משרד החינוך הוציא לתלמידים חוברת מושגים באזרחות, על-אף התנגדות נחרצת של 7 מ-15 חברי ועדת המקצוע של המשרד, ששלושה מהם אף התפטרו כמחאה על המתרחש ותכני החוברת, והנושא כמובן הגיע לבג"ץ.
מי שמכיר את הבג"ץ ואת הקצב המסחרר בו עתירות טובות וחשובות מושלכות מייד לפח, בלא שהתקיים בהן כל דיון, יודע שבג"ץ לא מתערב כמעט לעולם ב"חינוך" ובמה שפקידי משרד החינוך עושים לתלמידים. אם בדרך כלל מותיר הבג"ץ לפקידי המדינה את הזכות להחליט בכל נושא לפי הבנתם המקצועית, הרי שבענייני חינוך הוא מגלה מאז ומתמיד חוסר עניין מוחלט. מה שמוכיח שלא רק אתם השתעממתם בכיתה.
והנה הפעם במפתיע התהפכו היוצרות: כבר במסגרת הבקשה לצו על תנאי, דנו השופטים ברצינות במושגים שנכתבו בחוברת האזרחות, ביקשו לדעת איך היא הוכנה, חקרו למה היא לא אושרה בוועדת המקצוע, ושאלו את פקידי המשרד שאלות נוקבות. הנה, סוף-סוף, צמח לנו בבג"ץ תחילתו של דיון אמיתי שאמור לברר איך, למה, ועל סמך מה, כותב משרד החינוך לתלמידיו מושגים מוזרים בתחומי האזרחות והחברה, ובמיוחד אחרי שבמתמטיקה פיסיקה ושאר המקצועות הריאלים הוא כבר נכשל קולוסאלית בכל המבחנים.
איש לא הבין מה הקפיץ הפעם את השופטים מנימנומם (האזרחי) הקבוע בשאלת התבונה הפקידותית. אומנם השופט
סלים ג'ובראן שאל למה מתייגים בחוברת את הערבים ל-3 קבוצות ולכל קבוצה עוד נותנים ציון ערכי, או מאיפה לקחה החוברת את הסיפור המוזר שרוב ערביי ישראל הנוצרים קוראים לעצמם "ארמים", אבל זו יכלה להישאר בעיה פרטית של ג'ובראן, כשופט ערבי, ולא סיבה לדיון חינוכי בבג"ץ, עד שלשופט זילברטל נפלט המשפט והוא שאל בקול למה החוברת מציגה את בית המשפט העליון כנתון במחלוקת ציבורית, מה שלא כתבו בחוברת על שום מוסד אחר במדינה.
אהה. יצא המרצע מהשק: כשכותבים בחוברת של משרד החינוך שמעמדו והחלטותיו של ביהמ"ש העליון מצויים במחלוקת ציבורית, זה אכן יכול להביא להתערבות הבג"ץ. עכשיו הובהר לשופטים שיש לבדוק בדחיפות את שיקול הדעת של הפקידים שכתבו זאת. לו הם היו כותבים רק שמערכת החינוך של
ש"ס שנויה במחלוקת באשר היא מעניקה לתלמידיה בורות השכלתית (מה שנכון), או כותבים על נוער הגבעות שחלק מחבריו הם פורעי חוק ושודדי קרקעות (כנ"ל), או שהממשלה והכנסת פוגעות באמון הציבור בגלל התנהגות חבריהן (מה שנכון), לא היה חשש שבג"ץ יתערב. הוא הרי לא בודק טקסטים של חינוך ולא מחליף שיקול דעת של פקידים. אבל לכתוב על בית המשפט ושופטיו שהם שנויים במחלוקת? זה באמת עובר כל גבול.
חוברת המושגים הזו היא כנראה באמת בדיחה. היא נולדה בחטא, הודפסה בעוון ותיקבר בבזיון. די לשמוע את המפקחת המרכזית של מקצוע האזרחות במשרד החינוך שטענה שהחוברת דרושה למשרד מטעמים של "שקיפות, הגינות ושוויון בין המורים לתלמידים", בכדי להפעיל סירנה במוח ולהדליק בעיניים אור אדום: וכי משרד החינוך חותר פתאום לשוויון בין מורים לתלמידים ולכן מחלק לתלמידיו חוברת המלאה בשטויות? מה הרעיון - לדרדר אותם עד לרמת הידע וההבנה של מורותיהם?
זה מוזר, זה חריג, זה נראה חמור ולכן זה דורש את התערבות הבג"ץ, גם אם הוא מוסד ששנוי במחלוקת, כפי שכתוב, ובצדק, בחוברת.