|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

הדילמות בעסקה עם חמאס

ישראל ניצבת בפני משא-ומתן ארוך וקשה מול תנועת חמאס על שחרורם של ארבעה ישראלים המוחזקים בידיה. "עסקת שליט" יצרה תקדים מסוכן וממשלת ישראל נדרשת לקבוע כללים חדשים לעסקה הבאה עם חמאס
06/04/2016  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
שחרור אסירים במסגרת עסקת שליט [צילום: פלאש 90]

אמצעי התקשורת של חמאס יוצרים בימים האחרונים אווירה של אופוריה בקרב תושבי השטחים לקראת אפשרות של עסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל שתאלץ את ממשלת נתניהו לשחרר מספר גדול של מחבלים מבתי הכלא בישראל.

במקומות שונים ברצועה נתלו תמונותיהם של ארבעה ישראלים המוחזקים בידי חמאס, באחת מההפגנות השבוע לרגל "יום האסיר" אף הונף שלט עם דמות אנונימית ועליה מוטבע סימן שאלה במעין רמז כי ייתכן שחמאס מחזיקה גם בישראלי חמישי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קבע תקדים מסוכן מאוד בעסקה שעשה עם ארגון הטרור חמאס ב 2011 המכונה "עסקת שליט". נתניהו קבע תג מחיר גבוה מאוד שיש לשלם לארגוני טרור המחזיקים בחיילים ישראלים,דהיינו יותר מאלף מחבלים, בהם כמה מאות "עם דם על הידיים", בתמורה לחייל ישראלי אחד חי. לכן ישראל נדרשת לשלם את מחיר גבוה תמורת שתי גופות החיילים שמחזיקה חמאס, הדר גולדין ואורון שאול ז"ל ושני אזרחים ישראלים חיים, אברהם מנגיסטו ואזרח בדואי מאזור הנגב ששמו אסור לפרסום.

ברור לכולנו שתהייה עסקת חילופי שבויים עם חמאס רק לא ברור מתי היא תתבצע, זו רק שאלה של זמן. שום ממשלה בישראל לא תוכל להתעלם ממצב שבו שניים מאזרחיה מוחזקים חיים בידי ארגון טרור שגם מחזיק בשרידי גופות של שני חיילי צה"ל שיש להביאן לקבר ישראל.

הבעיה היא שישראל לא הפיקה את הלקחים מ "עסקת שליט" בכל הקשור לחטיפות של חיילים ואזרחים ישראלים, היא גם לא השכילה, מאז תום מבצע צוק איתן, לצבור קלפי מיקוח לקראת אפשרות שתאלץ להיגרר לעסקת חילופין נוספת עם תנועת חמאס, לכן אין זה פלא שהציפיות של חמאס בקשר לעסקת החילופין הבאה עם ישראל הן מרקיעות שחקים.

חמאס מעבירה את הציפיות האלה אל האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל, לבני משפחותיהם ולרחוב הפלשתיני. היא טיפסה על עץ גבוה מאוד, היא עדיין לא פרסמה את דרישותיה אך הדרישה שלה תהייה כנראה לשחרר כמה אלפי מחבלים מתוך כ-7,000 מחבלים שישראל מחזיקה בבתי הכלא שלה.

שרי ממשלת ישראל והעומד בראשה יצטרכו להתמודד עם התקדים שהם עצמם יצרו בעצם הסכמתם ל "עסקת שליט". הציבור הישראלי יתקשה לבלוע עסקה קשה שכזו של שחרור מספר גדול של מחבלים מסוכנים, משמעות הדברים היא שזה הולך להיות משא-ומתן ארוך מאוד מול תנועת חמאס, למרבה הצער מי שיסבול במהלך הדרך יהיו משפחות החיילים הנעדרים ומשפחות שני האזרחים החיים המוחזקים בידי חמאס.

"עסקת הארבעה"

הזרוע הצבאית של חמאס, עז א-דין אל-קסאם, פרסמה בסוף השבוע שעבר הודעה חריגה שבה הודתה למעשה, בפעם הראשונה, כי ברשותה מידע על גורל שני ישראלים, אברהם מנגיסטו והאזרח הבדואי מהנגב, בנוסף למידע על גורלם של שני חיילי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול ז"ל, בהודעת הוידאו הקצרה של הדובר רעול הפנים "אבו עוביידה" הוקרנו לראשונה גם תמונות סטילס של ארבעת הישראלים כמקשה אחת. ההודעה של חמאס הייתה עמומה ומעורפלת ויוצרת את הרושם כי ייתכן ששני חיילי צה"ל הנעדרים עדיין בחיים.

ההודעה של חמאס הינה שקרית בחלקה מכיוון שהיא טוענת כי ברשותה מידע על גורלם של ארבעה חיילים ישראלים בזמן שידוע כי שניים מארבעת הנעדרים הינם אזרחים. כמו-כן הכחישה ההודעה את דבר קיום מגעים כלשהם או משא-ומתן עם ישראל על גורלם של השבויים שבידיה ווטענה כי מידע על גורלם יימסר רק לאחר שישראל תשלם מחיר לפני המשא-ומתן ולאחריו.

הצגת שני האזרחים הישראלים המוחזקים בידיה כ"חיילים" נועדה לשמוט את שטיח הטיעון ההומניטרי מתחת לרגליה של ישראל ומהפנייה של משפחת מנגיסטו לצלב האדום ולנסות להעלות את המחיר שתצטרך ישראל לשלם עבור שחרורם.

חמאס מנסה לנטרל מראש את האפשרות שישראל תנסה ליצור הפרדה באשר לגורל הארבעה, היא חוששת מכך שישראל תהייה מוכנה לנהל משא-ומתן רק על קבלת גופות שני החיילים הנעדרים לידיה ואילו לגבי שחרור שני אזרחיה האחרים היא תטען כי מדובר בעניין הומניטרי שיש להחריגו ממעגל המשא-ומתן, משמעות הדבר היא עסקת חילופין בהיקף קטן ולא עסקה גדולה שאליה שואפת חמאס.

הודעת הזרוע הצבאית של חמאס עומדת בסתירה להודעת שנייים מבכירי התנועה בשבוע שעבר על חידוש המגעים בין ישראל לחמאס באמצעות מתווך וקיום משא-ומתן חשאי על עסקת חילופין חדשה. גם העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-3 באפריל כי מצרים התערבה בנושא וביקשה מידע על גורלם של ארבעת הישראלים בפגישה שקיימו נציגי המודיעין המצרי עם משלחת של חמאס שביקרה בקהיר בשבוע שעבר.

לוחמה פסיכולוגית שקופה

הזרוע הצבאית של חמאס טוענת כי פרסמה את הודעתה כדי לחשוף את "שקריו" של ראש הממשלה בנימין נתניהו שרמז כי יש התקדמות במגעים לעסקה עם חמאס, מדובר בלוחמה פסיכולוגית שקופה ובזויה של חמאס המנסה, באותן השיטות שבהן נקט חיזבאללה, להשפיע באמצעות ההודעה על דעת הקהל בישראל כדי שתלחץ על הממשלה לקדם עסקה עם חמאס ובכך להחליש את עמדת המיקוח שלה.

הודעה חמאס נועדה גם להרים את המורל בקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ולשפר את תדמיתה של תנועת חמאס בקרב הציבור הפלשתיני ולטעת בו את התחושה כי התנועה היא הגורם הפלשתיני היחידי בזירה שיכול "להכניע" את ישראל ולחלץ ממנה ויתורים. ההודעה של חמאס היא ניסיון לחזור על תקדים השלבים הראשונים של "עסקת שליט" כאשר ישראל שחררה 25 אסירות ביטחוניות פלשתיניות בתמורה לסרטון וידאו קצר שבו נראה גלעד שליט בריא ושלם.

חמאס מצפה כי תמורת מסירת מידע על גורל הארבעה שהיא מחזיקה ברשותה היא תקבל תמורה של שחרור מחבלים העצורים בישראל, זה אמור להיות השלב הראשון של העסקה החדשה. ההערכה ברחוב הפלשתיני היא כי עסקת חילופין גדולה בין ישראל לחמאס תחזק את מעמדה של התנועה ברחוב הפלשתיני ותחליש את הרש"פ.

חמאס תוכל גם בזכות עסקה כזו להגדיל את דרישותיה מהרש"פ בשיחות הפיוס הלאומי המתקיימות בדוחא. חמאס שואפת לכופף את ישראל פעם נוספת ולאלצה להסכים לעסקה שאינה נופלת בהיקפה מ "עסקת שליט" ולהסכים שוב לשחרורם של מאות מחבלים מסוכנים עם "דם על הידיים", בינתיים היא מציגה את המודיעין הישראלי כ "כלי ריק" שאיננו מסוגל לספק מידע על גורל הישראלים המוחזקים בשבי חמאס.

סביר להניח שתנועת חמאס תמתין כעת כמה ימים כדי לראות כיצד הציבור בישראל מעכל את הודעתה, חמאס מצפה שהודעתה תיצור לחץ ציבורי ותקשורתי על ממשלת ישראל לזרז עסקה חילופין חדשה אך ספק אם הציבור בישראל ינהג כפי שהייתה רוצה חמאס.

ייתכן שהנחות חמאס הן מוטעות, במיוחד נוכח "אינתיפאדת הסכינים" המתמשכת ולאחר שהתברר כי עשרות מחבלים ששוחררו ב"עסקת שליט" חזרו לבצע פיגועים, הציבור בישראל מסתייג מעסקות כאלה.

מה שנדרש מממשלת ישראל הוא לגלות עמידה איתנה ולא להיכנע לניסיונות הסחיטה של חמאס, על-פי מקורות בתנועה, מחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מטפל באופן אישי בנושא ארבעת הישראלים והוא מרכז את פעילות המשא-ומתן העקיף עם ישראל ולא הזרוע המדינית של התנועה.

חמאס רוצה לנהל את המשא-ומתן העקיף עם ישראל כתיק נפרד ולהפריד את סוגיית השבויים משאר הסוגיות בינה לבין ישראל כמו הרגיעה בגבול הדרום, המצור על הרצועה, בניית נמל ימי וכו' וזאת כדי להשיג את שחרורם של כמה שיותר מחבלים מבתי הכלא בישראל.

כזכור, וועדה מיוחדת בראשות נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר בחנה גם את הלקחים מ"עסקת שליט" והגישה המלצות לממשלה לגבי גיבוש מדיניות בניהול משא-ומתן עתידי לגבי חטופים ונעדרים ישראלים.

הוועדה קבעה כי על הדרג המדיני להקשיח עמדות במשא-ומתן עתידי על שחרור שבויים. נוכח המציאות החדשה הסבוכה מוטלת החובה על הממשלה למצות את כל הדרכים שלא להיכנע לניסיונות הסחיטה של תנועת חמאס, היא צריכה גם לגלות יצירתיות ולהפעיל את כל המנופים האפשריים, כולל חטיפת אישים בכירים בחמאס, כדי להפעיל לחץ על הנהגת הארגון ולשפר את קלפי המיקוח שבידיה.

במקביל על הממשלה לתת את היחס הראוי למשפחות הישראלים המוחזקים בידי חמאס, לחזקן בכל דרך ולעדכנן באופן שוטף ומקיף על הידוע על גורל יקיריהן ועל הפעולות הנעשות להחזירם הביתה.
זוהי חובתה המוסרית של הממשלה והיא חייבת להקפיד על כך.

תאריך:  06/04/2016   |   עודכן:  06/04/2016
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדילמות בעסקה עם חמאס
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
םק
7/04/16 19:16
2
אל"מ מיל
7/04/16 22:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
לנוכח החשש הגובר מכך שהכלכלה הקורסת והתסיסה הגוברת ברצועת עזה יובילו לחידוש העימות בין ישראל לחמאס, הביעו באחרונה בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון תמיכה בתוכנית לבנות ברצועה נמל ימי, ובלבד שהפרויקט יישען על הסדרי ביטחון הולמים. עד כה, למעט השרים ישראל כ"ץ ויואב גלנט, ממשלת ישראל לא ביטאה בפומבי עמדה רשמית בקשר לתוכנית. נראה כי הדבר נובע משיקולים הנוגעים לאינטרסים של שחקנים אזוריים נוספים, כמו גם לסוגיות ביטחוניות. רשימה זו עוסקת בכמה מן השיקולים, שראוי כי ינחו את הדיון בנושא.
וכי מי יסבך את מעמדו ומצבו המשפטי בהצלת חיי יהודים כנגד כל זב ומצורע השולף סכין ורוצח אותנו? הרי ראינו את המאבטח שכשאזרחים השפילו לרצפה את המחבלת הערבייה מכפר קאסם, והמאבטח יכול היה לירות בה חופשי בבחירת המטרה - הוא השתתק בגופו ובנפשו, ורק אזק אותה. הצידוק המטופש שאמה של המחבלת נתנה - שהסכין (היו לה שתיים) היא לצורך חיתוך פירות לסלט לבתה שבדיאטה - צידוק זה רק מדגיש את ההבלות שבו.
05/04/2016  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
בפעם הראשונה שמעתי את השם שנג'ן לפני איזה חודש, כאשר חבר ותיק קרא לי לדגל, לעזור לו שם באיזה נושא, ולא בחינם. עשרים שנה לא דיברנו, פשוט לא היה על מה, וכיום אני מדבר אתו יותר מאשר עם אשתי ובנותי.
05/04/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
למען הגילוי הנאות אציין שנפל בחלקי הכבוד להקים את חטיבת יהודה (חברון) בהתקוממות הראשונה ב-1988. למגינת לבי, כמו מפקדים רבים אחרים ששירתו בשטחי עזה, יהודה ושומרון, נאלצתי לסיים את תפקידי כמח"ט ולעמוד לדין בעקבות מותו של רעול פנים בהפגנה סוערת שאירעה בכפר בני נעים שממזרח לחברון. לעומת מפקדים אחרים, אני לקחתי אחריות על האירוע, ואף שבמהלך ביצוע נוהל מעצר חשוד יריתי לקרבת החשוד שנמלט, אך לא פגעתי בו בכוונה, מישהו מפקודי פגע בו ופצע אותו קשה. לחוקרי מצ"ח הודעתי שאני פגעתי בו כי ידעתי שאם יימצא לוחם או מפקד אחר אשם בפציעתו הוא עלול להיכנס לכלא. בסיוע עיתונאים עלובים התגלגלה הפרשה ואלוף פיקוד המרכז דאז, האלוף עמרם מצנע, ביקש להאשים אותי בהריגה, אישום שעלול היה להכניסני לכלא לשנים רבות. אני והקצינים שהיו עמי בשטח מיהרנו אל הפצוע, נשאנו אותו על גבנו במעלה ההר וטיפלנו בו כמיטב יכולתו. בלית ברירה נאלצנו לשלוח אותו ברכב מקומי לבית החולים של חברון ושם נקבע מותו. משפחתו מיהרה לקבור אותו כדי שהגופה לא תנותח. את כלי נשקנו איש לא טרח לבדוק והחקירה שכללה שחזור מלא בהשתתפות מסוק של חיל-האוויר, העלתה שלא ניתן לייחס לא לי ולא לאיש אחריות למותו. בסופו של דבר נשפטתי בפני סגן הרמטכ"ל, האלוף אהוד ברק, בגין שימוש בלתי חוקי בנשק וננזפתי בצורה חמורה. עד היום רודפים אותי עיתונאים קטנים ועלובים בגין מקרה זה. לאחר שנה נאלצתי לפרוש לגמלאות משירות קבע ממושך. במילואים אני משרת עד היום למרות גילי המתקדם ולמרות אחוזי נכות גבוהים שנקבעו לי בגין שתי פציעות קרביות.
05/04/2016  |  משה גבעתי  |   מאמרים
חצי יום עבר בין ניסיון הרצח האחרון, ימים מספר חלפו מאז הניסיון שקדם לו, חודשים ארוכים בהם יהודים נדקרים למוות, נדרסים למוות ונורים למות. כל זה לא מפריע לעדת הצדקנים והצבועים להטיף ליהודים על גזענות, אהבת האדם וכיוצא באלה מנטרות אוויליות ושקריות באשר הן מושמעות על-ידי הרוצחים, תומכיהם והמזדהים אתם.
05/04/2016  |  בעז שפירא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il