|   15:07:40
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ערבים-פלשתינים מעידים מתי היגרו לארץ?

חנין זועבי ומפלגת בל"ד טוענים שהארץ היא "אדמה ערבית" והיהודים הם קולוניאליסטים. הפלשתינים טוענים שהם חיים כאן מדורי דורות והם "עם ילידי". כיצד טיעון זה מתיישב עם העובדות הבאות?
09/07/2016  |   רבקה שפק ליסק   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אום אל-פאחם [צילום: משה שי/פלאש 90]

א.מתי החלה ההתיישבות הערבית באום אל-פאחם ומהי ארץ מוצאם של המתיישבים: על כך קיימות מספר גירסאות:

גירסה א' - הערבים הראשונים התיישבו באום אל-פאחם בין 1832 ל-1840, כאשר איברהים פשה, בנו של מוחמד עלי שליט מצרים, כבש את הארץ מידי העות'מאנים, והביא לארץ מתיישבים מצריים כדי לחזק את שליטתו בארץ (אנציקלופדיה מפה, כרך א', עמ' 39).

גירסה ב' - המזרחן ד"ר שלמה אריה בן אלקנה סקר למעלה מ-800 כפרים ערביים בא"י המערבית בין השנים 1943- 1947. הוא חקר, בין השאר, את מוצאם של תושבי אום אל-פאחם, והגיע למסקנה שחלק ניכר מהתושבים הם מהגרים דור ראשון. הכפר היה מורכב ב-1943 מ-1,400 תושבים ממוצא מצרי, כ-900 שמוצאם מחצי האי ערב ו-500 שמוצאם מעבר הירדן המזרחי. בסה"כ - 2,800 תושבים.

גירסה ג' - אתרים של תושבי אום אל-פאחם המספרים על החמולות של העיר בערבית (החומר תורגם ע"י ד"ר שאול ברטל, מזרחן): תושבי הכפר משתייכים ל-4 חמולות: אג'באריה, ג'אברין, מחאג'נה ומאחמיד.

חמולת מאחמיד

מחאמיד הוא צאצא של מחמוד בן עבד אלעזיז אלסמאקי. ג'ברין (ששכונת ג'ברין קרויה על שמו) ראש חמולת ג'ברין גם הוא בן של עבד אלעזיז ואחיו של מחמיד. המשפחות של חמולת מחאמיד גרות באום אל - פאחם ובייחוד באזור המכונה שכונת מחאמיד. חלק מבני משפחת מחאמיד עזב את אום אל - פאחם והתיישב במקומות אחרים בארץ ובחו"ל. למשפחת מחאמיד מיוחסות 14 משפחות שכולן מתגוררות בשכונת מחאמיד.

מוצא שבטי מחאמיד

מוצא שבטי מחאמיד מסעודיה והם מפוזרים במולדת הערבית (כלומר: ברוב מדינות המזרח התיכון שאוכלוסייתן ערבית): שבט מחאמיד שהתיישב בכרכ שבירדן. שבט מחאמיד שבחורן שבסוריה. שבט מחאמיד שברבת-עמון שבירדן. שבט מחאמיד שנמצא באל-בלקאא (לא מאותר) בירדן. שבט מחאמיד שנמצא במדבר הערבי (הסהרה). שבט מחאמיד נמצא בין מכה ומדינה שבסעודיה (בטקסט מופיע בסוגריים - אלאסל - המקורי). שבט מחאמיד שנמצא במערב לוב. שבט מחאמיד שנמצא בתוניס, צ'אד וניז'ר שבאפריקה. מחאמיד שנמצא באום אל-פאחם. יש מסורת שהשבט מקורו בשבט בנו סלים. אך ישנה גם דעה כי מקור השבט בבנו האשם (שבטו של הנביא מחמד).

שבטי מחאמיד בלוב, במדבר הערבי ובאפריקה התפזרו בשני גלים במאה ה-11 (כחלק מכיבושים ערביים).

שבט מחאמיד הגיע לעבה"י במאה ה-6 לס' עוד לפני ההג'רה .
לגבי הפלג הנמצא בארץ: חלק מתגורר באום אל - פאחם, חלק התגורר בבית שאן עד 1948.

כמו-כן, יש להם קרובי משפחה בג'דידה ובדבוריה החדשה. לא ברור מהכתוב בטקסט מתי הגיעה משפחה זו לאום אל-פאחם, ומעריכים שהגיעה לפני 350 שנה, כלומר בשלהי המאה ה- 17. יש מספר משפחות נספחות לחמולת מחאמיד: למשל.

משפחת אל-חסאסנה הגיעה לפני 150 שנה מתימן והתיישבה באום אל-פאחם בשכונת מחאמיד (חלק מהם ישבו גם בכפר אום אל-זינאת שחרב ב-1948 ועברו לאום אל -פאחם).

משפחות אל-חבוב, אל-קבטי, אל-זטאם, היכל, חאג' עלי ברכאת - קבוצת משפחות ממצרים שהגיעו עם הכיבוש של מוחמד עלי באשה ובנו איברהים ב-1831 והתיישבו באום אל - פאחם בשכונת מחאמיד.

חמולת ג'אברין

כל ענפי המשפחה מתייחסים לג'אברין בן עבד אלעזיז אלסמאקי (כמו משפחת מחאמיד) ומוצאן מחצי האי ערב (מסעודיה). בשכונת גא'ברין גרות 12 משפחות המיוחסות לחמולת ג'ברין.

משפחות מארצות ערב

משפחת אבו חסין הגיעה ממצרים, בתקופה בה שלטו בארץ מוחמד עלי ובנו איברהים פשה(1832 - 1840).

משפחת אל-בלאבסה הגיעה מהכפר בלבס במצרים, ויש להם קרובים בגדה המערבית ובירושלים.

משפחת אבו סאלם הגיעה ממצרים, בתקופ השלטון המצרי בארץ (1832 - 1840). משפחת מראד הגיעה מזקזיק שבמצרים.

משפחת אל-חסיניה מקורה מחיג'אז בחצי האי ערב, הגיעה לפני 250 או 300 שנה. הם עברו לאום אל-פאחם מתל אל-סאפי באזור חברון.

משפחות שהגיעו מאזור הגדה המערבית:

משפחת סוואלחה הגיעה לאום אל-פאחם מאזור חברון לפני 350 שנה.
משפחת אבו-ג'עדם נחשבת כחלק ממשפחת סוואלחה. משפחת אל-קאעוד הגיעה מהכפר אלסילה לאום אל-פאחם לפני 1948.

משפחת מיאזנה הגיעה מהכפר ג'ית באזור שכם ב-1854.

חמולת אע'באריה (אג'באריה)

קיימת מחלוקת לגבי מקור השם אג'באריה. הפירושים השונים נודעים לשמו של הכפר אע'באר בתימן. ההצעות הן:בית ללא דופי, אבק או גבעה. אבי המשפחה הגיע מתימן לפני יותר מ-300 שנה. המשפחה התיישבה תחילה באזור חברון ומשם עברה לאום אל-פאחם. יש להם קרובים בשכם. יש 20 משפחות לחמולה, חלקן מקוריות וחלקן הסתפחו לחמולת אע'גבריה:

למשל, משפחות מארצות ערב:

משפחת אבו חפיט'ה הגיעה לאום אל פאחם מעבה"י, לפני 150 שנה.
משפחת אלברע'ל הגיעה מחיג'אז שבחצי האי ערב, והתיישבה תחילה בלג'ון. ב-1948 הם עברו לאום אל-פאחם. אח של המשפחה העדיף להגר לסוריה והקים שם חמולה.

משפחת אבו פרוה הגיעה מלוב, לסבסטיה בשומרון ומשם במועד לא ידוע לאום אל -פאחם.

משפחת אל-חביטאת הגיע מכפר ליד דמשק, סוריה, לפני כ-200 שנה.

משפחת אל-חסרי הגיעה מאלג'יר, ב-1831.

איימן אג'באריה, כתב באתר "ארץ אחרת", "קיצור תולדות הנקודה השחורה", שמוצא המשפחה הוא ממצרים. המשפחה שייכת לחמולה של אבו- סעד.

חמולת מחאג'נה

חמולת מחאג'נה הגיעה מהכפר מחג'אן באזור החורן, סוריה, לפני 300 שנה. לפני 300 שנה, כלומר, בשלהי המאה ה- 17, יש חילוקי דעות בחמולה לגבי השאלה אם הם היו דרוזים שהתאסלמו לאחר הגיעם לאום אל-פאחם, או שהם מוסלמים במקור.

ראאד סלאח, ראש התנועה האיסלאמית שייך לחמולה זו. (מומלץ לקרוא מאמר של ד"ר יוחאי סלע על התנועה האיסלאמית באתר Meadeast Forum בעברית)

משפחות המסופחות לחמולה: משפחות מארצות ערב

משפחת בדיר הגיעה לאום אל-פאחם לפני 150 שנה מאלכרכ שבירדן.
משפחת אבו נאסר מקורה בחיג'אז, סעודיה. הם היגרו לאלסאפי באזור חברון. הכפר נהרס ב-1948 והם עברו לאום אל פאחם.
משפחת שויח'את מוצאה מעירק, אבי המשפחה התגורר בצפת עד 1948 ולאחר מכן הביא את משפחתו ועבר לאום אל-פאחם. יש למשפחה קרובים בעירק, סעודיה, מצרים וסודן.

משפחת שיח' זיד הגיעה לאום אל פאחם לפני כ-200 שנה מהכפר יעבד באזור ג'נין. יש להם קרובים באזור שכם. מוצא המשפחה מסעודיה, אבל לא ידוע מתי היגרו.

משפחת אל-ע'זאלה מקורה מתימן, והיא התיישבה לפני כ-200 שנה בכפר באקעה אל-חטיב באזור שכם ועברה לאום אל-פאחם בעקבות נשואין.

משפחת נהיה היגרה ממצרים, מהכפר אלסאלחיה לחאן יונס, בתאריך לא ידוע, משם לכפר ערבה באזור ג'נין ומשם בתקופה האחרונה לאום אל-פאחם.

משפחות מאזור הגדה המערבית

משפחת אל-זיתאוי הגיעה לאום אל-פאחם מכפר זייתא בגדה המערבית לפני כ-100 שנים.

משפחת אל-חאם הגיעה מהכפר בית עתאב בהרי יהודה לפני כ-200 שנים.

משפחת אל-ג'בעה הגיעה מהכפר ג'בע באזור שכם בתקופה האחרונה בעקבות נשואין. משפחת אבו שקרה הגיעה מהכפר זבידה באזור ג'נין לפני 150 שנה לכפר קרע ומשם לאום אל-פאחם. יש להם קרובים בירדן ובחאן יונס.

כפרים בישראל

משפחת חאג' יונס הגיעה מכפר כנה. לא ידוע מתי ומהו מוצאם.
משפחת מהנא הגיע ממסמיה ליד גדרה ב-1948 משפחת אבו רעד הגיעה מהכפר קבאב ליד רמלה ב-1948 ויש לה קרובים בקלנסואה ועילוט בישראל, ובשכם. כמו-כן יש לה קרובים בכווית ובירדן.

לסיכום, תושבי מעוז התנועה האיסלאמית, השוללת כל עבר יהודי בארץ זו, וטוענת שהם אדוני הארץ וזוהי אדמה ערבית מקדמת דנא, והיהודים הם קולוניאסטים אירופים, היגרו לכאן מארצות ערב בין שלהי המאה ה- 17 לאמצע המאה ה- 19:

חלק הגיעו ממצרים לפני 187 שנים, באמצע המאה ה-19. חלק הגיעו מגבול תימן-ערב הסעודית לפני 350 שנה, בשלהי המאה ה-17. אבל, חלק מהם התיישבו תחילה באזור חברון, ורק מאוחר יותר עברו לאום אל פאחם.

חלק הגיעו מחצי האי ערב לפני 350 שנה, בשלהי המאה ה-17. היו גם משפחות שהגיעו לפני כ-150 שנה (חלק הגיעו לפני 100 וחלק לפני 200) מכפרי הגדה המערבית, כלומר בשלהי המאה ה-19. יש גם משפחות שמוצאן מלוב, אלג'יר וסוריה. היו גם משפחות שעברו מכפרים אחרים בישראל ב-1948. והחמולה של ראאד סלאח הגיעה מסוריה בשלהי המאה ה-17.

בקיצור, ראשית ההתיישבות הערבית באום אל פאחם, על-פי מקור ערבי - ישראלי הייתה לא לפני שלהי המאה ה-17. ההגירה המצרית הגיעה באמצע המאה ה- 19 . הפלשתינים טוענים שארץ זו היא אדמה ערבית מקדמת דנא וליהודים אין בה חלק ונחלה: כמה שנים דרושות למתיישבים בארץ מסוימת כדי להפוך לבני המקום או לבעלים החוקיים של הארץ? תושבי אום אל-פאחם חיים כאן בין 150 ל-350 שנה, אבל טוענים שהם אדוני הארץ.

ב. אל-פתחי שר לשעבר בממשלת החמאס בראיון לטלוויזיה המצרית:

הראיון של אל -פתחי: 23 במרס 2012

מיהם הפלשתינים?

אחים, יש 1,800,000 מאתנו בעזה. במצרים יש כ-90 מיליון בני אדם. מספרנו שווה ל-2%מאוכלוסיית מצרים. אל-אקצה ופלשתין הן חוד החנית של האיסלאם ושל המוסלמים. לכן, אנו קוראים לעזרת אחינו הערבים.כשאנו קוראים לעזרתכם, זה במטרה להמשיך ולנהל את הג'יהאד.

כל פלשתיני, בעזה וברחבי פלשתין מסוגל להוכיח את שורשיו הערביים- בין אם מערב הסעודית, מתימן או מכל מקום אחר.
יש לנו קשרי דם, אם כן. באופן אישי, חצי ממשפחתי היא מצרית, כולנו כאלה. יותר מ-30 משפחות ברצועת עזה מכונות אל-מסרי- "מצרי". אחים, חצי מהפלשתינים הם מצרים והחצי השני הם סעודים.

יש לנו משפחות רבות שנקראות אל-מסרי ששורשיהם מצריים. הן באות מאלכסנדיה, מקהיר, מדומייטה, מהצפון, מאסואן, ממצרים העליונה. אנחנו חלק מכם.

הראיון של אל-פתחי לטלוויזיה המצרית סותר את התזה של הפלשתינים שהם התושבים הוותיקים של הארץ ושזוהי "אדמה ערבית". הראיון מאשר את התזה שהבאתי במספר מאמרים המוכיחה שהפלשתינים הם ברובם מהגרי עבודה שהגיעו לארץ בדורות האחרונים.

ג. מהיכן ומתי הגיע שבט הזועביה לארץ

חנין זועבי השוללת את זכותנו בארץ ותובעת את זכויותיה על הארץ שייכת לשבט הזועבייה שהיגר לפני כ-500 שנה לאירביד בעבה"י המזרחי מעירק. ב-1873 עברו בני השבט לארץ ישראל המערבית על-פי הזמנת השלטון העות'מאני שנתן להם אדמות בדרום הגליל ובצפון עמק יזרעאל. משפחתה של חנין זועבי הגיע לכאן לפני 143 שנים בלבד.

תאריך:  09/07/2016   |   עודכן:  10/07/2016
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
את טורו השבועי בישראל היום מקדיש יוסי ביילין, מאדריכלי הסכם אוסלו, והרוח החיה מאחורי ‏יוזמות ישראליות‎-‎פלשתיניות רבות, לנחיצות פתרון שתי המדינות; לא פלא שהוא זקוק לבמה של "ישראל ‏היום" לקרוא את קריאת ההשכמה הזו;‏
08/07/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
את ראשית טורה בידיעות אחרונות מקדישה סימה קדמון לכתר, למצור ולבידוד הפוליטי שבו שרוי ביבי ‏‏(בנימין נתניהו). להבנתה, הוא מסוכסך עם כל מי שימינו: נפתלי בנט, זאב אלקין, גלעד ארדן, ישראל כץ, ‏אביגדור ליברמן, ואפילו משה כחלון עקף אותו מימין בסוגית הבנייה בהתנחלויות.‏
08/07/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
יגאל סרנה, ממייסדי שלום עכשיו וצ'ילבה של ביבי (מתנהלת כעת תביעת הדיבה המפורסמת בשאלה אם ‏שרה נתניהו הוציאה או לא הוציאה את ביבי מהרכב, תוך יצירת פקק רבתי) פותח את טורו באיפה ואיפה ‏של רשויות אכיפת החוק, ותוהה מדוע מאות ואלפי הישראלים שמסתובבים באופן יום-יומי עם סכינים, ‏אינם זוכים לאותה תגובה ציונית הולמת כמו של הפלשתינים מחזיקי הסכינים: הוא גורס, ואני מסכימה ‏איתו, שישנם מקרים שכל שחפץ בו הפלשתיני הוא לבצוע אבטיח לפרוסות סימטריות, ולשם כך החזיק ‏סכין, ולעיתים חשד לא מבוסס הופך לגזר דין מוות על המקום, בשל ההגנה העצמית.‏
08/07/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
את טורו השבועי מקדיש בן-דרור ימיני מידיעות אחרונות לטענה המתבכיינת שכולם נגדנו, כל הזמן. ‏תמיד. בן-דרור ימיני, מחבר ‏‎"‎תעשיית השקרים", ומסבירן רהוט של "איך האנטישמיות הישנה לבשה צורה ‏חדשה של אנטי ציונות", אינו נופל למלכודת של התבכיינות ושל קיצוניות. הוא יודע מתי, כש"הם נגדנו", ‏הם עושים את זה, לשם שינוי, בצדק גמור. הוא כותב:‏
08/07/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
את טורו האחרון מקדיש אורי משגב מהארץ, לטענתו של שר החינוך, נפתלי בנט, כאילו ההתנחלויות הן ‏חומת המגן, וה"עורף הסופג" של מדינת גוש-דן ותל אביב. לשיטתו, תל אביב בטוחה משום שהמתנחלים ‏יושבים בשטחים הכבושים/משוחררים (מחק את המיותר), ומגנים בגופם על תל אביב.‏
08/07/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il