|   15:07:40
דלג
  יורם שוייצר  
ראש תוכנית המחקר INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

משמעויות של היחלשות ארגון 'וילאיאת סיני' <br>

הירידה שחלה באחרונה בעוצמת התקפותיו ובמאפיינים של 'וליאת סיני', נגד הצבא המצרי, לצד דעיכת פרסומיו ומערכת התעמולה שלו, עשויים להצביע על פגיעה מצטברת בו וירידה בכוחו
05/09/2016  |   יורם שוייצר   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
צבא מצרים [צילום: AP Photo/Ahmed Gomaa]

באחרונה ספג ארגון "וילאיאת סיני', המזוהה עם 'המדינה האיסלאמית', שורה של פגיעות קשות מידי צבא מצרים. האחרונה והבולטת בהם הייתה הריגתם של כמה עשרות ממפקדיו הבכירים בתחילת אוגוסט השנה במתקפה מהאוויר, שבוצעה כחלק ממערכה ממוקדת נגד הטרור במצרים בכלל ובסיני בפרט. עיקר מאמציו של 'וילאיאת סיני' נותרו ממוקדים בצבא מצרים ובכוחות הביטחון והמשטרה בסיני. בצד זאת נמשכים מאמציו לבצע פיגועי טרור גם בערי מצרים, בעיקר באזור קהיר, הדלתא ותעלת סואץ. למרות הירידה הניכרת ביעילות פעולותיו בחודשים האחרונים, מוקדם עדיין לקבוע כי מצרים עומדת בפני הבסת 'וליאת סיני' וסילוק הסכנה שנשקפה ממנו לביטחון תושבי סיני ומצרים כולה. להבסת 'וילאיאת סיני' תוכל להיות תרומה משמעותית ללחימה הכוללת ב'מדינה האיסלאמית' ובתדמיתה בקרב אוכלוסיות מוסלמיות. לכן, יש חשיבות רבה להענקת תמיכה למצרים במאמציה למיגורו של הארגון. במסגרת זו יהיה רצוי, אם מצרים תרצה בכך, לכלול את מחוז סיני בין יעדי המתקפה של הקואליציה הבינלאומית, המצויה כיום בתנופת הישגים במלחמתה ב'מדינה האיסלאמית' ובעלי בריתה בלוב, עירק וסוריה.

באחרונה ספג ארגון "וילאיאת סיני', המזוהה עם 'המדינה האיסלאמית', שורה של פגיעות קשות מידי צבא מצרים. האחרונה והבולטת בהם הייתה הריגתם של כמה עשרות ממפקדיו הבכירים בתחילת אוגוסט השנה במתקפה מהאוויר, שבוצעה כחלק ממערכה ממוקדת נגד הטרור במצרים בכלל ובסיני בפרט. הירידה שחלה באחרונה בעוצמת התקפותיו ובמאפיינים של 'וליאת סיני', נגד הצבא המצרי, לצד דעיכת פרסומיו ומערכת התעמולה שלו, עשויים להצביע על פגיעה מצטברת בו וירידה בכוחו. היחלשות הארגון, שעד כה נחשב בין המסוכנים מקרב בעלי הברית של 'המדינה האיסלאמית', מעמעמת את זוהרו בעיני פטרוניתו. אך למרות זאת, עדיין מוקדם לשלול את האפשרות, שכארגון טרור שעיקר כוחו נשען על טינת אוכלוסייה מנוכרת, החשה מקופחת כלכלית וחברתית וחיה הרחק מטווח אחיזתו של שלטון מרכזי אפקטיבי, למשטר המצרי בקהיר, הוא ישרוד את המתקפה האינטנסיבית נגדו וישיב לעצמו את היכולת להמשיך ולבצע פעילות טרור ראוותנית.

ארגון אנצאר בית אל-מקדיס, שהפך מאוחר יותר ל'וילאיאת סיני', הוקם בסיני בשלהי שנת 2011 כפלג מקומי המזוהה עם אל-קאעידה והתפתח במהלך השנים לארגון בעל יכולות מרשימות לבצע פעילות טרור וגרילה ומתקפות ראווה צבאיות מורכבות, קטלניות ובדפוסי פעולה מגוונים. במהלך חמש שנות קיומו הפליא הארגון את מכותיו במשטר המצרי, בעיקר בחצי-האי סיני אבל גם במצרים גופא. התקפותיו לאורך השנים כללו פעולות נגד יעדי אנרגיה ותשתית בסיני, שפגעו בהזרמת הגז בין מצרים לישראל ולירדן והתקפות על תחנות משטרה וכן מפקדות ועמדות של הצבא, שגרמו למותם של עשרות רבות של חיילים ושוטרים מצריים. מדוחות 'מרכז תחריר למדיניות המזרח התיכון' עולה כי מאז האיחוד בין אנצאר בית אל-מקדיס עם 'המדינה האיסלאמית' והפיכתו ל'מחוז סיני' בנובמבר 2014, נהרגו בפעולותיו כ-800 בני אדם, שמעל למחציתם אנשי ביטחון.

פגיעה קשה

הארגון פגע גם בישראל. מתקפת טרור שבצעו אנשיו בכביש 12 (ב-2011) המוביל לאילת גרמה למותם של שמונה ישראלים, שישה מהם אזרחים; הוא היה אחראי לניסיון לפוצץ נגמ"ש עמוס בחומרי נפץ באזור כרם שלום (2012); שיגר מתאבד שמזימתו סוכלה בידי המצרים במהלך מבצע 'צוק איתן' (2014); ובנוסף שיגר רקטות לעבר אילת (2015).

לאחר האיחוד עם 'המדינה האיסלאמית' הפך הארגון לאחד הבולטים שבין שותפיה ולאחד המסוכנים שבהם. לשיאו עד כה הגיע באוקטובר 2015 כאשר הצליח להפיל מטוס נוסעים אזרחי רוסי באמצעות פצצה שהטמינו אנשיו בבטנו של המטוס, שהמריא משדה התעופה בשארם אל-שייח. בפיגוע זה נגרם מותם של 224 נוסעי המטוס ואנשי צוותו.

צבא מצרים וכוחות הביטחון בסיני פעלו נגד הארגון, שהרג רבים ממפקדיו וחייליו, בשורה של מבצעים ממוקדים שבוצעו מעת לעת אך נראה כי רק בחודשים האחרונים נוחלת מצרים הצלחה משמעותית במערכה הצבאית המתנהלת נגד הארגון וניכרת פגיעה קשה בשורותיו. במסגרת זו דווח על מתקפה אווירית על בסיסי הארגון באזור דרום מערב אל-עריש שבצפון סיני, שבסיומה נהרגו כארבעים וחמישה מאנשי הארגון ובהם מי שהוגדר כמפקדו - אבו דוא אל-אנצארי. למרות שהארגון ממשיך עדיין לבצע תקיפות כמעט מדי יום על עמדות צבא ומשטרה באזור אל-עריש, שייח זוויד ורפיח, ומצליח לגרום למותם ולפציעתם של חיילים ומפקדים, נראה כי חלה ירידה במורכבות שאפיינה את תקיפותיו, שבעבר היו מאורגנות ומתוכננות היטב, וגרמו אבדות כבדות. מתקפות אלה בוצעו בהשתתפות מספר רב של לוחמים ושילבו פיגועי התאבדות עם ירי מאסיבי של טילים, וביניהם טילי נ"ט מתקדמים מסוג קורנט, נגד מפקדות צבאיות ותחנות משטרה. לעומת זאת באחרונה פעולותיו של הארגון מוגבלות יותר למארבים, ירי נק"ל והטמנת מטעני חבלה.

שחרור מסגד אל-אקצה

נראה כי גם הפעילות המצרית האפקטיבית נגד המנהרות שבנה חמאס בגבול בין סיני לרצועת עזה ושימשו עבור ארגון 'וילאיאת סיני' ציר מרכזי להברחות אמל"ח ופעילים למטרות הדרכה, הצטיידות, מקלט וטיפול רפואי, מקשה על פעילותו. הלחץ הפוליטי המצרי על הנהגת חמאס להפסיק קשרים אלה נתן גם הוא את אותותיו: הנהגת חמאס מגלה לאחרונה זהירות יתר כלפי קשרים אלה, הגם שהם לא פסקו.

'המדינה האיסלאמית', הנתונה תחת התקפה רבת עוצמה מצד הקואליציה המערבית-ערבית והברית הרוסית-אירנית, מצויה גם היא בתהליך של נסיגה ואובדן שטחים בעירק, סוריה ולוב, והיא פנויה פחות לסייע לארגון בסיני ולשותפיו מקרב הארגונים הסלפים-ג'יהאדיסטים בעזה. הירידה בהצלחות של 'וילאיאת סיני' והעובדה כי אינו מצליח להמחיש ל'מדינה האיסלאמית' את יתרונותיו כגורם מרכזי ומשמעותי במרחב סיני ובמצרים בכלל, גרמו גם הם לירידת קרנו בעיני 'המדינה האיסלאמית'.

לצד זאת, בשנה האחרונה הגביר ארגון 'וילאיאת סיני' את עצמת איומיו כלפי ישראל. בחודשים אוקטובר 2015, ינואר 2016, ולאחרונה באוגוסט 2016, הבטיחו דוברי הארגון כי יפעלו נגד ישראל וכי הארגון דבק בהבטחתו לפעול לשחרור 'מסגד אל-אקצה'. בסרטון מה-2 באוגוסט ציין הארגון כי "יש לנו חשבון ארוך אתכם, ובקרוב תשלמו את המחיר"... גם מנהיג 'המדינה האיסלאמית', אבו באכר אל-בגדדי, הבטיח באותו סרטון בקולו לא לשכוח את ירושלים ואיים על היהודים כי "ארצכם לא תהיה שלכם לזמן רב אלא תהיה מקום קבורתכם".

תמיכה עממית

משתמע מכך כי 'וילאיאת סיני' רואה בישראל שותפה למתקפות המצריות נגדה ומבהיר את רצונו לנקום בישראל. ייתכן כי הגברת איומיו של 'וילאיאת סיני' נגד ישראל מבטאת שאיפה להרתיעה מהמשך תמיכתה בפעילות המצרית נגדו. עם זאת נראה גם כי הארגון מעוניין להוכיח לפטרוניתו, 'המדינה האיסלאמית', את יתרונות השותפות ביניהם, בתקווה לזכות בסיועה הפעיל, והוא מעריך שפגיעה בישראל עשויה לזכותו בתמיכה רחבה של מוסלמים ברחבי העולם, המזדהים עם ההתנגדות לישראל וסולדים מהשארתה מחוץ לטווח פגיעתן של 'המדינה איסלאמית' ובעלות בריתה.

ברור עם זאת, כי עיקר מאמציו של 'וילאיאת סיני' נותרו ממוקדים בצבא מצרים ובכוחות הביטחון והמשטרה בסיני. בצד זאת נמשכים מאמציו לבצע פיגועי טרור גם בערי מצרים, בעיקר באזור קהיר, הדלתא ותעלת סואץ. למרות הירידה הניכרת ביעילות פעולותיו בחודשים האחרונים, מוקדם עדיין לקבוע כי מצרים עומדת בפני הבסת 'וליאת סיני' וסילוק הסכנה שנשקפה ממנו לביטחון תושבי סיני ומצרים כולה. כמו-כן על מצרים עדיין לטפל בבסיס התמיכה העממית בארגון, על-ידי השקעה מאסיבית בבניית תשתית כלכלית בסיני ובשיפור רווחתה של האוכלוסייה האזרחית באזור, אשר הוזנחה במשך שנים רבות - גם כדי שזו תסייע בבלימת הטרור בתחומה.

להבסת 'וילאיאת סיני' תוכל להיות תרומה משמעותית ללחימה הכוללת ב'מדינה האיסלאמית' ובתדמיתה בקרב אוכלוסיות מוסלמיות. לכן, יש חשיבות רבה להענקת תמיכה למצרים במאמציה למיגורו של הארגון. במסגרת זו יהיה רצוי, אם מצרים תרצה בכך, לכלול את מחוז סיני בין יעדי המתקפה של הקואליציה הבינלאומית, המצויה כיום בתנופת הישגים במלחמתה ב'מדינה האיסלאמית' ובעלי בריתה בלוב, עירק וסוריה. ישראל תוכל לקחת חלק חשוב במאמצים אלה על-ידי השתלבות בהם וכך לתרום למערכה הבינלאומית נגד הטרור וגם להגביר את ביטחונה בגבולה הדרומי מול סיני וגם מול עזה. מהלכים בכיוונים אלה אמורים להיות בעלי חשיבות, שכן למרות מה שנראה לאחרונה כתהליך של היחלשות ארגון 'וילאיאת סיני', ברור כי אין בכוונתו להרפות ממאמציו והוא מתכוונן להמשיך ולהוציא לפועל מערכות של פיגועי טרור, ובכללם גם פיגועים נגד ישראל.

תאריך:  05/09/2016   |   עודכן:  05/09/2016
יורם שוייצר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משמעויות של היחלשות ארגון 'וילאיאת סיני'
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
עמיר רפפורט מ"מקור ראשון" עוסק בתפקודו של ההוא עם הפתיל הקצר, אביגדור ליברמן, בתפקיד הסופר רגיש בקומה ה-14 של משרד הביטחון. רפפורט כותב:
03/09/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
בעוד מדרום לחברון פעלה תחנת רדיו שהסיתה נגד ישראל, בעירק התפרסמו בשנה האחרונה מספר מאמרים היוצאים נגד הפלשתינים
01/09/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
ערוץ הטלוויזיה אל-ג'זירה, המשדר מדוחא שבקטר והידוע בעויינותו למשטר המצרי, שידר השבוע תמונות של עצורים במתקן מעצר ביטחוני באזור "לאזוראלי" שבקהיר וטען כי שניים מהם הינם פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס.
25/08/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
שר החוץ ההודי, מובשאר ג'וואד אכבר, נמצא כעת בעיצומו של ביקור במזרח התיכון. הביקור שהחל ב-17 באוגוסט יימשך עד 23 באוגוסט, במהלכו יבקר שר החוץ בסוריה, לבנון ועירק. לדברי מומחים, ביקורים אלו מהווים שינוי במדיניות ההודית של התרחקות מקונפליקטים באזור.
21/08/2016  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
עברה שנה. גווייה לוחכת מוות על חופי טורקיה שלא יכלה לענות יותר לשם איילן קורדי -Aylan Kurdi-שזעקה את חרפת הפליטות מסוריה המרטשת את בניה קבל כל עמי העולם שכל זוועה נלכדת ברשתות עיניו ולא עוברת מהן לא לקדקוד ולא ללב, הייתה גוויית שווא.
21/08/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
דרור גרין
דרור גרין
יש קסם במה שלכאורה נראה כצירוף של מקרה וכוונה מודעת    אינני יודע אם פנחס שדה היה מודע למעגליות שיצר בציור שנוצר מתוך כתם מקרי ובשיר שנבע מתוך הציור
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אינני זקוק למסקנות ועדת החקירה    הבנתי את מה שלא יכולתי להאמין שאכן יכול היה להתרחש    התועמלנים ומנמיכי רוח האומה, מאמינים שתגובה באירן או מלחמה בעזה נועדו לשמר את שלטונו, שרידותו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il