|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
פרופ' כרמי. בדיקה חלקית [צילום: יח"צ] אור. ממצאים מביכים [צילום: לע"מ]

מלחמת הפרופסורים באוניברסיטת בן-גוריון

הדוח המלא שהגיש שופט בית המשפט העליון (בדימ.) תאודור אור שערך בדיקה חיצונית מלמד על מלחמת הפרופסורים המתמשכת באוניברסיטת בן-גוריון השמצות הדדיות, חתרנות בלתי נלאית, חוקרים פרטיים שנשכרו, סיפורי בדים על כספים במזומנים - כל אלה הם רק חלק מהממצאים העסיסיים המופיעים בדוח שהוגש ב-2011 והוסתר מהציבור השחקנים המרכזיים: מצד אחד - פרופ' שפרה שורץ; מן הצד השני - פרופ' צבי הכהן, פרופ' יוסף פליסקין, פרופ' אבישי גולדברג ועוזרתו תמי מטוס
04/06/2016  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   תגובות

מלחמת עולמות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. פרופסורים ומרצים בכירים השחיתו חלק ניכר מזמנם במלחמות-פנים ובניסיונות להכשיל זה את זה, ובניסיונות חוזרים ונשנים לטרפד מינויה-קידומה של שפרה שורץ לפרופסור מן המניין, במקום להשקיע את זמנם ומרצם בניהול, הוראה ומחקר.

דין וחשבון שהגיש שופט בית המשפט העליון (בדימ.), תאודור אור, מתעד, באופן יוצא מן הכלל, את המלחמה המלוכלכת שהתנהלה בין אישים בכירים באוניברסיטת הנגב. על-חשבון כספי ציבור, כמובן. הדוח הוגש במרס 2011, אולם תוכנו של הדוח, כמו גם ממצאיו, לא הובאו לידיעת הציבור. ולא בכדי, חלק ניכר מהכשלים שהתגלו טרם טופלו. הדוח המלא מצ"ב והוא מפורסם לראשונה ב-News1.

מן הדוח עולה תמונה קשה: גורמים בכירים באוניברסיטה טענו לתפירת תיקים לפרופסורים "לא רצויים", הפעילו לשם כך צוותים, ועשו שימוש לרעה במשאבי האוניברסיטה כדי לטרפד מינויים חיוניים. נשיאת האוניברסיטה, פרופ' רבקה כרמי, לא השכילה לטפל כדבעי באותם בכירים שפעלו בניגוד לאינטרס הציבורי, וגם חלק מפעולותיה לקו ברשלנות ו/או בחסר. חמור מכך: חוקרים פרטיים ששכרה שורץ הצליחו להקליט את אחת המעורבות בפרשות הנ"ל, שסיפרה כי אכן - נעשה מאמץ לתפור תיקים לשורץ, וזאת בידיעת הבכירים באוניברסיטה, לרבות הנשיאה רבקה כרמי, כל זאת על-מנת למנוע את קידומה של שורץ.

הדוח הוגש כאמור במרס 2011, אולם עד כה לא תוקנו הליקויים: רבקה שורץ לא קודמה למעמד פרופסור מן המניין; רבקה כרמי, צבי הכהן ותמי מטוס מחזיקים באותם תפקידים; ועוד - בניגוד להמלצת הבודק החיצוני, תמי מטוס לא הועמדה לדין משמעתי, ודבר זה אומר דרשני, במיוחד לגבי הנשיאה פרופ' רבקה כרמי שהזמינה את הדוח ולא כיבדה את המלצותיו-מסקנותיו של הבודק.

דוח / בדיקה חיצונית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב
השופט (בדימ.) תאודור אור התמנה על-ידי פרופ' רבקה כרמי לערוך בדיקה חיצונית במלחמת עולמות בין פרופוסורים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב * מצד אחד - פרופ' שפרה שורץ; מן הצד השני - פרופ' צבי הכהן, פרופ' יוסף פליסקין, פרופ' אבישי גולדברג ועוזרתו תמי מטוס

כתב מינוי בעייתי

השופט (בדימ.) תאודור אור התמנה בינואר 2011 על-ידי נשיאת האוניברסיטה, פרופ' רבקה כרמי, לערוך בדיקה חיצונית בסכסוכים הקשים בין הפרופסורים הניצים: מצד אחד - פרופ' שפרה שורץ, חברת סגל האוניברסיטה במחלקה לניהול מערכות בריאות (להלן: פרופ' שורץ); מן הצד השני - פרופ' צבי הכהן, רקטור האוניברסיטה; פרופ' יוסף פליסקין, ראש מחלקת ניהול מערכות בריאות בפקולטה למדעי הבריאות; פרופ' אבישי גולדברג, משנה לרקטור; ועוזרתו של הרקטור, תמי מטוס (להלן: הארבעה, או השלושה בהתאמה, בלי מטוס).

בכתב המינוי הוסמך אור לבדוק ארבעה טיעונים שהועלו מצד הצדדים לסכסוך. לצורך הבדיקה נפגש הוא עם שורה ארוכה של אישים-עדים, כולל עם פרופ' שאול סופר, דיקן בית הספר לרפואה של האוניברסיטה, וכן קיבל מסמכים וטיעונים מצד הצדדים, חלק מהם באמצעות באי-כוחם. הצדדים, כולל האוניברסיטה, השקיעו מאות אלפי דולרים בייצוג ו/או בהגנה על שמם הטוב ועל האינטרסים השמורים עימם. האוניברסיטה שכרה את שירותיו של עו"ד מוריאל מטלון. פרופ' שורץ שכרה את שירותיהם של עורכי הדין חיים זליכוב ומשה פרדס.

תאודור אור ציין בדוח שהגיש, כי שורץ סירבה לשתף פעולה, נוכח הסתייגותה מכך שכתב המינוי לא הסמיכו לבדוק את מלוא טענותיה העיקריות, בעוד שטענות הצדדים האחרים נכללו בכתב המינוי. ובמילים פשוטות: פרופ' שורץ ובאי-כוחה טענו, כי תאודור אור נשכר כדי להכשיר ולמרק את הטענות נגדה, ולהביא לכתיבת דוח שישחיר את שמה. "הצטערתי מאוד על היעדר שיתוף הפעולה מצד פרופ' שורץ", כתב אור, וציין: "קיבלתי על עצמי להיות בודק חיצוני בפרשה לאחר שהובהר לי שמדובר במערכת יחסים קשה בין פרופסורים מכובדים, הדורשת בירור העובדות על-פיהן ניתן יהיה לשקול כיצד לנהוג בהתייחס לארבעת הנושאים". אור הביע את צערו גם על-כך שפרופ' שורץ פנתה, באמצעות באי-כוחה, בדרישה שייפסול עצמו מלשמש בודק חיצוני - בקשה שאותה דחה.

קשרו לתפור תיק לרבקה שורץ

החוקרים הפרטיים נשכרו כאמור על-ידי פרופ' שפרה שורץ, בניסיון לאמת את החשדות, לפיהם כמה בכירים באוניברסיטה פועלים כדי להשחיר את שמה ולתפור לה תיקים, בניסיון למנוע קידומה לפרופסור מן המניין. שני החוקרים (האחד הציג עצמו "דורון לוי", השני "דניאל") הקימו סיפור-כיסוי, ולפיו שניהם אחים - שהצטוו על-ידי אביהם המנוח לתרום סכום של 700 אלף דולר, במוזמנים, לאוניברסיטה.

במסגרת "חקירתם", נפגשו האחים עם פרופ' צבי הכהן, רקטור האוניברסיטה, ועם עוזרתו של הרקטור, תמי מטוס, ובפניהם הציגו את הצעתם, ואף ציינו כי מקור הכספים אינו כשר ולכן יוכלו למסור את הכספים במזומנים. בפני הכהן ומטוס שטחו "האחים" בדותה נוספת, כאילו בעלה של פרופ' שורץ קיבל מהם מעל 700 אלף דולר במנות של 120-70 אלף דולר על-מנת שיעבירם לפקולטה להנדסה באוניברסיטת בן-גוריון. שני "האחים" ניסו בדרך זו - הפרחת בדותה משחירה כביכול - למשוך את הכהן ואת מטוס בלשונם, כדי שאלה ידברו בגנותם של בני הזוג שורץ בכלל ורבקה שורץ בפרט.

ואכן, שני החוקרים הצליחו באופן חלקי במשימתם. מטוס, המשמשת כאמור כעוזרתו של פרופ' הכהן, שהוא אחד האישים הקובעים בוועדת המינויים, סיפרה לחוקרים כי קידומה של שורץ מעוכב ולשם כך תופרים לה תיקים. הדברים הוצגו בדוח שהגיש תאודור אור. הצדדים - החוקר מצד אחד, מטוס מצד שני (ציטוט):

  • מטוס - היא לא תתקדם, גם ככה יש מספיק נגדה, היא לא תתקדם גם ככה. אין לך מה לדאוג. היא לא תתקדם. תראה, הוא [הכוונה לפרופ' הכהן, ת.א.] חייב להיות מאוד ממלכתי, אבל היא לא תתקדם...
    [...]
    חוקר - אה. דואגים לזה שהיא לא תתקדם
    מטוס - יש שני אנשים שכל מה שהם עושים כל היום זה לחפש איפה היא תיחמנה ואיפה היא רימתה בקו"ח שלה כדי להוכיח שהיא לא יכולה להתקדם
    חוקר - מה את אומרת
    מטוס - ממש, זה כבר, הם אובססיביים לזה... רק תגיד להם את השם שלה, הם קופצים להם כל הפיוזים
    חוקר - מה את אומרת, מי אלה. אז אולי אתחבר אליהם, מי אלה
    מטוס - ...עזוב, הם לא יכולים להתחבר בקטע הזה, אבל היא מטופלת כבר. הקטע שלה והיא כבר איימה ללכת לבתי משפט וכל מני כאלה, אז תופרים את זה ככה שנוכיח שהיא לא יכולה להתקדם, תופרים את זה, שתבין שאנחנו מתייעצים עם עו"ד על איך לעשות את זה כדי שהיא לא תתקדם לוודא שהיא לא מתקדמת ושמצד שני לא יהיה לה קייס לתבוע את האוניברסיטה בבית משפט על זה שלא קידמו אותה.
    חוקר - האנשים האלה שיודעים הם גם הרקטור יודע או שזה רק אותם אנשים?
    מטוס - לא, לא, לא, מה זה... מעבירים לו את הכל
    חוקר - אה, זאת אומרת שהוא מודע לזה גם
    מטוס - בטח, מה זה
    חוקר - תגידי, יש איזה דרך שאני יכול לעזור לכם נגדה?
    מטוס - לא, היא כבר... זה סגור, תפור, זה כבר עניין של שנים וזה אנחנו כבר מגיעים לקצה עכשיו, לפינאל
    [...]
    מטוס - כל הסיפור הזה יודעים צבי ואני זהו, ונשיאת האוניברסיטה, אף אחד אחר לא יודע.


הדברים החמורים הנ"ל מדברים בעד עצמם. הנה, תמי מטוס, עוזרתו הבכירה של הרקטור, סיפרה על תפירת תיקים, שנעשית אף בידיעת בכירים ובכללם הנשיאה רבקה כרמי. למרות זאת, נמנעה הנהלת האוניברסיטה מבירור העניין לעומקו. תחת זאת קיבלה בשמחה את קביעתו של השופט אור, שהציע להסתפק בהעמדתה של מטוס לדין משמעתי - לאחר שזו הביעה צער על דבריה, תיארה את השיחה דלעיל כ"שיחה אומללה" ו"כישלון גדול" - רק בגין זאת ששיתפה את החוקר הפרטי במידע שלפיו רבקה שורץ לא תקודם בגלל ליקויים שהתגלו בעניינה, דבר המהווה הפרה של חובת הסודיות.

הנושאים שנבדקו, ההמלצות

השופט (בדימ.) תאודור אור ביצע עבודה מוגבלת בהיקפה, הן נוכח אי-שיתוף פעולה מצד רבקה שורץ (דבר שחיבל "באפשרות להגיע לחקר האמת בכמה עניינים"), והן מחמת היעדר כלים חקירתיים מתאימים. לכן אין אולי פלא, כי מסקנותיו, שיובאו בהמשך, אינן עונות על שנדרש לעשות במסגרת כתב המינוי, ובמיוחד אינן מכריעות בסוגיות החשובות ביותר: האם אכן הייתה תפירת תיקים; והאם אכן נעשו ניסיונות הפללה; ואם אכן כן - עולה השאלה מדוע לא עצר את בדיקתו, ומדוע לא טרח להעביר את המידע לחקירת משטרה.

להלן נציג את הנושאים שהובאו בפני תאודור אור, בכתב המינוי, להכרעתו, ובהמשך את המלצותיו/תשובותיו הסופיות:

א) טענות נגד רבקה שורץ

"טענות לפיהן פרופסור שפרה שורץ מסרה למוסדות האוניברסיטה נתונים שאינם נכונים ביחס לקורות חייה האקדמיים לרבות בקשר עם פרסומים אקדמיים וזאת על-רקע ההליכים שהתקיימו בשנת 2010 בקשר עם בחינת קידומה לדרגת פרופסור מן המניין באוניברסיטה".

ב) טענות להתנכלות כלפי רבקה שורץ

"טענות לפיהן רקטור האוניברסיטה, פרופ' צבי הכהן, ביחד עם פרופסור יוסף פליסקין, פרופסור אבישי גולדברג והגב' תמי מטוס (המשמשת עוזרתו של רקטור האוניברסיטה), או מי מהם, התנכלו לפרופסור שפרה שורץ בכך שנקטו בפעולות פסולות בקשר עם הדיון בעניינה במסגרת ועדת המינויים של האוניברסיטה בשנת 2010, על-מנת למנוע את קידומה לדרגת פרופסור מן המניין באוניברסיטה".

ג) טענות להפעלת חוקרים פרטיים שלא כדין

"טענות לפיהן פרופסור שפרה שורץ נקטה, בעצמה ובאמצעות אחרים, בפעולות פסולות לשם קבלת מידע מגורמים שונים באוניברסיטה ובכללם מרקטור האוניברסיטה ועוזרתו. בין השאר, פעלה פרופ' שורץ או מי מטעמה בדרך של הפעלת חוקרים פרטיים אשר מסרו מידע כוזב ופעלו בניסיון לקבל מידע שלילי או מפליל אודות גורמים שונים באוניברסיטה לרבות ניסיונות הדחה של רקטור האוניברסיטה, עוזרתו ואחרים לביצוע פעולות שעלולות להיות בעלות גוון פלילי".

ד) טענות נגד רבקה שורץ בניסיון להשפעה בלתי הוגנת

"טענות לפיהן נעשה ניסיון על-ידי פרופ' שורץ או מי מטעמה להשפיע על דרכי קבלת ההחלטות במוסדות האוניברסיטה, בין היתר, באמצעו פניה לא שגרתית אל דיקן בית הספר לרפואה שאול סופר והפעלת לחץ בלתי ראוי על-ידי פרופ' שורץ או מי מטעמה על-מנת להביא לפיטוריהם של רקטור האוניברסיטה פרופסור צבי הכהן, פרופסור יוסף פליסקין ופרופסור אבישי גולדברג וזאת בין השאר, בקשר עם הטענות האמורות בסעיפים (א) עד (ג) לעיל".

אור הודה: לא הגעתי לחקר האמת


הבודק החיצוני, תאודור אור, לא הצליח כאמור להגיע לחקר האמת בכל הנושאים הנ"ל. מחמת זאת הוא הוציא, בסופו של דבר, דוח שנתן מענה חלקי לטיעונים שהועלו. הדוח שניתן כאמור במרס 2011 כלל המלצות כדלקמן:


  • א) פרופ' שורץ התבקשה להחליט ולהודיע לוועדת המינויים או ברצונה להביא להכרעה את בקשתה לקידום לדרגת פרופסור מן המניין;

    ב) נמצאה הצדקה להעמיד לדין משמעתי את תמי מטוס;

    ג) יש לשקול העמדת פרופ' שורץ לדין משמעתי בשל פרטים בלתי נכונים במסמך קורות חיים שהגישה; וכן בשל הפעלת חוקר פרטי;

    ד) הומלץ והוסכם: פרופ' הכהן לא יעסוק לא במישרין ולא בעקיפין בהליכים הנוגעים לפרופ' שורץ בנושאים שהועלו בדוח.


סוף דבר: ההמלצות שהגיש תאודור אור, שהודה שלא הצליח להגיע לחקר האמת בכמה עניינים, מלמדות: מלחמת העולמות בין הפרופסורים גרמה נזקים עצומים, הן לניצים והן לאוניברסיטה. המאבקים על תפקידים וכיבודים גרמו לזילות במעמדם, ולפגיעה במוסד האקדמי שאותו הם אמורים לשרת. חמור מכך: עתה מתברר, כי על-אף חלוף הזמן - יותר מחמש שנים, ההמלצות לא יושמו: הניסיונות לטרפד קידומה של פרופ' שורץ, הוכשרו; מטוס לא הועמדה לדין משמעתי.

תאריך:  04/06/2016   |   עודכן:  06/06/2016
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלחמת הפרופסורים באוניברסיטת בן-גוריון
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ביוב רעיל נטו
4/06/16 15:27
 
מקס הזועם
5/06/16 07:33
 
משה מיכאל
6/06/16 06:46
2
אני לא פרופסור
4/06/16 16:51
3
בעילום שם
4/06/16 19:20
4
אהרון שחר
4/06/16 19:56
5
ארי כספי
4/06/16 20:29
6
שםלי
4/06/16 21:17
7
ארבל53
4/06/16 21:32
8
שדגר
4/06/16 21:39
9
צדק
4/06/16 23:37
10
איפה חקירת משטרה?
5/06/16 05:38
 
תיקים באפלה
5/06/16 08:47
11
להפסיק מימון ות"ת
5/06/16 07:11
 
שםלי
5/06/16 20:16
12
רחובותית
5/06/16 09:29
13
Hodor
6/06/16 15:44
14
צורי
6/06/16 22:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיוס היזמים הכלכליים ותעשיית הישוב יהודי בארץ ישראל למאמץ המלחמתי, ופיתוח נשק מתוחכם, לרבות פגזי מטען חלול ומטולי פיאט שאמורים להשמיד טנקים של הצבאות הערבים הסדירים שאמורים לפלוש למדינת ישראל לאחר הכרזת העצמאות
03/06/2016  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   תחקירים
הערצתו של בן-גוריון את המדע ואת הטכנולוגיה גרמה לשילוב מדענים מן השורה הראשונה, בפיתוח גרעיני מחקרי מדעי וטכנולוגי בתחום תעשיית אמצעי הלחימה במהלך מלחמת העצמאות. גרעינים אלה הם הבסיס לתעשיות הנשק הישראליות המפותחות היום
27/05/2016  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   תחקירים
על "האיש הבלתי נסבל" חיים סלבין שרוב הציבור בישראל כלל לא שמע עליו. הוא הקים תוך כדי מלחמת העצמאות את התעשיה הצבאית המודרנית (יחסית) הישראלית ושבזכותו ניצחנו בתש"ח. העובדה שסלבין לא נכלל בזיכרון ההיסטורי הישראלי מצביעה על תרבות הביטחון הירודה שלנו
20/05/2016  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   תחקירים
לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, תקופה בה אילצו הבריטים את נהגי חברות התחבורה העבריות לעבוד בחגי ישראל, אפילו ביום כיפור, לצורך מה שהוגדר "מאמץ מלחמתי", מאפשרת מדינת ישראל להפעיל תחבורה ציבורית לכל אורך החג.
16/05/2016  |  עידן יוסף  |   תחקירים
פיצוץ מכונית תופת מתחת לחדרו של דוד בן-גוריון, בבנייני הסוכנות בירושלים, כתוצאה מסדרת מחדלים של אנשי ארגון ההגנה; תחקיר לקוי ואי-הפקת לקחים; האשם העיקרי, ראש המודיעין הערבי של ההגנה בירושלים, יצחק נבון, שהיה לימים נשיא המדינה; מפקדו, יצחק לוי, שהיה שותף ישיר למחדל, היה אחרי המלחמה פקיד בכיר מאוד במשרד הביטחון
13/05/2016  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il