחקנים, זמרים ורקדנים, מוכשרת ומרשימה.
03/03/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il