|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

נתניהו ומחדל המלט

ממשלת נתניהו הסכימה למנגנון פיקוח לקוי שאיפשר הגעת מלט לבניית מנהרות של החמאס ברצועה. מן הראוי שמבקר המדינה ייכנס לעובי הקורה ויבדוק את המחדל הביטחוני הזה שנמשך כבר כשנה וחצי
08/04/2016  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
משאיות מלט. מישראל למנהרות עזה [צילום: עבד רחים חטיב/פלאש 90]

השבוע חשף ערוץ 2 כיצד הוכנסו כמויות ענק של בשר פיגולים מהשטחים לישראל לתוך ישראל. על-פי הדיווח, מי שאחראי לפאשלה הזו הם בכירים במועצה לביטחון לאומי ומתאם הפעולות בשטחים אלוף יואב מרדכי, שלחצו על משרד החקלאות להגדיל את מכסות הבשר הנכנס מהשטחים לישראל מבלי להתעקש על פיקוח וטרינרי מלא כמקובל.

מתאם הפעולות בשטחים אף הזהיר מפני סכנה והסלמה מדינית אם לא יישמעו להמלצותיו. מי שעצר את המחדל היו מנכ"ל משרד החקלאות והשר אורי אריאל.

זוהי רק דוגמה קטנה להתנהלות החלמאית של ממשלת נתניהו. מה שמדאיג הרבה יותר הוא מחדל המלט של נתניהו, שאיפשר הגעת מלט מישראל לידי חמאס ברצועה לבניית מנהרות. הפעם מדובר בסכנה ביטחונית לא בסכנה בריאותית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש ב-24 בפברואר השנה עם ראשי הרשויות בדרום, בלווית שר האוצר משה כחלון והמזכיר הצבאי אלוף אליעזר טולדנו, וסקר בפניהם את איום מנהרות החמאס ואת הפרויקטים הייחודיים שאמורים ליצור "מכשול" סביב רצועת עזה ולאתר ולטפל במנהרות החמאס. נתניהו הודיע להם בפגישה כי אין כל בעיה תקציבית להקים את ה"מכשול" סביב הרצועה וכי חלה התקדמות ניכרת בפתרון לאיום המנהרות.

בדיוק באותה השעה שבה נתניהו נפגש עם ראשי הרשויות בדרום ודיווח להם על טיפולו ה"מסור" להסרת איום המנהרות מרצועת עזה, עסקו כמה מאות פעילים של "יחידת המנהרות" מהזרוע הצבאית של חמאס בבניית ובדיפון המנהרות ההתקפיות שחפרו תוך שימוש במלט שהגיע מישראל לרצועת עזה באישורה של ממשלת ישראל.

רק השבוע, שנה וחצי לאחר סיום מבצע צוק איתן, נזכרה הממשלה לעצור את הקסטרופה הזו של אספקת מלט ברצועת עזה, שמגיע בעקיפין לארגון חמאס. חמאס הספיק בינתיים לבנות באמצעותו כמה מנהרות המסכנות את ביטחונה של מדינת ישראל.

מתאם הפעולות בשטחים האלוף מרדכי הודיע השבוע כי יפסיק להעביר את מכסות המלט למגזר הפרטי בתוך הרצועה עד לבירור העניין ולוודא כי זליגת החומר תיפסק. שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדאנוב הודיע בתגובה כי "האו"ם עובד מול ממשלת ישראל והרש"פ כדי לסייע בפתרון הבעיה". מי שיבדוק לעומק את הסקנדל הזה יגלה במהרה כי ממשלת נתניהו מתנהגת כמו ממשלת העיר חלם ואף גרוע מכך.

מייד לאחר מבצע צוק איתן, היא הסכימה להשתתף במנגנון תיאום משולש - ישראל, הרש"פ והאו"ם, שיפקח על הסחורה הנכנסת לרצועת עזה הכוללת ברזל ומלט. כאילו שהרש"פ או האו"ם יכולים למנוע מהזרוע הצבאית של חמאס ברצועה להשתלט על כמויות מסוימות מתוך עשרות אלפי מוטות ברזל ושקי מלט הנכנסים מדי יום לרצועה.

לפני יותר משנה, סיפר לי קצין בכיר בצה"ל (ששמו שמור עמי) כי מדובר בהתנהלות שערורייתית ומסוכנת. הוא הסביר כי הממשלה נוהגת במדיניות בת יענה וטומנת את ראשה בחול. "ברור לכולם שברגע ששק מלט עובר לתחומי הרצועה אין לנו או לרש"פ כל שליטה עליו", אמר הקצין. "הממשלה פשוט חוששת מלהתעמת עם הקהילה הבינלאומית כדי שהיא לא תואשם במניעת שיקומה של רצועת עזה לאחר המלחמה".

קשה להאמין שהשב"כ המצוין שלנו, שאיתר את מקום המסתור של מוחמד דף ראש הזרוע הצבאית במהלך מבצע צוק איתן, לא ידע על כך שתנועת חמאס משתמשת במלט הנכנס מישראל לבניית המנהרות. המידע הזה היה כמעט גלוי ונמסר גם לקציני המנהל האזרחי. תושבים בעזה סיפרו כיצד פעילי החמאס משתלטים על המלט והברזל שהגיע דרך המעברים ועל תופעת "השוק השחור" שהתפתחה ברצועה שבה כל אחד יכול לקנות את הברזל והמלט הנכנסים מישראל.

ההחלטה לא לעצור את השערורייה הזו הייתה החלטה פוליטית ומדינית. ממשלת ישראל העדיפה לטמון ראשה בחול בדיוק כפי שעשתה כשהחמאס שיקם את המנהרות שהרס צה"ל במבצע צוק איתן ואף בנה מנהרות חדשות. בשפת ממשלת נתניהו קוראים לזה במילים מכובסות בשם "מדיניות ההכלה". כך נלחם ראש הממשלה נתניהו בטרור של חמאס.

מלכתחילה היה ברור לכל בר דעת, שמנגנון הפיקוח המשותף עם הרש"פ והאו"ם על הסחורות הנכנסות לרצועה איננו יעיל ואיננו יכול למנוע את הגעת המלט לחמאס אך ממשלת נתניהו הסכימה לו.

על-רקע המחדל הזה ניתן בהחלט לקבוע כי הביקורת של חברי הכנסת יאיר לפיד, אביגדור ליברמן ונפתלי בנט על טיפול הממשלה בעניין המנהרות מוצדקת לחלוטין.

מה תעשה הממשלה עכשיו, האם תיכנע ללחצים הבינלאומיים ותאפשר את הכנסת המלט מחדש לרצועה תחת אותו מנגנון "פיקוח"? כנראה שתחת ממשלת נתניהו הכל אפשרי. איפה האופוזיציה? היכן חברי ועדת חוץ והביטחון של הכנסת?

מבקר המדינה יוסף שפירא בדק את היערכות מערכת הביטחון לאיום המנהרות לפני מבצע צוק איתן והעביר לפני כחודשיים את הטיוטה של הדוח לתגובת ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. המבקר גילה ליקויים חמורים בטיפול בנושא המנהרות בהיבטים המודיעיניים ובהיבטי בניית הכוח והפעלתו. מן הראוי שמבקר המדינה ייכנס עכשיו לעובי הקורה ויבדוק את המחדל החמור הזה. הוא חייב לבדוק את כל מהלך האירועים לאחר מבצע צוק איתן. מדוע נהגה ממשלת נתניהו כממשלת חלם והסכימה למנגנון פיקוח כושל ולקוי על הכנסת מלט לרצועת עזה.

כיצד זה קרה שממשלת נתניהו התירה הכנסת מלט לרצועת עזה שחלקו נוצל לבניית מנהרות החמאס ומדוע עצרה את הכנסתו רק בחלוף שנה וחצי ממבצע צוק איתן. הגיע גם הזמן שתושבי עוטף עזה יתעוררו ויפעלו נגד החלמאות של ממשלת נתניהו, הם יהיו הראשונים שישלמו את מחיר מחדל המלט של הממשלה.

תאריך:  08/04/2016   |   עודכן:  08/04/2016
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתניהו ומחדל המלט
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מסעודה משדרות
8/04/16 14:07
2
חבר קיבוץ יגור
8/04/16 17:22
 
רותי איזיקוביץ
8/04/16 21:08
3
מדריך
8/04/16 22:25
4
בבר
8/04/16 23:23
5
הגוי..
9/04/16 14:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
בעקבות הפיגוע בבריסל פרץ אצלנו, כרגיל, ויכוח פוליטי האם הטרור שהיה בבריסל, זהה לטרור הפלשתיני המופעל נגדנו, שעכשיו הוא מתבטא בעיקר בסכינים. ראש הממשלה ייצג עמדת קצה אחת ולפיה אין כלל הבדל בין השניים; לעומתו הוצגה עמדת קצה נגדית הטוענת שיש הבדל מהותי בין השניים: בעוד שהפיגוע בבריסל של דאעש הוא דתי במהותו, הרי שהטרור הפלשתיני הוא לאומי במהותו ולא דתי. וכמו תמיד, אין רק שחור ולבן, והנושא מורכב ורב גוונים. נתחיל מהדבר הברור ביותר והוא המשותף בין הטרור של אל-קאעידה, דאעש וארגוני הג'יהאד העולמי האחרים לבין הטרור של הפלשתינים, כלומר של החמאס, ארגון פתח וארגונים אחרים: זה טרור וזה טרור במובן המקובל של רצח אזרחים חפים מפשע בכוונה, במזיד, ללא הבחנה בין נשים, ילדים וזקנים: בין אם זה בנשק חם, בחומרי נפץ, בסכינים, ברקטות. אבל במשותף המהותי הזה יש גוונים של הבדל. ארגוני הג'יהאד אינם זקוקים לתירוצים או הצדקות מדוע הם רוצחים אזרחים חפים מפשע. הם לא נזקקים לשום "לגיטימיות" לביצוע מעשי הזוועה שלהם. הפלשתינים לעומת זאת (בעיקר ארגון אש"פ, שבמרכזו תנועת פתח) ניסו תמיד למצוא "לגיטימיות" למעשי הזוועה שלהם. והיא זאת: אנחנו נתונים במאבק "לשחרור לאומי", אנחנו נאבקים ב"כובש", אנחנו מגלמים את ה"התנגדות" לכוח כובש קולוניאלי.
07/04/2016  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
"כל החיילים, כן, כל החיילים, מפחדים פה, זה ברור! רק חיימקה שלי, רק חיימקה שלי, יודע איך לפלוט כדור!״ עברו חמישה עשורים ומחצית העשור מאז "חיימקה" החייל, ועוסקים אנו עכשיו בחייל שירה בחברון, בעוד המדינה כולה משותקת
07/04/2016  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
1. מדהים להיווכח כיצד הפך הצבא האדיר ביותר במזרח התיכון ומן החזקים בעולם, לעלה נידף ברוח ובהבל פיהם של כמה לבלרי בצלם, והכל כדי להצטלם יפה במצלמות של בצלם.
07/04/2016  |  מנחם רהט  |   מאמרים
דברי ההבל ורעות הרוח של "תואם כהנא" החדש (לעניים כמובן...) החזירו אותי אל זיכרונות לא כל כך נעימים, בהם אני ובני משפחתי, נזקקנו לשירות רפואי. צריך יותר מרשעות כדי לבוא ולפסול את הקהילייה הרפואית של ערביי ישראל, שמעולם לא נתפסה אפילו בחוסר אחריות רפואית (דבר שרופאים יהודים וסלאבים כבר הפגינו למגינת ליבנו...), רק משום מוצאה! אבל לבצלאל סמורטבי'ץ - האיש שמתחרה בברוך מרזל ובבנצי גופשטיין, מתוך הפרלמנט הישראלי, אין גבול למרוץ הגזעני שלו.
07/04/2016  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
על בצלאל בן אורי, בנה של מרים אחות משה, נאמר כי ישב בצל-אל, על כי נבחר על-ידי הקב"ה, לבנות את המשכן, ועשה זאת בכישרונו הרב, עד שנדמה שבצל קל הוא נמצא. להבדיל,יש בצלאל שיושב בצל ויש המתרחק משם. בצלאל סמוטריץ' רחק מכל דברי הצבועים למיניהם, אמר את מה שאמר על כך שאין זה רעיון מוצלח שאישה יהודיה לאחר לידה תשתכן בחדר עם ערביה, מילים שכל יולדת תסכים להם (אם אינה משתייכת לגילדת ה'מכים על חטא') והותיר מאחור את כל המתחסדים,והמזויפים למיניהם, שאתה מתמלא קבס לשמוע תמיד את אותם דברי להג 'משונים' שלהם. לו הייתי אני אותה יולדת, הייתי דורשת לעבור מיד חדר. לא די שאישה עברה זה עתה לידה, היא עוד צריכה לישון באי נעימות בסמוך לאויבת?
07/04/2016  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
"במדבר יהודה צומחת עיר ערבית חדשה"  /  עידן יוסף
חברת החשמל החלה לנתק אזורים פלשתינים  /  איציק וולף
נזרי: חקירת דומא - למניעת פיגועים עתידיים  /  איתמר לוין
האופציה הירדנית  /  יוני בן-מנחם
ברק (אובמה) ברח  /  אריאל י. לוין
הדילמות בעסקה עם חמאס  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
רגב. יהירות ושחצנות [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
יוסי אוחיון
למרבה הצער ביבי, שריו וממשלתו הרעה ממאנים או לא יודעים ללמוד מטעויות    בשל כך אנחנו והמדינה צועדים מכישלון לכישלון ונופלים לכל בור אפשרי
עתיד לא ברור [צילום: משה שי/פלאש 90]
גדי חיטמן
לישראל אין תוכנית מדינית ל"יום שאחרי" המלחמה. לפחות לא תוכנית גלויה    מצב כזה של דשדוש תמידי בבוץ של עזה (וגם של יהודה ושומרון) מבלי לנהל את הסכסוך מתוך יתרון מחליש את ישראל עוד יו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il