|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הטעויות של יעקב נגל

כדאי שבפעם הבאה, אם תהייה כזו, שיעקב נגל יתראיין באמצעי התקשורת ויתפאר ויתהדר בהסכם הסיוע עם ארה"ב הוא יישאל על-ידי מראייניו מדוע הזניח ראש הממשלה נתניהו את ההיבטים האסטרטגיים של הסכם הסיוע שפורטו לעיל והיכן הוא היה בעצמו כיועץ לביטחון לאומי, מדוע לא עמד על הדרישות האלה?
19/09/2016  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   תגובות
יעקב נגל, בנימין נתניהו [צילום: מרק ישראלך סלם/פלאש 90]

על-פי גורמים מדיניים בירושלים ראש הממשלה בנימין נתניהו מחפש בעצם ימים אלה דמות ביטחונית רצינית שתמלא את תפקיד ראש המל"ל, בין השמות המוזכרים איש סיירת מטכ"ל לשעבר, האלוף במילואים יוסי ביידץ שהיה מפקד המכללות הצבאיות, ודמות נוספת שהייתה בכירה במוסד שהכינוי שלה הוא נ'.

ישנה גם דמות בכירה נוספת המעוניינת בתפקיד אך ספק אם ראש הממשלה ימנה אותה בגלל היותה שנויה במחלוקת. מדובר בתפקיד מפתח חשוב במערכת המדינית-ביטחונית של ישראל ונוכח המחדלים של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא האירני ובטיפול בהסכם הסיוע הביטחוני האמריקני מן הראוי שראש הממשלה ימצא במהירות את האיש המתאים לתפקיד.

בסוף השבוע שעבר הפיצה לשכת ראש הממשלה הודעה בשמו של תא"ל (מיל') יעקב נגל, ממלא-מקום ראש המל"ל, המתייחסת לחתימת הסכם הסיוע האמריקני לעשור הקרוב.

יעקב נגל הפיץ את הודעתו על-פי בקשת ראש הממשלה כדי לנסות ולהזים את הפרסומים הרבים על מה שהתרחש באמת מאחורי הקלעים של המשא-ומתן על הסכם הסיוע הביטחוני והמחדלים הביטחוניים החמורים של ראש הממשלה נתניהו שנחשפו בחלקם על-ידי המתקפה התקשורתית המוצלחת של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק.

בהודעתו מאשים יעקוב נגל כי התקשורת עשתה מסע של דיסאינפורמציה מפי מבקרים חסרי אחריות שרובם הגדול איננו מכיר, לדבריו, את תהליך המשא-ומתן שהתנהל בשלוש וחצי השנים האחרונות.

כתב האישום נגד התקשורת והביקורת של יעקב נגל נועד לרצות את אדוניו, אם יבדוק היטב יגלה שראש הממשלה בנימין נתניהו הסתיר אף ממנו היבטים רגישים ביותר של יחסי ארצות הברית עם ישראל שאין זה המקום לפרטם ושבודאי ייחשפו על-ידי ראש הממשלה אהוד ברק לכשיופיע סוף-סוף בפני ועדת המשנה לענייני מודיעין של הכנסת וידווח בה בהרחבה על המחדלים הביטחוניים של ראש הממשלה נתניהו בכל הקשור לנושא האירני.

אהוד ברק ומשה יעלון, בניגוד לדברי נגל, שולטים היטב בפרטים ומעודכנים מפי גורמים אמריקנים בכירים.

אינני מכיר אישית את תת-אלוף (מיל') יעקב נגל, אך על-פי גורמים מדיניים בכירים מדובר בקצין בכיר לשעבר שהתמחה בנושאי מחקר ופיתוח ביחידה 8200 ואח"כ במפא"ת במשרד הביטחון ומשם הגיע למטה לביטחון לאומי במשרד רה"מ.

משאת נפשו הייתה להתמנות לראש מפא"ת במשרד הביטחון אך שר הביטחון לשעבר משה יעלון העדיף על פניו את ד"ר דני גולד ומינה אותו לתפקיד הנכסף.

יעקב נגל עשה טעות כשאימץ את הטקטיקה של בנימין נתניהו להאשים את התקשורת בכל דבר, עם כל הכבוד לו, ולמרות שהוא מנסה להפגין לויאליות לראש הממשלה בצורה עיוורת, הוא איננו יכול להשוות את ניסיונו הביטחוני כממלא-מקום ראש המל"ל לניסיונם הביטחוני והמדיני המרשים ובקיאותם ביחסי ישראל ארה"ב של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שר הביטחון לשעבר משה יעלון, האלוף (מיל') עמוס ידלין, האלוף (מיל') גיורא איילנד ואחרים. הוא בוודאי היה ממודר בנושאים רגישים ביותר הקשורים לתחום המודיעיני שאהוד ברק, משה יעלון ועמוס ידלין, שהיו ראשי אמ"ן בעברם, בקיאים בהם היטב.

הגישה הפנקסנית של יעקב נגל שאמור להבין בנושאים כספיים מתעלמת מכך שלפי עדותה של ח"כ שלי יחימוביץ' שראש הממשלה בעצמו אמר לראשי מערכת הביטחון "תתפרעו" מכיוון שהסכם הסיוע אמור להיות 6-5 מיליארד דולר בשנה.

האם ראש הממשלה לא אמר להם את האמת?

כמי שאמור להבין בתקציבים ובמספרים כדאי שיעקוב נגל לא יתעלם ממושגים כמו "אינפלציה" ו"כוח קניה", אפילו בתחום שבו הוא אמור להבין הכי הרבה הוא טעה.

אני מציע לו לקרוא את מאמרו המצויין של העיתונאי המומחה לכלכלה סבר פלוצקר בעיתון ידיעות אחרונות ב-18 בספטמבר המנתח את ההיבטים הכלכליים של ההסכם ומסביר כי השווי הריאלי של חבילת הסיוע של החבילה הישנה נמוך ב-9.5 אחוזים משווי הסיוע של החבילה הישנה וכי בפועל חבילת הסיוע הכלכלית קטנה ב-8 מיליארד דולר ממה שהייתה צריכה להיות.

"ההסכם החדש ירוד אפוא מבחינה כלכלית בהרבה בהשוואה לקודמו ובהתחשב במגבלותיו תרומתו למשק מצומצמת" מסכם סבר פלוצקר.

ההחמצה האסטרטגית של נתניהו

תא"ל (מיל') יעקב נגל מתייחס בהודעתו רק להיבטים הכספיים של הסכם הסיוע ומתעלם מההיבטים האסטרטגיים הרחבים של ההסכם שאותם הוא החמיץ ביחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו מעבר לכסף האמריקני.

האלוף (מיל') עמוס ידלין שהיה ראש אמ"ן ונספח צבאי בוושינגטון אומר כי לא רק הכסף הוא הדבר החשוב, במקביל אפשר היה להגיע להסכמות והבנות אסטרטגיות עם ארה"ב.

זוהי ההחמצה הנוראית של נתניהו ויעקוב נגל, הם לא ניצלו לפני כשנה ורבע את הנכונות האמריקנית לפצות את ישראל על הסכם הגרעין עם אירן ולהגיע עמה להבנות אסטרטגיות חשובות בשורה של נושאים.

על-פי גורמים מדיניים בכירים המקורבים לממשל האמריקני, ניתן היה להגיע אז למחויבות אמריקנית לשורה של פעולות ומעשים אם האירנים יפרו את הסכם הגרעין.

ישראל יכולה הייתה לסכם אז עם ממשל אובמה על שורה של "מקרים ותגובות" בשאלות שונות כמו למשל מה תעשה ארה"ב אם האירנים יפרו את ההסכם, האם היא תתקוף צבאית את מתקני הגרעין? האם היא תחדש את משטר הסנקציות, אם כן, כיצד?

את כל הדברים האלה החמיץ ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא העדיף לצפצף על הנשיא אובמה ולנאום את הנאום בקונגרס שבפועל עלה לאזרחי ישראל 7 מיליארד דולר. אפוא היה אז יעקב נגל, מדוע לא שמענו את קולו?

אירן הפכה בזכות הסכם הגרעין ל "מדינת סף גרעינית" דבר שמציב בפני ישראל אתגרים אסטרטגיים חדשים. ישראל הייתה יכולה לנצל אז את "שעת הכושר" שנוצרה לפני יותר משנה כדי להשיג שדרוג של התמיכה האמריקנית בישראל בשורה של נושאים:

  • תמיכה אמריקנית אוטומטית במועצת הביטחון.
  • אמצעי לחימה חדשים וחימוש מתקדם.
  • שיפור שת"פ המודיעיני בנושא אירן.
  • טכנולוגיה מתקדמת(לא ניתן לפרט).
  • שדרוג השת"פ בתחום המדע (לא ניתן לפרט).

כדאי שבפעם הבאה, אם תהייה כזו, שיעקב נגל יתראיין באמצעי התקשורת ויתפאר ויתהדר בהסכם הסיוע עם ארה"ב הוא יישאל על-ידי מראייניו מדוע הזניח ראש הממשלה נתניהו את ההיבטים האסטרטגיים של הסכם הסיוע שפורטו לעיל והיכן הוא היה בעצמו כיועץ לביטחון לאומי, מדוע לא עמד על הדרישות האלה?

ליעקב נגל חסר ניסיון מעשי במגעים בינלאומיים, העובדה שהוא משבח את ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה משבח בחזרה את פועלו איננה יכולה ליפות את המחדלים מאחורי הקלעים הידועים לראשי מערכת הביטחון ולנתניהו עצמו שאיננו יכול להודות בכישלונותיו.
המחדלים האלה ייחשפו במרוצת הזמן, בינתיים אני מציע ליעקוב נגל שלא להאשים את התקשורת העושה את עבודתה נאמנה בנושאים חשובים כמו הסכם הסיוע עם ארה"ב, למה הוא ציפה? הרי ברור שבמדינה דמוקרטית כמו ישראל התקשורת תפרסם את כל הביקורת ולא רק את מסע היחסי ציבור של נתניהו.

האסטרטגיה הזו של ראש הממשלה שאותה מאמץ יעקוב נגל וההתרפסות בפניו עלולה לפגוע בו בסופו של דבר, למרות נאמנותו לנתניהו הוא עלול להיות גם כן מופתע כשהסכין של נתניהו תינעץ בגבו כפי שעשה נתניהו לרבים וטובים לפניו.

תאריך:  19/09/2016   |   עודכן:  19/09/2016
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטעויות של יעקב נגל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אני תמיד אני
19/09/16 09:09
2
יוא"ב
19/09/16 10:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תפקודו התקין של צה"ל נעוץ במידה רבה בשיתוף הפעולה ההדוק שבין הרמטכ"ל לבין שר הביטחון. אלא שרצה הגורל והיחסים ההדדיים בין שר הביטחון הנוכחי, אביגדור ליברמן, לבין הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, הגיעו ממש לקרע גלוי.
19/09/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מבצעים מוגבלים הינם דפוס הפעולה המרכזי של הצבא בדור האחרון. למעשה ממלחמת לבנון השנייה ועד היום (למעט אולי מבצע חומת מגן), דפוס הפעולה העיקרי של צה"ל היו מבצעים שלא נועדו להשיג הכרעה. מבצע מוגבל במטרותיו, בלוח הזמנים שלו, במשאבים שעומדים לרשותו ובהגדרות ההישגים הנדרשים על-ידי הדרג המדיני.
19/09/2016  |  מוני חורב  |   מאמרים
לפני כשלושה שבועות הודיע שר האוצר משה כחלון, יחד עם שר השיכון יואב גלנט, על איחוד שתי רשימות של זכאים לרכישת דירות מוזלות, בהגרלה, ב"מחיר למשתכן". לתרגיל הזה אין ולא הייתה שום משמעות מעשית: הוא לא הקטין, ולו גם אדם אחד, מרשימת המבקשים לרכוש דירה, ולא הגדיל במאום את מלאי הדירות. בהגרלה. סתם משחק כאילו, בעשיית רושם.
18/09/2016  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
טבעי היה בעיני מרבית המדינות החברות באו"ם להעמיד בראשם אדם שאינו שולט בידע העולם הנוכחי כדי שיוכלו ללחוש באוזנו בעת הצורך מה לומר... אבל מה לעשות שיש יותר מידי ערבים באו"ם המטרטרים את הקוריאני הזקן הזה על "כיבוש" ועל "התנחלויות"... וזה, מבלי שהלה מבין דבר בחוק הבינלאומי... זה שנתן לנו את כל ארץ ישראל המערבית, הנה לכם טיפוס המטיף לנו מוסר הוטנטוטי... תמהני מתי בפעם האחרונה הוא אמר מילה על הרצח ההמוני בסוריה או בלוב? מתי ניסה להתערב ממשית ברציחות הנוראיות באפריקה? או מתי דיבר על הכיבוש הרוסי בקרים והרציחות שלהם באוקראינה? האם יצא נגד השטן הצפון קוריאני (פה הוא מפחד כנראה...)... בקיצור, צייד ארנבות ולא צייד אריות...
18/09/2016  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
הסיוע מארצות הברית קנה לו אחיזה בתקציב המשק מאז מלחמת יום הכיפורים, בו נדרשנו לעזרת ארהב באספקת טנקים, תחמושת וסיוע כלכלי מסיבי .הסיוע האמריקני בתחילתו היה מבוסס בעיקר על סיוע למשק האזרחי ולאו דוקא על הסיוע הצבאי, וזאת בהיות הצבא מבוסס על תוצרת צבאית מאירופה, רק בעקבות האמברגו הצרפתי והבריטי התחלנו להצטייד בנשק אמריקני.
18/09/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il