|   15:07:40
דלג
  אביחי מנדלבליט  
היועץ המשפטי לממשלה ממשלת ישראל
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

החברה הישראלית רבת פנים

נאום היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בכנס "השוויון בראי המשפט" בסימן יום הולדתו ה-90 של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר [י"ד בתמוז תשע"ו, 20.07.16]
20/07/2016  |   אביחי מנדלבליט   |   נאומים   |   תגובות
אביחי מנדלבליט [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

קשה לתאר במילים את השפעתו של הנשיא שמגר על דרכי המקצועית. עבורי, הנשיא שמגר הוא מורה דרך, דמות מופת ומודל לחיקוי. בכל תפקידיו - כפרקליט הצבאי הראשי, כיועץ המשפטי לממשלה וכשופט של בית המשפט העליון, פרץ הנשיא שמגר דרכים, בצורה שקטv, אשר היו חדשניות לשעתן, תוך שהוא מעניק לאותם תפקידים את המשקל ואת המעמד שאנו מכירים היום. תרומתו נמשכה שנים רבות לאחר שפרש מכהונתו ולאחר שסיים את תפקידיו.

כפרקליט הצבאי הראשי, הוא ביסס את התפיסה של הפרקליטות הצבאית כגוף מוביל ויוזם שנערך להתמודדות עם אתגרים משפטיים עתידיים, שעה שהוביל את ההיערכות לתפיסה הלוחמתית של שטחי יהודה והשומרון וחבל עזה לאחר מלחמת ששת הימים; תפיסה שלאורה פעלתי אף אני שעה ששימשתי בתפקיד הפצ"ר, כאשר יזמתי וקידמתי את הקמת מערך הייעוץ האופרטיבי שמספק ייעוץ משפטי שוטף במצבי לחימה.

כיועץ המשפטי לממשלה, ראה את תפקידו לא רק כמי שאחראי לספק ייעוץ משפטי לממשלה ולעמוד בראש התביעה הכללית, אלא גם כמי שמנהל את מערך שלטון החוק במובנו הרחב, ובמסגרת זו כונן את המוסד של הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, המשמשות מאז אבן יסוד לעבודת מערך הייעוץ המשפטי הציבורי ומערכת אכיפת החוק בכללותה.

במסגרת תפקידו כיושב-ראש הוועדה הציבורית לבחינת דרכי המינוי של היועץ המשפטי לממשלה ונושאים הקשורים לכהונתו, גיבש הנשיא שמגר את המסמך המכונן המציב את תפיסת העולם הבסיסית ביחס למוסד היועץ המשפטי לממשלה במדינת ישראל ותפקידיו השונים. כך גם ביחס לנושא השוויון, בו עוסק הכינוס.

בהקשר זה אבקש להתייחס בקצרה לשלושה נושאים: היבטים חברתיים ביישום עיקרון השוויון; היבטים מעשיים ביישום עיקרון השוויון; ו"אקטיביזם ייעוצי" בנוגע לעיקרון השוויון.

המכנה המשותף לשלושת ההיבטים אליהם אתייחס הוא ההבנה, אשר באה לידי ביטוי בפסיקתו של הנשיא שמגר, כי בצד מעמדו היסודי של עיקרון השוויון, שביחס אליו קבע עוד בשנת 1978 כי מדובר ב"עיקרון יסוד חוקתי, השלוב ושזור בתפיסות היסוד המשפטיות שלנו ומהווה חלק בלתי-נפרד מהן" (פרשת בורקאן), אנו נדרשים להכיר במורכבותו של העיקרון, השוללת בחינה פורמליסטית-מתמטית של הנושא.

כך, למשל, פסק השופט שמגר בפסק הדין המכונן בעניין דרך ארץ נגד רשות השידור, משנת 1981: "השוויון בזכויות נושא הילה של אמת מידה החלטית, כאילו מדובר בתוצאה של חישוב מתמטי, אך יישומו הלכה למעשה עשוי להצביע על כך, כי השוויון הפורמלי אינו חופף בהכרח, בכל הנסיבות, את הצודק וההוגן, כגון כאשר ניתן נתח שווה לבעל צרכים קטנים ולבעל צרכים גדולים כאחד.

זאת ועוד, נקודת המוצא האריסטוטליאנית... לפיה שוויון משמעותו, כי יש לטפל בשווים באופן שווה ובבלתי שווים באופן בלתי שווה, עדיין מותירה את הצורך בקביעתם של התכונות והמרכיבים שלאורם נמדד השוויון, ובהערכת שיעורם ומידתם בכל מקרה קונקרטי. הקושי בקביעת מכלול המרכיבים והמאפיינים הרלוואנטיים, היוצר את 'תווית הזכאות', אינו הנתון היחיד המקשה על היישום הלכה למעשה של אמת המידה של השוויון, וההסתעפויות העיוניות של הבעיות, המתגבשות בתחום זה, הן רבות עד אין ספור".

המורכבות המתוארת באה לידי ביטוי מוחשי בנושא הראשון אליו אתייחס בתמצית - ההיבטים החברתיים ביישום עיקרון השוויון.

כפי שעולה מהקטע אותו ציטטתי [דברי שמגר בפסק הדין המכונן בעניין דרך ארץ נגד רשות השידור], כשאנו באים לבחון את קיומו של השוויון ביחס למקרה קונקרטי, עלינו להיות קשובים למורכבות של המרקם התרבותי, האנושי, הדתי והמגדרי של החברה הישראלית רבת הפנים, או כפי שהיטיב לתאר זאת כב' הנשיא ריבלין בנאומו בכנס הרצליה לפני שנה - החברה רבת "השבטים". הדבר הוא מקור לאתגרים לא פשוטים.

ניתן להדגים את הדברים, למשל, ביחס לנושא הפונדקאות אליו נדרשתי אך לאחרונה. השאלה שהתעוררה היא האם החוק המתיר פונדקאות בישראל "לאיש ולאישה שהם בני זוג" בלבד הינו חוקתי.

מבלי להיכנס מעבר לצורך לגופה של העתירה, לאחר שבחנתי את הנושא, על כלל היבטיו, סברתי כי על הממשלה לנקוט בהליך חקיקה, אשר יאפשר פתרון של פונדקאות לכל אישה הסובלת מבעיה רפואית, ללא קשר לשאלת קיומו או היעדרו של בן או בת זוג.

הרעיון הוא מתן אפשרות להשבת יכולת ביולוגית, אשר במצב רגיל הייתה קיימת לכל אישה, כאשר ההכרעה המתוארת משקפת את ההבנה כי בחברה הישראלית המודרנית, קיימות תפיסות שונות ביחס למונח "משפחה", כך שאין מקום לייחד את האפשרות הזו אך ורק למקרה בו הבעיה הרפואית מתקיימת באישה שהיא בת זוגו של גבר.

הקשר ההדוק בין עיקרון השוויון לבין המאפיינים החברתיים המיוחדים של ההקשר בו הוא מיושם בא לידי ביטוי בתחום נוסף, וזהו הנושא השני אליו אבקש להתייחס, כלומר - ההיבטים המעשיים של עיקרון השוויון. הכוונה היא לכך שהסדר מסוים יכול להיחשב, כשהוא עומד בפני עצמו, לבלתי חוקתי מחמת היותו מפלה; אולם, באמצעות פתרון מעשי המיושם מחוץ לגדרו של ההסדר, ניתן להגשים את עיקרון השוויון.

רעיון דומה הובא על-ידי הנשיא שמגר במאמרו על "כבוד האדם ואלימות", שם כתב כדלקמן: "אינני מאמין בניתוקו של המשפט מסביבתו. אינני מאמין גם בבידודו של המשפט ממדעי ההתנהגות. יסודה של כל תורה הקובעת אורחות של חברה ומרכיביה, טמון בערכים היסודיים המדריכים אותה... אכן, הכול כפוף לחוק, והחוק כפוף לנורמות החוקתיות המגדירות זכויות אדם, אך הכול צומח מתוך ראייה משולבת, מתוך ראיית עולם דמוקרטית כוללת ולא מתוך נחלה משפטית, המנותקת מן המציאות, מדפוסי משטר מדיני ומתפיסותיה של החברה שבתוכה המשפט מופעל".

הרעיון של "שוויון מעשי" בא לידי ביטוי לאחרונה בהקשר של טבילה במקוואות ציבוריים.

בעקבות פסק דין של בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, אשר חייב מועצות דתיות שמאפשרות למערך הגיור הממשלתי שימוש במקוואות בתחומן במסגרת הליך הגיור, לאפשר גם טבילה במסגרת הליכי גיור לא-אורתודוכסיים, הוגשה הצעת חוק פרטית שקובעת כי טבילה במקוואות ציבוריים תיעשה אך ורק לצורך קיום ההלכה בהתאם לכללי "שולחן ערוך".

לאור הפגיעה בשוויון הגלומה בהצעה זו, כלפי כל מי שמבקש לטבול במקווה באופן שאיננו תואם דווקא את כללי "שולחן ערוך", חיוויתי את דעתי כי מדובר בהצעה שאינה חוקתית.
בעקבות כך, תוך דיאלוג, גובשה הצעה חלופית המתירה למועצות דתיות להתקשר עם מערך הגיור הממלכתי בלבד לצורך טבילה הנערכת במסגרת גיור. במקביל, המדינה לקחה על עצמה לפעול להקמת ארבעה מקוואות שישמשו את מערכי הגיור שאינם-אורתודוכסיים. לשם כך, אף נקבע כי החוק ייכנס לתוקפו רק בחלוף תשעה חודשים מיום אימוצו.

לאור הפתרון המעשי שאומץ, סברתי כי ההסדר החוקי עומד בעיקרון השוויון.

בהקשר דומה, אומץ פתרון מעשי גם ביחס לטבילת נשים במקווה שלא בנוכחות בלנית. בצד ההחלטה של מועצת הרבנות הראשית כי נוכחות כאמור הינה מתחייבת לפי ההלכה, הוחלט כי כל טובלת תוכל לקבוע עבור עצמה אם ליישם החלטה זו. ושוב, ביחס להסדר אשר סברתי מלכתחילה כי הוא כשלעצמו איננו מקיים את דרישת השוויון, נמצא פתרון מעשי המאפשר עמידה בעיקרון זה.

לבסוף, אבקש להתייחס בקצרה לסוגיית ה"אקטיביזם הייעוצי" בנוגע לעיקרון השוויון.

כפי שאמרתי השבוע בוועדת החוקה, אינני מקבל את הפסילה הגורפת של מה שמכונה "אקטיביזם ייעוצי", כלומר, נקיטת יוזמה מצד הייעוץ המשפטי הציבורי גם מחוץ למסגרת השוטפת של הייעוץ המשפטי לדרג המדיני ולמשרדי הממשלה.

"האקטיביזם הייעוצי" הוא חיוני, תורם, ומהווה חלק בלתי נפרד מהתפקיד שלנו ומהמקצועיות שלנו כיועצים משפטיים ציבוריים; אולם עליו להיות מכוון ליישום המדיניות של הדרג המדיני ולקידומה במסגרת גדריו של החוק.

גם זו היא מורשתו של הנשיא שמגר, והדוגמאות לכך הוזכרו בראשית דבריי. דוגמה עדכנית מהתקופה האחרונה היא חוות דעת שהופצה אך לפני מספר ימים על-ידי המשנָה ליועץ, דינה זילבר, בנוגע לתמיכה הכספית של המדינה בגרעינים משימתיים, שהם קבוצות של יחידים או משפחות המתארגנות למגורים בערים וישובים בעיקר בפריפריה, לקיום פעילות חברתית וחינוכית.

במסגרת הייעוץ המשפטי השוטף בנושא התברר כי פעילותם של הגרעינים נתמכת במקביל על-ידי ארבעה או חמישה משרדים ויחידות ממשלתיות, באופן שמביא לכך שגרעינים שביצעו פעילות דומה, בהיקף דומה, קיבלו תמיכה שונה.

על-מנת להגביר את השוויון נקבע בחוות הדעת, כי יש לאחד את התמיכה כך שתתבצע באמצעות משרד אחד, ולפי מערכת כללים אחידה. באופן זה, תושג שוויוניות בין הגופים הנתמכים השונים, וכערך מוסף, ניתן יהיה לקבוע מדיניות ממשלתית אחידה בעניין זה. כך, השאיפה לשוויון בתקצוב משיגה גם יתרונות משילותיים. חוות הדעת הוכנה בשיתוף עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, על-מנת שמסקנותיה יבטאו את מדיניות הדרג המדיני בנושא.

לסיכום הדברים: שלושת ההיבטים אליהם התייחסתי בתמצית ביחס ליישומו של עיקרון השוויון בעבודתנו - ההיבטים החברתיים של העיקרון, ההיבטים המעשיים שלו, והאקטיביזם הייעוצי בנוגע לשוויון, מדגימים את האתגר המיוחד הכרוך בעיקרון השוויון, שאיננו בגדר מונח מדעי או ערטילאי, אלא עיקרון מהותי הקשור באופן בל יינתק לסביבה בה הוא מוחל.

הקשר הזה, בין זכויות היסוד החוקתיות לבין הסביבה החברתית בה אנו פועלים, הודגש גם בדברים אותם נשא מאיר שמגר לפני כ-20 שנה, עת שקיבל את פרס ישראל: "ראוי כי נשוב למחשבה הרעיונית היוצרת לשם השרשת ערכים המגנים על זכויות האדם, תוך איזון סביר עם ההכרח לחזק אושיותיה של המסגרת המדינית והחברתית. ראוי שפנינו יהיו אל הבנייה והטיפוח של ערכי יסוד אנושיים ואל חיזוקה של תשתית מדינית וחברתית דמוקרטית חסונה, בריאה ובת קיימא השומרת גם על ייחודנו הלאומי".

והדברים מדברים בעד עצמם.

לו יהי.

תאריך:  20/07/2016   |   עודכן:  20/07/2016
אביחי מנדלבליט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החברה הישראלית רבת פנים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אביחי מנדלבליט
20/07/16 18:33
 
א.ל. רמת-גן
20/07/16 23:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור;
10/07/2016  |  איילת שקד  |   נאומים
אומרים שהיינו Startup Nation, האם אנחנו יכולים להיות Fintech Nation?
28/06/2016  |  שמואל האוזר  |   נאומים
אהבת ירושלים מחברת בין כולנו: כְּאִיש אֶחַד - בְּלֵב אֶחַד, וגם אישה כפי שאתם רואים. אני מודה לכם על קבלת הפנים המרגשת. הנביא ישעיהו אומר על ציון: "שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יִמָּצֵא בָהּ, תּוֹדָה וְקוֹל זִמְרָה". זה בדיוק מה שקורה כאן - קול זמרה, חדווה, ששון, הכרת תודה ושמחה גלויה על המאורעות הגדולים שהתרחשו כאן לפני 49 שנים.
07/06/2016  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, שרים, חבריי חברי הכנסת, בני משפחתי, אזרחי ישראל, אני מלאת גאווה ונרגשת לעמוד כאן, על דוכן הנואמים, כאחת מ-120 חברי הכנסת בישראל. זה כבוד גדול שאיתו מגיעה אחריות גדולה – לשרת את עם ישראל.
07/06/2016  |  יוליה מלינובסקי  |   נאומים
ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה.
26/05/2016  |  יהודה גליק  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il