|
|
השר יצחק כהן [צילום: אלון נוריאל]
|
|
|
|
|
מועצה אזורית עמק חפר עתרה (ים ב', 9.10.2006) לבית המשפט העליון נגד ראש הממשלה, אהוד אולמרט והשר הממונה על שירותי דת, יצחק כהן (שס), לביטול המינויים שנעשו על ידם שלא כדין, לתפקידי הממונים על המועצה הדתית כפר הרא"ה – עמק חפר.
בעתירתה, טוענת המועצה האזורית כי מינוים של ברנז ואוחיון, כממונים על המועצה הדתית, הינו מינוי פוליטי מובהק שנעשה במחטף, בניגוד גמור להוראות הדין, החלטת ממשלה והנחיות היועץ המשפטי לממשלה ומבלי שנערך כל הליך של תיאום, הסכמה או התייעצות עם המועצה האזורית כמתחייב.
עוד טוענת המועצה האזורית, כי בחירת הממונים מעלה בעיות מהותיות קשות באשר למידת התאמתם וליכולתם לבצע את תפקידם כראוי ולנהל את המועצה הדתית, כפי שזו נוהלה עד עתה. דבר שיביא, בין היתר, גם לפגיעה אנושה במועצה הדתית ובמערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בינה לבין המועצה האזורית ותושביה. במה דברים אמורים. היות שלא נערך הליך בחירות במועצה הדתית, הרי שבהתאם להוראות חוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב, התשל"א – 1971] היה על ראש הממשלה ועל הרשות הארצית לשרותי דת, למנות ממונים על המועצה הדתית אשר להם ינתנו כל הסמכויות והחובות של המועצה הדתית.
כך, כעבור זמן המתנה של למעלה משנתיים מיום שפוזרה המועצה הדתית, פנתה הרשות הארצית לשרותי דת לראש המועצה האזורית דאז, נחום איצקוביץ', והודיעה לו על כוונתה למנות ממונים למועצה הדתית. כמו כן, נתבקש איצקוביץ' להעביר רשימת מועמדים ראויים מטעם המועצה האזורית לשמש כממונים על המועצה הדתית.
בהתאם לכך, ביום 22.3.2006, השיבה המועצה האזורית לדרישת הרשות והעבירה המלצתה למינוי ממונים במועצה הדתית, שנבחרו לשם כך על-ידי הנהלת המועצה האזורית. לפנייה זו צירפה המועצה האזורית שאלונים רשמיים שהועברו לידיה ממשרד ראש ההמשלה ומולאו על-ידי מועמדיה לתפקיד, כנדרש וכמתחייב על-פי החלטת הממשלה ועל-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה.
תזכורת למכתב המועצה האזורית מיום 22.3.2006 נשלחה לעו"ד שפיגלר ביום 10.5.2006.
מאחר שמכתבים אלו לא נענו, פנתה המועצה האזורית בשלישית, ביום 29.5.2006, לשר יצחק כהן, שבינתיים מונה לשר הממונה על שירותי הדת במשרד ראש הממשלה והמליצה, בשלישית, בפניו על שני מועמדיה לתפקיד ממונים במועצה הדתית שבתחומה.
הלכה למעשה, העותרת כלל לא זכתה להתייחסות כלשהי לשלוש פניותיה כאמור, ולפיכך סברה כי אך מדובר בסחבת בירוקרטית גרידא.
ביום 11.9.2006 נודע ליועצה המשפטי של המועצה האזורית באורח מקרי בהחלט דבר מינוים של ברנז ומר אוחיון. כשפנה למועצה האזורית לבירור הנושא, לא הבינה המועצה האזורית במה הדברים אמורים שכן אינה מכירה כלל את עניין המינוי ואף גורם לא פנה אליה בעניין.
מכאן, ברור לכל עד כמה הופתעו ונדהמו במועצת עמק חפר לנוכח דבר פרסום המינוי של ברנז ומר אוחיון כממונים על המועצה הדתית. מעשה המינוי נעשה ללא ידיעתה, ללא הסכמתה ומבלי שנערך כל הליך של התייעצות עימה, ואף חמור מכך, תוך התעלמות בוטה מהמלצותיה ופניותיה החוזרות ונשנות.
מצב דברים חמור זה מוליך למסקנה אחת וברורה כי המינויים נעשו מלכתחילה בצורה פסולה ובמחטף, כשכל מטרתם להשיג הישגים פוליטיים של מקבלי ההחלטות ברשות הארצית לשרותי דת. שאם לא כן, לא היו צריכים הרשות והעומדים בראשה, להסתיר את דבר המינוי מעיני ומידיעת המועצה.
בחינה שערכה המועצה האזורית העלתה בעיות מהותיות וקשות ביותר באשר לשאלת התאמתם של ברנז ומר אוחיון כממונים על המועצה הדתית.
כך למשל, ברנז אשר מונה כממונה בעל סמכות הכרעה ומשכך הינו בעל זכאות לשכר חודשי שוטף בעבור תפקידו, מונה לפני כן (ביום 23.8.2006), במקביל ובנוסף, כסגן ראש עיריית בת ים, תפקיד המזכה אותו בשכר חודשי שוטף נוסף. כמו כן, ברנז הינו חבר מועצת העיר בת ים, מטעם מפלגת שס ועומד בראש הסיעה. לטענת המועצה, מצב דברים זה, כשלעצמו, פוסל את כשירותו לשמש כממונה במועצה הדתית לא כל שכן כממונה בעל סמכות הכרעה, וזאת לאור הזיקה הפוליטית הקיימת בינו לבין השר הממונה על שירותי הדת, המשתייך אף הוא למפלגת שס.
יתרה מכך. עולה שאלה קשה אף ביחס לכישוריו הניהוליים של ברנז נוכח תפקודו כראש המועצה הדתית בעיר בת ים, באשר לתפקיד זה ייחסה הרשות משקל רב עת בחנה את מידת התאמתו לתפקיד הממונה.
למיטב ידיעתה של המועצה האזורית, לכל אורך כהונתו של ברנז כראש מועצה דתית בעיר בת ים, מצבה הכספי של המועצה הדתית בת ים היה והינו בכי רע. למועצה הדתית בת ים קשיים כלכליים קשים ביותר, גירעונות כספיים ניכרים ומשכורות העובדים אינן משולמות באופן תדיר. בהקשר זה יצוין, כי למיטב ידיעת העותרת, דוח מבקר עיריית בת ים, המונח בפני ראש העיר בת ים, מעלה טענות קשות באשר לדרך ניהולה והתנהלותה של המועצה הדתית בת ים ושל ברנז כמי שעמד בראשה של המועצה הדתית בת ים בזמנים הרלוונטיים.
באשר לממונה השני, דניאל אוחיון, טוענת העותרת בעתירתה כי למיטב ידיעתה משמש אוחיון כמנהל המוסד החינוכי "ישיבת אדרת" – ישיבה תיכונית. היותו מנהל, במשרה מלאה, מעלה תהייה בדבר יכולתו של אוחיון לשמש כממונה על המועצה הדתית, תפקיד משמעותי בפני עצמו, בנוסף לתפקידו התובעני כמנהל מוסד חינוכי.
עוד יצוין, כי שני הממונים, ברנז ומר אוחיון, מתגוררים בעיר בת ים, הנמצאת במרחק של למעלה משעה נסיעה (במקרה הטוב), מכפר הרא"ה, שם נמצאים משרדי המועצה הדתית. נתון בעייתי המעלה שאלה קשה ביותר באשר ליכולתם של הממונים להשקיע את זמנם ומרצם לתפקידם במועצה הדתית, כנדרש וכמתחייב על-פי החלטת הממשלה ועל-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה.
עוד טוענים בעמק חפר כי ביחס להליך המינוי, חלה ומחייבת הנחיית היועץ המשפטי לממשלה באשר ל"בדיקת מינויים על-ידי היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה". בהתאם לנ"ל, על הייעוץ המשפטי של המשרד לבחון בנוסף למידת התאמתם של המועמדים מבחינה מקצועית גם את התאמתם של הממונים לאופייה של המועצה הדתית.
נוכח הנסיבות החמורות שהוצגו, מבקשת מועצת עמק חפר מבית המשפט העליון, בשבתו כבית הדין הגבוה לצדק, את ביטולם המיידי של המינויים. כמו כן, ביקשה המועצה האזורית צו ביניים שיורה להקפיא לאלתר את המינויים ולהפסיק כל פעילות הנערכת להכנסתם לתפקידם במועצה הדתית, לחלופין, ביקשה המועצה צו שיורה למר ברנז ומר אוחיון להימנע מביצוע כל פעולה מיוחדת ו/או חריגה במועצה הדתית לרבות פעולות הכרוכות בחיובים או התחייבויות כספיות מיוחדות, חריגות ומהותיות.
על-פי החלטת השופט ד' חשין, על המשיבים להגיש את תגובתם לצו הביניים המבוקש עד ליום 29.10.2006. העתירה הוגשה ע"י משרד עורכי דין ולדמן, סומך.