|   15:07:40
דלג
  יפתח שפיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הגעת ה-F-35 לישראל

ב-12 בדצמבר ינחתו בארץ שני מטוסי ה-F-35A ("אדיר" בכינויו בחיל-האוויר) הראשונים של חיל-האוויר עד כה הוזמנו שתי אצוות, בסך הכול 33 מטוסים, ולאחרונה נודע כי הקבינט הביטחוני אישר להגיש בקשה נוספת, שתעלה את מספר המטוסים ל–50
12/12/2016  |   יפתח שפיר   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
יכולות מיוחדות [צילום: רוס ד' פרנקלין/AP]

פוטנציאל גדול
רבות דובר על היכולות המיוחדות של המטוס ועל קפיצת המדרגה שהוא יהווה עבור חיל-האוויר הישראלי. למטוס ה"אדיר", עם הטכנולוגיה החדשה שלו יש פוטנציאל גדול. הוא בוודאי יקל על חיל-האוויר בביצוע משימותיו הקיימות והוא עשוי גם להרחיב את מעטפת הפעילויות.

שילוב נכון
אולם כניסת המטוס תחייב התאמות בדוקטרינת הפעולה של חיל-האוויר. אלו יתבססו על רכיבים כמו יכולת פעולה יותר טובה באזורים מוגני טילים, יכולת לבנות תמונת מודיעין לעצמו, הצורך וגם היכולת להסתפק במספר מועט יותר של מטוסים כדי למלא את אותן משימות, וכן חשיבות השילוב הנכון בין ה"אדיר" למטוסים הוותיקים יותר.

ב-12 בדצמבר ינחתו בארץ זוג מטוסי ה-F-35A ("אדיר" בכינויו בחיל-האוויר) הראשונים של חיל-האוויר. זוהי אבן דרך בתהליך כניסת המטוס לשירות חיל-האוויר, שהחל עוד בשנת 2008 כאשר ישראל הגישה בקשה לרכש המטוסים. עד כה הוזמנו שתי אצוות, בסך הכול 33 מטוסים, ולאחרונה נודע כי הקבינט הביטחוני אישר להגיש בקשה נוספת, שתעלה את מספר המטוסים ל-50. עבור 33 המטוסים תשלם ישראל, מתוך כספי הסיוע מארצות הברית, סך של 5.57 מיליארד דולרים - סכום הכולל גם חלפים וסימולטורים.

למטוסי ה-F-35 לא תהיה מבצעיות מלאה לפני שנת 2019. הגעה למבצעיות מלאה של מטוסים מתקדמים היא תהליך ארוך, וגם לאחר הגעת כל המטוסים מן האצווה הראשונה יהיה צורך להתקין עליהם מערכות ישראליות ולאמן את הטייסים (אימון שכבר החל בשנה שעברה).

רבות דובר על היכולות המיוחדות של המטוס ועל קפיצת המדרגה שהוא יהווה עבור חיל-האוויר הישראלי. המטוס אכן מצויד בכמה חידושים טכנולוגיים בולטים:

1. חתימת המכ"ם הנמוכה שלו, שזיכתה אותו בתואר "חמקן", המכ"ם הייחודי שלו, מטיפוס "מערך מופע פעיל" (AESA), המסוגל לעקוב אחרי מספר רב של מטרות אוויריות וקרקעיות בו-זמנית, ברזולוציות גבוהות, ובמידה גדולה של עמידות בפני לוחמה אלקטרונית.

2. חיישנים נוספים, בתחום האור הנראה ובתחום ה-אינפרא-אדום, המכסים את כל המרחב סביב המטוס, בגזרה של 360 מעלות.

3. היתוך מידע - כל המידע הנאסף על-ידי חיישני המטוס, וכן מידע המתקבל הן ממטוסים עמיתים וממערכות חיצוניות כמו מטוסי בקרה ומערכות על הקרקע - מעובד ומוצג לטייס כתמונה אחודה המעניקה לו מודעות סביבתית גבוהה.

4. רכיב חשוב במערכת זו היא הקסדה. בנוסף לכוונת הקסדה הטייס מקבל על משקפה מידע מכל המקורות וכן נתוני הטסה ותפעול. כך, הטייס אינו חייב להסיט את עיניו למכשירי המטוס במהלך מבצע. היתוך המידע גורם לכך שזוהי תמונה מלאה יותר של המרחב הסובב אותו כולל התמונה הקרקעית מאשר במטוסים אחרים.

5. למטוס נלווית מערכת תחזוקה ממוחשבת מתוחכמת, שחלקה מותקן במטוס וחלקה בתחנות קרקעיות. המערכת מבצעת הערכה שוטפת של "בריאות" המטוס ויודעת להודיע על תקלות, לפעמים עוד לפני שהן מורגשות בצורה אחרת. היא מוציאה הוראות תיקונים, ואף דואגת להזמין חלפים על-פי הצורך.

6. עם המטוס נרכשו מדמי טיסה, חלקם מאפשרים גם אימונים של מספר טייסים בביצוע משימה משותפת. חלק הארי של הכשרת הטייסים ואימוניהם השוטפים יתבצעו במדמי הטיסה, על-מנת לחסוך בעלויות.

7. אחד מדגמי המטוס - ה-F-35B - הוא בעל יכולת המראה קצרה ונחיתה אנכית (STOVL). אומנם הדגם שרכשה ישראל ממריא ונוחת באופן קונבנציונלי, אך נמסר שחיל-האוויר שוקל לרכוש בעתיד מספר מטוסים מדגם F-35B, על-מנת לשמר יכולת פעולה במקרה שבסיסיו יסגרו בעקבות תקיפה.

עם זאת, ה-F-35 הוא גם מטוס שנוי במחלוקת, שעורר וויכוח חריף בעיקר בארצות הברית ובחלק מהמדינות השותפות בפרויקט מתחילתו. חלק מהטענות התייחסו לפגמים שהתגלו במהלך ניסויי הטיסה. לגבי פגמים אלה טוענים תומכי המטוס והיצרן כי אלה תוקנו, או שיתוקנו בקרוב, וכי בעניין זה המטוס אינו שונה מכל מערכת נשק מתוחכמת אחרת: תהליך פיתוח יכלול, תמיד, כשלים - ותיקונים.

הועלו גם טענות עקרוניות יותר: תהליך הפיתוח התארך וסבל מפיגורים רבים: המטוס היה אמור להיות מבצעי עוד בשנת 2010 אולם לא צפוי שגרסת התכנה המלאה שלו (גרסה 3F) תהיה מוכנה לפני שנת 2019. כן סבל התהליך מחריגות עלות כבדות מאוד. המטוס שהוכרז בתחילת דרכו כ"מטוס זול ובר-השגה" (affordable) התגלה כיקר מאוד, הן ברכישה והן בתחזוקה שוטפת, מה שחייב את זרועות הצבא האמריקני לעשות התאמות של מספר המטוסים הנרכשים וקצב הרכישה. כך, גם מדינת ישראל תצטרך להסתפק במספר קטן יותר של מטוסי קו ראשון מכפי שהייתה רגילה.

טענה עקרונית אחרת הייתה כנגד התפישה של פיתוח וייצור מטוס אחד שייתן מענה לדרישות מבצעיות שונות של שלוש זרועות של הכוחות המזויינים האמריקנים (חיל-האוויר, הצי, הנחתים), וכן שמונה מדינות שותפות. המטוס אומנם נבנה בשלושה דגמים שונים, אולם השאיפה לאחידות גדולה של כל הדגמים חייבה את כל אחד מן השותפים לוותר על דרישות חשובות, ופגעה מבחינתם בביצועים של התוצר הסופי.

ישראל והמטוס
בעיה נוספת שישראל תידרש להתמודד אתה היא הקמת מרכזי תחזוקה בארץ אסטרטגית התחזוקה של ה-F-35 בנויה על מערכת מידע מרכזית עולמית והתחזוקה בדרגים הגבוהים נשענת על מרכזי תחזוקה "אזוריים"
▪ ▪ ▪

ישראל לא נכנסה לפרויקט כ"מדינה שותפה" - מעמד שהיה מזכה אותה, תמורת השקעה כספית גדולה בפיתוח, בזכות להשתתף בקביעת הדרישה המבצעית. ואף על-פי כן, ב"חוצפה ישראלית" שהשתלמה, דרשה ישראל מספר דרישות ייחודיות. ישראל רצתה מלכתחילה שליטה מלאה בתכנות ובהזנה של קבצי הנתונים למחשבי המטוס וביכולת התקנת מערכות ישראליות: חימוש ישראלי, מערכות תקשורת ומערכות ל"א. על-אף שהנהלת הפרויקט סירבה בתחילה לכל דרישה מסוג זה, בסופו של דבר קיבלה ישראל את רוב דרישותיה, אם לא את כולן. מערכות השליטה, מערכות ה-ל"א והתקשורת - יהיו ישראליות. לא ידוע אם ישראל זכתה בגישה מלאה לקוד המקור של תכנת המטוס (אף אחת מן השותפות לא זכתה בגישה כזו).

בעיה נוספת שישראל תידרש להתמודד אתה היא הקמת מרכזי תחזוקה בארץ. אסטרטגית התחזוקה של ה-F-35 בנויה על מערכת מידע מרכזית עולמית והתחזוקה בדרגים הגבוהים נשענת על מרכזי תחזוקה "אזוריים". כך, למשל, תחזוקת גוף עבור כל המדינות הרוכשות את המטוס באזורנו תתבצע באיטליה, תחזוקת המנועים - בטורקיה, ותחזוקת המערכות האלקטרוניות - בבריטניה. מובן שאלו תנאים שישראל לא תרצה לעמוד בהם.

ישראל אף זכתה בנתח מפרויקט בניית המטוס. קו יצור שנבנה והושלם בתעשיה האוירית בלוד מייצר כבר כנפיים עבור כל לקוחות המטוס וברשותו כיום הזמנה למעל 800 זוגות כנפיים. בתעשיה סבורים שרכישת מספרים נוספים של מטוסים תזכה את התעשיה הישראלית בנתחים נוספים, בשווי מיליארדי דולרים. הקסדה של המטוס גם היא פרי פיתוח ישראלי, והיא מיוצרת על-ידי חברת בת של "אלביט מערכות" בארצות הברית.

הוויכוח בישראל
מאחר שישראל רוכשת את מטוסי הקרב שלה בכספי הסיוע הביטחוני האמריקני, רק מטוסים מתוצרת ארצות הברית עומדים על הפרק
▪ ▪ ▪

רכישת המטוס הייתה שנויה במחלוקת גם בישראל - ויכוח שהתנהל הן בעיתונות והן בממשלה (בפרט היה זה השר שטייניץ שהעלה הסתייגויות סביב ההזמנה הראשונה של המטוס). נשאלו שאלות לגבי הצורך ברכישת מטוס כה יקר, והאם במצבה האסטרטגי היום ונוכח המשימות הצפויות של צה"ל וצרכיו המבצעיים זקוקה ישראל למטוס קרב כזה והאם יש לו עדיפות בהשוואה לצרכים אחרים. כיום נראה שהוויכוח שכך ולכן העסקה הבאה אושרה בקבינט, ללא התנגדות.

בפועל, הוויכוח היה עקר מיומו הראשון. הסיבה לכך היא פשוטה: חיל-האוויר הישראלי זקוק לחדש את מטוסיו באופן קבוע, שכן מטוסים מתיישנים. ישראל קיבלה את מטוסי ה-F-15 הראשונים שלה בשנת 1977, והם כבר בני 40 שנה. גם המטוסים הראשונים מהדגם האחרון של ה- F-16 (סופה), שנקלט בחיל-האוויר, נמצאים בשירות כבר 12 שנה. מאחר שישראל רוכשת את מטוסי הקרב שלה בכספי הסיוע הביטחוני האמריקני, רק מטוסים מתוצרת ארצות הברית עומדים על הפרק. ישראל אינה יכולה לשקול רכש מטוסי קרב אירופיים ובוודאי שלא רוסיים או סיניים.

כך, הברירה הייתה בין רכש מידי של ה-F-35 לבין רכש עכשווי של מטוסים נוספים מדגמים כמו F-15, F-16, אומנם חדשים, ואולי עם שיפורים, אבל במחירים גבוהים הרבה יותר מאשר המחירים שבהם נרכשו מטוסים אלה בעבר, ובכל מקרה - רכש של F-35 במועד מאוחר יותר, משום שארצות הברית מייצרת היום מטוס קרב אחד בלבד. ה- F-35 הוא המשחק היחיד בעיר.

סיכום

למטוס ה"אדיר", עם הטכנולוגיה החדשה שלו יש פוטנציאל גדול. הוא בוודאי יקל על חיל-האוויר בביצוע משימותיו הקיימות והוא עשוי גם להרחיב את מעטפת הפעילויות. אולם כניסת המטוס תחייב התאמות בדוקטרינת הפעולה של חיל-האוויר. אלו יתבססו על רכיבים כמו יכולת פעולה יותר טובה באזורים מוגני טילים, יכולת לבנות תמונת מודיעין לעצמו, הצורך וגם היכולת להסתפק במספר מועט יותר של מטוסים כדי למלא את אותן משימות, וכן חשיבות השילוב הנכון בין ה"אדיר" למטוסים הוותיקים יותר.

תאריך:  12/12/2016   |   עודכן:  12/12/2016
יפתח שפיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגעת ה-F-35 לישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלכסנדר שרוני
14/12/16 08:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מספרים שנערכה תחרות בין אנשי הסי.אי.איי. והק.ג.ב. מי יהיו הראשונים שיצליחו לתפוס שועל ביער עבות. אנשי הסי.אי.איי. תפסו שועל אחרי מספר שעות, וחיכו לאנשי הק.ג.ב. שלא הגיעו. בסוף נמאס להם לחכות, והם הלכו לחפש את אנשי הק.ג.ב., ומצאו אותם עומדים מסביב לארנב וצועקים עליו שוב ושוב: "תודה שאתה שועל".
12/12/2016  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
"אני היום על תקן נביא זעם. אנו המדינה הכי צעירה בעולם המערבי ויש בה כזו כמות של שחיתות, פשע צביעות ובעיקר אלימות מכל סוג, שלא נראה לי שהמדינה תמשיך להתקיים לעוד הרבה זמן".
12/12/2016  |  מאיר חוטקובסקי  |   מאמרים
מה יעשה שופט לגמרי לא אקטיביסט כאשר אסור לו ליזום הליכים ואת דעתו הוא חייב להביע רק על בסיס עתירה המובאת בפניו ובמסגרת ההחלטה הנדרשת על-ידי העותר? ובכן זה תלוי באיזה שופט מדובר. אם זה שופט בארצות החול, המרובות כחול אשר על שפת הים, הוא יכול לאכול לעצמו את הלב ולהמתין עד אשר המחוקק יטפל בנושא, או עד אשר אזרח תמים יבחר להעלות את הנושא בפני בית המשפט.
12/12/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
באחד ממאמרי הקודמים התייחסתי להיתכנות של יוזמת פעולה צבאית רוסית נגד אחת ממדינות הבלטיות כתגובה להתפתחויות גיאופוליטיות בגבולותיה המערביים, הצפון מערביים והדרום מערביים בשנים האחרונות, אשר על-פי התפיסה המסורתית הרוסית מערערים את ביטחונה ואת מעמדה האימפריאלי. ברשימה זו אתייחס לפעילות רוסית קונקרטית המעידה על הכנות, לכאורה, יש להדגיש, לפעולות מסוג זה וכן להיערכות נגד של כוחות נאטו.
12/12/2016  |  שלמה פרלה  |   מאמרים
ארץ ישראל שלנו על-פי הצו האלוקי המנוסח בתורה ושעליו נכרתו בריתות בין בורא העולם לבין עמו ישראל. ארץ ישראל שלנו על-פי הבטחת הבורא לאבינו הראשון אברהם אבינו, "לזרעך נתתי את הא ץ הזו". ארץ ישראל שלנו על-פי שמה של הארץ זה אלפי שנים. ארץ ישראל שלנו על-פי רש"י הראשון על התורה. ארץ ישראל שלנו פשוט משום ...שהיא שלנו ורק שלנו.
12/12/2016  |  שמעון רחמים  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הם יוצאים אט אט מהמאורות האפלות באקדמיה בהן הושמו ומשתפים בתחושות המחנק האקדמי, הפחד מלהתבטא נגד הזרם, החרדה מאימת הפיטורים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il