במחקר השוואתי בינלאומי בנושא המתמטיקה בקרב בני נוער בעולם, שנערך ב- 1999, דורגה ישראל רק במקום ה-28, ביחס ל-38 המדינות שהשתתפו במחקר.
תוצאות המחקר הצביעו על הישגים נמוכים של התלמידים בכיתה ח' בחטיבת הביניים בישראל, בהשוואה להישגי התלמידים בשיכבת גיל זו במדינות אחרות.
בעקבות תוצאות המחקר החליטה מנכ"לית המשרד דאז, שלומית עמיחי, למנות ועדה ציבורית, בראשות פרופ' נאוה בן-צבי, שתבדוק את תוכניות לימודי המתמטיקה בכל רמות הגיל, לרבות חומרי הלמידה, צורכי ההכשרה והשתלמות המורים להוראת מתמטיקה, במטרה להביא לשינוי המצב.
ההמלצות העיקריות של הוועדה התמקדו בשיפור הכשרת המורים ובחידוש תוכניות הלימודים, כדי שיתאימו טוב יותר לצורכי המתמטיקה היום. בעקבות ההמלצות הללו הוחלט על הקמת ועדה שתלווה את יישום ההמלצות.
במקביל, פועלת במשרד החינוך ועדה בראשות יו"ר המזכירות הפדגוגי, פרופ' יעקב כץ, בה חברים פרופסורים מהאקדמיה הבוחנים את תוכנית מתמטיקה 2000, במגמה לשפר אותה.
חברי ועדת כץ הסכימו על ביצוע ניסוי כבר בשנת הלימודים תשס"ג, ב-20 בתי ספר אשר יחלו ללמד עם חומרי הלמידה מסינגפור. חומרי הלימוד מיועדים לתלמידי כיתות א'-ב'. המורים יעברו השתלמויות במהלך השנה, ויקבלו הדרכה צמודה על-ידי אנשי המקצוע במשרד החינוך.
כמו כן, הוחלט על הרחבת שיטות לימוד נוספות אשר החלו בבדיקתן בשנים האחרונות, והראו שיפור בהישגי התלמידים:
- תכנית חשבון 10- למדא – התוכנית פותחה על-ידי חברת למדא, בתמיכה של האגף לתוכניות לימודים במשרד החינוך, ותואמת את הדרישות התכניות של תוכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך.
הפצת התוכנית אושרה לכיתות א'-ג'. בשנת תשס"ב למדו כ- 200 בתי ספר ברחבי הארץ לפי התוכנית, ובשנת הלימודים הבאה הוחלט על הרחבת התוכנית בעקבות ממצאי מבחני ההישגים המעידים על הצלחה גבוהה. לפיכך, בשנת הלימודים תשס"ג ילמדו לפי התוכנית בכ- 350 בתי ספר.
- תוכנית כשרים והקשרים – פיילוט שהחל ב- 8 בתי ספר בכיתות א' בשנת הלימודים תשס"א. התוכנית תורחב בשנת הלימודים תשס"ג לכ- 60 בתי ספר. התוכנית פותחה ביחידה לחקר החינוך המתמטי באוניברסיטה העברית.
- גישת קרפנטר – גישת הוראה זו צמחה מפרויקט מחקרי בארה"ב, והותאמה לצורכי הארץ, לגודל הכיתות ולתוכנית הלימודים הישראלית. התוכנית נוסתה במשך 5 שנים בכ- 70 בתי ספר יסודיים בארץ, ותמשיך באותם בתי ספר גם בשנת הלימודים תשס"ג.
על-פי גישה זו מעודדים התלמידים לפתח ביטחון עצמי ביכולתם ללמוד את מקצוע המתמטיקה.
התלמידים לומדים לפתור בעיות אתגריות וקשות בדרכים שונות על-ידי נתינת מרחב חשיבה יצירתי ואופייני לחשיבתו של התלמיד.
במטרה לגרום להתמקצעותם של מורים למתמטיקה בחינוך היסודי, החל משרד החינוך בתוכנית התמקצעות – התוכנית החלה בשנת תשס"ב, כוללת כ- 700 בתי ספר יסודיים, ומשתלמים בה כ- 2,500 מורים.
מטרת התוכנית, פיתוח צוות אשר יהיה אחראי לכתיבת תוכניות עבודה, פתרון בעיות, העלאת סוגיות מתמטיות שונות, קבלת החלטות בכל הנוגע לחומרי הלמידה במקצוע, התייחסות לשונות התלמידים וקידומם.