אין צל של ספק: אפשר להבין עמדה של יריב אידיאולוגי שאין אתה מסכים אתו. ואפשר גם היפוכו של דבר.
עניין העבודות הרכבת שנעשות בשבת ריכז את כל תשומת הלב בשבוע האחרון. הדמויות שכיכבו בפרשה, הגם שאינם "כוכבים" כל כך מזהירים, היו: שר התחבורה ישראל כ"ץ, רה"מ
בנימין נתניהו, חברי הכנסת החרדים, חברת הכנסת מן השמאל הקיצוני והאנטי יהודי
זהבה גלאון, והתקשורת הממוסדת (שעוינת כל דבר שקשור לדת ישראל).
אני מסכים אך ורק עם עמדתם של הח"כים החרדים, ושולל לחלוטין את עמדת כל השאר. אבל... (אבל גדול שאין כמותו) איני מבין את עמדתם כלל וכלל. לעומת זאת אני מבין את עמדת כל השאר, שאין אני מסכים איתם.
הכיצד?
אני מבין את ישראל כ"ץ, שמבקש להתל בביבי נתניהו כהכנה להדחתו. לא יפה בכלל, אך מובן לגמרי אצל פוליטיקאי שחותר להגיע לראש הפירמידה.
אני מבין את רה"מ נתניהו, שמזהה את האיום עליו, וחרד מדעת הקהל הנוטה לכיוונו של כ"ץ. ואני מבין מדוע הוא פועל כפי שפועל. לא שיעזור לו, אך אני מבין מדוע הוא נוהג כך.
אני מבין מדוע זהבה גלאון, הפונה לבג"ץ כי אין לה כלים אחרים לקדם את רעיונותיה הנפסדים, המטורפים כל כך. רק שם היא תמצא, אולי, אוזן קשבת. בציבור היא כבר שרופה לחלוטין.
אני מבין את התקשורת (תשקורת?) העוינת. אין לה חיים בלי שערוריות. במיוחד בעידן "הרשתות החברתיות". על כן היא חייבת להעצים את הסכסוכים, להשתלח במתקוטטים, להמאיס את נושאי הדת והיהדות על הציבור.
אבל נבצר מבינתי מה מניע את הח"כים החרדים! לא מצליח לרדת לסוף דעתם, שכאמור מקובלת עלי.
לא! אין כאן טעות דפוס! לזה בדיוק אני מתכוון. אכן,
איני מבין את אותה הדעה שאני מאמץ בכל יישותי! בעצם, את העמדה אני מבין. מה שאני דוחה בתוקף זו הנמקתם של החרדים!
כיצד הם יכולים לדרוש שהמנהיגות תאמץ עמדת שנגזרת מן התורה, כאשר היא -המנהיגות- נבחרה בניגוד מוחלט לעמדת התורה?
מה יעבור במוחם של אותם "נציגים" של היהדות החרדית בשבת הקרובה, שעה שישמעו בבית הכנסת את בעל הקורא בתורה מבטא בטעמי המקרא הערֵבים כל כך לאוזן את הפסוקים הללו?
כִּי תָבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי:
שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא אָחִיךָ הוּא:
האם הם יחשבו שהקב"ה התכוון לדמוקרטיה כאשר ציווה להמליך עלינו מלך? האם הם יאמינו בליבם שביבי הוא ה"מלך אשר יבחר ה' אלוקיך בו"?
אם הם, הח"כים החרדים והדתיים הלאומיים, בועטים ברגך גסה בציווי התורה האלוהית בעניין המלכות, מדוע הם מצפים שהציבור החילוני דווקא יאמץ את ציווי התורה בעניין השבת? הוא שאמרתי: אני מבין את עמדתם של כל השאר. את עמדת החרדים אין דרך להבין!.