|   15:07:40
דלג
דביר מור פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

זה גם הזמן שמשחית

האם תקופה של יותר משמונה שנים (שתי קדנציות) בתפקיד ניהול מדינה, יוצרת נזקים במערכת השלטונית של מדינה דמוקרטית?
07/04/2016  |     |   מאמרים   |   תגובות
נתניהו. שיא תקופות כהונה [צילום: מרק ישראל סלם/פלאש 90]

מיכאלי. יוזמת ההצעה [צילום: פלאש 90]

שיא חדש
במדינת ישראל, יש לנתניהו סיכוי גדול מאוד לשבור את שיא תקופות כהונתו של מי שהכריז על קום המדינה, בן-גוריון.

סיכון הדמוקרטיה
ההתעלמות המקובעת מתוך אינטרסים כאלה ואחרים שאינם רואים את טובת המדינה קודם להם, יוצרת את המצב שדווקא הוא עלול לסכן את אופיה הדמוקרטי של המדינה, מכיוון שדמוקרטיה, אינה רק עקרון של שלטון הרוב.

"המבחן של מדינה אשר מושתת על שלטון החוק הוא אינו האם יש או אין שחיתות, אלא האם ישנה היכולת להילחם בשחיתות" (משה נגבי, משפטן, פרשן משפטי ומרצה בתחומי המשפט והתקשורת).

בשנת 1996 נבחר לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, ראש הממשלה הצעיר ביותר שיכהן בתפקיד החשוב והמשפיע ביותר בפוליטיקה הישראלית עד כה יותר מעשר שנים במצטבר (שני לתקופת כהונתיו המצטברות של ראש הממשלה הראשון, דוד בן- גוריון).

בנימין נתניהו היה בן 46 כשנבחר לראשונה לראשות הממשלה, מזה עשרים שנה עברו מאז כניסתו לכהונה הראשונה ומה שניתן להסיק מכך כמובן, שהוא ראש הממשלה הדומיננטי ביותר בשנים אלו. יתרה מכך, בהתאמה לתנאים הנתונים ולמצב השיח והדעה הפוליטית הרווחת במדינת ישראל, יש לנתניהו סיכוי גדול מאוד לשבור את שיא תקופות כהונתו של מי שהכריז על קום המדינה, בן-גוריון. כחלק ממאפייניו של הממשל הדמוקרטי, רוב הציבור הוא זה שקובע את נבחריו ומנהיגו בממשלה, אך האם הבחירה החוזרת וממשיכה את אותה דרך שלטונית היא גם הנכונה ביותר עבור שלטון החוק במדינה דמוקרטית ?

במידה ואכן נתניהו יתמודד ויזכה למירב קולות הציבור הרחב גם בבחירות הבאות לכשאלה יגיעו, יפול דבר שיצור מצב חסר תקדים. מצב מסוג זה שבו מופקדת ניהולה של דמוקרטיה פרלמנטרית כמדינת ישראל, בידי אדם שמחזיק זמן רב מאוד ב"הגה השלטוני" הינו מצב שאינו עומד בקו הבריאות של מדינה דמוקרטית מתוקנת.

סכמה מקובעת

במדינת ישראל שנטולת חוקה, ישנו 'חוק יסוד: הממשלה'. חוק יסוד זה לא מטפל בצורה המגבילה את מספר שנות הכהונה של ראש הממשלה/שרים. לעומת זאת 'חוק יסוד: נשיא המדינה' מגביל את כהונת הנשיא למשך תקופה אחת של שבע שנים בלבד.

זהו מצב אבסורדי, הרי מה ההגיון שעומד מאחורי הגבלת כהונה של אדם שכמעט כל מערכות השלטון הדמוקרטי מנוהלות על-ידו? כאשר אדם שכזה מכהן זמן רב מידי במרכז כוחה של המערכת הפוליטית והניהולית של המדינה, הוא גם זה שאחראי בצורה ישירה למינויים המעצבים את פני המדינה לדורות. כלומר, עלולה להיווצר סכמה מקובעת של מדינה בדמות המושל הראשי בה.

ההיסטוריה הפוליטית הוכיחה לפרקים, כי אדם שהחזיק בשלטון מדיני זמן רב מידי וללא אלטרנטיבות קיימות, קיבע את אופי המדינה על-פי רצונו והשחית ברמות שונות את מערכות השלטון על-מנת לשמר ולתחזק את מעמדו.

דבר שכזה מלמד על כך שבצורה חריגה שמעבר לסמכותו הרשמית של ראש הממשלה בדמוקרטיה פרלמנטרית כגון ישראל, שימור ותחזוק המעמד יוצרים על-ידי שותפי הכוח הקואליציוני שפועלים תחת גיבוי (גם אם לא באופן רשמי) של ראש הממשלה, ערעור מגמתי של המוסדות והרשויות השלטוניות האחרות האופייניות למדינה דמוקרטית.

  • ביקורת מצד ראש הממשלה נתניהו, שנויה במחלוקת, כנגד בית המשפט העליון (בג"ץ) שפועל במסגרת עקרון הפרדת רשויות (בהתאם למערכת השלטונית והמשפטית במדינה דמוקרטית).



אלו הן מקצת הדוגמאות, המחזקות את כוחו, ודרכו של ראש ממשלה לקיבוע היכולת השלטונית למשילות בלתי מעורערת. במילים אחרות, ראש ממשלה שמחפש דרכים מסוימות להחלשת הכוח המשפטי של המדינה, עלול כמעט בוודאות לגרום לפגיעה בעקרון החשוב ביותר הנוגע להפרדת רשויות במדינה דמוקרטית.

יציבות שטונית

מה שבנוסף עלול להיגרם מצורה זו של המשך כהונות רצופות של ראש ממשלה במדינה דמוקרטית, זו תופעה המושרשת על מחשבה מקובעת היוצרת מניעת התפתחות של הנהגה צעירה שתוכל להוות איזו שהיא אלטרנטיבה קיימת לעתיד.

בכנסת ה-19 (הכנסת הקודמת), הוגשה הצעת תיקון ל'חוק יסוד: הממשלה' המצרפת לחוק את נושא הגבלת כהונתו של ראש הממשלה למשך שתי קדנציות, דהיינו - 8 שנים. נוסח ההצעה שבאופן כללי מאופיינת בצורה המבטאת את הצורך להגנה מהתנוונות וניתוק מהציבור הכללי במדינה, של אדם היושב בראש המערכת השלטונית במשך שנים רבות.

את הסיבות ליתרונות בתיקון לחוק מנו ביצירת יציבות שלטונית, כך שלא בכל משבר קואליציוני ראש הממשלה ימהר לבחירות. כמו-כן, לא תחול הגבלת שנים על זהות המפלגה שעל מי שעומד בראשה יוטל להרכיב ממשלה. זאת בכדי שבחירת הציבור הכללי, לא תיפגע ותחרוג ממדיניות קיימת כל שהיא שאותה הרוב מעוניין לשמר.

עוד עניין שהוצע בתיקון לחוק, הוא עקרון כללי שמסיר את הספק לחקיקה פרסונלית כנגד ראש הממשלה הנוכחי (נתניהו). העקרון הוא שהתיקון לחוק יכנס לתוקפו החל מכינון הממשלה, שתורכב בזמן כהונת הכנסת ה-22 (כלומר קרוב לשמונה שנים מעת הוספת התיקון לחוק).

ההצעה נדחתה על-ידי הכנסת ברוב של סה"כ שלושה חברי כנסת, 49 בעד ו-52 נגד.

"האמתלה" המרכזית שנטענה כנגד ההצעה, לא הייתה מפתיעה והתעלמה לחלוטין מהסעיף העקרוני שנועד למנוע חקיקה פרסונלית. נטען, כי חברי האופוזיציה המתנגדים להמשך כהונתו של בנימין נתניהו מנסים למצוא דרכים פוליטיות, הפוגעות בעקרון הדמוקרטי של בחירת רוב הציבור המעוניין בהמשך כהונתו. כמו-כן, הובאה דוגמת משך כהונותיו של בן-גוריון.

ההתעלמות המקובעת מתוך אינטרסים כאלה ואחרים שאינם רואים את טובת המדינה קודם להם, יוצרת את המצב שדווקא הוא עלול לסכן את אופיה הדמוקרטי של המדינה, מכיוון שדמוקרטיה, אינה רק עקרון של שלטון הרוב. אותם אנשים הנמצאים מזה זמן רב בעמדות מפתח מרכזיות של המוסדות השולטים במדינה, מתחילים עם הזמן לקבל את מעמדם כמובן מאליו.

עקב כך, מנהיגי מדינה שאוחזים מזה זמן רב בניהול השלטון מתקבעים בקו מחשבה, שרואה את עצמם כמתאימים וראויים ביותר לתוקף מעמדם, הן מבחינת תכונתם האישית כמגיניה ומייצגיה של מדינתם, ולא בכדי הינם רואים במגבלות ובביקורת על כוחם הפוליטי כעניין מיותר שמזיק.

הכוח הפוליטי שמקבל ושואב את הונו גם מאינטרסים השומרים על מעמדו, מנצל את היתרונות שבכך לקידום אינטרסים אישיים וטובות הנאה רחוקים מהעין הציבורית שאדישה ומיואשת, או שמתעלמת ומקבלת דרכים לא מקובלות בהנחה שכך מתנהלת פוליטיקה (שזו הנחה שגויה), אך לא מבינים שכך בדיוק עם הזמן שעובר משחיתים את המקצוע המשפיע הזה.

תאריך:  07/04/2016   |   עודכן:  10/04/2016
דביר מור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זה גם הזמן שמשחית
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שוחר-שלום
7/04/16 20:47
2
באום
7/04/16 21:06
 
תודה למר באום
8/04/16 08:49
 
ע_הראל
11/04/16 05:01
3
צורי
7/04/16 21:46
 
באום
7/04/16 22:42
 
לאדון צורי ה"חכם"
8/04/16 08:56
4
מכיר מערכות מקרוב
9/04/16 02:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
1. מדהים להיווכח כיצד הפך הצבא האדיר ביותר במזרח התיכון ומן החזקים בעולם, לעלה נידף ברוח ובהבל פיהם של כמה לבלרי בצלם, והכל כדי להצטלם יפה במצלמות של בצלם.
07/04/2016  |  מנחם רהט  |   מאמרים
דברי ההבל ורעות הרוח של "תואם כהנא" החדש (לעניים כמובן...) החזירו אותי אל זיכרונות לא כל כך נעימים, בהם אני ובני משפחתי, נזקקנו לשירות רפואי. צריך יותר מרשעות כדי לבוא ולפסול את הקהילייה הרפואית של ערביי ישראל, שמעולם לא נתפסה אפילו בחוסר אחריות רפואית (דבר שרופאים יהודים וסלאבים כבר הפגינו למגינת ליבנו...), רק משום מוצאה! אבל לבצלאל סמורטבי'ץ - האיש שמתחרה בברוך מרזל ובבנצי גופשטיין, מתוך הפרלמנט הישראלי, אין גבול למרוץ הגזעני שלו.
07/04/2016  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בשנות המשבר הגדול של התנועה הקיבוצית, נכתבו לא מעט מאמרים וספרים שהביעו דאגה עמוקה עד דברי הספד אפוקליפטיים. הכותרות עדיין מהדהדות - "חסר לי צחוקם של ילדים", "האחרון שיכבה את האור" וכדו'. "ההרחבות הקהילתיות" היו קרש ההצלה להחייאת הקיבוץ, אך בגלל הפחד הרודף ותחושת החרום, הן נוצרו בתכנון חפוז, ללא שיתוף הציבור, התעמקות ובחינת השלכות, הדורשים זמן. ה"הרחבות" הביאו איתן דפוסי תכנון ואורחות חיים זרים לקיבוץ. יש לזכור שבמקרים רבים מאוד השכונות הללו הצילו את הקיבוץ מכליה והחיו אותו באוכלוסייה חדשה וצעירה. לכן, יש להכיר להן תודה ולנסות לתקן את הניתן.
07/04/2016  |  אסף קשטן  |   מאמרים
חיים חדשים, ההתרגשות בשיאה, כולם עומדים מסביב לפלא החדש שיצא לאוויר העולם. אך מה נשאר ממנה, מאותה התרגשות מופלאה, ארבע שנים מאוחר יותר, כשהתכשיט המופלא ניסה להכין שוקו לבד והשאיר עקבות לא רק במטבח, אלא גם בסלון.
07/04/2016  |  הראלה ישי  |   מאמרים
ציונות היא ביטוי לרצונה של קבוצה מסוימת בעם ישראל השואפת ליצירת מסגרת לאומית (מדינה)? ליהודים. זה, בערך, היה ניסוחו של כוהן דת השמאל בישראל ישעיהו ליבוביץ' בשנת 1975. שימו לב, לא בכל העם מדובר. היו גם מתנגדים רבים שנפרשו לאורך התקופה הקצרה שבה פעלה התנועה הציונית עד שהשיגה את מטרתה ב-1948 והקימה מדינה. האקדמיה העולמית, הנאורה והמלומדת שוללת עד היום את הטענה שאנחנו (היהודים) עם. יש הגדרות מלוטשות רבות למושג עם, ואנחנו (היהודים) לא נכללים בתוכן. היו גם סופרים בתוכנו שהתפרנסו מהוצאה לאור של ספרים מאתגרים כמו, כך הומצא העם היהודי. "ככה וככה וככה...", כמו שמסביר בשום שכל ובדייקנות מתמטית הישיש הערבי אבו-זאכי מהחמאם למראיינו דן בן-אמוץ.
07/04/2016  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הטילים בארסנל של אירן לא יצברו שכבות אבק    האירוע אכן לא נסתיים, אבל דומה שנפתח צוהר אשר דרכו ניתן לחשב את המעשה הראוי לעשותו בעתיד
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
בין אם הוא ידע ונתן את הפקודה ובין אם הוא לא ידע על הפקודה, מדובר בהוכחה נוספת לנפסדות ולסכנה הקיימת שהמשך שלטונו של בנימין נתניהו מהווה סכנה לחטופים, הנמקים בגיא ההריגה של החמאס ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il