|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הניצחון "הקטן" בקרב על ההנצחה וסילופה

המציאות העובדתית היומיומית, השוחקת אירועי עבר עם התהוותם של אירועי ההווה השוטפים, מוכיחה ומעידה ששמו של פוליטיקאי - גם אם התחפש וקרא עצמו בשם "מדינאי" - נמחקת ונשכחת, עם שנים ואילו שמם של יוצרי אמת, ינון וינצר, לעד ולעולמי עולמים
30/10/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
נתניהו ליד קברו של פרס. הנצחה ראויה [צילום: חיים זך/GPO/פלאש 90]

בסופו של השבוע החולף במלאת שלושים למותו של שמעון פרס ובטקס גילוי המצבה, במסגרת ההספד שנשא ראש הממשלה, בנימין נתניהו - הודיע הוא, כי לאחר בקשתו החליטה הוועדה לאנרגיה אטומית לקרוא למתחם שבו פועלת הקריה למחקר גרעיני בדימונה בשם: "המרכז למדעי הגרעין על שם שמעון פרס". בנימין נתניהו סיכם ותמצת החלטתו זו, באומרו - במסגרת דברי ההספד שנשא על פרס כי: "כך יאה לאיש חזון ואיש מעשה בשיעור קומתו".

בנימין נתניהו, הפך דברי ההספד שלו לנאום זיכרון על פועלו של פרס המנוח, אמר עוד כי: "לשמעון פרס זכרונו לברכה יש זכות ייחודית בהקמת הקריה הגרעינית בדימונה. עוד קודם לכן, במקביל, פעל בהרבה תחומים חשובים לבסס את ביטחון המדינה. שמעון לא היה זה שהמציא את הפתגם 'הכורח הוא אבי ההמצאה', אבל הוא יצק בו תוכן ממשי עם הקמת המדינה ומיד לאחריה. בגיל צעיר הוא נרתם להבטיח את הרכש הצבאי, רכש שסייע לנו כה רבות במלחמת העצמאות. בהמשך הוא קידם את התעשיות הביטחוניות ומיזמים אסטרטגיים נוספים. אני חייב להדגיש, אין ערוך בחשיבותם של פעולות אלה בעבור מדינת ישראל - עד היום ולדורות.

נתניהו ציין בדבריו, כי: "יש לשמעון כמובן תרומות רבות אחרות - בתרומה לשלום, בעיצוב הכלכלה, בהגברת העלייה לישראל, בעידוד החדשנות הישראלית, אבל כל אלה מתאפשרים רק אם מובטחת עצמתנו הבסיסית. לשמעון ולמורו, בן-גוריון, יש זכויות יוצרים בנושאים רבים, אבל בעיניי יש חשיבות מיוחדת למפעל הזה ועל כן ההחלטה שהודעתי עליה היום היא כל כך ראויה וכל כך מתאימה להנצחת תרומתו לביטחון ישראל". (ההדגשות וההדגשות, בקו אחד, שלי - ח"ש)

כבר מזמן לא שמעתי ולא קראתי דברים נכוחים וצודקים כל כך. יודע אני, גם יודע, כי לאחרונה רווחה תופעה של תקיפת בנימין נתניהו, בגין כל מעשה שעושה הוא, בין אם הדברים ראויים לתקיפה ובין אם לאו. ובכן, חרף ביקורתי העזה והעניינית - מפעם לפעם - על מעשיו והצהרותיו של בנימין נתניהו, הפעם כיוון הוא - בדברי ההספד שלו - באופן ברור, חד ומדויק, להנצחה הראויה, כמו-גם למקום הראוי בו יש להנציח זכרו של שמעון פרס. איש אינו יכול להתכחש לנכונותם ולאמיתותם של דברים מדויקים אלה ואפילו נאמרו הם - ישמרנו האל! - מפיו של בנימין נתניהו.

הדברים נכתבים על-רקע מלחמה בלתי פוסקת שנאלץ אני לנהל - לאחרונה בכל הקשור להטיית הזיכרון הציבורי; ניסיונות לסילוף מציאות הדברים האמיתית והנכונה; פעולות, בלתי פוסקות לסילוף המציאות העובדתית, בדרך של ניסיונות להנצחה שקרית וכוזבת, תוך הסתמכות על השכחה הקולקטיבית וקוצר-ידה, לכאורה, להילחם "באמת עובדתית שקרית" המוכתבת, באופן מניפולטיבי לציבור, בידי גורמים אינטרסנטיים; כמו-גם נגד הניסיונות, הבלתי פוסקים, לייחס ולנכס לאישי ציבור שמתו, מעשים ופעולות שלא היה להם, מעולם, כל יד וכל חלק בהם. כך בין היתר - יצאתי חוצץ נגד בקשתם של בני משפחתו של פרס משר התחבורה המכהן, ישראל כ"ץ - עוד ביום השני למותו, במהלך תקופת ה"שבעה" - לקרוא נתיבי איילון על שמו של פרס. (ראו לעניין זה רשימתי "להפסיק פסטיבל הנצחת פרס באיבו" - "מחלקה ראשונה" - תאריך 5.10.2016).

להזכירכם/להזכירכן, שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הודיע, ערב פרוס חג הסוכות - לפני כחודש ימים - כי מיד לאחר סיום השבעה על הנשיא לשעבר, שמעון פרס, יבחן הוא, האם לקרוא לנתיבי איילון שבתל אביב על שמו של שמעון פרס, או אולי ידחה בקשה זו של משפחתו של שמעון פרס המנוח.

עוד פורסם אז על-פי הודעת שר התחבורה, ישראל כ"ץ כי המהלך ייבחן יחד עם משפחתו של שמעון פרס, על-פי בקשת המשפחה. לדברי שר התחבורה, בני משפחת פרס טענו בפניו, כי הנשיא המנוח, שכיהן כשר התחבורה,>B> בשנות השבעים של המאה הקודמת, הגה תוכנית הסבת נחל איילון והגה רעיון סלילת נתיב התחבורה המרכזי בגוש-דן.

באותה רשימה נכתב, כי:

"אם יש מקום וצורך להנציח זכרו של שמעון פרס - המונצח כבר שנים הרבה, באמצעות הקמת "מרכז פרס לשלום", מאז שנת 1996 ואילך -הרי יש להנציחו בקריאת הקריה למחקר גרעיני נגב, על שמו. אין ספק שהנצחת פרס, באמצעות הסבת נתיבי איילון וקריאתם על שמו, הינה "סקסית" יותר ופופולרית יותר, מאשר הנצחתו בקריאת קריית מחקר גרעיני, המצויה וממוקמת, במקום המרוחק ממרכזה של ארץ - בדימונה, על שמו. אין כל סיבה שבעולם, לקרוא נתיבי איילון, על שם פרס, שאין לו כל עדיפות בקשר לכך, על פני שמונת שרי התחבורה שקדמו לו וחמשת שרי התחבורה שכיהנו בתפקידם זה, אחריו. דווקא בתקופת שרי תחבורה אלה ולא בתקופת כהונתו של פרס, כשר תחבורה, התקיימו אירועים משמעותיים, בקשר להתקדמות פרויקט " נתיבי איילון", כמצוטט וכמתואר לעיל". (ההדגשות במקור - ח"ש)

בהיותי ער וקשוב לתפקיד ההנצחה וקיבועה בזיכרון הציבורי ובניסיון שנראה אז נואש, על-רקע פסטיבל האדרת שמו של פרס, בכל מחיר, ששיאה בהגעת נשיא ארה"ב המכהן, ברק חוסיין אובמה השני, שהביא עימו כ"טרמפיסט" במטוסו, פלוני, בשם ביל קלינטון, החסר כל תפקיד, כיום, בממשל ארה"ב - למנוע הפיכת "נתיבי איילון, ל"נתיבי פרס", עשיתי שימוש גם באתר הפייסבוק העסקי של משרדי ופרסמתי בו מאמרי שפורסם, בטורי זה.

שפע החרפות והגידופים בהם "זכיתי" בתגובה - בעיקר מצד בני דודי, מהמגזר הערבי היה עצום, בוטה ובלתי נסבל. בדלית ברירה, גייסתי אחד מעורכי-הדין, במשרדי, שיעמוד חוצץ נגד המשמיצים והמתלהמים. הלה פעל מיידית, לצמצום הנזק, שניסו כותבים אלה לגרום לשמי הטוב, תוך התראה בנקיטת הליכים משפטיים - בעיקר, בציון העובדה שבכוונתי להגיש תביעות לשון הרע, אם לא יסירו ההשמצות. בתגובה, פסק גל ההשמצות נגדי - ומיידית.

הניסיונות לשכתוב ההיסטוריה אינם כטענת דמגוגים ומשכתבי היסטוריה - מיוחסים לצד זה וגם/או לצד אחר במפה הפוליטית. גם בעניינו של רחבעם זאבי המנוח (שהינו איש ימין מובהק ואינו נחשב איש שמאל), עדיין לא פסק הניסיון לשכתוב ההיסטוריה ולהנצחתו של זאבי, באתר "חאן שער הגיא". ניסיונות אלה מתבצעים, שעה שידוע לכל, שזאבי לא נמנה על אנשי חטיבות "הראל"; "גבעתי"; "אלכסנדרוני"; "עציוני" ו"חטיבה 7", שפרצו הדרך לירושלים, במלחמת השחרור, אלא הוא היה מ"מ בגדוד הראשון וקצין המודיעין של חטיבת יפתח, במסגרתה לחם בקרבות מלכיה, כיבוש לוד במבצע דני ומערכת הנגב הנצור, כך שלא היה קשור לחטיבות שפרצו הדרך לירושלים.

ברשימה נוספת שעניינה ההתנהלות הציבורית בענייני ההנצחה - שפרסמתי בשם: "יש להקים רשות הנצחה ארצית בחוק" ("מחלקה ראשונה" - תאריך 5.10.2016), נכתבו, על-ידי בין היתר דברים אלה, כדלהלן:

"החלטות בדבר הנצחת אישים ואירועים הקשורים למדינה, יש לקבל בידי רשות, שתוקם בחוק רשות ההנצחה, תחת לחוקק חוקי הנצחה דווקנים ושמיים של מי שמבקשים להנציחם. כך ייקבעו קריטריוני הנצחה; יפורטו שיקולי הנצחה או אי-הנצחה וייקבע תקציב כולל (או חריג - במקרים מיוחדים) לנושא או נשוא ההנצחה. כך ניתן יהיה למנוע בזבוז כספי ציבור, בעריכת ביקורת פרטנית ודווקנית. במקרים חריגים - ניתן לבטל ההחלטה, בפנייה לבג"ץ".

כאן הוא המקום, לציין ולכתוב דברים מספר בשבחו של עורך "מחלקה ראשונה", יואב יצחק. טבעם וטיבם של דברים, כי הרשימות והמאמרים שמפרסם אני בטורי, באופן שוטף, לא תמיד, נעימות ותואמות, דרך התנהלותם ותפישת עולמם של נושאי ונשואי כתבות אלה. אותם נושאי ונשואי כתבות אלה מנסים בכל דרך, בכל דרך אפשרית - ולעתים בצורה שאינה הולמת הוראות נוהל תקין וחוק, גם יחד ומותיר אני לדמיונם העשיר של קוראי וקוראות דברים אלה, לנחש ולהסיק מה הן דרכים אלה - לנסות למנוע ולסכל המשך פרסום דברים בעניינם, כמו-גם להביא למחיקת מה שנכתב אודותיהם, על-ידי בעבר, שאינו תואם ואינו מניח דעתם, כלל וכלל, זאת על דרך ההמעטה בלבד.

יואב יצחק שמכיר ומוקיר אני אותו משך שנים הרבה בין היתר כשותף למאבקים ציבוריים מהותיים ועקרוניים - מעולם - מעולם לא התערב באופן, צורת ונושאי רשימותיי. הוא לא עשה כן, גם אם דבר זה, לא היה לרוחו, מבחינת תפיסת עולמו וכן גם אם היה עלול לסבול מכך נזק ממוני, שעה שהדבר לא גבל בפרסום דיבה והיה כרוך במלחמה עקרונית שלי, ככותב בעל עמדה עצמאית משלו, בענייני שעה. אין יצחק בהכרח, איש רעים, להתרועע, אבל הוא איש של עקרונות, אשר גיבה - וממשיך לגבות, גם כיום - כתיבתי, בנושאים עקרוניים, חרף לחצים שנחשף הוא אליהם, בשל כך. על כך מסורה לו תודתי הנלבבת.

דברים אלה נכתבים לאור העובדה שנדירים וספורים הם המקרים, בהם מצליחה המעצמה השביעית, הלא היא העיתונות, לשנות דברים. לרוב, מונעת היא המשך התנהלות בלתי תקינה ולא מעבר לכך. העובדה המוכחת, לפיה רעיון העוועים הנואל הזה, בכל הכבוד הראוי, לקרוא נתיבי איילון בשם "נתיבי פרס", ירד - סוף-סוף - מעל סדר היום הציבורי. רעיון עוועים נואל זה, חזר למקום המתאים לו, קרי, בשולי פח האשפה של ההיסטוריה המומצאת, אין מאין. שם יישאר הוא, כרעיון בלתי ממומש וייגנז עולמית - בכל הכבוד הבלתי ראוי. בשל ומחמת כך, הרי חב אני שלמי תודה לגיבוי שהעניק לי - לעניין זה ולעניינים דומים ושוטפים - יואב יצחק. זה הוא המקום הנכון והראוי, להודות לו על כך.

וקוריוז קל לענייני זיכרון והנצחה. בשיחה שקיימתי עם אחד מנשיאי בית משפט בארץ, הסברתי לו שככל שיעשה עורך-דין - יעשה, יצליח ויתפרסם, הרי עם שנים יימחק הוא מהזיכרון הציבורי, כאיש של עשייה. כדוגמה הבאתי שמו של שר המשפטים המנוח, שמואל תמיר, שהמתמחים במשרדי אינם יודעים מיהו ופשר עשיותיו, שעה שאין מלמדים היסטוריה משפטית בפקולטות למשפטים באוניברסיטאות ובמכללות השונות.

עוד טענתי, כי יוצרים ואמנים בעיקר כותבים דוגמת: סופרים, משוררים מחזאים ועוד - זוכים לחיי נצח, בשל ומחמת פירות ותוצאות יצירתם, העומדים אל מול שחיקת שיני הזמן בתודעת דברים והנצחתם בזיכרון הציבורי. לטעמי ולתפישתי אני, מצליחה היצירה הספרותית האלמותית, לתעתע בשכחה ולנצחה, מה שאינו נכון - דרך כלל, למעט במקרים יוצאי דופן - באשר לעשייה הציבורית. הנצחת בן אנוש מתבטאת במה שהשאיר הוא אחריו, בעיקר - שפעת היצירה שיצר ומכלול הפעולות שפעל בהן, במרוצת חייו. המציאות העובדתית היומיומית, השוחקת אירועי עבר עם התהוותם של אירועי ההווה השוטפים, מוכיחה ומעידה ששמו של פוליטיקאי - גם אם התחפש וקרא עצמו בשם "מדינאי" - נמחקת ונשכחת, עם שנים ואילו שמם של יוצרי אמת, ינון וינצר, לעד ולעולמי עולמים.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  30/10/2016   |   עודכן:  30/10/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הניצחון "הקטן" בקרב על ההנצחה וסילופה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלי יז
30/10/16 22:38
2
ישע
31/10/16 16:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפסק-דין ארוך, מקיף, מנומק היטב ומרשים - שניתן לפני כשלושה שבועות ביטל בית המשפט לענייני משפחה באשדוד (השופטת, עפרה גיא) צו אימוצו של קטין שניתן לבקשת אמו הביולוגית של קטין, שניתן ללא ידיעתו וללא נוכחותו של האב הביולוגי של אותו קטין - צו אימוץ שניתן תוך תקופה של 25 ימים מעת שנולד הקטין ועד שהוכרז הוא כבר אימוץ, בידי בית המשפט לענייני משפחה, באשדוד, תוך שבהחלטת הביטול קובעי בית משפט זה, כי מדובר בפרק זמן קצר ובלתי סביר שלא אפשר איתורו של אביו הביולוגי של הקטין.
27/10/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
מזה זמן רב לא חוויתי עונג ספרותי-חווייתי צרוף, טהור ומזוקק כזה, כפי שחוויתי עת קראתי סיפורה "הפשוט" - פשוט לכאורה של הסופרת והמשוררת, טל איפרגן "ברבוניות". תחילה חייב אני לסלק חוב של כבוד לצד האינטלקטואלי-הגדרתי של מעשה היצירה שפרשה בפנינו טל איפרגן, לאורך 78 עמודי יצירתה, עד שנתבשרנו במלה הלטינית "FIN" (כך במקור! - ח"ש) המופיעה בסיומה של יצירה זו, דבר סיומה.
26/10/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
יישום החלטה מספר 123 שקיבלה הממשלה, בתאריך 30.10.2011, בדבר שיקום אתר "חאן שער הגיא", הכוללת, בין היתר, קיום פעילויות חינוכיות, תיירותיות ותרבותיות באתר זה, בתחומי ידיעת הארץ ומורשת המקום, במסגרתן יונצח זכרו של השר, רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל, שנרצח בידי מחבלים, במילוי תפקידו כשר התיירות, מעוררת שאלה מהותית והיא - מה היה המידע המוקדם שהועברו לשרי הממשלה, שהחליטו להנציח זכרו של גנדי, דווקא בחאן שער הגיא, שעה שאין לזאבי כל זיקה שהיא למקום זה. בהחלטה זו ביטלה הממשלה החלטה מספר 4171 שלה, בדבר שימור ושיקום אתר נווה-אילן ההיסטורית והנצחת זכרו של זאבי, דווקא במקום זה.
25/10/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אין כל ספק ששר האוצר, משה כחלון, הוא פוליטיקאי ממולח, בעל חושים מחודדים היודע לזהות, בחוש הריח הפוליטי המפותח שלו, כלל התנודות ושינויי הריח הקלילים ביותר, בתבנית ההרחה המשתנה של ציבור הבוחרים הפוטנציאלי, בישראל. לכן, מבין הפוליטיקאי, משה כחלון, שהתחפש לאיש של שינוי תפישות עולם, בחברה הישראלית - ("יוקר המחיה זה הדיור, המזון והבנקים... ...אבל כל זה לא יקרה בדיבורים, כל זה יקרה רק אם אהיה שר האוצר הבא והאחראי למונופול מקרקעי ישראל. רק משם נוכל להילחם בנחישות ובחכמה ביותר המחייה"), כי עליו לפעול להורדת מדד המחירים לצרכן - ובכלל זה, במיוחד, מדד מחירי הדיור - באופן מיידי.
23/10/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בחיים. בחיים - גם אם הייתם מכניסים ראשי ושתי ידי, למשך שעות רבות כעונש, אל תוככי סד עינויים מעץ, מסוג זה שבו היו מענישים פושעים, בימי הביניים ב"ענישה מקדימה", טרם חריצת דינם, כדי לשכנע אותי לשנות דעתי הנחרצת - לא חשבתי שאמצא עצמי כותב רשימת ביקורת על בית-קפה-מסעדה, שהינו חלק מרשת ארצית. תפיסת עולמי והדעה הקדומה, שנשתרשה בי ושניזונה מניסיון מר, הביאו אותי לדעה ולמסקנה המוצקה והחד-משמעית, שעד כה לא נסתרה והתמוטטה, לפיה הטוב שבבתי-הקפה והמסעדות, שהינו חלק מרשת מזון, בעלת תפריט קבוע - דרך כלל, למעט מקרים חריגים שבחריגים - גם אם הוא סביר ותפריטו מניח דעת ואפילו יותר, סובל ממה שמבקרי מסעדות וסועדים אניני טעם מחפשי איכות, מכנים ומגדירים במשפט: "אוכל בטעם פלסטיק".
20/10/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il