|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

אין מנוס מוועדת חקירה ממלכתית

התחקיר הפנימי של צה"ל על מחדל המנהרות ודוח מבקר המדינה החמור על מבצע צוק איתן מחייבים הקמת ועדת חקירה ממלכתית. הדרג המדיני בראשות נתניהו מנסה לגלגל את האחריות על צה"ל בעוד הוא עצמו לא הפיק את הלקחים ממלחמת לבנון השנייה
22/10/2016  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
נתניהו, יעלון וגנץ [צילום: פלאש 90]

החשיפה העיתונאית המוצלחת של גל"ץ השבוע של התחקיר הצה"לי הפנימי שעשה אלוף (מיל') יוסי בכר בעניין המנהרות ברצועת עזה מחזקת את טיוטת דוח מבקר המדינה בעניין תפקוד הקבינט והטיפול במנהרות במבצע צוק איתן, ומובילה כל בר דעת למסקנה ההגיונית כי אין מנוס מהקמת ועדה חקירה ממלכתית, שתבחן את כל ההיבטים המדיניים והצבאיים של מבצע צוק איתן, את המחדלים של ראש הממשלה, הקבינט, המל"ל וראשי מערכת הביטחון.

התחקיר הזה שם ללעג ולקלס את כל התדרוכים הרבים שטרח ראש הממשלה נתניהו לעשות לאחרונה למערכות התקשורת - עשרות עיתונאים ופרשנים - כדי לנקות את עצמו מכל אחריות למחדלי "צוק איתן".

עכשיו שוב רוחץ נתניהו בנקיון כפיו. הוא טוען ששמע על התחקיר הצה"לי לראשונה בגל"ץ. שרי הקבינט טוענים שלא עודכנו בתחקיר הזה. צה"ל טוען כי הציג את התחקיר בפני שהב"ט לשעבר משה יעלון. אולם האחרון טוען שאין זה מתפקיד הקבינט לדון בתחקיר צה"לי פנימי. שר הביטחון הנוכחי אביגדור ליברמן לא עודכן על התחקיר בתקופת החפיפה.

הדרג המדיני מגלגל את האחריות ממנו והלאה בתירוצים שונים. אם הביקורת הציבורית עליו תלך ותתגבר, הוא ינסה בסופו של דבר למצוא איזה ש"ג כדי לזרוק עליו את האחריות.

השר היחיד שמסתייג מהמגמה הזו הוא שר החינוך נפתלי בנט, שקורא שלא לגלגל את האחריות לעבר הצבא. "הלוחמים ראויים שהדרג המדיני ישתפר", הוא אומר. בהחלט מילים כדורבנות.

התחקיר של אלוף (מיל') יוסי בכר הוא מקצועי ורציני והוכן שלושה חודשים לאחר מבצע צוק איתן. הוא נותן גושפנקה למה שהיה כבר ידוע: צה"ל הגיע למלחמה לא מוכן, ללא תוכניות להילחם במנהרות, ללא אמצעי לחימה מתאימים, ללא הכשרת הכוחות והכנת כוחות ייעודיים שיתמודדו עם התופעה.

לכך אחראי הדרג המדיני בראשות בנימין נתניהו, הדרג המדיני הוא זה שצריך לדאוג ולוודא שהצבא ערוך כראוי למלחמה.

אי-הפקת לקחים ממלחמת לבנון השנייה

מחדלי מבצע צוק איתן מזכירים את מחדלי מלחמת לבנון השנייה. הדרג המדיני נאלץ אז להקים ועדת חקירה ממלכתית בראשות השופט בדימוס אליהו וינוגרד, שהיו חברים בה פרופ' רות גביזון, פרופ' יחזקאל דרור והאלופים (מיל') מנחם עינן וחיים נדל. דוח הביניים שפרסמו היה נוקב, ומצא ליקויים חמורים בהתנהלות הדרג המדיני, כולל הקבינט, ואח"כ פורסם דוח סופי עם המלצות.

הדרג המדיני נאלץ להקים ועדה בראשותו של הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק, שתתרגם את מסקנות ועדת וינוגרד לנהלים ופעולות מעשיות. הוועדה פרסמה דוח ממצה ובו בין היתר פירוט קונקרטי כיצד הקבינט צריך להכין את דיוניו, הדוח אומץ על-ידי ראש הממשלה.

באותה התקופה גם קודם חוק המל"ל, שתאם את מסקנות דוח וינוגרד והמלצות ועדת ליפקין-שחק, ובסופו של דבר חוקק החוק הקובע את כל מערכת סדרי העבודה, לפיהם הדרג המדיני צריך לתפקד במצבי החלטה ומצבי חרום. המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) חוזקה וקיבלה את הסמכות והחובה להכין את הקבינט והשרים. במהלך מבצע "עמוד ענן" תפקדו המל"ל והקבינט כיאות תוך יישום הולך וגובר של ההמלצות. הקלקולים החלו שנתיים לאחר מכן, במבצע צוק איתן.

ממצאי מבקר המדינה מגלים שורה של אי-סדרים ופעולות המנוגדים לדרישות החוק. בפועל, תפקוד הקבינט במבצע צוק איתן היה גרוע ומקוטע יותר מאשר של הקבינט במלחמת לבנון השנייה.

בתקופת מלחמת לבנון השנייה לא היה קיים חוק המל"ל ולא היו המלצות ועדת ליפקין-שחק, אך במבצע צוק איתן הם היו קיימים, היו חוק ונוהלים מחייבים. נתניהו בחר להתעלם מהם, הוא מידר את השרים, לא היו הכנות ראויות ולא היו חלופות להחלטות שהתקבלו.

מהקבינט הביטחוני יצאו כל הזמן הדלפות לתקשורת על התכנונים העתידיים של צה"ל וכוונות הדרג המדיני, ההדלפה החמורה ביותר הייתה של המצגת שהוצגה בקבינט על אפשרות כיבוש כל הרצועה, מחירה וההחלטה שהדרג המדיני מתכוון להימנע מכך. תנועת חמאס קיבלה מודיעין מעולה מההדלפות של הקבינט. עד היום לא נחקרה פרשת הדלפת המצגת לערוץ 2, אך כל מי שעיניו בראשו יכול לשער בנקל מאיזה מקור מדיני רם דרג היא הגיעה ולמי היה האינטרס להדליפה. בשורה התחתונה כל ההתנהלות הזו של הקבינט בראשות בנימין נתניהו גרמה לנזקים כבדים, למחיר גבוה בדמים ולתוצאה הלא משכנעת של המלחמה.

סוגיית הכשל בטיפול במנהרות עולה מהתחקיר של אלוף (מיל') יוסי בכר ומטיוטת דוח מבקר המדינה, אולם ישנם היבטים נוספים שנפלו בהם כשלים חמורים שלא התפרסמו עדיין. מעל לכל ניצבת סוגיית הניהול הקלוקל ובניגוד לחוק של הקבינט הביטחוני. ראש הממשלה הוא האחראי לניהול הקבינט, אך על המל"ל מוטלת האחריות לעשות את כל עבודת המטה ולוודא שהקבינט פועל כהלכה. אם היו כשלים הרי שזהו מחדל חמור של המל"ל, שכן זוהי אחריותו הישירה.

לאור העובדות שכבר עולות מתחקיר צה"ל בעניין המנהרות ולאור העובדה שמערכת ביקורת המדינה לא פעלה לרוחב כל הנושאים ועל-ידי אנשים בשיעור הקומה הגבוה ביותר בנושאים אלה וגם לא הייתה לה הסמכויות המוקנות לוועדת חקירה ממלכתית. אין מנוס אלא להקים ועדה כזו שתרד לחקר האמת. הרי הערעורים שהוגשו על-ידי המבוקרים למבקר המדינה מוסמסו מחומרת הדוח.

שר החוץ דאז אביגדור ליברמן מתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה נתניהו במהלך מבצע צוק איתן. הוא צדק. חוק המל"ל מחייב הצגת מודיעין ממצה בכל דיון ע"י המודיעין, הצגת חלופות לכל החלטה, ניתוחן והשוואה ביניהן, דבר שלא נעשה.

ראש הממשלה ביחד עם שר הביטחון יעלון והרמטכ"ל בני גנץ פעלו כצוות מצומצם. שרי הקבינט מודרו והכשלים נחשפו כשמחבלי חמאס הצליחו להפתיע את צה"ל והדרג המדיני.

מי האחראי העיקרי?

בעוד הצבא מנסה להפיק לקחים מהכשלים במבצע צוק איתן הדרג המדיני מנסה לטשטש את התמונה. הדרג המדיני מנסה גם לגלגל את האחריות על הדרג הצבאי. אחרי חול-המועד יעביר מבקר המדינה טיוטה נוספת, כמעט סופית, למבוקרים על מסקנות בדיקתו של ההיבטים השונים של מבצע צוק איתן.

על-פי גורמים מדיניים בירושלים, נראה כי הדרג המדיני בראשות נתניהו מנסה להסיט בתשובותיו למבקר המדינה את האש לעבר ראשי הצבא ובמיוחד לעבר הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ ולעברו של האלוף אביב כוכבי ששימש במלחמה כראש אמ"ן.

על-פי אותם גורמים, מטרתו של נתניהו היא להתחמק מחלק מהאחריות לכשלים במבצע צוק איתן ולהקשות על-כניסה חלקה לפוליטיקה של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ.

לפי גורמים בליכוד, נתניהו שוקל לנסות ולהטיל איפול על דוח מבקר המדינה בעניין "צוק איתן" באמצעות הרוב הקואליציוני בוועדה לביקורת המדינה. אולם צפוי שהאופוזיציה וגורמי התקשורת ערוכים לאפשרות הזו ויילחמו בה בכל כוחם. גם מבקר המדינה עצמו עשוי במקרה כזה להמליץ בפומבי על הקמת ועדת חקירה ממלכתית ולהכשיל את ניסיון הטיוח של נתניהו.

התחושה בקרב הציבור היא שלקחי מלחמת לבנון השנייה לא הופקו ולא יושמו ובכלל זה הקמת מועצה לביטחון לאומי(מל"ל) מקצועית ואיכותית.

לכן, הכרחי להקים ועדת חקירה ממלכתית שתגיע גם למסקנות אישיות כלפי מי שהפר אמונים בהתעלמו ביודעין ובכוונת מכוון מדרישות החוק שקודשו בדם.

תאריך:  22/10/2016   |   עודכן:  22/10/2016
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין מנוס מוועדת חקירה ממלכתית
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמין
22/10/16 16:35
2
ה.א
22/10/16 16:58
3
שקול
22/10/16 19:05
4
אורי פ
22/10/16 19:26
5
באום
22/10/16 20:33
6
נתין המדמנה
22/10/16 20:35
7
מגיב ותיק
22/10/16 22:09
8
יהודי מפוכח
22/10/16 22:37
 
גדעון8
23/10/16 08:29
 
באום
23/10/16 13:24
9
הרב שמרל
24/10/16 16:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
בן-כספית ממעריב מקדיש את טורו ב"מעריב סופשבוע" לביבי. הוא כותב:
21/10/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
"זה התחיל מזה שאהוד ברק קינא בגבי אשכנזי ורצה לקחת ממנו את הטייטל של 'מר ביטחון'. זה המשיך בזה שברק היה פחות רלוונטי, אבל בנימין נתניהו נבהל מ'גבי אשכנזי ראש הממשלה הבא' והמשיך את מלאכתו של ברק". כך מסכם אל"ם (מיל.) ארז וינר, שהיה עוזרו של אשכנזי בלשכת הרמטכ"ל, את פרשת הרפז.
02/10/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
יאיר לפיד ב"טור אורח" ב"סופשבוע מעריב", יוצא חוצץ כנגד ארגון "בצלם", ויש שיאמרו, כי זה חלק מן האג'נדה האנטי-שמאל-קיצוני שלו, בהוראת יועץ הסקרים שלו לשעיטה ודהירה אל ראשות הממשלה. הוא כותב (ויש יאמרו - בכדי לשאת חן בעיני ימנים מתונים):
23/09/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
תקופה ממושכת של צמיחה כלכלית איטית הובילה לשיעור אבטלה גבוה באופן קבוע ולקיפאון בהכנסה הממוצעת של אזרחים ברשות הפלשתינית, כך קובע הדוח החדש של הבנק העולמי על הכלכלה הפלשתינית. "המשק הפלשתיני לא יוכל לממש את הפוטנציאל שלו באופן מלא ללא הסדר שלום, אך ניתן לנקוט בצעדים משמעותיים כדי למנוע הידרדרות נוספת", אומרים בבנק העולמי.
15/09/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
מתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה, אל"ם (במיל.) ליאור לוטן, חשף כי ממשלת ישראל העבירה לחמאס הצעה לשחרור אסירים ולהעברת גופות תמורת גופותיהם של החיילים אורון שאול והדר גולדין והעברת שני הישראלים הנמצאים בידי הארגון בעזה.
13/09/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי  
אמנסטי: הפצ"ר מטייח פשעי מלחמה  /  איציק וולף
שלושה חיילים הואשמו בביזה  /  איציק וולף
"שנתיים לצוק איתן ועדיין אין דוח"  /  עידן יוסף
עלילות ליברמן במשרד הביטחון  /  ענבל בר-און
ביבי מתכונן לדוח המנהרות  /  ענבל בר-און
הערכת סיכונים מראש  /  רון בריימן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
הסבר אפשרי למחדל המבצעי של ה-7 באוקטובר; הניצחון האמריקני במלחמת העצמאות בקרב יורקטאון שבווירג'יניה בשנת 1781; כיבוש גשר הדנובה ליד וינה בשנת 1805; כשלון נפוליאון ברוסיה בשנת 1812;...
דן מרגלית
דן מרגלית
במרכז האמנויות בתל אביב, באולם ענק שהיה מלא עד אפס מקום, התקבצו יהורם גאון וחברי הגבעטרון להנעים משירי נעמי שמר, שהלכה לעולמה לפני 20 שנים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
סימה שיין, אלדד שביט
סימה שיין, אלדד שביט
למרות דוח חריף על התקדמות תוכנית הגרעין האירנית והחשש הגובר מהתקרבותה לנשק גרעיני, מועצת הנגידים של הסוכנות אינה עושה דבר    המלחמה בעזה והבחירות בארה"ב הן שניצבות ברקע
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
הדרך היחידה לצאת מהמצב הקיים, שממשלת ישראל תהיה זו הראשונה שתצהיר כי היא מוכנה לשחרר מאות עצורים ואף מספר גדול יותר של כמה אלפים מתוך כ-6,000 העצירים הפלשתינים הנמצאים בידי מדינת י...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il