|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

אנשי הנדל"ן של השבוע

הקניון והתאונה שהפילו את משפחת זועבי

עוד חברת נדל"ן ותשתיות גדולה נקלעה לקשיים "בני בכר זועבי", אחת החברות המובילות, בחובות בכ-120 מיליון שקל בעל השליטה מת בתאונה בעיות בקניון הכל מתייקר וזמני העבודות מפגרים בתשלום
11/11/2016  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: גילי יערי/פלאש 90]

   אלעזר לוין
הלקוחות המסתוריים שהפילו את נדים כמאל

המזמינים מעכבים, הקבלנים מתמוטטים
סגן נשיא הקבלנים: "הכנסת מפלה אותנו לרעה לעומת כל מגזר אחר"
"מזמיני עבודות מעכבים תשלומים במשך חודשים, וזו הסיבה העיקרית להתמוטטות חברות קבלניות – אומר אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף הבנייה החוזית, בעצמו קבלן ביצוע גדול.
גרין: "הקבלן משלם מדי חודש את שכרם של עובדיו, ועליו לשלם במועדים קבועים גם מע"מ וארנונה. אולם מזמיני העבודות משלמים לאחר חודשים. הכנסת דנה בימים אלו בהצעת חוק מוסר תשלומים, אך מנסחי החוק החליטו להפלות לרעה את קבלני הביצוע, וקבעו שמזמיני העבודות יוכלו לשלם לקבלנים לאחר 85 עד 90 יום, יותר מכל מגזר אחר".
המצב החמיר מאוד בשנה האחרונה. מידע שנמסר ל-News1 על-ידי גרין ומקורות אחרים מונה את הקבלנים שנכנסו לקשיים בשנה האחרונה (שלא לדבר על שנים קודמות): צבי לנדאו, גיה בניה ופיתוח, סובחי טאנוס, נדים כמאל, אורתם-סהר, ועתה גם בני בכר זועבי. האם לא הגיעה העת לחייב את מזמיני העבודות לשלם בזמן?!

עוד חברת נדל"ן ותשתיות גדולה ברשימה ההולכת ומתארכת נקלעה לקשיים. "בני בכר זועבי", מצפון הארץ, חייבת לנושיה כ-120 מיליון שקל. לפני כשלושה שבועות הוציא לה בית המשפט, לבקשתה, צו הקפאת הליכים. מאז בודקים הנאמנים עוה"ד עמית לדמן ומור נרדיה מה המצב, והאם ואיך אפשר לשקם את החברה.

זוהי חברה ותיקה, בת 25 שנה, שפעלה עד לאחרונה ב-18 פרויקטים, רובם בצפון הארץ. היא סללה כבישים, עסקה בעבודות עפר וביוב, בנתה מבנים מסחריים, ייבאה חומרי בניין ומה לא. החברה בנתה בקו התפר כקבלן של משרד הביטחון, בנתה וסללה עבור עיריות נהריה וקריית שמונה, פעלה באזור התעשיה אלון תבור, עשתה עבודות עפר בעכו ולמפעלים וגופים שונים ועוד. הייתה לה אפילו מסעדה בגליל. לחברה יש עד היום 19 כלים כבדים ועוד 21 כלי רכב, כולל משאיות. ההיקף הכולל של העבודות מגיע ל-270 מיליון שקל.

העבודה הופסקה, הצ'קים החלו לחזור

והנה, בשנה האחרונה נכנסה "בני בכר זועבי" לקשיים הולכים וגדלים. אות אזהרה ניתן, לדוגמה, לפני כשלושה חודשים, כאשר יזם שהזמין אצל החברה עבודות במועצת פוריידיס הפסיק את העסקתה, והורה לה לצאת מהאתר. המשפחה גם סגרה את המסעדה.

יום הדין שלה היה אולי ב-20 באוקטובר. ביום זה חזרו ללא כיסוי עשרות המחאות, בסכום כולל של 4 מיליוני שקלים. אירוע זה – עם בעיות נוספות - הריץ את החברה לבית המשפט, בבקשה להקפאת הליכים. היא אכן קיבלה צו זה, לתקופה מוגבלת.

"חתמנו על חוזים, אך ההוצאות גדלו"

מה קרה? איך נקלעה החברה המצליחה-לכאורה לקשיים, שהביאו לסכנת התמוטטות? המנכ"ל ואחד הבעלים, חאלד זועבי, מונה את הקשיים:
  • חתמנו על חוזים, אך ההוצאות גדלו מעל למצופה. חומרי הבניין התייקרו, והמחסור בפועלי בניין הביא לכך שנאלצנו להעלות את שכרם, כדי לשמור עליהם.
  • הכנסנו שינויים ותוספות, וחלק מהם לא אושרו על-ידי היזמים. כתב News1 מעיר, שמדובר בכ-30 מיליון שקל, סכום שדי בו כשלעצמו כדי להפיל חברה כזו; לא פורט איך הגיעה החברה לחריגות כה גדולות.
  • מזמיני העבודות משלמים רק לאחר חודשים. הפיגור, לעתים בניגוד לחוזים, מגדיל את חובו של הקבלן לבנק, וזה גובה ריבית חריגה ומטיל קנסות. זו בעיה מוכרת בחברות בנייה רבות, כמו חברת נדים כמאל (ראו משמאל) סגן נשיא התאחדות בוני הארץ, אשר גרין, בעצמו קבלן גדול בתחום זה, מתאר יפה את המצב (ראו משמאל).
  • פיגור בלוח הזמנים של העבודות, מסיבות שונות, אולי בין השאר בגלל קשיי נזילות ומחסור בפועלים. אם הקבלן מפגר בבנייה, הוא מקבל את המגיע לו באיחור, ובעיית הנזילות מחריפה.

האב איברהים מת בתאונת דרכים

אבל היו לפחות עוד שני אירועים, שהקשו מאוד על החברה. הראשון אירע לפני פחות מארבעה חודשים ב-19 ביולי. בעליה של החברה, הקבלן הוותיק איברהים זועבי, מת בתאונת דרכים. הבעלות והניהול עברו לשבעת הבנים והבנות – חאלד, פואד, תאופיק, סלימאן, מאתנה, דינה ורוז. קשה להיכנס לנעליו של האב-הקבלן, ביחוד כשלא כולם מומחים בתחומים אלו.

שני קניונים באום-אל-פחם

מה ששפך שמן נוסף על המדורה הוא פרשת קניון "שער העיר" באום-אל-פחם, שנבנה בהשקעה של 70 מיליון שקל. זהו סיפור מורכב וקצת מוזר. משפחת זועבי יזמה את הקמת הקניון, באמצעות חברה-בת, יחד עם איש העסקים רני צים, לשעבר מבעלי רשת "כמעט חינם". המשפחה הייתה גם הקבלן הראשי, בחוזה ב-30 מיליון שקל.

הנתונים אינם ברורים. משפחת זועבי אומרת שאינה יודעת מה חלקה בקניון, אך הוא לא פחות מ-25%. היא לוותה מבנק הפועלים 40 מיליון שקך, דבר המאותת לכאורה שחלקה בהשקעה 50% ויותר. המשפחה פרעה חלק מההלוואה. הבנייה הסתיימה, אך רק בתקופה האחרונה חותמים על חוזי השכרה, כך שההשקעה גדולה, וההכנסות השוטפות עדיין קטנות יחסית. קבוצת יזמים בראשות רן שטיינמן (מיזמי מתחם שרונה בתל אביב), בונה באום-אל-פחם עוד קניון. האם באמת נחוצים שני קניונים בעיר בת 51,000 תושבים?

"הזרמנו 15 מיליון שקל מההון הפרטי"

חאלד זועבי: "המשפחה הזרימה בחודשים האחרונים כ-15 מיליון שקל מההון הפרטי שלנו, כדי לנסות ולשמר את החברה". גם זה לא עזר.

הנושים מודאגים, כמובן. על-פי חישובי News1, מגיע סך חובותיה של החברה כיום לכ-120 מיליון שקל. רק חלק מהנושים יכולים לישון בשקט: 59 העובדים אומנם לא קיבלו את משכורת ספטמבר, אך הביטוח הלאומי ידאג להם ולפיצויים שיקבלו לאחר פרישתם. גם רשויות המס יקבלו את חלקן. סך החובות בדין קדימה הוא 2.7 מיליון שקל.

החברה חייבת כ-39 מיליון שקל לשלושה בנקים - הפועלים, לאומי ומזרחי-טפחות, חלקם בערבויות ביצוע ופיננסיות. נניח שהבנקים מכוסים. יש עוד נושים מובטחים בכ-9 מיליון שקל. אלו הם ספקי רכב, מכונות וכלים כבדים, שהחברה שיעבדה להם את הכלים בתור ביטחון למימון שנתנו לרכישתם. סך החובות המובטחים מגיע לכ-51 מיליון שקל.

הנושים המיואשים החלו במעשי ביזה

אבל בנוסף, חייבת החברה 61 מיליון שקל לשורת ספקי ציוד ושירותים. להם אין ביטחונות. הם זועמים ומיואשים. בשבועות האחרונים, לדברי המנכ"ל, פשטו ספקים על אתרים של החברה והחלו במעשי ביזה ומשחיתנות (ונדליזם).

מה יכולה החברה להציע כנגד חובות אלו? לא הרבה. הכלים והציוד משועבדים, כאמור, לפחות בחלקם לנושים. אם ימכרו אותם תשותק החברה. הלקוחות – אומר חאלד זועבי – חייבים לנו כ-18 מיליון שקל. בין החייבים נמצאים משרד הביטחון והעיריות. בקופה אין כנראה הרבה כסף. מה עושים? מדאיג ביותר מצבם של הספקים הקטנים והבינוניים. ניסיון של מקרים דומים בעבר מלמד, שאפילו חוב של 50 עד 100 אלף שקל יכול להפיל ספק קטן/בינוני של ציוד או שירותים, ולגרום אף לטרגדיות משפחתיות.

הפתרון היחיד, אומרים החברה והנאמנים, הוא לאפשר לחברה להשלים את 18 הפרויקטים שלה. אם ימשיכו לבנות ולסלול, יקבלו עוד כסף ממזמיני העבודות, וזה יפרע חלק מהחובות. מה יעשו חאלד זועבי, אחיו ואחיותיו, אחר כך? האם יוכלו לשקם את החברה, או לפנות לפעילות כלכלית אחרת? ימים יגידו.

כל הנדל"ן בכף-ידך
תאריך:  11/11/2016   |   עודכן:  11/11/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקניון והתאונה שהפילו את משפחת זועבי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עבודה רבה ממתינה לנשיא האמריקני הנבחר דונלד טראמפ עם כניסתו לבית הלבן ב-20 בינואר הבא בכל הקשור למזרח התיכון. הוא יצטרך לטפל בסוגיות רגישות ודחופות כמו המצב בסוריה ובעירק, הסכם הגרעין עם אירן, המלחמה בתימן, המצב בלוב והבעיה הישראלית -פלשתינית. אולם אחד המבחנים הגדולים שלו יהיה המדיניות שיקבע לטיפול בטרור של האיסלאם הקיצוני.
11/11/2016  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
התקשורת זורמת, מפגשים שתעשו סביב ה-14.11 יביאו תוצאות. אלה גם ימים לפתור חילוקי דעות. הגישה תהיה דיפלומטית יותר, לחפש את האיזון. ב-15.11 יש נטייה להתגונן, לשמור על הטריטוריה האישית (ייתכן גם שקבוצת אנשים מתאחדת כדי לפעול, במקום אנשי החוק). בהמשך ראש/זנב הדרקון הצמוד לכוכב נפטון במנעד מתוח ב-18-19.11. הנפטון משנה כיוון, ולמעשה ההשפעה כבר מ-15.11. היו זהירים מהונאה, ולמעשה כדאי לשמור על ערנות בעיקר מכאלה המציעים "עזרת" צדקה. יש כאן משהו מוטעה בגלל המיקום של זנב דרקון לנפטון.
11/11/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
מחזהו הפחות נודע של איבסן (1828-1906) "עמודי החברה" מ-1875 הוא חולית הקישור בין המחזאות הרומנטית או אחרת, ששלטה עד סוף המאה ה-19, לבין התיאטרון המודרני. זה שנחשב לחלק השלישי בהיסטוריה של התיאטרון לאחר היווני-הקלאסי, השייקספירי של המאה ה16, והתיאטרון המודרני. בעיצוב המחזה רב המשתתפים והעטור בעושר חזותי ייחודי, מצוי הקשר לעבר. אך החדירה לנפש האישה, שכל הדמויות הנשיות במחזה מדגימות אותה ומתמזגות לנפש אחת, חדירה זו היא שהחלה את מהפכת הפמיניזם. עד אז, ובחלק מהקהילות הוא קיים עד היום - היחס לאשה מבזה, מקל בה ראש, ורואה בה חפץ וכלי שרת. איבסן היה הראשון שביטא במחזותיו את ניצני המרדנות הנשית, שבהמשך נבטו ושגשגו ב"בית בובות", "הדה גבלר" ו"האישה מן הים".
10/11/2016  |  עליס בלינטנטל  |   כתבות
לאור ה"יציאה מהארון" של האנטישמיות בבחירות האחרונות יש לזכור את הפרשה האנטישמית שהסעירה את ארה"ב בין השנים 1913 - 1915: פרשת ליאו פרנק שהיה קורבן ללינץ.
10/11/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
בליל כ"ט בנובמבר 1947 נערכה בעצרת הכללית של האו"ם הצבעה גורלית בה הוחלט על אישור תוכנית חלוקת ארץ ישראל ("תוכנית החלוקה") והקמת מדינה יהודית בארץ ישראל לצד מדינה ערבית . עוד קודם ליום ההצבעה הודיעו הערבים כי הם מתנגדים ל"תוכנית החלוקה" ולהקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. וכי אם תתקבל ותאושר תוכנית זו, יפתחו במלחמת חרמה כנגד הישוב היהודי לסיכול מימוש התוכנית וכינון המדינה היהודית.
10/11/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il