|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
נתן דטנר, סנדרה שדה, רבקה גור ודב רייזר ב"פליישר" [צילום: ז'ראר אלון]

פליישר כסמל לשסע בעם

מחזהו של יגאל אבן-אור פותח זרקור על השסע הקיים והעלול להביא לחיסולו הקיומי של העם. "פליישר" בתיאטרון הבימה מאיר את השתלטות הדתיים החרדים על כל מערכות חיינו, בחוסר הומאניות ובקיצוניות שתלטנית
03/07/2016  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
נדיר אלדד [צילום: ז'ראר אלון]

חרדים גלותיים
שאלות שאנו שואלים את עצמנו: האם בימי קדם היו היהודים-העבריים לבושים בקפוטות שחורות עם מגבעות מפרוות צובל? האם הילכו אז עם פאות באורך חצי מטר? מה פשר כל הסגנון המטופש והחקייני של הגלות, אותה מנסים החרדים החדשים להעביר לכאן כחלק מהתרבות הדתית וכאות להיותם יהודים? למי הם צריכים להוכיח שהם יהודים בעזרת סממנים חיצוניים כאלה?

המחזה "פליישר" שעלה לראשונה בקאמרי ב-1993, עבר לרגל העלאתו בתיאטרון הבימה שינויים בהתאם למצב, לבימוי ולקאסט. הנועזות שבהצגה מאירה את עיני הצופים לבעיות שרובם לא חוו, ופותחת פתח עם תקווה, שאולי אם נשית את ליבנו לקורה - אולי תימנע הצרה המרחפת מעלינו כחרב דמוקלס.

הסיפור נסוב על זוג פליטים ששרדו את השואה, הגיעו לישראל, הקימו בית בשכונה של מקימי המדינה. האב לחם במלחמת העצמאות, האם עמלה עמו באטליז שלהם, אך הצרות לא פסקו. כמו איוב, נוחתות עליהם הצרות עוד ועוד; כשילדם טיפס על עץ ונפל, הפך למפגר, ונזקק להיות במוסד. ההורים כמובן שילמו את הסכומים שנדרש מהם, אך צרה חדשה שפקדה אותם הרסה באחת את כל עולמם.

הכיבוש החרדי הדורסני של שכונתם השקטה והנעימה, בית אחר בית, תוך לחצים ואיומים, כלל גם חרם על האטליז, גם כשהוא הפך לכשר, תמורת שלמונים ששילם פליישר לרב השכונתי. ואפילו כשהוא עצמו החל לנהוג כדתי, לא עזר לו דבר. החרם נמשך, מקור פרנסתם ניטל, והם היו חייבים להחזיר את בנם בן ה-31 הביתה. הבן, שנותר ילד מפגר, רוצה שיאהבו אותו, ומחפש בגינת השכונה חברים. אך כולם דוחים אותו. היחס למפגר בקרבנו מכוער ומבייש. הן במוסדות והן בחברה.

מה שמתגלה לנו כאן, זה הכיעור שבהתנהלות החרדים. הצביעות שלהם, החיים בהם הבעלים לא עובדים, ורק הנשים הוולדניות עובדות ומגדלות את המוני הילדים; הנוקשות שלהם בדקדקנות על קנייה של מזון רק עם חותמת כשרות של הרב הספציפי, ואילו חותמת הרבנות הראשית היא חסרת משמעות לגביהם - פשוט מדהימה ומקוממת. מדוע עלינו כחברה עובדת ומשלמת את מיסיה וממלאה את חובותיה - מדוע עלינו לכלכל את הפרזיטים היושבים בישיבות, וטוענים שכל הטוב שיש להם מגיע "מאת השם"?

החזירות הדתית מתגלה במחזה בכל ערוותה. ראשית בדמות העורך דין המאכער, זה שמשכנע את כל השכונה למכור את הבתים כדי לבנות בניינים רבי-קומות למשפחות החרדיות מרובות הילדים, אותו מגלם נתי רביץ בקסמו האישי. אך יותר מכולם, מקומם ומזעזע הרב אנגל השכונתי, יגאל שדה, בהופעה מרשימה במיוחד בסצנה בה הוא מצדיק לכאורה את התנהגותו הנלוזה, כשהוא תולה אותה בשיא הצביעות, באמרות חכמים וזקנים. אך מתעלם ממה שאמר הלל הזקן לכוזרי, כשהלה שאל אותו מהי במשפט אחד תמצית היהדות: "כל ששנוא עליך - אל תעשה לחברך".

אם נתן דטנר, כוכב ההצגה, במשחק מזהיר עסיסי ודשן כפליישר, מהווה סמל לכל היהודים בישראל (שאינם חרדים אלא חילונים או דתיים - לא אורתודוכסים) הנרמסים על-ידי שלטון הדת הסחטנית - הרי יגאל שדה כרב אנגל הוא סמל לכל מה שמכיל הממשל הדתי, הדורס כל אדם שאינו חרד, בין אם הוא מתכוון להתגייר ומקדיש לכך לימודים וכוונה, ובין אם הוא רוצה להתפלל בכותל או על הר-הבית; כל אחד נרמס על ידם. החמלה היהודית, לא קיימת אצלם כלפי אחיהם בני דתם. כי הרי אנחנו "לא-יהודים", כהגדרתם. כאבו הפרטי של פליישר הופך הודות למשחקו של דטנר לסמל לכאב כולנו, וההזדהות עמו היא טוטאלית.

אחת השאלות שאנו שואלים את עצמנו: האם בימי קדם היו היהודים-העבריים לבושים בקפוטות שחורות עם מגבעות מפרוות צובל? האם הילכו אז עם פאות באורך חצי מטר? מה פשר כל הסגנון המטופש והחקייני של הגלות, אותה מנסים החרדים החדשים להעביר לכאן כחלק מהתרבות הדתית וכאות להיותם יהודים? למי הם צריכים להוכיח שהם יהודים בעזרת סממנים חיצוניים כאלה? ולמי עזרו כל ההלכות הדתיות הנוקשות שקיימו בגולה בעת שהשואה שם קיפדה אותם?

מדוע מנסים להחיות כאן את הגלות של מזרח אירופה, ממנה התנערו מיטב היהודים כשעלו לארץ לפני מאה ושלושים שנה, הפרו את אדמתה ובנו יישובים, גם ללא היתר, כמו "יישובי חומה ומגדל" והיו למתנחלים הראשונים כאן שהורו לנו את הדרך? האם בהתנועעם על ספסלי הישיבות ובהתחמקם מהשירות הצבאי, עם חוסר הידע שלהם לענות לתוקפים אותם, כך יגנו על עם ישראל?

הטרגדיה של יגאל אבן-אור זכתה כאן לבימוי מבריק ווירטואוזי של משה קפטן, המצליח להוציא מכל שחקן את כל גווני הגוונים באישיותם הפנימית, שלא תמיד מצאו להם ביטוי קודם לכן. מכאן המשחק המבריק של כל השחקנים המעמידים לפנינו טרגדיה אישית לכאורה, אך בעצם לאומית, הנוגעת לכולנו. כך גם עיצוב הבמה הרגיש והמקורי ביותר של ערן עצמון עם ניואנסים יהודיים, מעשיר את הבמה ומועשר בעזרת המוזיקה המקורית של יוסי בן חנן, הנוסכת נימה יהודית מלאת רגש בהצגה, כעזרת חמשת המוסיקאים-זמרים-שחקנים צעירים הכה מחוננים. השירה והנגינה הלא-סטטית, בעיצוב התנועה של שרון גל, שחגה סביב גיבורי העלילה, מעניקים לתמונה צבעים נוספים, והשירה של כולם כמו של הכנרת אלכסה לרנר, ניר משען, עמית גיל הסקסופוניסט, מיטל נוטיק על האקורדיון, ובמיוחד הסולו של נדיר אלדד, שחקן דרמטי מהמעלה הראשונה מעבר לתפקידו כאן - כשהוא שר את "כל נדרי" ועוד תפילות - אלה מחזירים אותי למוזיקה שתפילות אבי ליוו אותי בילדות, מוזיקה חסידית עם נשמה.

לצידו של נתן דטנר משחקת סנדרה שדה (לחלופין עם חנה לסלאו הנהדרת) כאימא היהודייה האולטימטיבית שמוכנה לתת את נפשה עבור משפחתה, אך לא יכולה לשנות את עובדות המציאות האכזרית הנוחתת עליהם. ניר זליחובסקי ("הבן הטוב", "מירלה אפרת") כשלוימלה, הבן המפגר, נותן כאן משחק בעל עוצמות רגשיות, שמקורן בכישרונו וגם בתחקיר מעמיק שעשה בעבודה על היכרות עם פגועי-מוח ומפגרים. באמפטיה האישית שלו לשלוימלה, הוא מצליח להוכיח אותנו על היחס המחפיר בו זוכים המפגרים הן מהמוסדות ה"מטפלים" לכאורה אך למעשה מתעללים, והן את החברה כולה, הסולדת מהמפגרים ומתעללת בהם גם היא.

מול דמותו של פליישר, הקורבן לגורל האכזר עד אובדן אליו מטילים אותו החרדים, ניצבת דמותו של הרב אנגל. אך גם דמותו של השכן גרשון, אותו מגלם דב רייזר במשחק מעורר התפעלות, שמתגלה בסוף כ"שטינקר" של הרב, כי הודות לו מצליח הרב לחסל ולהרוס את משפחת פליישר טוטאלית. בעוד הוא, גרשון, כעובד עירייה לשעבר, ממשיך את קבלת השוחד כדרך חיים. רבקה גור היא האלמנה דודה רוזה, שנוכחותה המלבבת מעניקה אור למחזה, עם גישתה המפוקחת לחיים ואימרותיה הישירות.

הצגת "פליישר" היא בבחינת אור אדום לכולנו. אם לא נתעורר, נפריד את הדת מהמדינה, ונחדל לתת לחרדים עוד ועוד נתחים מהשלטון עד שיהפכו לבעלי הבית שלנו - אין לנו סיכוי לשרוד. אם לא די לנו בשנאות השמאל את עצמם ואת הימין, את התנכרות הפוסט ציונים המתכחשים לצורך באדמה לשם קיומו של עם, הרי התהום הפעורה לרגלינו מצד החרדים היא שתביא לסיום דרכנו כעם עצמאי במולדתו.

שאפו לתיאטרון הבימה שמעמיד הצגה נועזת עם כל כך הרבה חומר למחשבה, שאם תעורר את כולם, יש לנו עוד סיכוי.

יגאל שדה וניר זליחובסקי [צילום: ז'ראר אלון]
תאריך:  03/07/2016   |   עודכן:  03/07/2016
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים הקרובים אפשר לחזור למסלול. כוכב מארס סיים את הנסיגה, והמשמעות שניתן להתחיל, יוזמות ופעולות "משתחררות". אבל מבנה מתוח שיוצר המארס, עדיין עם כוכב אורנוס וגם עם השמש (בסוף השבוע), עלול לגרום לתוצאות או לתגובות לא צפויות. לכן עד שכוכב מארס יעזוב את המעלה 23, באמצע חודש יולי, כדאי לזכור שיש קושי "לאסוף" ולהתארגן, או לזכות בשיתופי פעולה.
01/07/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
דולי הפנינים", יצירתו הנודעת של המלחין הצרפתי ז'ורז' ביזה היא ענוגה והמוזיקה והביצועים העולים מבית האופרה הישראלית בתל אביב הם נהדרים. הבמאית של האופרה שנכתבה ב-1863, החליטה להעביר את היצירה מהפך והיא מוצגת כתוכנית ריאליטי בטלוויזיה עם הצבעות ומשאלי רחוב.
30/06/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
הרחק מן העין ומן האוזן, בוצעו השבוע שורה של פיגועי התאבדות ברחבי המזרח התיכון - כולם מבית היוצר, או לפחות מבית ההשראה, של דאעש
30/06/2016  |  אריאל י. לוין  |   כתבות
עפר רותם (1953) בוגר "בצלאל", חי בארה"ב מ-1982 עד 2010, שם הציג והוכר. לכן שמו אינו כה ידוע בישראל, אלא דווקא בניכר. אך פרס ע"ש חיים שיף שהוענק לו, בטקס המתקיים זו השנה התשיעית, מגלה לקהל שוחרי האמנות, שאמנים ישראלים אינם רק סתמיים. יש בתוכנו אמנים נדירים באיכותם, שיוצרים חידושים בתחום שנדמה כי אבד עליו הכלח. ורק הודות לאהבתו המתמשכת של חיים שיף ז"ל, שהיה מלונאי ידוע, איש אצ"ל וותיק, וחברו של מנחם בגין ז"ל, רק אהבתו הגדולה לציור הפיגורטיבי, הניעה את בנו דובי להקים קרן להענקת פרס מדי שנה לאמן מצטיין בתחום זה.
29/06/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
יש מגוון גדול של מנות חומוס: החל מכזה עם גרגירים, עם פטריות, חומוס מסבחה וגם חומוס עם טחינה ויש גם פלאפל
29/06/2016  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il