|   15:07:40
  איציק סיבוש  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

תרבות הגנרל המקסיקני קסטנייטס

גנדי ו"מורשת" תל מוטילה למותר לציין כי מעולם לא נעשה (וודאי שלא פורסם) תחקיר אמת בנושא זה בצה"ל המשיכו להתלחש עוד שנים רבות אודות "בזיון תל מוטילה"
15/05/2016  |   איציק סיבוש   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
גנדי. קור רוח [צילום: סער יעקב/לע"מ]

דבר מתבקש
דיון על תל מוטילה ושני גנרלים שהם בעצם מפקדים ברחנים הוא דבר מתבקש, אם אכן עושים עיתונות חוקרת בתוכנית "עובדה". אלא שדיון שכזה יפתח את סוגיית התנהלותם של "יפי הבלורית והצ'יזבאט"

תחת כותרת "האמת על המפקד גנדי" (הארץ 21. 4.16 ) ובתגובה "לחשיפה הצהובה" של אילנה דיין, מתאר פרופ' שטרנהל את התנהלותו של גנדי בתל מוטילה, ובכך מסיט הדיון לפסים הנכונים והראוי. סוף-סוף אומר הפרופ' לצווחות "פשיזם פשיזם פשיזם!" דבר טעם. הללויה! על כך יש לברך "שהחיינו" ו"ברכת הגומל" כאחד...

ברור לחלוטין כי תחת תשדירי הביזוי מטעם ד"ר אילנה חונטה (המנצחת על תזמורת-מאפיה משפטולוגית היוצאת מגידרה לפסוק "תקדימי דיין"), צריך היה לנהל דיון על קרב תל מוטילה - לא קרב, כי אם טראומה שלא תישכח - פצועים המופקרים מדממים בשטח, בעוד שהמפקדים הבכירים מתאיידים, תיקון: לא טרחו בכלל להגיע לשדה הקרב.

מרבית הקוראים ודאי לא שמעו על "קרב תל מוטילה" שהתרחש בראשית מאי 1951, ולא בכדי. התקלות הקשות שהתגלו בו אצל הדרג הפיקודי של חטיבת גולני היו גדולות מדי בכדי להיענש - בדומה לבנקים בארצות-הברית לשיטת אובמה - המטכ"ל החליט לקבור את הפרשה בהענקת צל"ש...

להלן קטע שנלקח מהויקיפדיה המתאר זאת:

"הסורים השתלטו על שלוש גבעות אשר חלשו על כביש טבריה-מטולה ובתגובה נשלחה יחידה מגדוד מילואים 34 של חטיבת הגמ"ר (הגנה מרחבית) מס' 3. עם הסתבכות הקרב נשלח גדוד 13 של חטיבת גולני בפיקודו של רחבעם זאבי לסייע בקרב.

"במקום התפתח קרב קשה שנמשך מספר ימים. התברר כי הכוחות הסורים שהתמקמו באזור המפורז היו גדולים ומאורגנים מהמשוער בתחילה. בחלקו האחרון של הקרב השתתפו גם מטוסי ספיטפייר של חיל-האוויר הישראלי. בסופו של הקרב, לאחר אבדות רבות לשני הצדדים, הצליחו כוחות צה"ל להשתלט מחדש על שלוש הגבעות שבשטח המפורז.

"בקרב נהרגו 41 חיילי צה"ל וכ-70 נפצעו, ולמרות שבסופו הושגה המטרה של פינוי הסורים מהאזור המפורז, הוא נחשב אחד מכישלונות צה"ל. חלק גדול מהלוחמים ומההרוגים היו עולים חדשים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר מלחמת העצמאות. חלקם בקושי דיברו עברית וגם לא הספיקו לזכות להכשרה צבאית מספקת".

בהמשך, בפרק "הדיון על הקרב" מתארת הויקיפדיה: "בעקבות הקרב כתב הרמטכ"ל, יגאל ידין, למפקד חטיבת גולני, מאיר עמית: התנהגות מפקדי החטיבה בשעת הקרב עצמו ושליטתם בעצביהם תחת לחץ קשה ביותר של מאורעות הייתה למופת. באופן מיוחד הראה עקשנות, דבקות במטרה וקור רוח סגן אלוף זאבי...".

"בסרט טלוויזיה דוקומנטרי שהופק בישראל בשנת 2000, נטען כי חלק מההרוגים הישראלים בקרב נפלו למעשה בתרגיל כושל של חטיבת גולני, שנערך בהרי מנשה זמן קצר לפני התקרית בתל מוטילה, וכי הכללתם בין נופלי הקרב נועדה לטייח ולהעלים את הכשל החמור שאירע בזמן התרגיל".

עד כאן ויקיפדיה.

הקרב שנמשך כמה ימים בעיקר בטווחים קצרים, גם תוך שימוש בכידונים, נכנס למבוי סתום.

בדיון מטכ"ל בבוקר של הקרב המכריע, לאחר חמישה ימי לחימה ותשעה הרוגים (מדווחים), אמר סגן הרמטכ"ל מרדכי מקלף: "לאנשים שם יש הרגשת דלות היוצרת פסיכוזה קשה. גם מפקד הגדוד וגם מפקד החטיבה חוששים שיקבלו אבידות נוספות. זהו הגורם המשפיע בשיקולים של מפקד החטיבה. הוא כמעט ואינו עושה את הדבר הנכון".

"לא נתנו לנו קצין תצפית קדמי וגם לא רופא", רשם ברוסית המ"פ סלעי הפצוע (המפקד הבכיר ביותר בשטח הלחימה), במחברות שקנה בשק"ם, בעת החלמתו בבית ההבראה הצבאי. "נוכחות רופא עם תחנת איסוף גדודית בסמוך לכוח הייתה עשויה להציל חלק מהפצועים. על כן כואבת שבעתיים הידיעה שהרופא הגדודי שהה בביתו בתחילת הקרב ואף לא הוזעק לגזרת הלחימה של הגדוד".

בניתוח המצב הנואש, מחדד אלוף (מיל.) אילן בירן: "כאשר כמעט לא נותרים לוחמים כשירים, סלעי דרש מהפיקוד בחפ"ק הרחוק, תרתי משמע, אש על כוחותינו".

מבנה של מטוסי חיל-האוויר שהתאמן באזור ונענה לקריאות המצוקה הכריע את הקרב.

וכך מתואר האירוע באתר "מרקיע שחקים": "סגן יואש (צ'אטו) צידון, טייס חיל-האוויר שהיה מסופח לחטיבת גולני כקס"א (קצין סיוע אוירי)... ושידר במכשיר הקשר שלו בקשה לסיוע אווירי. באותו זמן שהה באוויר מבנה מטוסי ספיטפייר... בגיחת אימון שאותה הוביל מפקד בסיס רמת דוד רודי אוגרטן. המבנה פנה למקום. על טייסי המבנה נאסר לפתוח באש על הסורים במוצב ה"הדמות" משיקולים מדיניים, למרות ניסיונותיו של צ'אטו להשיג אישור כזה. טייסי המבנה קיבלו אישור לבצע יעפים מעל למוצב כדי להפחיד את הסורים.

"המטוסים צללו על הגבעה אחד אחרי השני. הסורים פתחו עליהם באש נשק קל והמטוסים נפגעו. צ'אטו קרא למבנה להמשיך ולבצע יעפים על המוצב. קריאה זו הייתה באנגלית, כדי שאוגרטין שהיה ממוצא אמריקני יבין, אבל צ'אטו המשיך ואמר בעברית לטייסים שמותר לירות 'בטעות'.

"וכך מתאר תא"ל (מיל.) צידון בראיון שנתן בשנת 1984 למחבר הספר 'מעצמאות לקדש': 'התקשרתי עם המבנה, כשלידי היה קצין או"ם. חייב הייתי לדבר באנגלית כי המוביל (רודי אוגרטין) לא ידע עברית. אמרתי באנגלית שעל המבנה לבצע צלילות הפחדה יבשות ללא ירי. היינו בטווח של פחות מ-1000 מטר מהסורים, ולאחר שראיתי שיורים על המטוסים אש נ"מ קלה, אמרתי באנגלית "Do not open fire" בעברית הוספתי שאפשר 'לטעות' ולפתוח באש".

"סגן יואל קוסטא, שהיה מס' 4 במבנה, צלל על התל ירה 2 צרורות על החפ"ק הסורי ופגע בו. הסורים נשברו. מוסיף ומתאר צידון: 'מיד לאחר הפתיחה באש, כשנפגעו כנראה סורים לא מעטים, קמה פאניקה ביניהם, שהתפתחה למנוסה כללית. זה היה מחזה מדהים. תל אל-מוטילה השחיר מאדם, שקמו מבין הסלעים ורצו לעבר הגבול הסורי. מיד לאחר מכן תפסו כוחותינו את התל'".

משקיף האו"ם הלין כי ישראל הפרה את הסכמי "שביתת הנשק" (חיל-האוויר פתח באש בשטח מפורז), ועל כך הטייס קוסטא נשפט. להגנתו (לפי אתר "מרקיע שחקים") טען: "מכשיר הקשר שלי לא היה תקין. כל ההוראות של המפקד לא היו ברורות. לפעמים היה צריך לחזור פעמיים על דבריו. ברגע שהייתי בצלילה, שמעתי מ'פרדס' (כינוי של צ'אטו ברשת) לפתוח באש, ואז פתחתי באש". סגן קוסטא נשפט וננזף, ו-3 חודשים מאוחר יותר נהרג בתאונת ספיטפייר 47.

למותר לציין כי מעולם לא נעשה (וודאי שלא פורסם) תחקיר אמת בנושא זה. בצה"ל המשיכו להתלחש עוד שנים רבות אודות "בזיון תל מוטילה", ומן הסתם גם שטרנהל כקצין "גולני", מפקד מחלקה בעת מבצע "קדש", שמע וידע. רק לאחרונה, בעת עיון בספר "מאיר עמית - האיש והמוסד" ("ידיעות ספרים" 2012), נודע לי מי היו המפקדים שלא טרחו להגיע לשטח הקרב: המח"ט מאיר עמית והמג"ד רחבעם זאבי. זכורה לי היטב תחושת הזעם שעובר בתוכי, לא רק על הפקרת הלוחמים והפצועים, אלא גם על מערכת המרמה, ההונאה והטיוח שנעשתה במטרה לקבור את הפרשה, כמו "הפרשה" ההיא במצרים, וממש כמו אופן הטיוח הבולשביקי של "עסק הביש".

את עיטוריו ותשבחותיו של הרמטכ"ל הצעיר ביותר בתולדות צה"ל (בן 32 בעת מינויו) קיבל 'הזקן' בפקפוק, וכך רשם ביומנו. "לחץ אשתו - הצבא גוזל ממנה את יגאל ומשנה אותו", תימצת בן-גוריון ביומנו שיחה ביניהם, חודש אחרי קרב תל מוטילה. "הוא עייף ועצבני ומרגיש שלעתים קרובות אינו מתנהג כהוגן עם חבריו".

ובהזדמנות אחרת, "שיחה ארוכה עם יגאל על 'יחסים'. טען על שכמה פעמים הדגשתי שהמטכ"ל צריך לראות הדברים אחרת. מכאן שאין הוא מתאים לתפקיד זה. בין שאר הבעיות, יש חיסרון אחד לא קטן שגורם לי ולפעמים גם לאחרים - לא מעט צרות. איני דיפלומט ואני אומר מה שבלבי".

אך אין די רק בתחקיר ודיון

בחייו, צריך היה לשפוט את "הגנרל המקסיקני קסטנייטס" (שיר של חפר וארגוב - שלאגר שהושר בפי "להקת הצ'יזבטרון", ולאחר שנים - גם על-ידי "התרנגולים"), ממש כפי שהבריטים שופטים רב-חובל של אוניית מערכה הבורח מן המערכה ונוטש את צוותו הלוחם, ולהוציאו להורג. לאחר מותו, קצת קשה הדבר מסיבות טכניות... אך דיון על תל מוטילה ושני גנרלים שהם בעצם מפקדים ברחנים הוא דבר מתבקש אם אכן עושים עיתונות חוקרת בתוכנית "עובדה".

אלא מה? דיון שכזה יפתח את סוגיית "יפי הבלורית והצ'יזבאט", על התנהלותם, גם כלפי עולים חדשים, על הנורמות העכורות שהורישו לצה"ל - שקרנות, קליקות וטיוח בולשביקי - על תפיסתם את הפיקוד בצה"ל, ניסיונם לתפוס את הצמרת הכלכלית כדי לגנוב את המדינה כפי שנהגו לגנוב מן הלול, וגם "הובלתם" אותנו לגיהינום מלחמת יום-כיפור... ברור לחלוטין מדוע חונטות מסוימות יעשו הכל למנוע דיון כזה.

אך "לא על הלחם לבדו", ולא רק על החונטה של אילנה דיין צריך ליפול או לקום דבר. יש ממשלה בישראל.

זן חנרליסימו דל-מחיקו (מקסיקו) מאיין מורשת מפקדים מן הזן של יוני נתניהו - מפקד שהוא "אנטי-גנדי" כפי שרק הקלסיקה היוונית מסוגלת להגדיר ולהכיל. אי-אפשר שממשלה תנציח את שניהם בו-בזמן, כי בכך היא מטילה את אמינותה בספק.

"מי שלא טועה הוא רק מי שלא מנווט" לימד אותנו יוני, אבל טעויות מתקנים מיד, וחוזרים לציר הנכון. בעיות אמינות הן קשות הרבה יותר ולרוב אינן ניתנות לתיקון, גם זאת לימד יוני נתניהו, אסור שטעות תהפוך לבעיה של אמינות ומהימנות.

  • איציק סיבוש הוא מוסמך בבקרת תהליכים ובמנהל עסקים, העוסק בניתוח מערכות ומחבר הספר "שיחות עם קאפו", ובגרסתו האנגלית "Dialogs with a Kapo"

לאתר מגזין מראה
תאריך:  15/05/2016   |   עודכן:  15/05/2016
איציק סיבוש
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תרבות הגנרל המקסיקני קסטנייטס
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה, עורך-דין
15/05/16 14:05
 
חזקי שנאן
15/05/16 15:17
 
איציק סיבוש
16/05/16 14:15
 
איציק סיבוש
16/05/16 13:43
2
עמעד
15/05/16 14:48
3
באום
15/05/16 17:00
 
איציק סיבוש
16/05/16 14:40
4
גורדון
15/05/16 19:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דווקא בימי זיכרון לשואה ולתקומה נוכח איומי דאעש והטבח שהם ממיטים על מוסלמים ונוצרים, נוכח איומי אירן בהשמדת ישראל, נוכח איומי קוריאה הצפונית להשמיד חלקים גדולים של אוכלוסיית ארצות-הברית - נוכח כל זה סגן הרמטכ"ל מודאג מסממנים נאציים בישראל
15/05/2016  |  דן ארידור  |   מאמרים
אז ככה, אחרי שפסח עבר, פתאום נהיו לנו כל מיני חגים שלמרות שאני יודע שהם חשובים מאוד, אני לא באמת מבין אותם. החג הראשון הוא יום השואה, שאני אומנם יודע שפעם לפני איזה 100 שנים הרגו הרבה מאוד יהודים, אבל מצד שני גם הרגו הרבה אנשים אחרים. אז אומנם אני מבין שלנו היהודים זה חשוב, אבל כמה כבר אפשר להתעסק בזה? אז בגלל זה אנחנו צריכים לעמוד דום ולשלוח את הילדים הצעירים שלנו לכל מיני ארצות באירופה כדי שיחזרו יותר פשיסטיים? הרי כל האנשים התרבותיים מהמעמד שלי היו באוניברסיטה ויודעים שהסיפורים האלה קצת מוגזמים, כי זה משרת את המשטר האפל כאן, ורק גורם לנו להיות יותר דומים להם כל הזמן. עובדה, אפילו ההוא מהצבא, שאומנם אני לא בעדו, כי הוא מפקד על צבא הכיבוש האכזרי, אמר שאנחנו בדיוק כמו ההם מההיסטוריה. טוב, אני לא בטוח שאני מסכים איתו לגמרי, כי עובדה שיש גם אנשים כמוני וכמו החברים שלי שתומכים בדברים הנכונים ואפילו מוכנים ללכת להפגנות ולמסיבות כדי להביע את העמדות הנכונות והצודקות שלנו.
15/05/2016  |  עילי צוף  |   מאמרים
אחת מן המימרות המפורסמות של אריאל שרון הייתה "מה שרואים מכאן לא רואים משם". בני הפלוגתה שלו מימין מצאו פגם במימרה זו, כדרך לתרץ את המהפך המחשבתי שהוביל מ"דין נצרים כדין תל אביב" ל"פינוי בנחישות וברגישות". ולא היא. מי שנמצא ממש, אבל ממש בשפיץ, באמת רואה את מה שנסתר מעיני אלה שאינם בפסגה. אחד הדברים הללו הוא המאמץ הבלתי נלאה של הממשל האמריקני והאיחוד האירופי, במיוחד בשבע השנים האחרונות, לבקע של חומת המגן של המדינה היהודית.
15/05/2016  |   יובל ברנדשטטר  |   מאמרים

15/05/2016  |  אברהם הללי  |   מאמרים
חודשים אפריל מאי הם חודשים עמוסי חגים, לא מספיקים לאכול מצות בפסח, ומיד מגיעים ליום הזיכרון לשואה ולגבורה, אך הספקנו להתגבר על מוראות השואה, ואנו כבר ביום הזיכרון לנופלים במערכות ישראל, ולנפגעי פעולות האיבה, ובמעבר חד אנו זוקפים את הראש וחוגגים עצמאות.
15/05/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
"תהליך השלום" הוא הבעיה, לא הפתרון  /  יובל ברנדשטטר
עבד פסח  /  עילי צוף
מוזאון מרמוטן מונה  /  אורנה ליברמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il