|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מוטי זיסר עלה לפסגת הנדל"ן, ונפל

הבחור בן ה-26 שהחל בהקמת עיר חרדית, הגיע לפסגת הנדל"ן בישראל ובאירופה, ונפל עם המשבר הכלכלי השילוב הלא-שגרתי של עסקים, תורה ומצוות ומעשי צדקה וחסד בעשרות מיליוני דולרים אלפים חייבים לו את חייהם
24/06/2016  |     |   כתבות   |   תגובות
מוטי זיסר ז"ל [צילום: יח"צ]

פגישתי הראשונה עם מרדכי קלמן (מוטי) זיסר הייתה לפני כ-35 שנה, כסופר הארץ לענייני נדל"ן. הוא ביקש להיפגש עמי, כדי לספר על הקמת עמנואל – העיר החרדית הראשונה ביהודה ושומרון. ראיתי לפני בחור בן 26, גבוה, חובש כיפה שחורה, מדבר על עסקים ונדל"ן, ומפסיק לעתים את דבריו כדי לומר הלכה או לצטט פסוק, הקשורים בנושא. שילוב זה היה אופיני לו כל חייו. זיסר יצר אז שותפות עם איש העסקים האנגלי זלמן מרגוליס, נצר למשפחת הרב והפוסק המפורסם אפרים מרגליות. שניהם הקימו את עמנואל, כאשר פינחס ארנרייך, בן דודו של מרגוליס, מייצג את המשקיע האנגלי. כך הוא התחיל. עלה עד לפסגת הנדל"ן, וממנה נפל.

זו לא הייתה הצלחה כלכלית גדולה. זיסר פרש מעמנואל לאחר שלוש שנין, וכמו שקרה לו גם לא אחת בעתיד, תוך בירורים משפטיים, שבדרך כלל הסתימו לזכותו. הוא החליט להיות עצמאי, והקים את חברת "מרכזי שליטה", שנועדה לרכוש נכסים מניבים בישראל. אבל לאחר שנתיים קיבל הצעה מעניינית מחברה בדרום אפריקה, טס לשם, גר חמש שנים, היה מעורב בבניית ערים ופרויקטים גדולים. בין לבין, נשא לאשה את ברכה גור, אישיות בפני עצמה, נכדתו של מייסדי בני ברק יצחק גרשנקורן. לזוג נולדו חמישה ילדים, שבשעות אלו (יום ו', י"ח סיון, 26.6.15), מלווים אותו למנוחת עולים בבית הקברות קריית שאול.

זיסר חזר לארץ ב-1990 עם הרבה ניסיון בעסקי נדל"ן, והחל להיכנס לתחום זה בישראל. היו לו כמה תחנות חשובות. אחת מהן הייתה, כשזכה במכרז לבניית במרינה בהרצליה. הוא היה מעורב גם בבניית בנייני המגורים היוקרתיים סי אנד סאן, בגבול תל אביב-הרצליה. כל הדירות נמכרו, כך שזיסר יצא מהתמוה, יש להניח עם רווח.

קניונים, מלונות, מרכזים מסחריים ווילות בהודו

המפנה המכריע בחייו העסקיים היה ב-1999 כאשר רכש את חברת אלביט ההדמיה הבורסאית.. חברה הוא שינה את יעודה של החברה, ובמקום לפתח מכשירים רפואיים, נכנסה לעסקי נדל"ן במזרח אירופה, בפולין ובהונגריה. זיסר קנה או בנה כ-40 קניונים, גם בורשה ובבודפסט, וגם בערי השדה. המימון הגיע מבנקים ומהנפקת אגרות חוב. כך נצברו נכסים מצד אחד וחובות במיליארד שקלים מצד שני. בשנים האחרונות זה התנקם בו.

הוא לא הסתפק במזרח אירופה. זיסר נכנס לענף המלונאות. לשם כך הקים את חברת "פלאזה סנטר". הוא רכש בית מלון בהולנד, ואחריו את מלון "שרלוק הולמס" ברחוב בייקר במרכז לונדון, ובית מלון נוסף בלונדון.

במקביל, נכנס גם לעסקי נדל"ן בהודו. ביוני 2007 הודיעה אלביט הדמיה על תוכנית להשקעת 3 מיליארד דולר, יחד עם חברה מקומית, בבניית עשרות מרכזים מסחריים ושכונת וילות גדולה. עוד קודם לכן מינה זיסר את עו"ד אברהם (רמי)גורן, לעמוד בראש החברה. גורן טס עשרות פעמים להודו כדי לקדם את העסקים. לאחר מספר שנים פרש.

יאכטה, מטוס, וילה

העסקים המתרחבים הביאו, וזה נורמלי, לרמת חיים גבוהה. זיסר קנה יאכטה, שעגנה בדרך כלל במרינה של אשקלון. הוא גם קנה מטוס פרטי. זיסר אירח חברים ביד נדיבה, הוא עבר ממשרדיו ברחוב מוזס לקומת משרדים בבית אירופה, רחוב ויצמן, על שם אירופה-ישראל, חברתו הפרטית . בלשכתו הייתה תלויה על הקיר, כקישוט, מגילת קלף ממוסגרת של אחת המגילות. לפני מספר שנים בנה, בעשרות מיליוני שקלים, בית מפואר, יש קוראים לו אחוזה, בפתח תקוה, עם כל השכלולים האפשריים. עם כל זה, לא ויתר על לימוד תורה בכל שעת פנאי.

זיסר, מלא מרץ נעורים לא הסתפק בעסקיו המתרחבים בחו"ל, והמשיך לפתח נדל"ן בישראל. ב-2003 השקיע 153 מיליון דולר בהקמת קניון ארנה במרינה של הרצליה, עם מתחם "טורנדו" לילדים. הבעיה הייתה,, שחלק מהחנויות המושכרות היו פתוחות בשבת. לזיסר, אדם שומר מצוות, זה היה קשה, גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה מצפונית. הוא הלך להתייעץ עם הרב אלישיב זצ"ל, מגדולי הפוסקים בדורנו. הרב אמר שעליו למכור את הקניון לגוי. אך בתשובה לשאלת זיסר אמר, שאינו צריך למהר, ואינו חייב למכור בהפסד. זיסר נקב במחיר של153 מיליון דולר, אז יותר מ-600 מיליוונ שקל, כדי להחזיר את ההשקעה. הוא התקשה למצוא קונה.

רק לא לפגוע בזכרם של אבא ואימא

הקניון לא נמכר. מוטי זיסר תרם קודם לכן סכום גדול למפעל "הדף היומי" של הרב קובלסקי, כדי שבכל כרך של הש"ס תפורסם מודעת-הנצחה בת עמוד לזכר הוריו. הרב קובלסקי, שכעס על פרשת ארנה, הורה על ביטול המודעה. זה שבר את זיסר. הוא היה מוכן כמעט לכל, אבל לא לפגוע בזכרם של אבא ואמר. זיסר מיהר למכור את הקניון ל"מנופים פיננסיים" ב-546 מיליון שקל, ככל הנראה מחיר הפסד, כדי להחזיר את מודעת ההנצחה.

עוד קודם לכן הפגין זיסר את השילוב המיוחד במינו של עסקים והלכה: פעם טס להונגריה, כדי לפתוח קניון חדש. מכיון שהיה בשנת אבל על אביו, הקפיד לכנס מנין שלוש פעמים ביום, לעבור לפני התיבה ולהגיד קדיש. רכבת מיוחדת של איש העסקים, אנשי חברתו ואורחיו, יצאה מבודפשט לאתר הקניון. זיסר דאג לרכז יהודים שומרי מצוות באחד הקרונות, כדי להתפלל מנחה ולהגיד קדיש.

הוא גם למד את הלקחים מפרשת ארנה. ב-2007 חתם על הסכם עם אלי אלעזרא, לבניית קניון באשקלון, ב-17 מיליון דולר. החוזה קבע שכל החנויות ימכרו, ולא יושכרו, כדי לא להיקלע שוב לחשש לחילול שבת בנכס בבעלותו.

חובות ב-3.4 מיליארד שקל, אובדן אלביט

הגיעה 2008,שנת המהפך בעסקיו של זיסר. המשבר הכלכלי העולמי פגע גם בו. העסקים החלו לצלוע הם מומנו מהלוואות גדולות מאו שאלביט הדמיה קיבלה מהבנקים ומבעלי האג"ח. ב-2012, כאשר הנושים נקעו בצעדים משטיים, התברר היקף החובות: 2.5 מיליארד חובות של אלביט הדמיהל בעלי האג:"ח, ועוד 900 מיליון שקל חובות חברותיו הפרטיות של זיסר, בעיקר לבנקים הגדולים.

היו הליכי כינוס מסובכים. השורה התחתונה: הנושים נאלצו להסכים, ובית המשפט אישר, למחוק 1.8 מיליארד שקל מהחובות לבעלי האג"ח – התספורת הגדולה ביותר היוםן בחברה ישראלית. ברכה זיסר, שהייתה בתמונה, העירה: "בעלי האג"ח קיבלו בתמורה 95% ממניות אלביט הדמיה". אולם לאור הפסדי החברה, אין למניות אלו ערך גדול. בינואר 2016 יצאה אלביט הדמיה גם מהעסקים בהודו, בהפסדים של מאות מיליוני שקלים.

השנים האחרונות היו קשות למוטי זיסר. הוא התקשה להביט בעיניהם של בעלי החוב הבדולים שלו. מצפונית ומעשית, זה הציק לו. בנק לאומי מכר את הווילה שלו בפתח תקוה ב-28 מיליון שקל כאשר הוא ובנק הפועלים, שני נושים גדולים, מתחלקים בתמורה.

חשוב מכל, מוטי זיסר לא היה אדם בריא, למרות המרץ וההופעה הנחושה שהפגין כלפי חוץ. הוא חלה במחלה קשה, עבר טיפולים לא פשוטים,. והחלים. אבל אך כך תקפה אותו המחלה פעם שניה. רעייתו ברכה הייתה כל השנים עזר כנגד. היא לא רק בעלת תואר שני בסיעוד, אלא גם בעלת תואר ד"ר מבית הספר לרפואה בבודפשט.

המאגר שהציל 2,150 איש

יתכן שלאורך ימים יזכרו בעיקר את מעשי הצדקה והחסד של מוטי וברכה זיסר. הם השקיעו 20 מיליון דולר בהקמת מאגר מח עצם של עמותת "עזר מציון, שלדברי העמותה הציל את חייהם של 2,150 איש. הם גם השקיעו מיליונים בהקמת בית ההחלמה "אורנית", לילדים חולי סרטן, שברכה זיסר מנהלת אותו אישית. מוטי מימן קונצרטים לחזנות בישראל ובהונגריה, וגם שיפץ בית כנסת.


אולי יותר מכל, התאפיין האיש בעזרה לזולת ובמעשי צדקה בשיטת "מתן בסתר". לאחר ששמואל מאיר, חבר עירית ירושלים, נספה בתאונת דרכים, סייע מוטי למשפחה. זה היה חלק קטן מעזרה וסיוע לעשרות משפחות, ללא פרסום וללא יחצ"ן. כשראה או שמעישחבר בבנייה, מיהר להציע סיוע כספי ואחר. הייתה לו צורת דיבור חברית, קרובה, מבקשת לעזור עם חיוך בעיניים. מותר לנחש, שקשייו הכלכלכים הקשו עליו להמשיך בשנים האחרונות במעשים אלו. "הוא היה איש של נתינה" – אומר ידידו עו"ד רוני פאלוך.

האלמנה והיתומים רחל, דוד, הילה, נעמה ויוני סיכמו את דמותו, במודעת האבל: " אבד לנו ראש משפחתנו, האיש הנפלא, איש התורה והמעש, איש חסד ללא גבולות, החולם והיוזם".

תאריך:  24/06/2016   |   עודכן:  24/06/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מוטי זיסר עלה לפסגת הנדל"ן, ונפל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפנינו ימים שיכולים להציף כמה נושאים במובן החיובי ולטפל בהם. האנרגיה קיימת, עם עניין. אבל זוכרים להתחיל התחלות חדשות רק אחרי שכוכב מארס ישנה מגמה, כלומר אחרי תחילת יולי. המחשבות והקומוניקציה יהיו מהירות, סוערות וגם אלימות. אבל הכל יזרום בקלות יותר, בלי לאבד שליטה גם בתגובות.
24/06/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
היה זה וינסטון צ'רצ'יל, אשר כבר בשנת 1946 קבע שבטחונה העתידי של אירופה תלוי בברית בין צרפת חזקה לגרמניה חזקה. שנתיים מאוחר יותר הוא דיבר על הצורך באיחוד מלא של אירופה. מצד שני, הוא לא אמר כלום על מקומה של ארצו בברית כזאת. צ'רצ'יל הוא זה שכינה את אירופה "היבשת המנותקת" - בשילוב של ציניות בריטית טיפוסית ויהירות טיפוסית לא פחות.
24/06/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
זהות האינטרסים של הבית היהודי וידיעות אחרונות פוליטיקאים משתייכים למקצוע עתיק מאוד מי צריך נציגי ציבור בבית הדין לעבודה? החותן שמונע גירושין עוד מבט על הגמר הדרמטי ב-NBA וגם: המחיר המטורף של מדרסים
24/06/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
התרגשות עצומה הייתה אתמול (יום ד', 22.6.16), כאשר מטוס הקרב F-35, הידוע בשמו העברי "אדיר", נמסר רשמית לידי ישראל. על המטוס נאמר שהוא המתקדם ביותר בעולם, יתרום לשקט ויציבות וייצור הרתעה מול אויבינו. אולם, ייצור המטוס ידע לא מעט קשיים ועיכובים, ונמצאו בו תקלות רבות.
23/06/2016  |  אריאל י. לוין  |   כתבות
כמו ערים לא מעטות ברחבי הארץ ה"מעוטרות " ב"פילים לבנים" גם לעיר עפולה-בירת העמק יש את ה"פילים הלבנים" שלה. לפניכם תמצית סיפורם
23/06/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
אמיר רוזנבלום
אמיר רוזנבלום
שוק השכירות מאותת כבר היום על עליות מחירים, ובעיצומה של המלחמה, מהווה חיזוק משנה לתרחיש עליית המחירים הצפוי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il