|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

ריבית שוק אפור ברשות האכיפה והגבייה

בדיון שהתקיים בוועדת ביקורת המדינה של הכּנסת על תחלואי הליכי ההוצאה לפּועַל במדינת ישראל, נחשף כי 10% מהחובות בתיק ההוצל"פ הם הקרן, ואילו 90% הנותרים הם ריביות על ריביות, אַגרות ועמלות ושכ"ט מופרז של עורכי-דין יתֵירה מזאת: 50% מהתיקים בלשכות ההוצל"פ הם שגויים ולמעשה הם בגביית יתר ראש רשות הגבייה והאכיפה אומר: "העובדים לא אשמים" אז מי כן?
22/05/2016  |   נסים עוג'ר   |   מאמרים   |   מבקר המדינה   |   תגובות
יוסף שפירא, יולי אדלשטיין [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

בבסיס דיני ההוצל"פ מונחות שתי תכליות 'לעוּמתיוֹת' הדורשות איזון מתמיד: האחת - לסייע לזוכה לגבות את חובו במהירות; והשנייה - להגן על החייב, זה אשר נפתח נגדו תיק הוצל"פ ואשר בגלל מצבו הכלכלי אינו יכול לעמוד בתשלום החוב. מכאן מובן, שיש לשמור על כבוד האדם (החייב) וחירותו, כפי שהם משתקפים בחוק ובפסקי הדין של בית המשפט העליון.

רק לסבֵּר את אוזן הקורא, בסוף שנת 2014 ניהלה ההוצל"פ 2.5 מיליון תיקים בהיקף של מאות מיליארדי שקלים!

הדיון בוועדת ביקורת המדינה על כשלי הוצל"פ

דיון ראשון של ועדת ביקורת המדינה על הליקויים שנמצאו בדוח מבקר המדינה על תחלואי לשכות ההוצל"פ ברחבי הארץ. לא היה מפתיע לראות, לאחר למעלה משעה, שאחד מן היושבים פתח בסערת רגשות ובצעקות והאשמות קולניות כמעט חסרות תקדים. הדיון התקיים (ביום רביעי, 4.5.2016) בעת פגרת הכנסת בוועדה הנ"ל, בראשות ח"כ קארין אלהרר (ממפלגת "יש עתיד").

הדיון עסק בדוח הביקורת הֶחמוּר שפִּרסם מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, על כשלי רשות האכיפה והגבייה. בדיון נכחו המבקר עצמו וראש רשות האכיפה והגבייה החדש, עו"ד תומר מוסקוביץ' (שכיהן בעבר כיועץ המשפטי של משרד הכלכלה). עוד השתתפו נציגי ארגונים חברתיים שיִּיצגו את חייבי הוצל"פ, כגון אליסה דברה, ממובילי קבוצת "בנקים לא מעל החוק". כמו-כן נרשמה נוכחות מאוד גבוהה של חברי כנסת.

בדיון החשוב והטָּעון שהתקיים בוועדה הועלו טענות קשות ונחשפו ליקויים חמורים בפעולותיה של מערכת האכיפה והגבייה באמצעות ההוצל"פ. נציג כאן את עיקריהם. ובכן -

מהם הליקויים העיקריים?

שיעורי ייצוג של חייבים וזוכים בתיקי ההוצל"פ: נמצא על-פי נתוני רָשות האכיפה ובעיבוד משרד מבקר המדינה, שבּ-93% מהתיקים בלִשְׁכוֹת ההוצל"פ הזוכים היו מיוצגים. לעומת זאת, רק ב-8% מתיקי הוצל"פ היו החייבים מיוצגים, וזה כבר אומר הכל, דהיינו, שימוש לרעה בהליכים כתוצאה מחוסר היכולת של החייב להתגונן ולעמוד על זכויותיו.

בפתיחת התיקים: בבדיקה פרטנית של 639 תיקים בעשר לִשְכוֹת ההוצל"פ נמצאו ליקויים בהליך פתיחתם של 258 תיקים, שהם 40% מהתיקים שמשרד מבקר המדינה בדק. יתרה מזאת, נמצא שבחלק מהתיקים יש יותר מליקוי אחד.

אם לא די בכך, ליקוי חמור נמצא גם בקביעת הריביות בתיקי הוצל"פ: תיקים הנפתחים בהוצל"פ על-פי בקשת הבנקים מנוהלים על-פי שיעורי רבית הבנקאית הנהוגה באותו בנק. "אמה מה" (בלשון עממית), המבקר מצא כי הבנק הִטעה את את רשות האכיפה וגרם שלשכת הוצאה לפועל תשית על החייב ריבית על-פי שיעורי ריבית גבוהים מדיי, יש מי שיאמר בעדינות, שיעורי ריבית 'לא מעודכנים', ויש מי שיאמר ריבית של 'שוק אפוֹר'.

משרד מבקר המדינה מוסיף ומציין, שמתעורר חשש כבד כי במהלך השנים נפתחו, נוהלו ואף נסגרו תיקים אשר בפועל נגבו בהם סכומים גדולים ממה שהיו אמורים להיגבות.

גם כאשר נודע להוצל"פ, שהבנקים פתחו תיקים לגביית חובות בגין הלוואות שנתנו תאגידים בנקאיים המובטחות במשכנתה על דירת מגורים, וביקשו לִגְבּוֹת ריבית החורגת מזו המוּתּרת על-פי "צו הריבית" [קביעת שיעור הריבית המכסימלי], ה'תש"ל 1970 - פנתה לשכת ההוצאה לפועל לבנק ישראל, לאיגוד הבנקים ולמשרד האוצר, אלא שבנק ישראל השתהה בתשובתו לבנקים. מדוע ולמה? כנראה משום שהוא רואה את תפקידו כמֵגן על יַצּיבות הבנקים תחילה ולא על כספו ורכושו של הלקוח-החייב. חמוּר מזאת: הבנקים, באמצעות נציגיהם, דאגו במקביל לגרוע את הפיקוח על-פי חוק הגנת הצרכן. נמצא שהבנקים יותר מוגנים מאשר מפוקחים, והדבר בלתי-תקין לחלוטין.

סיפורו של יעקב יעקב

אחד החייבים שנפל קורבן לְרָשוּת האכיפה, יעקב יעקב מִן העיר עפולה, טען בקול חנוק מדמעות, כי רָשות האכיפה והגבייה גרועה יותר מ'שּוּק אפוֹר'. יעקב סיפר: "בשנת 2007 גילו לאשתי סרטן, וכדי לממן תרופות מכרתי את ביתי ולקחתי הלוואה של 120,000 שקלים מבנק לאומי. באותה תקופה שנינו לא עבדנו ולא היה לנו אפילו אוכל בבית, אך כשביקשתי להסתייע במשפחתי כדי להשלים את הפיגור בסך 4,000 ש"ח, אץ-רץ הבנק, ובתוך שבועיים הוציא נגדי פסק דין בלשכת ההוצאה לפועל. אין לי להחזיר 3000 שקלים כל חודש. מאותו הרגע ההמחאות החלו לחזור, וגם על כל חוב אחר נפתח תיק נוסף". לדבריו, החוב שלו תפח ב-417% והגיע עד לחצי מיליון שקלים.

סיפור נוסף שנחשף בדיון ועדת ביקורת המדינה, הוא של חיֶּיבת מירושלים בשם יהלום, המסייעת לחייבי רשות האכיפה. היא הדהימה את הח"כים ואת מבקר המדינה כאשר גוללה סיפור על חוב של 26 שקלים לחנות בגדים שתפח ל-43,000 שקלים!

לטענתה, רָשות האכיפה - במקום למסור לה שובָר לתשלום החוב, הֶעדּיפה לפתוח תיק הוצאה לפועל. יצוין, כי הודעה על פתיחת תיק מגיעה כל המערכות הממלכתיות תוך יום, לכן אין שום בעיה ליידע את הגורמים המתאימים באותה מהירות גם על סגירתו.

עורכי דין נוטלי שכ"ט מופרז ומוגזם

ח"כ איציק שמוּלי (המחנה הציוני) ציין: "עורכי דין נוטלים שְׂכר טִרחה מופרז ופותחים תיקים כפולים על אותו החוב. המערכת נותנת תחושה שאין מטרתהּ לגבות את החוב - אלא לקבור את החייב עמוק בבוץ. מגיע לאזרחים שטעו לפתוח חיים חדשים", ואילו בצלאל סמוטריץ' ("הבית היהודי") קרא "למצוא דרך להבחין בין משתמטי חובות קלאסיים לבין הרוב שהם אנשים טובים שנקלעו למצוקה וּלאִי-יכולת להחזיר החוב. יש ליידע את החייב בִּדבַר זכויותיו ומה אפשרותנו לסייע לו, ובנוסף יש להוביל חקיקה ראשית להגבלת אחוזי ריבית לחובות".

לדברי מאיה גרינברג, סמנכ"לית רשות האכיפה, מדי שבוע נבדקים כמאה תיקים של חייבים, וכל טעות נקודתית הנחשפת ומתגלה - נבדקת, ואם מתברר שהיא מערכתית - נבדקים כל התיקים הרלוונטיים. היא הודתה כי בקשה שטרם נתקבלה בה החלטה, איננה חשופה לחייב - כדי שלא יוכל לסכל אותה.

יושֶבת-ראש הוועדה, כאמור ועדת ביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), האשימה כי במקום מערכת שגובה חובות, רשות האכיפה והגבייה מצטיירת כמי שמַּפּילה את החייבים לתוך תהום עמוק יותר, מעֵין מאבק "דוד נגד גוליית". חברת הכנסת קארין אלהרר חשפה את הכּשלים: אין-ספוֹר טעויות, ריביות שגויות, שכר טירחה א', שכר טירחה ב', העדר ביקורות פְּנים כאשר 90% מהחייבים אינם מיוצגים על-ידי עורכי-דין ואף לא על-ידי הלשכה לסיוע משפטי.

יו"ר וועדת ביקורת המדינה הוסיפה כי "מדובר בחיים של בני אדם שבגלל חוב קטן פעמים רבות הם נקברים, חיי המשפחה נהרסים והם לא מצליחים להתרומם לעולם. זהו כתב אישום נגד החברה הישראלית, שכן יש כאן הזנחה פושעת מצידנו ואנחנו מחויבים לטפל בה" - כך לדברי יו"ר ועדת ביקורת המדינה. אח"כ הוסיפה היושֶבת-ראש וקבעה:

"הוועדה תעקוב אחר כספים שנגבו בגביית יתר ותדאג שהכספים יוחזרו לאזרחים. "כל מי שגבה יותר צריך להחזיר וכל הגורמים המעורבים יתנו יד: בנק ישראל, רשויות האכיפה והגביה, הרשויות המקומיות ש"שכחו" לעדכן שצו הריבית השתנה".

היושבת-ראש הִנחתה את רשות האכיפה ואת משרד המשפטים לחזור עם נתונים על החזרת הכספים שנגבּוּ בגביית יתר.

דוח מבקר המדינה

בדוח מבקר המדינה נאֱמר: "מערכת משפט שבּהּ מנגנון ההוצאה לפועל אינו יעיל, עלולה לפגוע באמון הציבור במערכת זו, לכרסם בשלטון החוק ולעודד יצירתם של מסלולים "עוקפים" ולעיתים בלתי חוקיים למימוש זכויות. ואולם יעילות האכיפה אין בה כדי לגרוע מזכותו של החייב להליך הוגן. מנגנון ההוצאה לפועל מופעל לא אחת על-ידי ארגונים איתנים כלפי חייבים אשר נקלעו למצוקת חובות כוללת. אלה אינם מיוצגים, וּמתקשים לעמוד בעצמם על זכויותיהם, בייחוד מול גופים אלו".

מבקר המדינה יוסף שפירא אף הודיע, כי לא יַרפּה מֵרָשות האכיפה עד שהליקויים והכּשלים יתוקנו. עו"ד תומר מוסקוביץ', ראש הרשות, השיב בתגובה: "אנו פועלים נמרצות לשינוי הבּקּרה הקודמת. השיטה הידנית לא הייתה טובה, והיא שוּנּתה למערכת משוכללת ומתקדמת. בימים אלה אנו מבַצּעים גם ביקּורות-פתע בלּשָכות, כולל בדיקות פרטים שמולאו ע"י הפקידים. רשות האכיפה אף פתחה 'אזור אישי' באתר הרשות. בכל לשכה יש מחלקה לטיפול בחייבים-נזקקים, פישור וגישור, פריסת חובות ומחיקה של עשרות אחוזים מהחוב".

כמה מן המידיינים בוועדה טענו כי "האזור האישי" לא פעיל. אחד מהם אמר: תתארו לעצמכם, אילו הייתי בעל עסק והייתי טועה בגביית כספים מוטעית בלמעלה מ40% מלקוחותיי, מה היו עושים לי; ואילו במקרה דנן, לא פועלים נגד רשות האכיפה, ואיש לא משלם על כך שום מחיר ולא נותן את הדין.

מה לא עשתה רשות האכיפה והגבייה?

על רשות האכיפה והגבייה הייתה מוטלת האחריות לוודא שמנגנון גביית החובות יופעל במקצועיות, במהימנות, באופן הוגן ושוויוני, תוך שמירה על זכויות הפרט הן של הזוכים והן של

החייבים, את זה הוצל"פ לא עשתה, בפרט ולאור פערי הייצוג הניכרים בין הזוכים וחייבים 93% לעומת 8% כמתואר לעיל. מצב זה מטיל על הוצל"פ אחריות יתרה להקפיד על ניהול מנגנון באופן שזכויות החייבים לא ייפגעו על-אף היעדר הייצוג.

לצפייה והאזנה לדיון הסוער בוועדת ביקורת המדינה, ובייחוד לסערת הרגשות שיצאה מפיהם וּמִלִּבָּם של אַלִיסָה דֶּבְּרָה ויעקֹב יעקֹב, אני מַפנה את הקוראים אל הקובץ דלהלן.

סוף דבר הכל נשמע

חייהם של מאות ואלפי אזרחים נהרסים מִדֵּי יום, ואין פוצה פה. האחראים למחדלים אינם נותנים את הדין על מעשיהם, וּכשאין עונש - עולם כמנהגו נוהג [עַיינו במחקריו של הפסיכולוג סטנלי מילגרם, על שוד והתעללות בחסות החוק; על גבולות הציות לסמכות וכד'].

ולמה יש לי הרגשה שלא יעשו עם דוח המבקר שום דבר?

התשובה, כל מערכות הממשל המפוקחות על-ידי משרד מבקר המדינה נהגו כך בעבר והִנּיחו את דוחות המבקר על המדף 'שיתמלא באבק'. למעלה מזה, מהחיובים וגביית היתר, מרוויח גם אוצר המדינה. לא?

לאור ממצאי דוח מבקר המדינה יוסף שפירא (מנגנון גביית חובות בהוצאה לפועל - אפריל 2016) יש לבצע שמיטת חובות בכל התיקים שנמצא שהזוכים -תאגידי הבנקים הטעו ו/ או הציגו מצגי שווא במשך למעלה משני עשורים להנהלת בית המשפט כשמה אז [וכיום לרשות האכיפה והגבייה] ולכן אין להסתפק באמירה של המבקר כי חישובי הריבית יתוקנו ויוחזרו הכספים שנגבו בייתר מהחייבים, כמו-כן גם של יו״ר וועדת ביקורת המדינה ח״כ קארין אלהרר שאמרה דברים דומים, משום שהכספים בפועל לא יוחזרו לחייבים שחייהם נהרסו עד לבלי הכר (וזאת אמירה אנדרסטיימנטית) פירוק משפחות והתאבדויות כתוצאנ ממצוקה כלכלית בעטיה של התנהלות הבנקים, שלא ישובו לקדמותם.

למי ששכח את אמירתו של נצ״מ בדימוס ממשטרת ישראל ד״ר מאיר גלבוע וחוקר בכיר ברשות ניאות ערך ומי שהיה יועץ המבקר לענייני שחיתות (בראיון לעיתון גלובוס .6.2005 ) שאמר: ״לרשות היה מידע על מנגנונים מאוד משוכללים של החלפת אינפורמציה בין הבנקים. יש לראשי הבנקים המון מפגשים. ועדה פה, ועדה שם, הם לא צריכים הרבה יותר מזה בשביל לתאם דברים״ ועוד הוא מוסיף: הגענו לאנשים בכירים, שאמרו לנו שיש להם הרבה מה לספר, אך הם מפחדים. אילו היו מוסרים בעדויות מה שמסרו בעל-פה, הציבור היה עולה בהמוניו על מנהלי הבנקים ושם אותם בבסטיליה״

האם ד״ר מאיר גלבוע התכוון למה שנחשף בדוח המבקר - "מנגנון גביית חובות בהוצאה לפועל" או שזה רק קצה הקרחון? לעולם לא נדע? אולי בגלל שיציבות הבנקים עולה במחוזותינו מעל אזרחי המדינה וקיום המדינה.

תאריך:  22/05/2016   |   עודכן:  24/05/2016
נסים עוג'ר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ריבית שוק אפור ברשות האכיפה והגבייה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שחרור אסירי ההצלפ
22/05/16 12:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
יועץ מבקר המדינה לשעבר לענייני שחיתות, ד"ר מאיר גלבוע, טוען כי מבקרי המדינה מתייחסים אל חושפי שחיתויות כאל שותפים לדבר עבירה ולא כאל גורמים חיוביים.
18/05/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, מבקש (יום א', 8.5.16) מהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לחקור את הדלפת טיוטת הדוח שלו על תפקוד הקבינט במבצע צוק איתן.
08/05/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
הטיוטה למבוקרים של דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן ממשיכה להסעיר את המערכת הפוליטית. מקורבי ראש הממשלה ושר הביטחון הגדירו אמש את המסמך לא רציני ותקפו אישית את המבקר יוסף שפירא, גורם לא-רציני, כלשונם.
06/05/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
מבקר המדינה יוסף שפירא צפוי לפרסם בקרוב דוח חמור במיוחד על התנהלות בכירי המדינה במהלך מבצע צוק איתן ברצועת עזה בקיץ 2014. על-פי דיווחים בערוצי הטלוויזיה, נמתחת בדוח ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, על שר הביטחון משה יעלון ועל הרמטכ"ל דאז בני גנץ.
05/05/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
כמעט כל התקלות המערכתיות שאובחנו על-ידי המבקר מצאו את תיקונן עוד לפני פרסום הדוח הסופי, והשאר, ככל שהדברים תלויים ברשות, נמצא בהליך תיקון מתקדם. כך אומרת (יום ג', 19.4.16) רשות האכיפה והגבייה, בתגובה לממצאיו של מבקר המדינה, יוסף שפירא. לצד זאת אומרת הרשות, כי לדעתה מספר התיקים השגויים הוא מחצית בלבד מזה שעליו הצביע שפירא, והיא טוענת שמשרד המבקר הגיע למסקנה שגויה משום שביצע בצורה לא נכונה את המדגם עליו הסתמך.
19/04/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
"טעות אנוש": ריבית של 10,000% במקום 10%   /  איתמר לוין
ליקויים בהוצל"פ פוגעים בחלשים   /  איתמר לוין
פוליטיזציה באגף ביקורת המדינה  /  יצחק דנון
דוהרים באדום  /  איתמר לוין
הטור של פריצי  /  אברהם פריד (פריצי)
המבקר בוחן משכורת הבכיר במכון התקנים  /  איציק וולף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il