רגע לפני ציד הרבנים אני רוצה להזכיר שהיהדות היא חשוכה.
חשוכה, חשוכה.
אנשים מאמינים באל טרנסדנטאלי אחרי שעמנואל קאנט, מי לנו גדול יותר, הוציא אותו מהמשחק, בתור אל נוכח. זאת מבלי להידרש עוד לניטשה.
אנשים אשכרה צמים על חורבן בית המקדש. מאמינים שיום אחד משיח בן דוד יבוא ויגאל את
העולם הזה מייסורים. אוכלים על-פי תזונה גרועה שנכתבה לפני אלפי שנים, ולא עברה אישור של ארגון הבריאות העולמי, לפיה סנפיר, קשקשת, שסיעת שסע והעלאת גרה, הם הפרמטרים לאכילה נכונה.
מתפללים לרפואת חולים, סתם על צרות, נותנים צדקה, תוקעים בשופרות ומאמינים שיש לזה השפעה על המציאות הנוכחית.
כורכים רצועות של בהמה על הזרוע, מספרים ביציאת מצרים, שאין שום הוכחה מדעית שהתרחשה בכלל. מנענעים לולב, הדס, ערבה ואתרוג כאחרוני הפגאניים, תוך זעקות הושע נא, כאילו האל, אם ישנו בכלל, מקשיב רק למי שמחזיק בידו את האוסף הבוטני המשונה הזה.
עורכים טקס אלים וברברי המכונה ברית מילה, בו הם כורתים חלק מעבר מינו של תינוק, ההתקשרות הזוגית בין בני זוג נערכת כאשר החתן קונה את הכלה כסחורה עוברת לסוחר. לא סופרים נשים במניין, ורואים במשכב זכר תועבה.
סינתזה בין ישן לחדש
אלה האנשים, וזאת התורה במובן הכי פשטני שלה. רוצים פלורליזם? ראו נא איך אתם מתמודדים בתוך הפלורליזם עם אותם אנשים. אבל תדעו שזאת התורה אשר שם משה. ובמנעד בין הרב יגאל לווינשטיין לרב בני לאו, יש את אותה אמונה בסיסית ורק ההבדלים הם מה עושים לעזאזל עם הליברליזם הזה שהעולם הכתיב כאן לפתע ואיך יוצרים סינתזה בין הישן לחדש. אחד יחשוב שלא העולם אלא הקדוש ברוך הוא בכבודו הכתיב את אותו ליברליזם, השני יחשוב שזה מעשה שטן שעומד לפניו בדרך והשלישי יחשוב לא זה ולא זה. בכל אופן כולם צריכים להתמודד עם התיק הזה.
אגב אותה אמונה לא מאוששת עד הסוף מדעית, היא זו הנמצאת בזהות של כל יהודי וישראלי. וכך גם הכרסום באותה זהות. שלמה זנד עשה על זה קריירה עם סדרת האיך ומתי שלו. מה זה יהודי? ומה זה בכלל עם? המצאה משונה של האנושות, שאין שום בסיס תבוני להסכים לה. וכל הדבר הזה שנקרא ציונות, ומדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי מתבסס על אותה תזה קלושה.
והיא גם מכשול לכל תפיסת הנאורות החילונית.
תפיסת הנאורות הייתה בטוחה שהדת נשארת מאחור והעולם טס קדימה לא רק טכנולוגית אלא גם רוחנית. האל המיושן נשאר מאחר גבם והעולם נחלץ מזרועותיו אל עבר השקיעה. אז שקיעה באמת הייתה, בעיקר של התזה הזאת. כי העולם הופך דתי יותר ויותר, והיהירות של האדם שהבין כבר הכל ואת השאר אפשר להשליך אחרי גבך ספגה וסופגת כל פעם מכות הגונות.
היום כבר מאמינים (רבים) שלתפיסות דתיות ולאומיות יש מקום בזהות האנושית, ותרבות, שפה, דת ולאום הם משהו קיים ויש לו תפקיד (כמו גם מוסר). ושיתכנותו של האל הוא נושא גדול ורב ממדים בדיון הפילוסופי.