|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

איש הנדל"ן של השבוע

כך בזבז אורן קובי עשרות מיליונים

יזם הנדל"ן שהודה השבוע שחברתו נקלעה לחדלות פרעון אכן מכר קרקעות חקלאיות ברווח של עשרות מיליוני שקלים אבל הוא ביזבז את כל הכסף, וגם יותר ממה שהיה לו, על דירת יוקרה, משרדים, חסות למכבי ת"א, מכונית יוקרה - ומה לא
20/05/2016  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
קובי. בזבזנות ללא חשבון [צילום: מאור קפלנסקי]

מקרה דניאל: עסקה נקובת חורים
המקרה של לינה דניאל (21) מרחוב שלוסברג 14 בחיפה, חושף איך מכרה לוג'יסטיק מגרש בתל אביב. אין לדעת איך נהגה בעסקות אחרות. דניאל נכנסה ב-27 בדצמבר למשרדי לוג'יסטיק-אדמה. איש המכירות שירן שכנע אותה לחתום בו במקום על חוזה, שבו היא קונה מלוג'יסטיק 17% ממגרש בן 585 מ"ר במתחם 3700, בתל אביב שמעבר לירקון. דניאל התחייבה לשלם 1.13 מיליון שקל, מזה 120 אלף שקל בהמחאה לפירעון בעוד ארבעה ימים, והיתרה בתשלומים. ההמחאה נפרעה. ההורים היו אמורים לשלם לפחות 600 אלף שקל ממחיר המגרש.
כשבאה לינה דניאל הביתה וסיפרה על העסקה, קיבלה על הראש. דניאל: "אבא אמר לי שאינני מבינה מה אני עושה. המשפחה מתנגדת לעסקה ולא תיתן לי את הכסף". הבת וההורים החליטו לבטל את העסקה. פנו לעורך דין, היו חילופי מכתבים. ב-15 במרס הסכימה החברה להחזיר את כל הכסף ב-15 באפריל. הכסף לא שולם עד היום.
בדיקת News1 גילתה, שללוג'יסטיק הייתה סיבה טובה לבטל את העסקה. כי היא נקובת חורים וספק אם היא חוקית:
  • לא יאומן, אך לוגי'סטיק לא חתמה על חוזה המכירה, ודי בכך מן הסתם כדי לבטל את העסקה, ולהחזיר את כל הכסף.
  • לוגי'סטיק הודתה שהמגרש איננו בבעלותה, והיא "פועלת כדי לרכוש את הזכויות".
  • דניאל קנתה קרקע במושע. כלומר, שותפות לא-מסוימת עם קונים אחרים, שללא הסכמתם לא תוכל לעשות דבר.
  • לוגי'סטיק לא נתנה לדניאל הערת אזהרה, כפי שנתנה לקונים האחרים בחלקה (יחזקאל זכאי, משה אליהו ויצחק קבטי).
  • במהלך המו"מ אמרו לדניאל שהיא קונה בעצם מגרש בכרכור ולא בתל אביב.

אורן קובי (34) נולד וגדל בלוד. לפני שנים מספר החליט להיות מיליונר. הוא נכנס לענף מבוקש - רכישת קרקעות חקלאיות, חלוקתן למגרשים קטנים, ומכירתן ברווח של עשרות אחוזים למאות ישראלים. בינואר 2012 יסד חברה בשם א.ר. לוג'יסטיק, שהקימה חברת-בת בשם "אדמה". כשמה כן היא, קונה מחקלאים קרקעות חקלאיות, מפצלת למגרשים קטנים ומוכרת ברווח. על-פי הערכה, מכרה מגרשים לכ-100 איש, ואולי יותר. אורן קובי הסביר לקונים שהקרקע נמצאת בסמוך למגורים, ואוטוטו תופשר לבנייה, מחירה יזנק, ויהיו להם רווחים גדולים ודירה בזול. השבוע הודה, שהוא וחברתו נפלו, והחברה הגיעה לחדלות פרעון.

קובי היה לכאורה זהיר, לא נתן תאריכים מוגדרים, ורמז לקונים שההליכים יכולים להימשך שנים. ההבטחות היו מעורפלות. השבוע עלתה טענה, שבאחד המקרים מכר לקונים קרקע עם תב"ע לתעשיה, ולא למגורים. הקונים התמימים, שקיוו לרכוש דירה בזול, התפתו, והמיליונים החלו לזרום במהירות לחשבונה של "אדמה".

אירוע בבנק הפועלים, חסות למכבי ת"א

הצעיר מלוד הרגיש פתאום עשיר, נובוריש. הוא החל להתנהג כאיש ציבור. קנה חליפות יקרות ואביזרים נלווים, החל לנסוע לחו"ל, רכש מכונית יקרה, ניהל פרשת אהבים עם הדוגמנית קארין כהן והופיע עימה באירועים חברתיים. ביום שישי אחד, הצטרף לאנשי עסקים אחרים, שהגיעו למבואה של בניין הנהלת בנק הפועלים בתל אביב, ורכשו תמונות של ציירים ישראלים. הבנק הבטיח להעביר את תמורת המכירות לקרן למלחמה באיידס. לא ידוע אם קובי קנה תמונות. מה שבטוח, שהוא שמח להתחכך ולהצטלם עם בכירים, בהם יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי. קובי חייב כיום לבנק כ-2 מיליון שקלים.

לפני כשנה וחצי נתן קובי חסות לקבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב. השנה נתן חסות נוספת. כל חסות עלתה לו 1 מיליון שקל. בדיקת News1 העלתה, שהכספים אכן שולמו. בתמורה, קיבל קובי מה שרצה, מעמד ציבורי: שם החברה הופיע על יציעים בהיכל הספורט ביד אליהו, הוא הצטלם עם ראשי הקבוצה וקיבל מושב בתא הכבוד.

המקור העיקרי לעשרות המיליונים - העסקה בכרכור

קובי בזבז ביד רחבה את הכספים שהרוויח ממכירת הקרקעות. עסקת הנדל"ן העיקרית שלו נעשתה בכרכור. לדבריו, קנה ב-2012 מחקלאים מתחם בן 160 דונם בשכונה, ושילם 36 מיליון שקל. הוא חילק את המתחם ל-380 מגרשים בני 420 מ"ר, ומכר את כולם בתוך שנתיים. המחיר הממוצע היה 179 אלף שקל למגרש לפי גירסה אחת, או 150 אלף שקל לפי גירסה שנייה. אחרי ששילם למוכרים, ומימן הוצאות של חלוקת המתחם למגרשים, נשארו לו ביד בין 19 ל-28 מיליון שקל.

היו לו גם עסקות אחרות, פחות גדולות. "אדמה" קנתה, גם כן בכרכור, 19 דונם קרקע חקלאית, בכ-2.6 מיליון שקל. היא פיצלה את המתחם ל-33 מגרשים בני 570 מ"ר, ומכרה אותם ב-6.7 מיליון שקל. הרווח ברוטו - כ-4 מיליון שקלים. החברה הרוויחה כנראה גם מקניית מגרשים חקלאיים בחוף התכלת בהרצליה וממכירתם.

סיפורי בדים על עסקות שלא היו

אורן קובי לא נרתע מלספר סיפורי בדים על עסקות שכביכול עשה. לפני חודשים מספר, דיווח שרכש ב-31 מיליון שקל מגרשים במתחם 3700 בתל אביב שמעבר לירקון. בדיקת News1 העלתה - להד"ם. קובי ניהל מו"מ לרכוש מאדם בשם פרדי גולדברג מגרש בן 585 מ"ר בלבד, בכ-5 מיליון שקל, אך ככל הידוע העסקה לא נחתמה סופית. זה לא הפריע לו למכור את הקרקע הלאה [ראו משמאל]

קובי גם דיווח על רכישת קרקע במתחם "שביל קליפת התפוזים" בהוד השרון, במחיר גבוה מאוד, 1.2 מיליון שקל לדונם. News1 דיווח השבוע, שחברת ישראל-קנדה קנתה זה עתה מתחם צמוד במחיר נמוך יותר, 1 מיליון שקל לדונם. והעיקר: בדיקת News1 העלתה שגם כאן להד"ם, קובי לא קנה את המגרש, ובידיו רק טיוטת הסכם.

הניהול נראה רשלני ולא-מקצועי. חלק מהכספים שקיבל מהקונים אכן הפקיד בנאמנות אצל עורכי דין, אבל חלק אחר מהכספים עבר לכיסו הפרטי, ומיד נראה שזו הסיבה העיקרית לנפילתו. בחלק מהעסקות לא רשם הערת אזהרה לטובת הקונים. נציגו של אחד הנושים דיבר השבוע על "מערכת משומנת של הונאת לקוחות". טענה אחרת, הטעונה בדיקה, היא שכספים שקיבל מקונים של מגרש ב' שימשו למימון רכישת מגרש א'. נושה אחר אומר כי "הייתה ערבובייה". עורכי הדין שלו התפטרו בזה אחר זה. כל אלו, ועוד אירועים, מזכירים כמובן את פרשת ענבל אור.

אז להיכן נעלמו עשרות מיליוני השקלים שקיבל מרוכשי המגרשים? ואיך ייתכן שחברתו מכרה ברווח כל הזמן, והפסידה אשתקד 13.8 מיליון שקל?! קובי טוען שהמכירות בירידה, והיו לו הוצאות גדולות. אבל התשובה העיקרית היא, שקובי פשוט בזבז בלי חשבון את עשרות מיליוני השקלים.

דירת יוקרה ב-20 מיליון שקל

הבזבוז הבולט ביותר שלו הוא רכישת דירת יוקרה ב-20 מיליון שקל, ועוד שיפוץ ב-5 מיליוני שקלים, בקומה ה-33, במגדל C של מגדלי אקירוב, ברחוב פנקס בתל אביב. המחיר ששילם קובי, כולל שיפוץ, הוא כ-73,000 שקל למ"ר, כאילו היה אוליגרך רוסי ולא רווק תל אביבי, שלא ברור לשם מה הוא זקוק לדירת ענק.

6 מיליון על שיפוץ משרדים

עסקה יקרה וראוותנית אחרת היא שכירת הקומה ה-16 במגדל המשרדים "מגדל המוזאון" ברחוב ברקוביץ 4 בתל אביב, במקרה, ארבע קומות מתחת למשרדיו של רני רהב, שהיה בעבר היחצ"ן שלו. "אדמה" שילמה דמי שכירות של 110,000 שקל לחודש. קובי הוציא כ-6 מיליון שקלים(!) על ריהוט המשרדים וציודם. למשל, כוסות פורצלן ב-500 שקל לכוס. כן חתם על חוזה עם חברת שלמה כהנא ובניו, שבו התחייבה "אדמה" לשלם 900 אלף שקל בעד עבודות חשמל ובית חכם בדירתו ובמשרדיו. כלומר, העברת כספי של קוני מגרשים מהחברה לצרכיו הפרטיים. נכון להיום, חייב קובי לכהנא 500 אלף שקל.

10 מיליון שקל לשני משרדי פרסום

רשימת הבזבוזים של אורן קובי ושל חברת "אדמה" כוללת גם:
  • מכונית מזראטי גראן טורוסמו S, אחת היקרות ביותר, בכ-1.4 מיליון שקל.
  • העסקת שני משרדי פרסום: "מקאן דיסיפלין" לפרסום רגיל, וחברת "מייפל טים" (בשליטת דרור פז, זאב בר-גפן ושי ברס), לפרסום באינטרנט. "אדמה" חייבת לשתי החברות יחד כ-400 אלף שקל. קובי טוען שהוצאות הפרסום שלו הגיעו ל-10 מיליון שקלים. הסכום נראה מוגזם.
  • "אדמה" שכרה - לא ברור לשם מה - משרדים מחברת ריגוס, כנראה בתל אביב. המשרדים אינם נחוצים, עומדים ריק, ומשלמים עליהם דמי שכירות.
  • קנה בגדים ב-400 אלף שקל, והרכישות נרשמו כהוצאה עסקית של החברה.
  • הוצאות של 530 אלף שקל לנסיעות לחו"ל. מה פתאום - הרי מדובר בחברה שפעילה רק בישראל, וכל הקונים, או כמעט כולם, מקומיים.
  • תרומות בסך 1.3 מיליוני שקל.

חייב כ-24 מיליון שקל לחקלאים ולמבטלי עסקות

אז מה הפלא שהקופה ריקה, והחובות עומדים על 32 מיליון שקל. רק לבנקים יש בטחונות. החברה של קובי חייבת 21 מיליון שקל לחקלאים שקנה מהם קרקעות במקומות שונים, חלקם הוזכרו למעלה, חלקם עוד יתגלו כנראה בימים הקרובים. הוא גם חייב 3.5 מיליון שקל לקוני קרקעות שביטלו את החוזים ודורשים את כספם חזרה. החובות לבנק לאומי, הפועלים ומזרחי עומדים על 3.4 מיליון שקל.

ספק אם אפשר יהיה לחייב את אורן למכור את דירת היוקרה במגדלי אקירוב, כדי להחזיר הלוואות לנושי החברה. 70 עובדי החברה, שכמעט כולם פוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום. יקבלו את כספם, 360 אלף שקל, מהמוסד לביטוח לאומי. הנושים האחרים לא יכולים לישון בשקט. אולי סיפור זה יהיה לקח לישראלים אחרים, המתפתים לרכוש קרקעות חקלאיות "שאוטוטו יופשרו לבנייה".

תאריך:  20/05/2016   |   עודכן:  20/05/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך בזבז אורן קובי עשרות מיליונים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עברייני מס גוזלים כל אחד מאיתנו האמת מאחורי הטבות המס לחברות הגדולות כיצד מתבזבז המשאב היקר של זמן שיפוטי משרד המשפטים שומר לעצמו מידע השייך לכולנו תראו אלו קבוצות ירדו מליגת העל מתי כן ראוי להוציא כספי ציבור
20/05/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
בדרך כלל החלטות על מינויי בכירים במשרדי הממשלה השונים מתקבלות ע"י שרים וצוותים מקצועיים. כדי למנוע ניגוד עניינים או שיקולים פסולים בהליך המינוי, עוברות החלטות אלה לבדיקה של היועץ המשפטי לממשלה. בסופו של יום, רוב המינויים הבכירים בשירות המדינה מתבצעים רק לאחר שעברו תהליך פיקוח ובדיקה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה.
20/05/2016  |  עו"ד אסתר וינשטיין  |   כתבות
מחר, 21.5, קצת לפני חצות, יהיה מופע ירח מלא, במבנה שמציג מאבק על טריטוריה, רצון לגונן או להתגונן כשאתה רוצה לשמור על השטח שלך. הנטייה בימים הקרובים היא לקחת את החוק לידיים, כדי לשמור על הרכוש שלך, וזה יכול להביא לסכסוכי שכנים, או ברמה בינלאומית לסכסוכים על שטחים בין מדינות (רוסיה-אוקראינה?) ולמאבקי כוח. הירח הנמצא במזל קשת, "עוזר" להוציא דברים מפרופורציות בלי לשמור על הגבול לצד חוסר שליטה. האופטימיות צובעת הכל, ואולי כדאי לשים לב לא לגלוש או לקחת על עצמכם משימות מעבר ליכולת שלכם. נסו לנתב את עצמכם בחוכמה.
20/05/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
אם אכן טיסה 804 של איג'יפט אייר מפריז לקהיר התרסקה (יום ה', 19.5.16) כתוצאה מפעולת טרור, מדובר בסיוט של ממש. לא משום שמדובר במטוס מצרי, לא משום שהוא התרסק יחסית קרוב אלינו, אלא משום שהוא המריא מנמל התעופה שארל דה-גול.
ניל סיימון כתב את המחזה ב-1992, לאחר קריירה מצליחה שזיכתה אותו בהצלחה מסחרית וביקורתית כאחד; כשמסכת חייו הסוערים כרוכה בשלושה סבבי נישואים ועוד כמה נשים שחסרונן אינו מרפה ממנו. כדי לזכות בסעד הנפשי לנפשו הסוערת, באהבה שתרומם את נפשו, בוחר הסופר הבודד גיבור המחזה ובן דמותו של ניל סיימון, בפתרון סוריאליסטי-משהו. בכל עת שהוא נתקע בלי יכולת לכתוב, שזוהי מטרת חייו וייעודו משמיים, הוא מרכז חזק את מחשבתו, ומתוך דמיונו מופיעה על הבמה, בשר ודם, הנפש שהוא זקוק לה באותו רגע.
19/05/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il