|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
גרסטל. נשברה והתפטרה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90] שקד. החליטה לא להחליט [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90] ניצן. גיבוי לפרקליטים [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

News1 מנתח מהלכי שרת המשפטים

שקד הורגת את הנציבות

מסע שנועד לרצות את הפרקליטים הסוררים, הצעה הזויה לפיצול הביקורת הפרטנית והביקורת המערכתית, סחבת בבחירת הנציב הבא, הצעת התפקיד כ"פרס ניחומים" - אלו מקצת ממהלכיה ומחדליה של איילת שקד בנוגע לנציבות הביקורת על הפרקליטות. מדוע היא פועלת נגד תפיסותיה הפוליטיות והאידיאולוגיות?
08/07/2016  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
אבחנה בלתי אפשרית
אבחנה כזו אינה אפשרית וגם אינה קיימת בגופי ביקורת חשובים אחרים, דוגמת משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור על שופטים. ברגע בו יש אבחנה כזו, יטען כל פרקליט שמעשיו ייבדקו, שהוא מבצע רק את המדיניות ולכן יש לעבור לביקורת מערכתית; ואילו בביקורת מערכתית תושמע הטענה שהבעיה היא ביישום הפרטני

לא התערבה
שקד גם לא כפתה על הפרקליטים הסוררים לענות לגרסטל וכך דוחותיה פורסמו בלא תגובת הפרקליטים. היא גם לא התערבה כאשר ניצן דרש מהיועצים המשפטיים לממשלה, יהודה וינשטיין ואביחי מנדלבליט, לבטל ממצאים של גרסטל. היא לא התערבה כאשר וינשטיין עשה בדיוק את זה, למרות שאין לו כל סמכות לכך

האם מופעלים לחצים?
סימן השאלה הגדול ביותר סביב האירועים הללו נוגע למניעים של שקד. מבחינה פוליטית ואידיאולוגית, מותר להניח שהיא תומכת נלהבת בביקורת על הפרקליטות. אז למה היא מוליכה את הנציבות לאבדון? האם זה רק כדי לקבל שקט תעשייתי הדרוש לה כדי להעביר נושאים שבעיניה חשובים יותר? או שמא מופעלים עליה לחצים ואף איומים בלתי לגיטימיים?

בג"ץ דוחה את הדיון
בג"ץ דחה (יום ה', 7.7.16) את המשך הדיון בעתירתם של 11 פרקליטים נגד פרסום דוח נציבות הביקורת בנושא המכון לרפואה משפטית, כדי לאפשר לצדדים לנסות ולהגיע להבנות. לדברי השופט ניל הנדל, "המחזה על פיו מצד אחד עומדים פרקליטים מפרקליטות המדינה ומצד שני עומדים נציבת הביקורת, שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה – אינו מחזה יפה או רצוי". המדינה תמסור עידכון עד 28.7.16, והפרקליטים יוכלו להגיב שבוע לאחר מכן.

שרת המשפטים, איילת שקד, מחסלת למעשה את נציבות הביקורת על הפרקליטות. זו המסקנה העולה מניתוח שורה של פעולות שביצעה, וגם שלא ביצעה, בחודשים האחרונים.

שקד ירשה את הנציבות מקודמתה, ציפי לבני, שגם הגישה בכנסת הנוכחית הצעת חוק לעיגון מעמדה. על-פי הצעתה של לבני, הנציבות תעסוק הן בביקורת מערכתית והן בביקורת פרטנית, וגם היועץ המשפטי לממשלה יהיה נתון לביקורתה. שקד יכלה לאמץ הצעה זו, שכאמור באה מפיה של מי שמכירה טוב יותר מכל אחד אחר את המהלכים שקדמו להקמת הנציבות. אולם היא בחרה ללכת בדרך משלה - שמשמעותה היא כאמור חיסול הנציבות.

לצד הנציבות, ירשה שקד גם את סכסוך העבודה שהכריזו הפרקליטים בשירות המדינה במחאה על הקמתה, את סירובם לשתף איתה פעולה ואת הגיבוי המוחלט שהם מקבלים ממי שאמור להיות הבוס שלהם וליישם את מדיניות השרה - פרקליט המדינה, שי ניצן. במקום להפעיל את סמכותה ולהעמיד את הפרקליטים (ואת ניצן) במקומם, החלה שקד מיד עם כניסתה לתפקיד במסע שמטרתו לרצות את הפרקליטים.

זרע הפורענות של סירוס הביקורת

תחילה מינתה שקד את השופט בדימוס אליעזר גולדברג לבדוק את כל ההיבטים הנוגעים להקמתה של הנציבות ולעבודתה, וקבעה שבזמן הביניים - תערוך הנציבה דאז, הילה גרסטל, רק ביקורות מערכתיות. בכך נטמן הזרע למהלך העלול לסרס את הביקורת ולהפוך אותה לחסרת ערך: אבחנה בין ביקורת פרטנית לביקורת מערכתית.

אבחנה כזו אינה אפשרית וגם אינה קיימת בגופי ביקורת חשובים אחרים, דוגמת משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור על שופטים. ברגע בו יש אבחנה כזו, יטען כל פרקליט שמעשיו ייבדקו, שהוא מבצע רק את המדיניות ולכן יש לעבור לביקורת מערכתית; ואילו בביקורת מערכתית תושמע הטענה שהבעיה היא ביישום הפרטני. יתרה מזאת: כפי שמסר נציב התלונות, אליעזר ריבלין, בדוח האחרון שלו, בחלק מן המקרים תלונות פרטניות מובילות לביקורות מערכתיות. אבל אם שני גופים שונים עוסקים בכך - ממילא אין הפריה הדדית והביקורת כולה לוקה בחסר.

למרות היגיון ברור זה, המליץ גולדברג להשאיר את הביקורת הפרטנית בידי הנציבות, ולהעביר את הביקורת המערכתית לגוף ייעודי במשרד המשפטים. גוף זה אמור לפעול בהתאם לחוק הביקורת הפנימית, כך שממצאיו לא יתפרסמו - ובכך כמובן הם יאבדו את משמעותם. גולדברג לא הסביר, מדוע כמבקר המדינה וכנציב התלונות על שופטים הוא בירר גם תלונות פרטניות וגם תלונות מערכתיות, ומדוע כאשר מגיעים לפרקליטות - צריך לפתע להפריד ביניהן.

הייתה הזדמנות לתקן את הטעות

בנקודה הזאת הייתה שקד חייבת לומר, שהמלצה זו אינה מקובלת עליה. היו לה נימוקים טובים מאוד לומר זאת; הבאנו אותם בשורות הקודמות. אבל שקד בחרה באפשרות הגרועה ביותר: לא להחליט. הצעת החוק שלה אומרת, שבשנה הראשונה תבצע הנציבות את הביקורת המערכתית, בשנה השנייה היא תעבור למשרד המשפטים, ואז ניתן יהיה להחליט מה הכי מתאים. אם מישהו חושב שאחרי השנה השנייה משרד המשפטים והפרקליטים יסכימו לחזור למתכונת הקודמת - שיקום.

לשקד הייתה הזדמנות לתקן את טעותה, כאשר 11 פרקליטים עתרו לבג"ץ נגד פרסום הדוח של גרסטל על המכון לרפואה משפטית. אחת הטענות המרכזיות שלהם: למרות שגרסטל הוסמכה לערוך כרגע רק ביקורות מערכתיות, יש בדוח שלה ממצאים פרטניים לגביהם. זה בדיוק מה שמוכיח שאי-אפשר להפריד בין השתיים. בנקודה הזאת הייתה שקד צריכה לומר: קיבלתי הוכחה מהשטח שהביקורות חייבות להישאר ביד אחת - ידה של הנציבות.

אבל שקד, כמה לא מפתיע, לא עשתה זאת. היא גם לא כפתה על הפרקליטים הסוררים לענות לגרסטל וכך דוחותיה פורסמו בלא תגובת הפרקליטים. היא גם לא התערבה כאשר ניצן דרש מהיועצים המשפטיים לממשלה, יהודה וינשטיין ואביחי מנדלבליט, לבטל ממצאים של גרסטל. היא לא התערבה כאשר וינשטיין עשה בדיוק את זה, למרות שאין לו כל סמכות לכך.

רק כאשר הפרקליטים החלו לנקוט בעיצומים שפגעו בציבור, הורתה שקד להנהלת משרדה לפנות לבית הדין לעבודה. אלא שגם שם שידר המשרד רוח של פייסנות, חיבק את הפרקליטים והדגיש עד כמה שהם חשובים לו. זה מן הסתם נכון, אך לא הייתה שם אמירה מקבילה על חובתם של הפרקליטים לעמוד לביקורת ולציית להוראות הדרג הנבחר.

איך יפעל הנציב החדש?

גרסטל נשברה והתפטרה. היא הודיעה בסוף חודש מארס, שתסיים את תפקידה ב-30 ביוני. היו לשקד שלושה חודשים למצוא לה מחליף. זה לא קרה. ועדת האיתור התכנסה לישיבה אחת וקבעה ישיבה נוספת ל-19 ביולי. האם אז יומלץ הנציב הבא? אולי כן, אולי לא. הרושם הברור הוא, שאיש איננו ממהר.

כאן עלינו להיכנס לשאלת היורש. שקד הציעה את התפקיד לשופט המחוזי ישעיהו שנלר - משפטן מצוין ואדם מוערך, אך בעל ניסיון רק בתחום האזרחי, בעוד חלק ניכר מעבודת הפרקליטות (ומן הסתם בביקורת עליה) הוא בתחום הפלילי, כמו למשל הדוח על היחסים עם המכון הפתולוגי. ההצעה של שקד באה לאחר ששנלר לא נבחר לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב - מה שמעורר את השאלה, האם הנציבות בעיניה היא "פרס ניחומים", גוף שניתן להעמיד בראשו לא בהכרח את האדם המתאים ביותר.

ונניח שבעוד שבועיים ייבחר הנציב הבא, יהיה מי שיהיה. כיצד הוא יעבוד? הצעות החוק של שקד ושל לבני לעיגון מעמדה של הנציבות נמצאות בדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט, ולא עושה רושם שהוא יסתיים בקרוב. כלומר: הנציב החדש יקבל את אותו מצב כאוטי שהביא את גרסטל להתפטר. ואם תתקבל הצעתה של שקד - הוא יקבל נציבות החיה על זמן שאול, שרוב כוחה יינטל ממנה בעוד שנה. ואם תתקבל הצעתה של לבני - הוא יקבל את הסכסוך עם הפרקליטים הכוחניים. רק שקד יכולה וצריכה לפתור את הפלונטר הזה - והיא אינה עושה זאת.

סימן השאלה הגדול ביותר סביב האירועים הללו נוגע למניעים של שקד. מבחינה פוליטית ואידיאולוגית, מותר להניח שהיא תומכת נלהבת בביקורת על הפרקליטות. אז למה היא מוליכה את הנציבות לאבדון? האם זה רק כדי לקבל שקט תעשייתי הדרוש לה כדי להעביר נושאים שבעיניה חשובים יותר? או שמא מופעלים עליה לחצים ואף איומים בלתי לגיטימיים?


בג"ץ 2683/16, פלוני ואח' נ' נציבות הביקורת ואח' / החלטה
דחיית הדיון בעתירה נגד פרסום דוח נציבות הביקורת על המכון הפתולוגי, כדי לאפשר לצדדים לנסות להגיע להבנות

תאריך:  08/07/2016   |   עודכן:  08/07/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שקד הורגת את הנציבות
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חתול רחוב
8/07/16 08:46
 
רון ה.
8/07/16 17:17
 
ע_הראל
8/07/16 20:02
2
צורי
8/07/16 09:03
3
חולוני
8/07/16 09:58
 
צורי
8/07/16 17:23
4
אין לבטוח בה
8/07/16 11:15
 
כן חידה פתורה
8/07/16 15:33
 
???
8/07/16 18:53
5
על 'המפתח'
8/07/16 12:23
 
תיקון
8/07/16 13:50
6
אוליבר הולמס
8/07/16 15:38
7
חפרפור
8/07/16 15:55
8
גולדפדן
8/07/16 17:17
9
ע_הראל
8/07/16 19:43
 
הבוחר
8/07/16 21:27
10
שכן מהקומה השנייה
10/07/16 06:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
שופט אינו רשאי לדרוש מאדם היושב באולם להזדהות. דרישה כזו פוגעת הן בעקרון פומביות הדיון והן בזכות לפרטיות. כך קובע נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר ריבלין.
08/07/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
נציבות הביקורת על הפרקליטות אינה מוכנה לפתוח מחדש את הדוח על המכון לרפואה משפטית. כך הבהירה הנציבות (יום ה', 7.7.16) בתשובה לשאלת News1 בעקבות הדיון בבג"ץ בנושא.
07/07/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
איתמר קדושי, שוטר מתנדב שביצע שלושה מעשי שוד וגניבה תוך ניצול מעמדו, ירצה 26 חודשי מאסר - קבע (יום ד', 6.7.16) שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, בני שגיא.
06/07/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בג"ץ ידון היום (יום ד', 6.7.16) בדלתיים סגורות בעתירה נגד פרסום דוח נציבות הביקורת על הפרקליטות בנושא המכון לרפואה משפטית. זהו מקרה נדיר מאוד של דיון חסוי בשאלה ציבורית בעלת משמעות רבה. בתיק דנים השופטים ניל הנדל, נעם סולברג ואורי שהם.
הציונים של השופטים הנסקרים במדור "שיפוט מהיר" ממשיכים לעלות בעקביות, ובשנתו השישית של המדור מגיע הציון הממוצע לשיא של 93.7. כמו בשנים הקודמות, הציון גבוה יותר ביעילות (94.5) ונמוך יותר במזג השיפוטי (93).
05/07/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il