|   15:07:40
  שיה מלכין  
יושבת ראש בית הויז
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
ציור של מגי רום

לא שווה סיכת ראש

"האמנות שלי היא תוצר של חיי, הרפתקאותיי, חוויותיי, חלומותיי, ובכולם כחוט השני עובר המוטו המביע את הקונפליקט הגדול שליווה אותי במשך שנים של נוקשות מול החופש" על מגי רום, שנולדה עם מכחול בידה
21/06/2016  |   שיה מלכין   |   כתבות   |   תגובות
מגי רום. דיוקן עצמי [צילום: מגי רום]

[ציור: מגי רום]

[ציור: מגי רום]

מגי רום [צילום: מגי רום]

היכרותי הראשונה עם מגי הייתה וירטואלית לחלוטין, דרך אמצעי המדיה הפופולרי ביותר במאה הנוכחית - הפייסבוק. אפילו לא "חברה" שלי, אלא הסתננות דרך חברים משותפים דרכם יכולתי להציץ לקיר ולפוסטים שלה. הצצתי ונפגעתי! אישה יפה ואקזוטית, ברוכת כישרונות, שהצליחה לגשר בסגנון ייחודי משלה את שני תחומי האמנות הטבועים בדמה ובנפשה: מוזיקה וציור. עקבתי אחריה זמן מה ו"העזתי" וביקשתי ממנה חברות...והיא אושרה!

ציוריה משכו את ליבי כמו גם נגינתה באירועים שונים שהוקלטה והושמעה דרך וידאו בפייסבוק. הפרחתי ליקים רבים ומדי פעם גם תגובות, ותמיד נשארתי עם טעם של עוד. והנה יום אחד קיבלתי הזמנה אישית למופע יחיד שלה בשם: "לא שווה סיכת ראש", מופע סולו שלה, דרמה אישית, שילוב של משחק ונגינה בפסנתר, כאשר ברקע ציוריה המשקפים בסמלים את נפתולי חייה המורכבים, את המשברים, או כפי שמגי עצמה אמרה לי, ואני מצטטת אותה: "האמנות שלי היא תוצר של חיי, הרפתקאותיי, חוויותיי, חלומותיי, ובכולם כחוט השני עובר המוטו המביע את הקונפליקט הגדול שליווה אותי במשך שנים של נוקשות מול החופש".

הגעתי למופע המרגש ביותר ובעקבותיו נפגשנו לראיון TETE A TETE במקום שקט ורגוע שאיפשר לי להכיר גוונים נוספים באישיותה ובסיפור חייה המרתק. מגי נולדה בטביליסי, עיר הבירה של גרוזיה, למשפחת פפיסמדוב, משפחה מבוססת כלכלית ותרבותית. אביה עסק בייבוא סחורות טובין מרוסיה לטביליסי והצליח להעניק למשפחתו חיים נוחים. בחופשות הקיץ מגי נסעה עם הוריה למוסקבה וללנינגרד, צ'ופר נפלא לילדה הסקרנית בעלת הדמיון, צ'ופר שהעשיר אותה ביותר.


עם מכחול ביד


בגיל 3 התגלה כשרון הציור ונאמר עליה שהיא נולדה עם המכחול ביד. היא התגלתה כילדה מחוננת ביותר. בגיל שמונה קנו לה פסנתר גרמני איכותי והיא התקדמה בנגינתה במהירות. למרות זאת, מגיל מוקדם ביותר, ידעה מגי שהציור הוא שדיבר אליה יותר מכל תחומי האמנויות.

בבית שמרו על מסורת לייט, קידוש ביום שישי, בית כנסת בחגים, ארוחת יום שישי ושמירה על הכשרות. השפה בבית - גרוזינית, אם כי גם שלטו בשפה הרוסית. עד עלייתה ארצה למדה מגי באזור יוקרתי וסיימה את כיתות בית הספר היסודי ג' ו-ד'.

על ישראל לא ידעה הרבה, למדה על מלחמת ששת הימים וידעה ש"היא שייכת לעם גיבורים". בנוסף ידעה שסבתה, אם אביה, וחלק ממשפחתו, גרו באשדוד. למרות שהיהודים לא סבלו מאנטישמיות ולא היו פרעות והם לא איבדו את הצביון היהודי ובתי הכנסת שלהם היו מפוארים ומקור לגאווה, ולמרות מלחמת יום הכיפורים שרק הסתיימה, החליטו הוריה מטעמי ציונות לעלות ארצה ולהתאחד עם שאר בני המשפחה.

שלבי ההתארגנות כללו את מכירת הבית וחלק מתכולתו, כולל הפסנתר הגרמני, והטמנת המזומנים, כלי הכסף והזהב במקומות מוסתרים בבגדים ובמזוודות, אוצר משפחתי שלמעשה היווה את הביטחון הכלכלי היחידי לעתיד הלא נודע בארץ. הדרך לארץ עברה מגרוזיה לברסט, הגבול הכי מערבי, משם לוורשה ולבסוף לווינה, שם עצרו ליום-יומיים. כמעט כל העולים שהגיעו מרוסיה התפזרו ולא המשיכו דרכם ארצה. חלקם המשיכו לארה"ב והשאר נשארו באוסטריה. מגרוזיה הגיעו רק שלוש משפחות והן עלו ארצה.


נחיתה לא רכה


חווית ההגעה לשדה התעופה בלוד נחרטה בזיכרון מגי כטראומה קשה. "חיכינו זמן רב בשדה. ביקשנו לעבור לאשדוד כי שם הייתה המשפחה של אבא. הפקידים סירבו ונתנו לנו את עכו. משפחה נוספת שהייתה עמנו ספגה יחס נוראי והם פונו בכוח כמעט אלים ליעד בלתי רצוי להם. אבא החליט להתנגד, אסף אותנו ויצא החוצה ללא תעודת עולה ועצר מונית. הנהג ביקש 300 דולר עבור נסיעה לאשדוד. אבא נדהם, הבין שהוא 'עובד עליו', ציווה על כולנו לעזוב את המונית ובאותו רגע עברה מונית נוספת שראתה אותנו ועצרה. הנהג היה חבר טוב של אבא מגרוזיה, ממש מלאך שאלוהים שלח אותו אלינו. הוא לקח אותנו לאשדוד".

אני מקשיבה למגי היפה כאשר היא גולשת במנהרת הזיכרונות. למרות שהייתה כבת 11 בעלותה ארצה, אין לה שמץ של מבטא, היא מדברת בשטף כצברית אמיתית. "נכון, יש לי אוזן מוסיקלית. מיד הרגשתי שישראל זו ארצי ולמדתי את השפה במהירות. אני שולטת על מספר שפות ואין לי מבטא זר באף אחת מהן".

משפחה אמיצה היא משפחתה של מגי, ולאחר חודש באשדוד החליטה שיהיה טוב יותר לגור קרוב לתל אביב, בבת ים, ובעיר זו החלו את חייהם בישראל. "היה לי טוב בישראל. שם בגרוזיה נחשבתי לברווזון מכוער כי הייתי רזה והם אוהבים שמנמנות... לא עניתי על הקריטריונים שלהם... ותוך יום הכל השתנה, פתאום נחשבתי לילדה יפה, סיפור הברבור הקלאסי". בניגוד לקשיי הקליטה של הוריה, חיי החברה שלה פרחו, היא ניגנה בהופעות בית הספר וידעה שישראל היא המקום שלה.


שתי מכות קשות


אבל לא לעולם חוסן. יום אחד פרצו לדירתם וכל הכסף ודברי הערך נגנבו. "פשטו לנו את הצורה, נותרנו חסרי כל". לאביה זו הייתה מכה קשה. לא הייתה פרנסה. הוא פתח חנות למתנות ברחוב בן יהודה בתל אביב. כמעט 40 שנה עברו והוא מעל גיל 70 ועדיין מחזיק את אותה חנות וחווה עליות וירידות. חייה היפים של מגי פסקו בגיל 14 כאשר חוותה טראומה קשה ביותר שבעקבותיה הפסיקה לנגן ולצייר "וכמעט הפסקתי לחיות".

כאשר הגיעה לגיל הגיוס הייתה מגי במצב נפשי ירוד ביותר וכדבריה: "הייתי סמרטוט", ולא הייתה מסוגלת להתנגד לנישואי הכפייה שלה עם גבר עשיר ביותר מהעדה הגרוזינית, נוהל גרוזיני שהתממש כאן בארץ. זו הייתה מכה נוספת למגי שכבר הייתה צברית לכל דבר והנה החופש שלה לבחור את אהבתה נשלל ממנה. היא המשיכה לקמול ורק בנה אילן שנולד מנישואים אלה חיזק אותה.

מהר מאוד הבינה שהיא לא תהיה מוכנה לוותר על חופש וחירות, ולמרות הקשיים, לאחר שמונה שנות מאבק קשות מול בעלה ומשפחתו החזקה והאמידה, ויתרה על הכל, יצאה ביד אחת עם בנה וביד השנייה עם שתי מזוודות, והפכה להיות האישה הראשונה בעדה הגרוזינית שהתגרשה.

מגי הזכירה לי במקצת את נורה, הגיבורה במחזה המפורסם "בית הבובות" של הנריק איבסן הנורווגי, שבסופו היא מורדת בתפקידה כאישה הקטנה ועוזבת את הבית בטריקת דלת ובכך הפכה לסמל של הנשים הפמיניסטיות. המחזה נכתב בשנת 1879, ומגי שלנו חיה במאה ה-21 במסורת גרוזינית נוקשה לא פחות.


בחזרה לאהבה הישנה


החופש הביא אותה למחוזות בם חשקה. היא סיימה תואר ראשון במוזיקה במכללת לוינסקי והחלה ללמד מוזיקה. החזרה לאהבתה הישנה, הציור, נבעה לאחר שביקרה בתערוכה של לוסיאן פרויד, כאשר ראתה את ציורו "דיוקן עצמי" וחוותה את כל הקמטים שחרשו את פניו, את השקערוריות והבליטות, והתחברה לחוויות שיצאו "מהבפנוכו" שלו החוצה. היא רצה לביתה, הוציאה את כל חומרי הכתיבה והציור ולאחר לילה שלם מצאה עצמה בבוקר מרוחה בצבעים. זה היה קתרזיס אמיתי, הזדככות. היא השתחררה סוף-סוף מהטראומות הקשות שעברה והחלה בתנופה יצירתית כאשר הכיוון הראשי היה תחום הציור.

ציוריה מאופיינים בסגנון אישי אמנותי המייחד אותה. יש בהם את המוטיב של שילוב המוזיקה בציור והמוטו החוזר של הנוקשות מול הגמישות. מיצב "המטרונום" מבטא אולי יותר מכל את המאבק של מגי בין שני האלמנטים של חייה: הכבלים והקצב הנוקשה מול החופש והמעוף. בצדדיו של המיצב רואים את השעון האנלוגי, שעון החול והמטרונום, המייצגים את הקצב, את הרקע הגרוזיני הנוקשה, את הנישואים בכורח; ולעומתם החופש מתבטא בצבעוניות, באלמנטים המוסיקליים המסמלים בחייה של מגי את ההתנערות מנישואי הכפייה למרות הקשיים.


ציור במגוון סגנונות


היצירה "ריתמוס" שהוצגה ב-Times Square כחלק מתערוכה בינלאומית מקוונת ראשונה מסוגה, צוירה באקריליק על מצע עץ מחוספס ונגיעות שפכטל וטיט, שילוב של חומרי בניין ועץ היוצר מצע גס ומחוספס שהופך את היצירה למורכבת ומרשימה יותר. הציור "הפסנתר המעופף" של המראה ונחיתה, הציור "הריקוד" בהשראת מאטיס בו הדמויות הרוקדות הופכות לתווי נגינה, וגם ציור הנייר המושלך, דף התווים עליו הייתה מוזיקה נפלאה שנזרק על הרצפה, כמו שמגי הושלכה וגם כהבעה למאבק האמן וייסוריו.

הקונפליקט התמידי הזה מתבטא גם בציור מסילת הברזל שהוא מפגש המקבילים ציור ומוזיקה, ועל המסילות מצוירים התווים של אחד המזמורים האופטימיים מתוך "הקנטטה של באך". היפה בציורים הוא שהצופים יכולים לפרש את המשמעות בצורה שונה ורבים ראו בציור זה סמל לשואה. ד"ר אנטון בידרמן כתב: "המסילות מציינות את הזיכרון והגעגועים 'הכאן/שם' 'ת"א/ טביליסי' ואלה נפגשים בפרספקטיבה של הזמן, בפרספקטיבה של התודעה ובפרספקטיבה הציורית כערך וכדרך מהמציאות לאמנות".

דיוקנה העצמי של מגי בחצי עירום כאשר שערותיה רטובות וגופה עטוף בשמלת תווי מוזיקה, קיבל את השראתו כאשר הייתה במקלחת ובעת הרחצה הרהרה על פסוקי המוזיקה. מגי מציירת בסגנונות שונים ומתחלפים - רישום, ציורי שמן לפי האסכולה הקלאסית, ציור מופשט, מיצבים על בסיס עץ עם שכבות של חומרי בניין קשים ועוד. ציוריה הוצגו בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל.


עוד קצת זמן


בד בבד עם התחזקותה הנפשית, הרגישה מגי שהיא מוכנה לחיים משותפים עם הגבר הנכון. היא פגשה את אהבתה החדשה, את הלל קוקטק, "לא ממוצא גרוזיני, אבל את טיול השורשים שלי הוא עשה בג'יפים בגרוזיה" מחייכת מגי. נולדו להם שני ילדים שזכו באח בוגר מנישואיה הראשונים.

כאמור, בימים אלו מועלה מחזה יחיד בשם: "לא שווה סיכת ראש", דרמה אישית שלה בה היא משחקת את עצמה ומספרת בגילוי לב על חייה ועל שתי החוויות הקשות שעברה, כאשר היא מגוונת את הופעתה בנגינה על הפסנתר ובציוריה המוצגים ברקע. הבמאי הוא שולי כהן המחלק את חייו המקצועיים בין הארץ לפריז, שם הוא מרצה כפרופסור באוניברסיטה.

ההצגה קיבלה המלצה על-ידי קרן תרבות אמריקה-ישראל AICF ותועלה במוזאון אשדוד במרכז מונארט ובמקביל בסטודיו של מגי רום ברמת-גן.

יש לה למגי תוכניות רבות נוספות ורעיונות יצירתיים רבים. כל מה שהיא צריכה זה זמן, ולנו נותר לעקוב אחריה ולא להחמיץ את הופעותיה ויצירותיה.

תאריך:  21/06/2016   |   עודכן:  21/06/2016
שיה מלכין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא שווה סיכת ראש
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
21/06/16 16:55
 
שיוש
21/06/16 17:50
2
Ya'akov
22/06/16 17:40
3
תחיונת
23/06/16 15:20
4
אילן אהובה
23/06/16 19:58
5
נינה - עמליה
25/06/16 18:41
6
infolover
26/06/16 19:19
7
אלישבע ג.
6/07/16 16:32
8
המעריצה
8/07/16 18:56
9
תגובתה של מגי
9/07/16 17:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בין מכלול הגורמים לכניסת נשים למעגל הזנות, נמצא שגילוי עריות והתעללות מינית הם הגורמים בעלי המשקל הרב ביותר. קשר זה הוכח במחקרים רבים, ובחלקם אף נמצא מתאם גבוה מאוד (עד 90%) בין פגיעה מינית בילדות ובין עיסוק בזנות1. עם זאת, גורמים רבים נוספים – כגון התעללות פיזית ופסיכולוגית, משפחה לא מתפקדת ובריחה מהבית – מצטרפים למורכבות התהליך של כניסה לחיים בזנות. אחד הגורמים הדומיננטיים הוא בריחה של הנערה (בדרך כלל, בגיל התבגרות צעיר) מהבית – בית הרוס ולרוב מתעלל. מחקרים רבים מראים כי מרבית הנערות המתבגרות החיות בזנות אכן ברחו מהבית והן חיות ברחוב.
21/06/2016  |  סיגל אוסטר קנב  |   כתבות
הביקור שלי ברוסיה בתחילת העשור הקודם הותיר בי טעם של עוד. התפארת של התרבות הרוסית שמוצגת בשני מוזאוני "טרטיאקוב", הישן והחדש, מדגימה רמת הישגים כאלה של אמנות, שקיימים רק שם. והחלום הרטוב לחזות שוב במה שנגלה לי שם, התגשם בחלקו, כשעשרים ושישה דיוקנאות של גדולי הציור הרוסי משנות השישים למאה התשע עשרה ועד ל-1914, מוצגים עד ה-26.6.2016 בלונדון. לא אכחד, שבמוזאון טרטיאקוב הישן מוצגות יצירות של אמנים רוסיים ששווים בערכם לכל יצירות תקופת הרנסנס באירופה המערבית. אך למרבה הצער, שמות רובם אינם ידועים במערב משום שלא נחשפו למערב מעולם, וההפסד כולו שלנו. המוזאון נוסד בידי הסוחר והפילנתרופיסט פאבל טרטיאקוב, שדיוקנו שצויר בידי איליה רפין פותח את התערוכה.
21/06/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מוסדות היישוב, הקרן הקיימת "והכשרת היישוב" קיבלו על עצמם לגאול את אדמות הנגב השוממות ולהקים עליהן, יישובים חקלאיים. הקרן הקיימת עיצבה את המדיניות הקרקעית-יישובית ותקצבה אותה. באמצעות חברת "הכשרת היישוב" שהתמחתה ברכישת קרקעות בנגב הגדילה הקק"ל את רכושה הקרקעי שם. על-מנת לממש מדיניות זו נשלחו לנגב עמינדב אלטשולר (נציגו של משה סמילנסקי שהתמחה כרוכש קרקע פרטי) וחירם דנין כנציג חברת "הכשרת היישוב". השניים קבעו מושבם בבאר שבע והחלו לאתר קרקעות בעלות ערך חקלאי בקרב השבטים הניתנת לרכישה. בד-בבד יצרו השניים, קשר אישי עם ראשי השבטים, השיח'ים והנכבדים, על-מנת ללמוד את מנהגיהם ודתם, את אורח חייהם ותרבותם במטרה לבסס ידידות אישית שתאפשר קיום משא-ומתן ענייני.
21/06/2016  |  חנינא פורת  |   כתבות
שפריר חיבר מדריך עדכני לניסוח בשפה העברית והכניס לתוכו מקצת הידע העצום שיש לו בנושא. לספר מספר חלקים, חלקם תאורטיים הנותנים מענה לשאלות נפוצות לשימושים הנכונים בשפה העברית כמו לדוגמא: בגד "פושטים" ולא מורידים. תפילין "חולצים" ולא מורידים. משקפים "מרכיבים" ולא שמים ועוד ועוד טעיות נפוצות. "בהתייחסות לדבר" יש לכתוב "בנוגע" ולא "באשר ל-". למרבית האיסורים מצורף הסבר המקל על השימוש.
21/06/2016  |  עפר דרורי  |   כתבות
השופטת: יעל הניג, בית משפט השלום בתל אביב
21/06/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il