|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

ציונות כמשל

הציונות הקימה מדינה וגם המדינה עצמה אינה ערך. היא בסך-הכל כלי למימוש תקוותיו של העם והאדם שבתוכו
07/04/2016  |   אורי שרגיל   |   מאמרים   |   תגובות
מסגרת לאומית [צילום: משה שי/פלאש 90]

מכשיר פונקציונלי
התפקיד של הציונות הסתיים. זו לא הייתה תנועה של ערכים או מוסר. זה היה כלי, מכשיר פונקציונלי, שנבנה כדי להשיג מדינה יהודית או מדינה ליהודים, תלוי את מי שואלים.

צורת ממשל
אין ערך 'דמוקרטיה', אין גם ערך 'נורמליות'. דמוקרטיה היא בסך-הכל צורת ממשל אחת מיני רבות שבני אדם בוחרים בה, לפעמים?

ציונות היא ביטוי לרצונה של קבוצה מסוימת בעם ישראל השואפת ליצירת מסגרת לאומית (מדינה)? ליהודים. זה, בערך, היה ניסוחו של כוהן דת השמאל בישראל ישעיהו ליבוביץ' בשנת 1975. שימו לב, לא בכל העם מדובר. היו גם מתנגדים רבים שנפרשו לאורך התקופה הקצרה שבה פעלה התנועה הציונית עד שהשיגה את מטרתה ב-1948 והקימה מדינה. האקדמיה העולמית, הנאורה והמלומדת שוללת עד היום את הטענה שאנחנו (היהודים) עם. יש הגדרות מלוטשות רבות למושג עם, ואנחנו (היהודים) לא נכללים בתוכן. היו גם סופרים בתוכנו שהתפרנסו מהוצאה לאור של ספרים מאתגרים כמו, כך הומצא העם היהודי. "ככה וככה וככה...", כמו שמסביר בשום שכל ובדייקנות מתמטית הישיש הערבי אבו-זאכי מהחמאם למראיינו דן בן-אמוץ.

בנוסף, כותב אמנון לורד, לשעבר איש שמאל מובהק: "גורדוניה ו'הפועל הצעיר' – הפלג היוני והמינימליסטי של מפא"י – היו מוכנים מלכתחילה לפשרות, לא רק בטריטוריה אלא גם במהות. דהיינו, ציונות ללא מדינה יהודית אלא בחסות אימפריאלית. או אפילו בחסות הממלכה ההאשמית".

תראה, הסביר לי השבוע מלומד בר-דעת, זו טענה שעלינו לשקול בכובד ראש, היא קיימת כבר 3,500 שנה ומהדהדת ללא הרף בחללו של עולם... איזו טענה? קטעתי. מה פירוש איזו? השיב המשכיל בשאלה, הטענה שאין דבר כזה 'עם יהודי', שזו המצאה, פיקציה. מה אתה אומר? החזרתי שאלה, 3,500 שנה זה מרחף באוויר? מה עוד נמצא באוויר כל כך הרבה שנים, אפילו השמים נפלו מאז כל כך הרבה פעמים?

ציונות היא כלי ולכן ניתן לפרק אותה

צריך להודות. התפקיד של הציונות הסתיים. זו לא הייתה תנועה של ערכים או מוסר. זה היה כלי, מכשיר פונקציונלי, שנבנה כדי להשיג מדינה יהודית או מדינה ליהודים, תלוי את מי שואלים. כלי חלול לפעמים כי עלו בתוכו גם הצעות משונות כמו התאגדות באוגנדה או ארגון בארגנטינה...

לפיכך, אין מה לחנך היום צעירים על ברכי הציונות, כי למה תחנך אותם, להקמת עוד מדינה - אולי לערבים? הציונות הקימה מדינה וגם המדינה עצמה אינה ערך. היא בסך-הכל כלי למימוש תקוותיו של העם והאדם שבתוכו. זה כלי שלטוני ותותחי שיורה למקום שאליו מכוונים אותו. רבים בשמאל יאשימו אותך בפשיזם אם תשבח את הכלי הזה ברחוב, בקול רם. פשיזם - זו ראיית המדינה כערך. למדינה אין מוסר ואין ערכים אלא חוקים בלבד, חוקים המבטאים את חזונו של העם. עם, אפילו יהודי, שלא כולכם מכירים בו, זה הדבר שמסוגל להכיל מוסר וערכים, לבטא אותם וגם להיאבק עליהם בחירוף נפש. ולמרבה הפלא המדעי – עם הוא בסך-הכל תודעה. איש לא מסוגל להכתיב לה במסמך שהיא קיימת או לא.

במקרה הפרטי שלנו מדובר בעם היהודי, או בחלקו, שמצא מקלט באותה מדינה שהקימה לו הציונות בארץ ישראל. יהודים רבים בחרו להגר דווקא לארץ האפשרויות שמעבר לים – אמריקה, שם הקימו את חזונם האישי והקהילתי. לדאבוננו כי רב, שם הם מתמעטים, הולכים ונכחדים. אין להם דור המשך. בקרוב הם (היהודים שם) ייעלמו כמו האינדיאנים שחיו לפניהם. השוני הבולט בינם לבין האינדיאנים הוא רב משמעות מבחינה הוליוודית. את האינדיאנים טבחו – וזו דרמה טובה. היהודים נכחדים מרצונם הטוב, בלי להגיש את צווארם, רק את כיסם. הציונות לא עוררה כלל את השאלה מי יהודי טוב יותר (ישראלי או אמריקני) - אלא מי יהיה היהודי שיהיה פה בעוד שלושים חמישים שנה.

עם – זו תודעה

אז למה אנחנו בעצם עם? בדור הנאור שלנו, המדעי עד רמ"ח איבריו, קשה להבין כיצד ישות בלתי נסבלת על הדעת ששמה אלוהים הטביעה בנו חותם, הטביעה את המצרים והעניקה לקהילה יהודית נודדת את התואר עם. "היום הייתם לעם", מכריז משה, נסיך מצרי מגמגם במדבר לוהט מחום. ה-יום שבו ניתנה לבני-ישראל התורה. זה מה שעושה קובץ בני אדם לעם? אין ארץ, אין תוכנית מדינית, אין צבא, אין מנגנוני שב"כ והסתדרות... לאיש אין מושג איפה יהיה מחר אחה"צ. יש תקדים מפורסם לאבסורד הזה. גם אבי האומה, אברהם, התבקש להלך בארץ אל המקום אשר יורו לו. בחייתאק, זה ממש תוכנית ריאליטי לשמה.

כמה מלים על התורה. כשנטלתי ידיים והתחלתי ללמוד תורה בגיל חמישים, אמר לי הרב שפתח לפני את הגמרא: "שלא תיבהל לי דווקא עכשיו, כי התורה היא בעצם 90% היפך המציאות...". זה עורר בי בהלה כי נזכרתי בדבריו של מסומם יהודי אבוד שתמכתי בו לפני אותה שנה עד מותו. הוא אמר לי, THE OPOPSITE OF EVERYTHING IS THE TRUTH וזה נשמע בדיוק כמו צוואה ליתום יהודי. התורה המזדקנת, שהיום איש ריאלי ותרבותי בישראל לא מייחס לה חשיבות מעבר לכבוד שיש להעניק לישיש שאוחסן בבית אבות ונאלצים להחליף את חיתוליו, לזכור שהוא האבא של הסבא המטומטם שלנו, שעדין מניח תפילין וגם מניח שיש לו אלוהים בשמים... ובכן, זה מה שאתם רוצים לומר לי - על 'תורה משמים' אתם מסתמכים כדי להצדיק שאנחנו בכלל עם ויש לנו ארץ מובטחת? אבסורד.

אבל נשאלת שאלה קצרה ומתמיהה: למישהו מכם יש משהו טוב יותר? כלומר, אם אתם לא ממש רוצים להסתתר מאחורי כוח האש של התורה? אז מה יש לכם - ציונות? מדינה? כלומר, מלבד התודעה שאנחנו עם (זה גם מה שאומר ליבוביץ' כוהן השמאל החילוני) – אין שום דבר. את התודעה הזאת יצרה התורה שהיא היהדות. מה יש לכם, בבקשה, ציונות? הציונות מרדה בכל מה שהיה יהודי וביהדות, כולל בדת והשתדלה להרוס את התודעה המיושנת והפרימיטיבית הזאת. לחשוב שהגווילים הישנים והצהובים האלה מנצחים היום את הציונות ואת המדינה, מצמיחים גבעולים רעננים וממשיכים להעניק לעם החדש בארצו (זה מה שהציונות ניסתה לעשות) את חיוניות המוסר והערכים היהודיים? איך זה, הרי המדינה אוסרת, בשם הדמוקרטיה, על רבנים להיכנס לבתי הספר הממלכתיים? הישראליות טרם בלעה את היהדות ועושה רושם שלעולם לא תצליח.

הערכים ההומניים טחנו את האדם ואת אלוהיו

בארץ ישראל ניצבה היהדות בפני סכנה מוחשית שלא הייתה קיימת מזה אלפי שנים. יהודים טובים ניסו לחסל אותה. נכון, הם הציעו המתת-חסד. במזרח אירופה, כלומר מוסקבה, קמה מסגרת חדשה של ערכים הומניים נעלים ואידיאל מוסרי של פקירים צמאי אור שהאלילה את האדם באשר הוא אדם, השכיבה אותו על מזבח מסמרים ותיעשה אותו לסלט ירקות קצוץ דק במטחנת בשר קומוניסטית. מה שנותר מפרפר נשלח מיד להקפאה בגולג. בעקבות השמש הגדולה צמח גם בגרמניה, אותה מלכת תרבות המערבית זוהרת גוש נציונל-סוציאליסטי מלא שמחה ונעורים שהפחיד את האדם לנצח-נצחים. יחי האדם-באשר-הוא, אמרו תורות המוסר החדשניות והלאה האלוהים של כל האמונות התפלות. גם אנחנו אזרחי העולם, אמרו היהודים...

הייתה תקופה שהישראליות נסוגה. זה קרה בעקבות מותו של שמש העמים בברית המועצות. מפא"יניק כמו שהיה הסופר אהוד בן-עזר כתב: "עכשיו, אם הסוציאליזם, או הקומוניזם – נכשלו, אם יש שינויים כאלה, אז מה?! אז אנחנו הפסדנו? אנחנו רק סוציאליסטים? או רק קומוניסטים? אנחנו לא קומוניסטים בכלל, גם הסוציאליזם שלנו כיום הוא אחר, הוא בעצם של מדינת סעד, החלום הוא להיות כמדינה אירופית מתוקנת. ואפילו הסוציאליזם נכשל, אז מה, כלום נכשלנו בכל שאר הדברים? הארץ לא דמוקרטית? אין תרבות עברית? אנחנו לא נאבקים על ערכים דמוקרטיים? על להיות נורמאליים – לפחות בחברה שלנו? – כל אלה אינם ערכים? – הלא כל אלה הם ערכים, ומדוע אנחנו מזלזלים בהם? הם אינם דבר מובן-מאליו".

הדברים מדברים בעד עצמם. אין ערך 'דמוקרטיה', אין גם ערך 'נורמליות'. דמוקרטיה היא בסך-הכל צורת ממשל אחת מיני רבות שבני אדם בוחרים בה, לפעמים. יש דמוקרטיות שמכבדות את 'זכויות האדם', חופש הביטוי וכדומה בדיוק כמו שהן מופיעות על לוח המודעות במסדרון האו"ם, ויש דמוקרטיות, יותר עממיות, שהפכו את האדם לאל וסגדו לו עד אובדן עשתונותיה של האנושות. האם זה מה שאנחנו רוצים אחרי אלפים שנות גלות - להיות קצת-יותר אירופים וגם נורמליים עם ספל קפה ביד? האם ייתכן כי בתנאים כאלה זה יהיה התחליף לערכים, המוסר והמסורת של היהדות? האם זה התחליף לדת היהודית? לסיום אני מבקש להוסיף רק פסוק אחד שלמדתי: ואהבת לרעך כמוך, זה כלל גדול בתורה. אני יודע שגם באו"ם האנושות מצטטת אותו. מתנצל שציינתי את מקורו.

תאריך:  07/04/2016   |   עודכן:  07/04/2016
אורי שרגיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תנו לממשלה למשול! תנו לשרת המשפטים להגשים את תורתה. תנו לשרת התרבות להחליט אם "הבימה" יהיה התיאטרון הלאומי או לא. תנו לממשלה להוציא אל הפועל את מתווה הגז. תנו לממשלה לחוקק את כל החוקים נגד השמאלנים. תנו לשר החינוך להחליט מה יהיה תכנם של ספרי הלימוד באזרחות, מי יהיו חברי המל"ג. פטרו את הרמטכ"ל וטלו ממנו את האפשרות לקבוע מתי פותחים באש או לא. תנו להם! העם רוצה, על העם לקבל את מבוקשו. והעם, ברובו המכריע, מייחל לפשיזם. תנו לו.
07/04/2016  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
על בצלאל בן אורי, בנה של מרים אחות משה, נאמר כי ישב בצל-אל, על כי נבחר על-ידי הקב"ה, לבנות את המשכן, ועשה זאת בכישרונו הרב, עד שנדמה שבצל קל הוא נמצא. להבדיל,יש בצלאל שיושב בצל ויש המתרחק משם. בצלאל סמוטריץ' רחק מכל דברי הצבועים למיניהם, אמר את מה שאמר על כך שאין זה רעיון מוצלח שאישה יהודיה לאחר לידה תשתכן בחדר עם ערביה, מילים שכל יולדת תסכים להם (אם אינה משתייכת לגילדת ה'מכים על חטא') והותיר מאחור את כל המתחסדים,והמזויפים למיניהם, שאתה מתמלא קבס לשמוע תמיד את אותם דברי להג 'משונים' שלהם. לו הייתי אני אותה יולדת, הייתי דורשת לעבור מיד חדר. לא די שאישה עברה זה עתה לידה, היא עוד צריכה לישון באי נעימות בסמוך לאויבת?
07/04/2016  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
מדוע כללי שיפוט הופכים יותר ויותר אמורפיים בערכאות גבוהות? מישהו יכול לומר לי מה זו בדיוק תקנת הציבור? או שמא מידתיות, וסבירות ואי סבירות קיצונית, וזכות שהיא חובה וחובה שהיא זכות, אלה כולם כללי אצבע לאנשים בלי אצבעות, אלה כולם כללים המביאים לכך שההחלטה לא מתקבלת על-ידי השופט אלא על-ידי ההורים שגידלו אותו ואולי גם על-ידי רעייתו בשיחות הערב.
07/04/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
אם מישהו צריך לחשוש מפסיקת הבג"ץ זה רק שר האוצר ('חוק השבות' שוה ממון רב); שר הקליטה יחכך ידיו בהנאה עקב כמה מאות עולים סטטיסטיים נוספים; הרבנות הראשית, ו'עולם התורה', שהם לחלוטין מחוץ לתמונה וכדלהלן, יתלהמו כדרכם
07/04/2016  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
הַנֶּגַע פּוֹשֶׂה וְטִבְעוֹ לְהִתְפַּשֵּׁט
07/04/2016  |  אברהם הללי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il