|   15:07:40
דלג
  מרדכי ליפמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

יום השנה השמונים לספיטפייר: תזכורת מימים רחוקים

המטוס שהציל את המערב

כאשר המטוס החדש נכנס אל שדה הקרב נעשו מאמצים גדולים להגביר את הייצור וכבר בספטמבר 1940 עם התחלת הבליץ על בריטניה הוכיח המטוס את איכויותיו
09/03/2016  |   מרדכי ליפמן   |   כתבות   |   תגובות
מהירות שיא [צילום: AP/Kirsty Wigglesworth]

השנה היא 1936. הגרמנים מונהגים מזה 3 שנים על-ידי דיקטאטור שפניו לכיבוש העולם. מנהיג מסוג אחר. כזה שהיה עתיד להביא אסון על תבל ומלואה. אדולף היטלר. כאשר נבחר לתפקידו אחת ההוראות הראשונות שנתן לבכירי שלטונו, הייתה לארגן מחדש את הצבא הגרמני ובראש ובראשונה את חיל-האוויר. ולציידו מחדש בעוצמות הדרושות למלחמת עולם שנייה. הם החלו בתכנון מטוס קרב מסוג חדש לגמרי.

המסרשמיט 109 היה אמור להכות את כל חילות האוויר האחרים בעת מלחמה. על הפיתוח והייצור הופקד הרמן גרינג, מקורבו ולימים סגנו של היטלר. גרינג היה טייס מצטיין ואלוף ההפלות של מטוסי בעלות הברית במלחמת העולם הראשונה, בזכות עצמו. בתחילת מלחמת העולם השנייה היה אחראי לחימוש גרמניה.

הבריטים החלו בחשאי לתכנן מטוס דומה, זמן רב לפני הגרמנים. כבר ב-1931. מטוס קרב זה היה אף הוא מסוג חדש לגמרי. אולם המאבקים על תקציבים, הוצאה לפועל של מכרזים וויכוחים בין נושאי משרה בבריטניה, וכל יתר ה"רגולציות" הידועות לשמצה, יצרו מצב שעל אף הפער בלוחות הזמנים בינם לבין הגרמנים (של כשנתיים לפחות), הצליחו הגרמנים להדביק פער זמן זה ולהציג באותו פרק זמן (1936) מטוס קרב מעולה משל עצמם.

מתכנן מטוסים ידוע בשם ר. ג' מיטשל, הבין כי לצורך השגת כושר תמרון ומהירות גבוהה עליו להשתמש בכנף מסוג חדש (כמעט אובאלית) ובמנוע חזק במיוחד. לפני ימים ספורים, חל מועד השבעים שנה בדיוק להופעת הספיטפייר הראשון. ב-5.3.1936 המריא הדגם הראשון של המטוס החדש והשיג מהירות שיא של אותם ימים למעלה מ-400 קמ"ש.

החלטה שגויה

אצל הבריטים כמו אצל הבריטים, ומסתבר שזה דינו של כל משטר דמוקרטי, האמון על רגולציות הכרחיות, כנראה שום דבר לא בער. רק ב-1938, הוחל בייצור של המטוס. שוב רבו העיכובים בהקמת המפעלים, ורק ביולי 1940(!), חודשיים לאחר תחילת הקרב על צרפת יצאו 23 מטוסי הקרב הראשונים מהמפעל בבירמינגהאם. הם המריאו היישר אל התופת שזומנה להם על-ידי הגרמנים: ההרס שזרעו אויביהם ברחבי צרפת ובריטניה, כתוצאה מחודשיים של שליטה מלאה באוויר, שזכו לה הגרמנים לאחר העיכובים האמורים, וכעשרה חדשים לאחר פריצת המלחמה בפולין. עד אז חזה כל העולם הדמוקרטי בבעתה בהרס שחוללו מטוסי קרב גרמניים ובמיוחד השטוקה הצורחת, במדינה המזרחית (החל מ-1.9.39), והנה כבר הופנו חודי הביקורת של התקשורת הבריטית אל ממשלתו הטריה של צ'רצ'יל: מדוע אין לנו מטוסים דומים ובמספר סביר...

כאשר המטוס החדש נכנס אל שדה הקרב נעשו מאמצים גדולים להגביר את הייצור וכבר בספטמבר 1940 עם התחלת הבליץ על בריטניה הוכיח המטוס את איכויותיו. לגרמנים זומנו שתי הפתעות: האחת הראדאר הבריטי שהם לא ידעו על פיתוחו ועל קיומו, המצאה זו הפתיעה אותם לחלוטין. והשנייה: מבני טייסות מוכנים לקרב של ספיטפיירים, וכמובן את הספיטפייר עצמו. כמעט בכל הקרבות ספגו הגרמנים אבידות בשיעור העולה באופן קבוע על אלה של הבריטים.

תיאורי המלחמה לא מרבים לספר את סיפורו האמיתי של הקרב הזה. הגרמנים היו קרובים מאוד לניצחון, משום שברשותם היו מטוסים במספר רב משל הבריטים. רק החלטה שגויה, שאומרים שהיא ניתנה על-ידי הרודן הנאצי עצמו, במהלך הקרבות, הייתה שיש לחדול מהפצצת שדות תעופה

ומתקנים בריטיים ששימשו את חיל-האוויר הבריטי, ולעבור להפצצת לונדון וערים אחרות בבריטניה. קובנטרי הופצצה בפראות גרמנית טיפוסית. העיר למעשה נהרסה (המונח "קובנטרירן" "נספג" בשפה הגרמנית והיה אמור להביע הרס מוחלט בהפצצה אווירית)

משהחלו הגרמנים בהפצצת לונדון הופסקה הפצצת שדות התעופה והמתקנים הצבאיים הבריטיים. למרבה האבסורד דווקא אז רווח לבריטים. הם הצליחו לשקם את הנזקים הגדולים שנגרמו לכוחם האווירי. אט אט נטתה כף המלחמה האווירית המרה הזו לצד הבריטים. כעבור כשנה (מאי 1941), הורה היטלר, לחדול מהבליץ. הוא היה אז בשלבים הסופיים של ההתארגנות הגרמנית למבצע ברברוסה, התקפתו הצפויה על ברית המועצות. זו חייבה ריכוז כל היכולות של גרמניה, במאמץ למוטט, אף זאת ב"בליץקריג", את אויבתו המרה.

בריטניה ניצלה.

הניצחון הושג גם בזכות מטוס מצויין, אולם בעיקר בשל הטייסים שהטיסו אותו.

בגלל המחסור החמור בטייסים (אף זאת לקונה בהתארגנות הבריטית, שלא מרבים לדבר עליה), התקבצו טייסים מכל רחבי העולם הדמוקרטי דאז: פולנים, אוסטרלים ניוזילנדים, צרפתים ולא מעט אמריקנים וקנדים, שנחלצו לעזור לבריטניה בשעתה הקשה. כך בכוחות מאוחדים ניצחה בריטניה באחד הקרבות המרים והגורליים ביותר במלחמת העולם השנייה.

תאריך:  09/03/2016   |   עודכן:  13/03/2016
מרדכי ליפמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המטוס שהציל את המערב
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
9/03/16 10:08
2
שמ
9/03/16 20:43
3
הגוי..
13/03/16 22:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעבר נהגו לשמר מוצרים באמצעים כמו מלח, חומץ, עישון ויבוש. במאה וחמישים השנים האחרונות, חלה מהפכה גם בכל הקשור להארכת חיי המוצר. קיימים תהליכים המאפשרים למזון להישאר למשך תקופות זמן ממושכות ואף שנים.
09/03/2016  |  יובל לובנשטיין   |   כתבות
הרגלי האחסון ההכנה והבישול במטבח הם אוניברסליים מחד-גיסא ומאידך-גיסא הם מאוד אישיים. יש משפחות עם ילדים צעירים או אלו המרבים לארח עבורם ניתן לתכנן אזור אחסון רחב ונוח. יש שאוהבים לבשל בכמה שעות את כל הארוחות לכל השבוע, עבורם כדאי לתכנן כיריים רחבות במיוחד המשמשות למספר סירים רחבים בו זמנית. תנור רחב לבישול של כמה תבשילים יחד ואחסון נוח במקפיא לשמירת האוכל המוכן. לאוהבי אפיית הלחם בייתי מומלץ להוסיף תנור להתפחה במקביל לתנור האפייה ומשטח עבודה נוח ללישה ורידוד. לאוהבי היין אפשר לשלב מקרר יינות בנוסף למקרר הביתי. ולכן תפקידה של האדריכלית או המעצבת בתכנון החללים בכלל ובתכנון חלל המטבח בפרט לשאול שאלות מקדימות לברור מדוקדק של הצרכים, ההרגלים והחלומות, ולהתאימם לאנשים החיים בו ולתקציבם.
09/03/2016  |  דבורה צרויה  |   כתבות
הרומן הנודע "ג'יין אייר", אחת מיצירות הספרות הנודעות ביותר, עולה על הבמה, לראשונה בישראל, והוא מרגש ומהפנט. העיבוד לבמה בבית צבי ברמת גן הוא קולח ומרתק ושזור בהברקות בימוי ותנועה. בזכות להקת השחקנים הצעירה והמוצלחת, מוענקת לצופים חוויה תיאטרלית, המזכירה את הריגושים משנות הנעורים, כאשר היה הרומן בן בית ברבים מהבתים בארץ ובעולם.
09/03/2016  |  חיים נוי   |   כתבות
בעיריית עפולה מתגבשת תוכנית להקים במתחם רכבת עפולה הישנה וההיסטורית הנמצא במרכז העיר, מרכז תיירות בילויים, בתי-קפה, פאבים ככל הנראה גם חנויות אופנה וכיוצא באלה, נוסח מתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים ותחנת הרכבת הישנה ביפו ("התחנה") סמוך לנווה צדק בתל אביב.
09/03/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
זה קרוב למאה שנה שמחזותיו של ברטולד ברכט הגרמני, לא יורדים מבמות תיאטראות העולם. אופרה בגרוש, אימא קוראז', הנפש הטובה מסצ'ואן, אדם הוא אדם, הם רק חלק ממחזותיו של ברכט, נציג המחצית הראשונה של המאה העשרים שחוזרות ומוצגות בתיאטראות, כולל התיאטרון הישראלי מאז שנוסד.
09/03/2016  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il