|   15:07:40
דלג
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

סוכות - חג אסיפת הגרנות

כאשר אנו מזמינים את שבעת הרועים לבוא לסוכתנו עם שאר האורחים, אנו מצפים לקבל מהם את סגולותיהם האישיות של כל אחד מהם. אברהם - מידת החסד, יצחק - מידת הגבורה, אהרון - רודף שלום ומדוד המלך - מלכות מהי?
16/10/2016  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

תוכנו של חג הסוכות מפורש בתורה במקומות רבים. נמנה כמה מהם. בפרשת משפטים, בפרשת כי תישא, בפרשת אמור ובפרשת ראה. בספר שמות בפרשת כי - תישא הוא קרוי "חג האסיף", ובפרשת משפטים מצוין שזמנו הוא "באספך את מעשיך מן השדה" (כ"ג, ט"ז). גם בפרשת אמור מצוין: "אך בחמישה עשר יום לחודש השביעי באספכם את תבואת הארץ" (כ"ג, ל"ט). מקור נוסף בפרשת ראה: "חג הסכת תעשה לך שבעת ימים באספך מגרנך ומיקבך" (ט"ז, י"ג). דוגמאות אלו ממחישות לנו שחג הסוכות הוא בעל משמעות חקלאית.
תוכן זה של חג הסוכות בא לידי ביטוי גם במצוות המיוחדות לחג. מצוות השמחה הכתובה בחג הסוכות ומופיעה בתורה שלוש פעמים (ויקרא כ"ג, מ'; דברים ט"ז, י"ד, ט"ו).

ואילו בחג השבועות היא כתובה פעם אחת: "ושמחת לפני ה' אלוקיך אתה ובנך ובתך ואמתך..." (דברים ט"ז, י"א), ובחג המצות אין מצות שמחה הכתובה בתורה שבכתב. שכן זמן אסיפת הפירות הוא זמן שמחה,ובפסח אין זמנו באסיפת הפירות. על - כן קיימת שמחה כבר בחג השבועות עם סיום עבודות הקציר בשדות. ומתי השמחה הגדולה, הכפולה והמשולשת בחג הסכות, כאשר נסתיים האסיף של כל פירות השנה. וכך אמרו חכמים: זמן השמחה הוא מחג השבועות ועד חג הסוכות (פסחים ל"ו, ע"ב). חג הסוכות מכונה "זמן שמחתנו".גם מצוות ארבעת המינים הכתובה בפרשת אמור (ויקרא כ"ג, מ') קשורה כנראה לאופיו של החג כחג האסיף:"לקיחת ארבעת המינים שבלולב היה לשמח ולהודות לקב"ה בעבור אסיפת התבואות" (אברבנאל).
תוכן אחר של חג הסוכות מתבטא כנראה, במצוות הסוכה המיוחדת לחג זה. מצווה זו כתובה בפרשת אמור, וטעמה בצידה: "למען ידעו דורותיכם כי בסכות הושבתי את בני-ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים" (ויקרא כ"ג, מ"ג).

נראה מכאן, שחג הסוכות איננו רק חג בעל משמעות חקלאית, אלא הוא גם חג בעל משמעות היסטורית. הוא בא להזכיר לעם ישראל את החסד שעשה ה' לעם ישראל במדבר לאחר שהוציא אותם ממצרים.חג הסוכות מתאפיין בסמלים רבים ובמשמעויות מגוונות. אחד מהם הוא הזמנת האושפיזין לסוכה. מנהג עתיק זה שמקורו בזוהר הקדוש, מזמן לנו כל יום אורח אחר משבעת הרועים בהתאם לסדר הבא - אברהם, יצחק, יעקב, אהרון, משה, יוסף ודוד.
מדוע דווקא בחג הסוכות אנו מזמינים אורחים אלו? הדבר בא ללמדנו מהי מצוות הכנסת אורחים, כל אורח המגיע לבקר בסוכת חברו מביא עמו משהו ייחודי משלו. "גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה" (שבת קכ"ו ע"ב; קכ"ז ע"א). ולכן הוא גם נותן ולבעל הבית יש מה לקבל. קיים דיאלוג של נתינה וקבלה.

ידוע ומפורסם הסיפור על הרב ר' חיים עוזר גרודזנסקי זצ"ל רבה של וילנא. לביתו של הרב נזדמן אורח בחג הסוכות. ר' חיים היה מצונן באותה שעה, ומאחר שמזג האוויר היה סגרירי, החליט מדין של המצטער בסוכה פטור הוא מלישב בסוכה. הוא ציווה להכין לאורח סעודה בסוכה כדין בריא החייב בסוכה. אחר שהאורח החל בסעודתו הופיע ר' חיים עוזר בסוכה. תמה האורח ושאלו הרי כבודו פטור מן הסוכה שהרי הוא מצטער? השיב לו ר' חיים שדין מצטער פוטרו ממצוות הסוכה, אך אינו פוטרו ממצוות הכנסת אורחים, וכאן לפניו מצוות הכנסת אורחים להנעים ישיבת סוכה לאורח המצטער לישב בודד בסוכה.
כאשר אנו מזמינים את שבעת הרועים לבוא לסוכתנו עם שאר האורחים, אנו מצפים לקבל מהם את סגולותיהם האישיות של כל אחד מהם. אברהם - מידת החסד, יצחק - מידת הגבורה, אהרון - רודף שלום ומדוד המלך - מלכות מהי?

הזמנת אושפיזין לסוכה בחג הסוכות מבטאת יותר מכל את ביטחוננו בקב"ה הדואג לכל צרכינו ובביטחונו של האדם בביתו הקבוע ובמרחב האינטימי והפנימי שלו.

תאריך:  16/10/2016   |   עודכן:  16/10/2016
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
תוכנו של חג הסוכות מפורש בתורה במקומות רבים. נמנה כמה מהם. בפרשת משפטים, בפרשת כי תישא, בפרשת אמור ובפרשת ראה. בספר שמות בפרשת כי - תישא הוא קרוי "חג האסיף", ובפרשת משפטים מצוין שזמנו הוא "באספך את מעשיך מן השדה" (כ"ג, ט"ז). גם בפרשת אמור מצוין: "אך בחמישה עשר יום לחודש השביעי באספכם את תבואת הארץ" (כ"ג, ל"ט). מקור נוסף בפרשת ראה: "חג הסכת תעשה לך שבעת ימים באספך מגרנך ומיקבך" (ט"ז, י"ג). דוגמאות אלו ממחישות לנו שחג הסוכות הוא בעל משמעות חקלאית.
16/10/2016  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
צעדת ירושלים, פסטיבל דרך בית לחם, פסטיבל עין כרם ושוק הלילה של ירושלים שמחות בית השואבה, פסטיבל סתיו ירושלמי בעמק הצבאים, סיורי סוכות בכיכר ספרא וירוסלמי-פסטיבל אתיופיה בקריית מנחם תוצרת כחול לבן בסוכת הנשיא ועוד עשרות אירועים ופעילויות מיוחדות בעשרות אתרים ומוזאונים במהלך חג הסוכות בירושלים
16/10/2016  |  יפעת גדות  |   חדשות
בשלהי פרשת וילך, בה מדבר ה' פה אל פה אל משה עבדו, בלשון יחיד אישית ואינטימית מאין כמוה "הֵן קָרְבוּ יָמֶיךָ לָמוּת ... הִנְּךָ שֹׁכֵב עִם-אֲבֹתֶיךָ " (דברים ל"א,י"ד-ט"ו) נאמרות גם המילים "כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת" בלשון רבים, אתה ויהושוע, ומיד, בניגוד לכל הגיון דקדוקי רציונלי פנימי, חוזר הפסוק ללשון יחיד האינטימית ואומר " וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם" – במפיק בהא', אתה לבדך- "לְמַעַן תִּהְיֶה לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל". (שם,י"ט). לא ייפלא ממנו כי החדירה מעוררת התמיהה של לשון רבים אחת למקבץ לשונות יחיד תכופות, מערערת את עמידתם היציבה של הפרשנים על קרקע הפשט. אין עוררין על העובדה כי על-פי הוראת ה' המפורשת, "קְרָא אֶת-יְהוֹשֻׁעַ וְהִתְיַצְּבוּ בְּאֹהֶל מוֹעֵד וַאֲצַוֶּנּוּ וַיֵּלֶךְ מֹשֶׁה וִיהוֹשֻׁעַ וַיִּתְיַצְּבוּ בְּאֹהֶל מוֹעֵד" (שם) נכחו גם משה גם יהושוע במעמד בו נצטווו על הכתיבה ועל ההוראה. גם אין עוררין כי באותו מעמד דיבר ה' מתוך הענן אל משה, " וַיֵּרָא ה' בָּאֹהֶל בְּעַמּוּד עָנָן וַיַּעֲמֹד עַמּוּד הֶעָנָן עַל-פֶּתַח הָאֹהֶל. וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה..." (שם, י"ד –ט"ז) אבל אשר ל "כִּתְבוּ לָכֶם", לשון רבים, נתהסס לו ובא לו ספק. הרמב"ן מתיר ספקו ואומר, " כִּתְבוּ - למשה, כי הוא העיקר, כי ממנו ישמעו וילמדו, והנה משה כתבה, ויהושוע עומד עימו וקורא". אבל רבי חזקיה בן רבי מנוח, ה'חזקוני', פותר ספקו אחרת ואומר," כִּתְבוּ - ליהושוע אומר הקדוש ברוך הוא כך".
16/10/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
לידיעת הקורא נפתלי בנט: מהי חנינה מדוע עונשי מאסר אינם מבוצעים מיידית ועונשים על תנאי אינם מופעלים? חוק הביטוח הלאומי מצריך כתיבה מחדש שני ענייני דת: רב המשטרה ומקומות בבתי הכנסת
14/10/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
  • הסוכה תיבנה במקום שאינו מהווה מטרד לכלל הדיירים בבניין. אם יש בו מטרד הרי שאפילו דייר בודד יכול להטיל וטו.
13/10/2016  |  האגודה לתרבות הדיור  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il