|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

המאה ה-21

כיצד יראה העולם על-פי סמואל הנטיגטון (ב')

פרופסור הנטינגטון מפקפק בסיכויים למנוע הפצת נשק גרעיני, ביולוגי וכימי. כמו-כן, הוא אינו מאמין בסיכויי האוניברסליזם. הנטינגטון מודאג בעיקר מהסכנה לעתיד הציביליזציה המערבית בשל המהגרים הלא מערביים, החיים במדינות המערב. עתידה של הציביליזציה המערבית תלוי, לדעתו, בהצלחה לצמצם באופן דרסטי את ההגירה ובהצלחה להביא להתבוללות תרבותית של המהגרים במדינות המערב
03/10/2016  |   רבקה שפק ליסק   |   כתבות   |   תגובות
מהגרים מוסלמים בדרכם לאירופה[צילום: Csaba Krizsan/MTI via AP]

   רבקה שפק ליסק
פרנסיס פוקויומה נגד סמואל הנטיגטון (א')

סמואל הנטיגטון, פרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת הרווארד, קבע בספרו: "התנגשות ציביליזציות", שיצא לאור בארה"ב - 1996שהעולם במאה ה-21 יהיה מחולק על-פי ציביליזציות ולציביליזציות יש פוטנציאל גבוה לסכסוכים בין מדינות מציביליזציות שונות, ובין מיעוטים בתוך המדינות. הפוטנציאל לסכסוך בין ציביליזציות הוא בין המערב לאיסלאם ולסין, ואילו הפוטנציאל לסכסוכים בין מדינות ומיעוטים הוא בין האיסלאם לבין שכניו. כלומר, סכסוכים מקומיים בין האיסלאם לבין נוצרים אורתודוכסים, סינים, אפריקנים, נוצרים מערביים וישראל. (לספר התפרסמו מהדורות נוספות עם עידכונים).

לאור המציאות במאה ה-21: האם הנטינגטון צדק?

וזוהי תמונת העולם במאה ה-21 כפי שראה אותו הנטינגטון ב-1996:

סכסוכים בין המערב לאיסלאם ולסין בשל האוניברסליזם המערבי

הגורמים הפוטנציאליים לסכסוך עם שני גורמים אלה הם: המאמץ של המערב (בעיקר ארה"ב) להפיץ את ערכי הדמוקרטיה המערבית והשלטת האוניברסליזם המערבי בעולם כולו, בנוסף להשגת שליטה כלכלית, מול חוסר הסובלנות והקנאות הדתית של האיסלאם ושאיפתה של סין, הכוח העולה מבחינה כלכלית צבאית ומדינית להגמוניה בעולם.

לאחר התמוטטות בריה"מ והשיטה הקומוניסטית, הגיעו רבים במערב-ראה, התזה של פוקויומה - למסקנה שהמשמעות היא ניצחון הציביליזציה המערבית, שהיא ציביליזציה בעלת ערכים אוניברסליים, ועל כן כל העמים הלא- מערביים חייבים לאמצה. האוניברסליזם המערבי כולל בתוכו מספר אפיונים: משטר דמוקרטי, ממשלה מוגבלת, אינדיבידואליזם, שוק חופשי, זכויות אדם ושלטון החוק. המערב מזהה את האינטרסים שלו כאינטרסים של כל הקהיליה הבינלאומית, והוא מנסה לבסס את עמדת הבכורה שלו באמצעות האו"ם ומוסדות בינלאומיים, כמו קרן המטבע העולמית ומוסדות כלכליים בינלאומיים ואחרים. המערב שואף לכלכלה גלובלית, כלומר, לשילוב כל כלכלות העולם במערכת כלכלית עולמית, הנשלטת ע"י מוסדות בינלאומיים בהם שולט המערב.

למדיניות זאת יש מתנגדים במדינות אסיה ובמדינות המוסלמיות, כי היא מתפרשת בעיניהן כסוג חדש של אימפריאליזם מערבי. הנושאים השנויים במחלוקת בין המערב, מצד אחד, ומדינות אסיה והאיסלאם, מצד שני הם:

ראשית כל, מאמצי המערב להבטחת עליונותו הצבאית ע"י אי-הפצת נשק, ומניעת או פירוק נשק גרעיני, ביולוגי וכימי, והאמצעים לשיגורם. המערב טוען שמדיניות זו נועדה להבטיח סדר ויציבות בינלאומיים, בעוד שהמתנגדים רואים מדיניות זו כאמצעי של המערב לשלוט בעולם. המערב ממשיך במאמציו להחתים מדינות על האמנה לאי הפצת נשק גרעיני באמצעות הפעלת לחצים על המדינות התלויות בו.

שנית, מאמצי המערב לקידום האוניברסליזם המערבי. במדינות האיסלאם ובמדינות אסיה יש התנגדות חזקה ללחץ המערבי למען אוניברסליזם. הן רואות במאמצים אלה התערבות בענייניהן הפנימיים, ודוחות את האוניברסליזם כנוגד את מערכת הערכים שלהן. מדינות אסיה והאיסלאם שואפות לטפח את התרבות הייחודית שלהן. מדינות אלה פועלות במסגרת האו"ם ומוסדותיו נגד האוניברסליזם המערבי. למשל, ביוני 1993 סיכלו מדינות אסיה והאיסלאם העברת הצעות החלטה של המערב ב"וועידה העולמית של האו"ם לזכויות אדם".

שלישית, מדיניות הגבלת ההגירה למדינות המערב, כדי להגן על אופיין התרבותי- החברתי- והאתני. בעולם קיימת הגירה משמעותית ממדינות האיסלאם, אפריקה ואסיה למדינות העולם המערבי. הגורמים להגירה הם עודפי אוכלוסין במדינות לא מפותחות, הבדלים בתנאים כלכליים בין מדינות המערב למדינות הלא מפותחות, והוזלת ושיפור תנאי התחבורה, המקלים על ההגירה.

עד שנות ה-1970 היה יחס חיובי במערב להגירה, מכיוון שההגירה פתרה את בעיית המחסור של מדינות המערב בכוח עבודה בשל הירידה בילודה. אבל החל משלהי שנות ה- 1980 החל שינוי ביחס להגירה. השינוי נבע, במידה מסוימת, מהעלייה בשיעורי האבטלה והחשש שהמהגרים גוזלים מאזרחי אותן מדינות את מקומות העבודה, אבל בעיקר מהחשש לאופי התרבותי- חברתי- דתי- מדיני של החברות המערביות. לקובעי המדיניות התברר שאחוז גבוה מהמהגרים אינם מתערים בחברה ואינם מאמצים את תרבותה וערכיה, אלא מסתגרים בינם לבין עצמם ומטפחים את תרבותם, דתם, אורח חייהם ועולם הערכים שלהם.

על-פי נתונים רשמיים הגיע מספר הלא אירופים ביבשת אירופה לכ-22,000,000 ובארה"ב הגיע מספר ההיספנים ל-36,000,000 ומספר האוריינטלים הגיע ל-10,000,000. (כיום המספרים גבוהים בהרבה ). על-רקע זה החלו מדינות המערב במדיניות להגבלת ההגירה באמצעות קביעת קריטריונים לגבי קבלת מהגרים, חיזוק הביקורת בגבולות והקפדה של כל הגורמים העוסקים בהגירה, למניעת הפרת החוקים והנוהלים.

פרופסור הנטינגטון מפקפק בסיכויים למנוע הפצת נשק גרעיני, ביולוגי וכימי. כמו-כן, הוא אינו מאמין בסיכויי האוניברסליזם. הנטינגטון מודאג בעיקר מהסכנה לעתיד הציביליזציה המערבית בשל המהגרים הלא מערביים, החיים במדינות המערב. עתידה של הציביליזציה המערבית תלוי, לדעתו, בהצלחה לצמצם באופן דרסטי את ההגירה ובהצלחה להביא להתבוללות תרבותית של המהגרים במדינות המערב. הנטינגטון מציע לחדול ממאמצי הפצת האוניברסליזם המערבי בעולם, ולהתרכז בהצלת הציביליזציה המערבית בתוך המדינות.

שאיפת האיסלאם להשתלט על העולם

פעמיים ניסה האיסלאם להשתלט על העולם. בפעם הראשונה במאות ה-7 וה-8, ע"י יורשי מוחמד, ובפעם השנייה במאות ה-15 - 17., ע"י טורקיה העות'מאנית.

במלחה"ע הראשונה חוסלה האימפריה העות'מאנית ומדינות אירופה השתלטו על המזרח התיכון, והאוכלוסייה הערבית- מוסלמית הוכנסה תחת שלטון מערבי. לאחר מלחה"ע השנייה החל תהליך הדה- קולוניזציה ובמזרח התיכון קמו מדינות ערביות עצמאיות, אך הן נשארו בהשפעה מערבית בשל חולשתן הכלכלית והצבאית.

אבל, למרות חולשתו של האיסלאם הנטינגטון משוכנע שהאיסלאם לא זנח את שאיפתו להשתלט על העולם, ואנו עומדים בפני ניסיון שלישי להגשים את החלום המוסלמי לשלוט בעולם כולו. משלהי המאה ה-20 יש עלייה משמעותית בכמות הסכסוכים בהם מעורב האיסלאם. ב-2003, למשל, היו 11 סכסוכים בין מוסלמים לנוצרים אורתודוכסים בגבול הדרומי של רוסיה, 7 סכסוכים באפריקה ודרום מזרח אסיה, סכסוך אחד באירופה- בוסניה - וסכסוך במזרח התיכון עם ישראל. בסה"כ - 20 סכסוכים.

יש מספר גורמים הדוחפים את האיסלאם בעיתוי הנוכחי:

ראשית כל, גידול אוכלוסין עצום ואבטלה, המביאים לאי יציבות מבית, ואינטרס מוסלמי בהגירה כדי להיפטר מעודפי האוכלוסייה.

שנית, התגברות המגעים בין מוסלמים ללא מוסלמים הביאו לחיזוק הזהות המוסלמית ולתחייה דתית- מוסלמית. השנאה למערב המנסה להשליט את האוניברסליזם המערבי, הביא להגברת השנאה למערב ולתרבותו, ולניכור ותסיסה בתוך המדינות המוסלמיות.

האיסלאם נוקט במספר דרכים לפתרון בעיותיו: סכסוכי שכנים כדי להרחיב את שטחי המחייה לנוכח הריבוי הטבעי, טרור בינלאומי נגד המערב כדי לאלצו, מצד אחד, להפסיק תמיכתו בשליטים כדי להפילם ולהקים רפובליקות איסלאמיות, וכדי למוטט את המערב, כחלק מהמאבק של האיסלאם על השליטה בעולם. בקיצור, הפונדמנטליזם האיסלאמי הכריז מלחמה על המערב באמצעות טרור.

תחרות בין ארה"ב וסין על ההגמוניה בעולם

בשנות ה-1970 חל שיפור ביחסי סין- ארה"ב בשל חששה של סין מבריה"מ, אבל החל משלהי שנות ה- 1980 חלה הידרדרות ביחסים בשל מספר גורמים:

ראשית כל, השיפור ביחסים היה על-רקע אינטרס זמני. למעשה קיים ניגוד מהותי בין הציביליזציה האמריקנית לסינית. מדובר בהבדלים מהותיים מבחינה אידיאולוגית- כלכלית, חברתית, תרבותית ומדינית.

שנית, סין נמצאת בשלבי התפתחות מואצת כלכלית, צבאית וטכנולוגית ושואפת לתפקיד דומיננטי באסיה, בשלב הראשון, ובעולם, בשלב השני. לארה"ב יש אינטרסים באסיה, משום שמזרח אסיה הופכת ל"מרכז הכלכלה העולמית", והיא גם לא תוותר בקלות על השפעתה הבינלאומית.

שלישית, יש חילוקי דעות ספציפיים בין סין לארה"ב בנושא הפצת נשק גרעיני (סין מוכרת טילים וידע טכנולוגי למדינות ערביות ואחרות), בנוגע לטיוואן, שסין שואפת לספח, לזכויות אדם בסין וזכויות קניין רוחני(בעיית הקלטות הפירטיות המיוצרות בסין).

מהו הפוטנציאל לגבי התארגנויות בעתיד

סכסוך בינלאומי בין ארה"ב וסין - הנטיגטון צופה שקיעה הדרגתית של המערב כולו, ובראשו ארה"ב ואפשרות של קשר סיני-איסלאמי על בסיס אינטרסים משותפים: התנגדות לאוניברסליזם המערבי, הצורך של סין בנפט לפיתוח תעשייתי לעומת הרצון של מדינות מוסלמיות להגיע לנשק גרעיני - טכנולוגיה תמורת נפט.

הנטינגטון מעריך שבמידה שסכסוך אלים יפרוץ בין ארה"ב לברית הסינית- איסלאמית, אירופה ואמריקה הלטינית יתמכו בארה"ב בשל הקרבה הדתית - תרבותית. רוסיה תתמוך במערב בשל יריבות עם סין( יש הגירה סינית משמעותית לסיביר וגם השקעות סיניות), ואילו דרום מזרח אסיה תתמוך בסין, בשל הקרבה הדתית- תרבותית. הודו תתמוך במערב בשל ניגודי אינטרסים עם הברית סין- איסלאם (בעיית קשמיר ותחרות עם סין). בין סין ליפן יש משקעים קשים מהשנים 1931 - 1945 .

הערה: מאז פרסום ספרו של הנטיגטון חלה התקרבות רבה בין סין לאמריקה הלטינית ואירן.

מחקרים נוספים על העולם בעידן החדש: פטריק דניאל מוייניהן, תוהו ובוהו-אתניות בפוליטיקה העולמית. זביגנייב בז'זינסקי, אובדן שליטה-תוהו ובוהו עולמי על סף המאה ה-21.

תאריך:  03/10/2016   |   עודכן:  03/10/2016
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיצד יראה העולם על-פי סמואל הנטיגטון (ב')
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Hatsofe
4/10/16 02:33
2
אחד מהעם.
4/10/16 06:14
3
שמ
4/10/16 17:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחר 45 שנות פעילות ייסגר בסיס הגדנ"ע ג'וערה שבאזור רמת מנשה. הבסיס נחנך ב-9 באוקטובר 1970 ועסק לאורך שנותיו בהדרכת נוער באימון צבאי בסיסי ובהכנה לצה"ל. עד 1991 פעל תחת פיקוד הגדנ"ע ועם פירוק פיקוד הגדנ"ע והטמעתו בחיל חינוך עבר באופן טבעי לאחריות מפקדת קצין חינוך. הבסיס אירח אלפי תלמידי בתי ספר תיכוניים שהגיעו ל"שבוע התנסות" שכלל אימוני שדאות, נשק, משמעת ומורשת קרב לקראת הגיוס לצה"ל. לצד קבוצות אלו, הגיעו לג'וערה גם קבוצות של נוער יהודי מרחבי העולם, לרוב מטעם גופים הקשורים לסוכנות היהודית שעברו אף הן "שבוע התנסות", אף שרוב רובם של החניכים לא יתגייסו לצה"ל.
03/10/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
יחזקאל קדמי הותיר אחריו רחֵלה מזרחית, רחֵלה שכּל כולה קינה וכיסופים. ספר אחד הוציא האיש לאור, זו המורֶשת של כל חייו, ושאר כתבי היד נותרו פזורים, חלקם לא מנוקדים. הספר שלו יצא לאור לפני 25 שנה. כבר אז הצליח בכוחו הדל לחולל סערה, לכבוש לבּם של אוהבי שירה. אנסה לתת כמה מילים על אותו ספר יקר וחשוב - "רחלה מזרחית, אחות לעמוּד העיר". הספר יצא לאור בשנת 1991 בהוצאת המחבר, והיו בו 288 עמודים.
03/10/2016  |  הרצל חקק  |   כתבות
מעת לעת מצוטט המיתוס האלמותי החביב והאינטואיטיבי שגורס כי שכר העבודה הנמוך בדרום מזרח אסיה גורם לתעשיינים חסרי לב ורודפי בצע במערב להעביר קווי ייצור מארצותיהם אל מפעלים במזרח הרחוק. ערלי הלב הקפיטליסטים מעסיקים עובדים אסייתיים תמורת שכר רעב משפיל - מבוגרים וילדים כאחד.
02/10/2016  |  מוטי היינריך  |   כתבות
ב-01.10 היה מופע מולד ירח, ב-15.8 מאזניים (השפעה של המופע תהיה עד מופע הירח המלא ב-15.10). הכוכבים נמצאים במבנה צמוד לכוכב יופיטר ובמתח עם הכוכב האורני הדס, זה מחזק את פעילות העבריינים. ההמלצה, שכדאי שתכינו הגנות על הבית בזמן העדרותכם במהלך החגים. במו"מ עסקי, כדאי להיות ערניים, מאחר שיתכן שלצד השני יש מניעים "מעורבבים" ("מלוכלכים"). אלה זמנים שכדאי לבדוק חפצים ישנים, כאלה שיש נטייה לזרוק לזבל, ייתכן שהם שווים הרבה כסף.
02/10/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, הוביל בשנת המשפט היוצאת בכתיבת פסקי הדין המרכזיים של בית משפט זה - עולה מניתוח News1.
02/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
יואב קיש
יואב קיש
אין אפילו אחד מכל המרואיינים בכתבה שהיה איתי בקשר ב-20 השנים האחרונות, וכולם מרואיינים מטעם. כולל "הטייס" שהוא פעיל במחאה שאף הודיע שהוא מסרב לשרת ומעולם לא היה חבר שלי ולא היה אית...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בנתב"ג חונה המטוס שתוכנן במקור לטיסות הנשיא או ראש הממשלה, אבל המטוס "כנף מציון" מושבת    מדוע לא יוכשר מטוס זה לטיסותיהם של הבכירים לארה"ב?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il