|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

ההגינות "המפליאה" של מערכת אכיפת החוק

לאחר שהחליטו הגורמים המוסמכים בישראל שלמען טוהר המידות נדרש שגם הפרקליטות, בין היתר בגלל סמכויותיה הרחבות מאוד, תהיה נתונה לביקורת ציבורית, קמה הפרקליטות ומחליטה שהדבר אינו מקובל עליה
27/07/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
קמינר. משחק בכלים אחרים [צילום: פלאש 90]

מערכת אכיפת החוק בישראל זקוקה לבחינת-עומק ולטילטול של כללי ההתנהלות ומדדי קבלת ההחלטות, לאור התרופפות רצינית ב"שלטון השכל הישר" בה. להלן מספר דוגמאות לאירועים מהתקופה האחרונה. ריבוי הדוגמאות מפרק זמן קצר הוא שאומר דרשנני.

קצב מול תאיר קמינר

לכאורה, שני אירועים שאין ביניהם שום קשר. במבט שני הקשר מדהים ומדאיג. מדובר בשני עבריינים, שמרצים או ריצו עד לא מכבר עונש על עבירות שביצעו תוך התכחשות לחטאיהם והתעקשות להמשיך בדרך שהביאתם למאסר. האחד: נשיא מדינת ישראל לשעבר, האחרת: חיילת צה"ל, סרבנית שירות, שריצתה מספר תקופות מאסר על סרבנותה.

עד כאן טוב ומובן: עבריין או פושע אמורים לשלם על העבירות או הפשעים שביצעו, בין אם הוא נשיא לשעבר ובין אם חיילת מן המניין; הפורמליזם של השוויון לפני החוק וענישה על מעשה הנוגד את נראים תקינים, אבל המשך סיפור המעשה - בשני המקרים - לקוי מיסודו. אצל קצב, החלטה מפתיעה של ועדת השחרורים לקצר את מאסרו בתמורה להשתתפותו בתוכנית שיקום, אחרי שחודשים ספורים קודם לכן, שללה זאת מכל וכל. שירות בתי-הסוהר "התעייף". תוכנית שקודם לכן לא באה בחשבון, הופכת לפתע, בהנף קולמוס, "מוצא של כבוד לכל הצדדים" - האמנם? בעיני זו התנהלות שיש בה חשד חמור לשחיתות ודוגמה רעה מאוד לדרך אכיפת חוקי המדינה על עבריינים מורשעים.

אצל קמינר, זהו "משחק" בכלים אחרים, אבל עם משמעויותיו דומות. לאחר כליאה מספר פעמים, במשך מצטבר של 17 חודשים, שלא הביאה שום שינוי בעמדותיה הסרבניות של העבריינית, מחליטים שלטונות הצבא לשחררה משרות - שיחרור מוקדם. הצבא מחליט "שנמאס" לו לעסוק בפציינטים קשים, ומעדיף להעבירם לטיפולן של הרשויות האזרחיות. ההנמקה שמוסר הצבא להחלטתו היא המקוממת והמדאיגה ביותר; זו גם בריחה מאחריות וגם דוגמה רעה מאוד למתגייסים אחרי, בבחינת פרס לסרבנים.

ובאותה תקופה ממש, בשעה שבחייל אלאור אזריה, הממלא את חובתו האזרחית, מתעללים שלטונות הצבא עוד לפני שנחקר מקרהו החריג ונקבעה באופן מוסמך אשמה לכאורה, כאן מקבלים "חוקי המשחק" לפתע פרצוף אחר - עם התנהלות אחרת; האם זהו מקרה בלבד?! יש בליבי ספק חמור לגבי שיקול הדעת והרגישות שהפעילו שלטונות הצבא במקרים אלה. האם מוסר השירות לחיילים משרתים ולסרבנים נגזר מכללים שונים?!

השופטת גרסטל והפרקליטים

לאחר שהחליטו הגורמים המוסמכים בישראל שלמען טוהר המידות נדרש שגם הפרקליטות, בין היתר בגלל סמכויותיה הרחבות מאוד (לדעתי רחבות מדי), תהיה נתונה לביקורת ציבורית, קמה הפרקליטות ומחליטה שהדבר אינו מקובל עליה. כאחראית על ביצוע הביקורת מונתה השופטת בדימוס הילה גרסטל. מרגע שנכנסה לתפקיד וניסתה לבצעו כהלכתו, ובמסגרת זו פרסמה יותר מביקורת נוקבת אחת על הפרקליטות וראשיה, החלה מלחמת העולם בינה לבין הפרקליטות, שבסופה הותשה גרסטל ואולצה לפרוש. שרת המשפטים, להפתעת רבים, קיבלה את התפטרותה.

סיפור מעשה זה כפי שהוא מסופר לעיל, הינו פשטני במידה כזו או אחרת, אבל עיקרי הדברים ברורים: הפרקליטות כופפה את משרד המשפטים הממונה עליה, הדיחה את המבקרת שמונתה כחוק לבדוק את איכות וחוקיות התנהלותה, וחזרה להיות השליטה הבלעדית על דרך ניהול התביעה הכללית במדינת ישראל. שערורייה? - בהחלט. הסברים סבירים - אין. מינהל-תקין - אין. משילות - אין. פרוטקציוניזם וכוחנות - יש בשפע. חוצפה והתנשאות - יש, בשפע.

עמונה וגלי צה"ל

לכאורה, שני נושאים שאין ביניהם דבר וחצי דבר, אך במחשבה שניה יש הרבה מאוד. עמונה, יישוב ותיק שמתגוררות בו עשרות משפחות כבר שנים ארוכות. היישוב הוקם, נתמך, נעזר ופותח בסיוע הרשויות המישבות של מדינת ישראל, ובידיעה והסכמה של הממשלות לדורותיהן. בתהליך ההתיישבות לא הושלמו תהליכי ההסדרה הרגילים במלואם, בין היתר משום שבעלי חלק מהקרקע שאינו ציבורי, לא זוהו ולא ניתן היה להדבר עימם. לימים היה מי שהחליט לנצל זאת בכדי לפגוע בישוב מטעמים פוליטיים ואידיאולוגיים, והנושא הובא לפני בג"ץ. בדרכו המתנשאת והבלתי-מאוזנת פסק בג"ץ נגד ממשלת ישראל והמתיישבים. הפסיקה נגד המתיישבים, הסובלים העקריים ממנה, נסמכה על התנהלות נרפית והפכפכה של הממשלה. ההחלטה התקבלה חרף הידיעה שהתנגדות הבעלים של חלק מהקרקעות, שהתגלו לפתע לצורך המשפט, להסדרת ההתיישבות, באמצעות תשלום פיצויים או קבלת קרקע חלופית - נובעת מסיבות פוליטיות ומאיומי הרשות הפלשתינית. עתה עומד היישוב בפני אפשרות הריסה וגירוש התושבים מבתיהם. פסיקה זו חורגת מפסיקות אחרות דומות בתוך גבולות ישראל, שבהן נמנעה המדינה, כעניין של עיקרון, מגירוש אזרחים מבתיהם, כאשר לגירוש עומדות חלופות אחרות. מוזר? - כן, לפחות מוזר. אני לתומי חשבתי שהחלטות אופרטיביות מהסוג שאותו מייצג מעשה ההתיישבות בעמונה, הן בסמכותה של ממשלת ישראל וכי כל אזרחי ישראל שווים לפני החוק. מסתבר שבישראל של היום, לא זה המצב. מוזר? - בהחלט!

בימים אלה היינו עדים לעימות חוזר בין הנהלת גלי צה"ל - תחנת השידור של צבא ההגנה לישראל, שנמצאת בשליטת הצבא ומשרד הביטחון ומתוקצבת ע"י המדינה - לבין שר הביטחון. הקצף יצא על תכני שידור במסגרת "האוניברסיטה הפתוחה", שבו נדון שיר של המשורר הפלשתיני מחמוד דרוויש, ובו קטעי שיטנה נגד יהודים, ישראלים וישראל. הטיעון הפורמלי של גל"צ היה "חופש הביטוי" ו"החופש האקדמי", והטיעון הנגדי היה "התנגדות לחופש השיסוי" ולהתרת במות ציבוריות להפצת שיטנה פלשתינית. מפקד התחנה נקרא לשיחת הבהרה אל שר הביטחון והתקשורת ניהלה את מסע ההשמצות הרגיל שלה נגד התערבות הממשלה בתכני שידור של תחנה ציבורית. בין השידור לפגישה של מפקד התחנה עם שר הביטחון, דאג היועץ המשפטי לממשלה לפרסם חוו"ד של עו"ד בכירה במשרדו, שגרסה, שהשר אינו מוסמך להתערב בתכני השידור של התחנה שעליה הוא ממונה. מוזר? - לא! אך מדהים!! גבולות האבסורד השלטוני במדינת-ישראל מנוגדים לכל שיקולי השכל הישר. אם התחנה אינה כפופה למשרד הביטחון, מדוע היא מנוהלת על ידו ומתוקצבת על ידו? אם היא אכן כפופה לו, כיצד ייתכן שהממונה אינו שולט על מעשיה? מה המשמעות האופרטיבית של אחריות ללא סמכות?! זו כנראה טכניקת השלטון הסודית של הרשות השיפוטית שלנו - ככל שתבין אותה פחות, כך יהיו כוחה ועצמאותה הבלתי-מוגבלות עד כדי הפקרות רחבים יותר. אבסורד? - גם אבסורד וגם מדאיג מאוד.

שלוש הדוגמאות הנ"ל הן, כאמור, קצה קרחון. מבלי לפרט כאן אזכיר עוד מספר דוגמאות בעלות אופי דומה מהתקופה האחרונה:

  • מצבם של אסירי חמאס בישראל והסיפסור בגופות חיילי צה"ל ובאזרחים עצורים.

  • ההזדרזות המופלאה של הפרקליטות הצבאית להגדיר עבריינים ישראלים שפגעו בערבים כ"מחבלים", ורוצחים ערבים, המוכשרים ומחונכים מזה שנים להרג ישראלים ע"י המנהיגות הפלשתינית, כ"מפגעים", גרידא.

  • אולמרט וביקורי הסרק של עורכי הדין שלו - האם זהו הפרוש החדש של שוויון לפני החוק?!

  • צה"ל שמגן "בחירוף נפש" על לימוד כתיבתו הארסית של דרוויש, מאיים באותו זמן ממש על רבנים שלא יורשו לדבר בפני חיילי צה"ל, משום שהביעו דעה הילכתית שאינה תואמת את החשיבה הסטנדרטית במטכ"ל.

  • ההתפרעויות המתמשכות ברשתות החברתיות, לרבות עבירות על החוק (איסורי פרסום וכו) ללא תגובה הולמת.

המשך בהחלט צפוי...

תאריך:  27/07/2016   |   עודכן:  27/07/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור פלדמן / Feldman Avigdor   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אהוד יערי / Ehud Yaari   אורי מסר   אורי קורב   איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky   איסמעיל הנייה   אלי אברבנאל   אלי זהר /  Zohar Eli"   אריאל קצב   אשר גרוניס / Asher Grunis   בג"צ קול העם   גדעון לוי / Gideon Levi   ג'ורג' קרא / George Kara   גילה קצב   גלי צה"ל   הילה גרסטל / Hila Gerstel   חאלד משעל   חאלד משעל / Khaled  Mashal   חופש הביטוי   יהודית שבח / Yehudit Sevah   יורם דנציגר / Yoram Danziger   יעקב צבן   ליאור קצב   ליאת ארזי   מוחמד דף   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   מוסיה ארד   מחמוד דרוויש / Mahmud Darwish   מני מזוז / Meni Mazuz   מרים סוקולוב   משה טלנסקי   משה לדור   משה סובל / Moshe Sobel   משה קצב / Moshe  Katsav   נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"   נוית נגב   ניל הנדל / Neal Hendel   נעמי גרנות   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עדנה ארבל / Edna Arbel   עודד גרנות   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   צבי יחזקאלי   ציון אמיר / Zion Amir   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah   רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman   רונית עמיאל   רועי בלכר   שולה זקן / Shula Zaken   שלומי אילון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההגינות "המפליאה" של מערכת אכיפת החוק
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הסכמה ויאוש
27/07/16 11:13
2
הירונימוס
27/07/16 15:03
 
לעוכר ישראל
27/07/16 16:18
 
הירונימוס
27/07/16 17:53
 
רפי לאופרט
28/07/16 08:07
 
הירונימוס
28/07/16 11:31
 
רפי לאופרט
30/07/16 10:14
3
עמעד
27/07/16 15:47
4
איל לעי
27/07/16 16:06
5
יוא"ב
27/07/16 17:53
6
טנא
27/07/16 18:45
7
טנא
27/07/16 19:21
8
טנא
27/07/16 19:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
תוך התעלמות בוטה מדרישות הקהילייה הבינלאומית שלח היום נשיא צרפת את כוחותיו המזוינים כדי לתקוף, לנטרל ולהרוג לוחמי חופש מוסלמים במקום קדוש על אדמת צרפת. הקלגסים של הולנד-רולנד פרצו לכנסייה וטבחו בלוחמי החופש ללא משפט, ועוד לפני שניתנה להם הזכות השמורה לכל לוחם חופש אמיתי: לקרוא בקול "אללה הוא אכבר".
27/07/2016  |  רון בריימן  |   מאמרים
במאורת חורשי המזימות במוקטעה שברמאללה הבינו סוף-סוף, שחבר הלאומים נתן לנו, ליהודים, את ארץ-ישראל כאשר אימץ את הצהרת בלפור. ברור לכולנו כי אינך יכול לתבוע לדין "הצהרה" כפי שמברבר לנו אבו מאזן, והוא גם לא יכול לתבוע לא את הלורד בלפור המנוח, ולא את ממשלת הוד מלכותו מלפני 100 שנה. אבל האימפוטנטים המדיניים מרמאללה שמבינים כי אבוד להם, חושבים שיש בידם מכשיר תעמולתי. לא בדיוק! מנסיוני ההסברתי בחו"ל, למדתי שאין הרבה ידע בעולם על הצהרת בלפור ועל העובדה שארץ ישראל ניתנה לנו פה אחד על-ידי חבר הלאומים, ומכאן שלפי החוק הבינלאומי אנחנו הם אדוני הארץ ולפלשתינים אין כל חלק בשליטה לגיטימית באיזה שהוא חלק בארץ ישראל. יותר מכך, יקל עלינו להסביר כיצד קיבלנו את כל ארץ ישראל ממזרח וממערב לירדן (לפי הצהרת בלפור) אבל ויתרנו על החלק המזרחי לטובת הערבים - ליסוד ממלכת ירדן - ולפיכך רעיון של שתי מדינות לשני עמים כבר מומש!
27/07/2016  |  יהודה דרורי  |   מכתבים/הערות
נתוני האוכלוסין שפרסמה הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה הפלשתינית (למס"פ) בחודש יולי - הטוענים לרוב ערבי מערבית לירדן - הם ביטוי קלסי למניפולציה סטטיסטית המסייעת לרשות הפלשתינית לסלף מציאות, להוליך-שולל ולהסתיר מגמה דמוגרפית חסרת-תקדים: רוח-גבית דמוגרפית יהודית והתמערבות דמוגרפית בכל החברות המוסלמיות חוץ מתת-סהרה.
26/07/2016  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
כשטובי מנהיגינו ביקשו להחזיר את הגולן לסורים תמורת מנעמי השלום, הם ניסו לגרות את תאבוננו בהבטחה "לנגב חומוס בדמשק" וגם - להגיע לאירופה דרך דמשק ואיסטנבול - במכונית. לו סופקו געגועיהם, את החומוס היינו ממשיכים לנגב באבו-גוש ולאירופה היינו עדיין מגיעים במטוס.
26/07/2016  |  אליקים העצני  |   מאמרים
לפני כמה ימים חתמו כל נציגי הפלגים של אש"פ ונציגים של תנועת חמאס על "אמנת כבוד" לרגל הסכמתם לעריכת בחירות מוניציפליות ב-414 עיריות ומועצות מקומיות בגדה וברצועה.
26/07/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת קצב  /  מי ומי  
אושרה הריסת בתי המחבלים משרונה  /  איתמר לוין
בצע כסף: שימש כאכסניה למחבל משרונה  /  אריאל י' לוין
רוב הציבור נגד שת"פ עם הרש"פ  /  עידן יוסף
חופש עיוות אינו חופש ביטוי  /  ענבל בר-און
השקעות בעזה - אינטרס שלנו  /  שמעון זיו
כשל צפוני  /  אריאל י. לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il