|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

גוגל וגילוי

מי שחושב שעדיין אפשר להסתיר חשבונות בנק בחו"ל, שיתעורר למציאות החדשה. מנועי החיפוש, לחצים בינלאומיים ושיתופי פעולה חוצי גבולות - כל אלו מלמדים שתם עידן ההסתרה
20/12/2016  |     |   מאמרים   |   תגובות
הרשימה המפורסמת

בתוך קצת יותר מחצי עשור הושקף מעמדו הפיסקלי של החשבון בבנק הזר כמו גם תפקידו של המבנה המשפטי במקלט המס, עד כדי הפיכתם לכל דבר שבין לא רלוונטי בנקודת הקיצון האחת, לבין נקודת הקיצון השנייה שבה ממתינה מלכודת פיסקלית חסרת רחמים למי שטועה. הכל בהתאם להתאמת הנהנה שביושר, הוא הבעלים המהותי של הנכסים (להבדיל מהרישום המשפטי), להוראות ההפעלה של OECD.

כותב שורות אלו מכיר את נושא חילופי המידע עוד מימיה הראשונים של המלחמה העולמית בהון השחור, עת היה לי הכבוד לייצג את רשות המיסים במסגרת הליך קבלתה של ישראל ל-OECD. במגזר הפרטי טיפלתי במאות מקרים של גילוי מרצון בעניינם של חשבונות בנק זרים ומקלטי מס.

לא יכולתי שלא להתרשם, פעם אחר פעם, כיצד רבים ומוכשרים, חכמים וידענים מצליחים ומובילים, בוחרים להתכחש ולסרב להאמין או לקבל את השינוי שאותותיו ניכרים בכל מקום. החל מהרשימות יותר מפורסמות של HSBC ו-UBS, דרך מנוע החיפוש של מקלט המס בפנמה שיושב על הכונן הקשיח של כל מפקח מס וחוקר ברשות המיסים, וכלה בחילופי המידע האוטומטיים הצפויים.

לקראת סוף שנת 2016, לאחר ששקט "מיני המבול" של המבקשים להסדיר את ענייניהם בטרם ענייניהם יסדירו אותם, באווירת זמן הגילוי מרצון שדומה לרגע כי עמד לו מלכת, בין שאלת הסדר היהלומנים לשאלת מידת הרטרוספקטיביות של חילופי המידע האוטומטיים והאם אכן יחולו רק משנת 2018 והלאה או שמא ישקיפו גם לאחור (למי שבאמת עדיין מאמין שזה משנה בכלל), בין שאלת הארכת הנוהל לתקופה נוספת לשאלת מיסוי הקרן ותחולת חוק איסור הלבנת הון על עבירות מס במסגרת חטאי העבר לצד חטאי העתיד הצפויים, עתה אבקש להציע לכם תרגיל פשוט.

הפעם מומלץ לנסות בבית.Please do try this at home!! אם אתם בעלי חשבון זר ולא מוצהר, גם אם מוחזק על-ידי חברה או נאמנות או כל חיה משפטית אחרת, אני מבקש להציע לכם לקחת כמה דקות לתרגיל פשוט ומאוד מועיל.

זוכרים את החבילה שארזתם לעצמם, תוך גיוס מיטב המוחות המקצועיים ולא פחות חשוב - תוך גיוס כוחות המחשבה והשכנוע העצמי? אני מציע לכם להוציא את החבילה ממקום המחבוא אי-שם במעמקי "התודעה הפיסקלית" ולבחון אותה פעם נוספת. זה יקח רק כמה דקות וייתכן שהדקות האלו ישנו את מהלך החיים שלכם ושל דור ההמשך.

כולם מכירים את החבילה הזאת. גם ברשות המיסים מכירים אותה... היא כוללת מספר מרכיבים קבועים: חשבונות מתחלפים בבנק זר, מבנה משפטי מתחלף במקלט מס, נכסים נרכשו ונמכרו, הון שחור ונכסים הוזרמו פנימה והחוצה והועברו למסגרות מוצהרות ומדווחות ולמסגרות פחות מוצהרות ומדווחות, בעלויות, רשויות וישויות התחלפו מספר פעמים תמורת "עמלה סמלית" וכך הלאה.

כאמור, המדובר בתרגיל מאוד פשוט. אם קיימים בחבילה מרכיבים שהצלחתם הפונקציונאלית - קרי: הכשרת ההון השחור ש"נשכח" מעבר לים - תלויה בהסתרת אירועים שאירעו בעשר השנים האחרונות, או במחשבה/הימור שלעולם לא יתגלו, אתם קרובים לחקירה של רשות המיסים יותר ממה שאתם חושבים. הרבה יותר קרובים.

הון שחור בעולם שקוף
עשרות מיליארדי נתונים [וירג'יניה מאיו, AP]

בעולם כזה, חשבון בבנק זר הוא ביט, ולא משנה אם זה חשבון ב-UBS או חשבון הרשום על שם נאמנות בפנמה או במקלט מס אחר. זה לא רק חשבון בבנק זר, זה גם ובעיקר ביט. זהו נתון ששייך לאינדקס שניתן לערוך בעניינו חיפוש דיגיטלי, לשלוף אותו על-ידי רובוט בשברירי שנייה, לעבד אותו ולוודא שמי שקשור אליו במישרין או בעקיפין יוזמן לחקירה

אז מה באמת הקשר בין גילוי מרצון לגוגל? איתור הון שחור בעולם שקוף ודיגיטלי. במסגרת המלחמה בהון השחור, אנו עוסקים רבות בשאלות בעלות אופי מיידי, כגון האם עידן הגילוי מרצון הגיע אל קיצו, ומה מחכה אחריו למי שמחזיק חשבון בבנק זר? לדעתי, כדאי שנרים טיפה את מבטנו ונסתכל מלמעלה. המשפטנים בוודאי יגידו "ממעוף הציפור", אלא שאני מציע להביט ממקום טיפונת יותר גבוה.

למעשה, נקודת הייחוס במקום שאליו אני מכוון. אינה נמדדת במונחים של מרחק או גובה. היא נמדדת במונחים של ביטים ובייטים, אחסון אין-סוף נתונים ושליפתם ברגע הנכון, מהירות עיבודם והפצתם והדיוק הנחרץ שעולה מיישומם. בעולם כזה, חשבון בבנק זר הוא ביט, ולא משנה אם זה חשבון ב-UBS או חשבון הרשום על שם נאמנות בפנמה או במקלט מס אחר. זה לא רק חשבון בבנק זר, זה גם ובעיקר ביט. זהו נתון ששייך לאינדקס שניתן לערוך בעניינו חיפוש דיגיטלי, לשלוף אותו על-ידי רובוט בשברירי שנייה, לעבד אותו ולוודא שמי שקשור אליו במישרין או בעקיפין יוזמן לחקירה. מי שייטיב להביט, יוכל לענות בעצמו על השאלות בעלות האופי המיידי.

מספר נקודות למחשבה על חילופי מידע בעולם דיגיטלי:

  • ברשת המסרונים של וואטסאפ נשלחות מדי יום יותר מ-40 מיליארד הודעות.

  • במנוע החיפוש של גוגל עובדים רובוטים המטפלים מדי יום בעשרות מיליארדי נתונים דיגיטליים.

  • בנקים זרים בשווייץ ובעולם כולו משלימים בימים אלו, בהוראת OECD במסגרת המלחמה בהון השחור ומקלטי המס, קידוד של כל החשבונות הקיימים תוך זיהוי הנהנה שביושר - הוא הבעלים המהותי בשר ודם, שמצוי מעל לשכבת המבנה המשפטי. הזיהוי מתועד באמצעות (TIN (Tax Identity Number. בישראל ה-TIN זה מספר תעודת הזהות, בעולם של גוגל זהו קוד דיגיטלי הניתן לזיהוי, שליפה, עיבוד ושידור בתוך שברירי שנייה לצורך בדיקת דיווח, הצהרה וגילוי מרצון או זימון לחקירה.

  • כאשר רשימת הלקוחות של בנק HSBC (שנמצאת בימים אלו בחקירה ובכותרות) נגנבה בשנת 2007, אחוז משמעותי מהחשבונות הזרים שהיו מפורטים בה כבר היו סגורים לפחות משנת 2006. כל מי שמופיע ברשימה, הוא למעשה נתון דיגיטלי ברשימה הלא-נכונה.

  • מקורם של מסמכי פנמה בנתונים של משרדי חברת עו"ד שהתמחתה ברישום תאגידים במקלטי מס, והם כוללים מידע מעובד דיגיטלית על 500 אלף מבנים משפטיים ובעלי חשבונות זרים.

  • בפורום הגלובלי לחילופי מידע מבית OECD חברות למעלה מ-100 מדינות, ביניהן כמעט כל מקלטי המס המוכרים.

  • בהנחה שיש מיליון חשבונות בנק זרים של ישראלים בחו"ל, ניתן לשלוח אותם במערכת המסרונים של וואטסאפ למחשב רשות המיסים בישראל בתוך 2.16 שניות.

ובמילים פשוטות: הכתובת הדיגיטלית על הקיר!

עידן חילופי המידע
מצייתים להוראות שלו

המוסדות הפיננסיים בעולם כולו עורכים רשימות של בעלי החשבונות והנכסים, תוך שהם מתעדים רישומים כגון בעלות, מדינות התושבות לצרכי מס, מספר זיהוי לצורכי מס במדינת התושבות, והכל במטרה לשגר אותם בתוך שברירי שנייה במסגרת מנגנוני חילופי המידע האוטומטיים והדיגיטליים למדינות התושבות של בעלי החשבונות

ברמה האקדמית אנחנו מכירים שלושה סוגים של חילופי מידע:

1. חילופי מידע פרטניים/ נקודתיים. הללו יתקיימו על בסיס בקשה ספציפית של מדינה זרה, והם יתבססו על-פי רוב על מידע מוקדם שקיים במאגרי המידע של המדינה המבקשת את המידע מרעותה.

2. חילופי מידע ספונטניים. הללו יתרחשו כאשר רשות המיסים במדינה א' נתקלת במידע שלהבנתה עשוי להצביע על חשד להשמטת מיסים במדינה ב'. על-פי רוב, היוזמת במהלך מסוג כזה תהיה רשות המס, שנתקלה במהלך עריכת ביקרות במחוזותיה במידע של פניו עשוי לעניין את מדינה ב'.

3. חילופי מידע אוטומטיים. המודל לתשתית המשפטית הבינלאומית לביצוע חילופי מידע אוטומטיים נקבע על-ידי ארה"ב במסגרת כללי FATCA. אומנם המודל בו זכו שאר חברי העמים, שאינם אוחזים בלעדית בזכות לביצוע מסלקה בדולרים, נחות במידת מה מהמודל האמריקני, אך למעשה כלולים בו כל המרכיבים החשובים. הוא מתבסס על רשת אמנות מולטילטרליות ובליטראליות, שכל תכליתן לקיים חילופי מידע יעילים על בסיס כללים אחידים לאיסוף המידע ואחסונו.

במילים פשוטות: המוסדות הפיננסיים בעולם כולו עורכים רשימות של בעלי החשבונות והנכסים, תוך שהם מתעדים רישומים כגון בעלות, מדינות התושבות לצרכי מס, מספר זיהוי לצורכי מס במדינת התושבות, והכל במטרה לשגר אותם בתוך שברירי שנייה במסגרת מנגנוני חילופי המידע האוטומטיים והדיגיטליים למדינות התושבות של בעלי החשבונות.

איש לא מחכה לשנת 2018, במיוחד לא רשויות המס. צוותי הרשות משולים לילדים בחנות ממתקים: ההתלבטות היא למי לגשת קודם. חשוב לדעת שכבר היום, על-פי חוקי שווייץ ועל-פי הדירקטיבות של OECD, ניתן בהתקיים תנאים נדרשים להחליף מידע באופן רטרואקטיבי – קרי: גם בעניינם של חשבונות שנסגרו בעבר. הרשימות של HSBC, UBS ופנמה הן דוגמאות נקודתיות של תופעה עצומה. הרשויות לא צריכות לחכות לחילופי המידע האוטומטיים.

על הדרישה ההולנדית שמעתם?
סגירת החשבון לא פותרת את הבעיה

בחודש ספטמבר האחרון הפך בית המשפט העליון בלוזאן את החלטה ובתוך כך ציין, כי המצב הפוליטי וכללי המשפט הבינלאומי העוסקים בחילופי מידע השתנו, ועתה ניתן לדרוש ולקיים חילופי מידע גם ללא שמות ספציפיים, ובלבד שיש מספיק מידע קונקרטי המצביע על החשבון ובעליו המהותי. למשל: רשימת הלקוחות שקיבלו מכתב מהבנק וסגרו את החשבון מבלי לענות

כולם כבר מכירים את הטפסים של הבנקים הזרים המבקשים להצהיר על השלמת הדיווח בישראל. לא רבים מכירים את ההמשך של הסיפור.

בשנת 2015 פנתה רשות המיסים ההולנדית לבנק UBS באמצעות הרשות השוויצרית, וביקשה למסור לה את רשימת לקוחות הבנק שלא השיבו את המכתב המדובר מהבנק חתום כנדרש. למעשה, המדובר בלקוחות לשעבר של UBS שכבר סגרו את החשבון מבלי לחתום על המכתב.

תחילה עיכב בית המשפט בערכאה נמוכה בשווייץ את העברת הרשימה, לאחר ששקל וקיבל את הטענה לפיה מדובר ב"מסע דיג" הנוגד את עקרונות OECD, וכן טענות בעניין הפרוטוקול שנוסף לאמנה בין הולנד לשווייץ.

בחודש ספטמבר האחרון הפך בית המשפט העליון בלוזאן את החלטה ובתוך כך ציין, כי המצב הפוליטי וכללי המשפט הבינלאומי העוסקים בחילופי מידע השתנו, ועתה ניתן לדרוש ולקיים חילופי מידע גם ללא שמות ספציפיים, ובלבד שיש מספיק מידע קונקרטי המצביע על החשבון ובעליו המהותי. למשל: רשימת הלקוחות שקיבלו מכתב מהבנק וסגרו את החשבון מבלי לענות.

המסקנה ברורה: כמו בעניינה של רשימת HSBC וכמו בעניינם של כוכבי רשימת פנמה, סגירת חשבון או פירוקו של מבנה משפטי, לא רק שאינם ערובה לכך שהעניין נפתר, אלא שיש בהם כדי לקרב את הקץ. כשחושבים על זה, למעשה המדובר בשכלול פיסקלי עכשווי של הכלל המוכר לנו: "על ראש הגנב בוער הכובע".

התמונה לא תהיה שלמה אם לא אתייחס לשינוי המשמעותי ביותר שנקבע לאחרונה בחוק הישראלי, עת צורפה עבירת המס להיכל הכבוד, השמור לעבירות הנחשבות על-ידי המחוקק כעבירות החמורות ביותר ונקבעה כעבירת מקור לפי חוק איסור הלבנת הון.

המדובר בחקיקה חדשה ומהפכנית, ועדיין קשה להעריך את ההיקף והאופן שבו ייעשה שימוש בהוראות החוק. עם זאת, יש מספר נקודות שכבר ראוי לשים אליהן לב בקפידה רבה. אז אנא מכם רואי החשבון, עורכי הדין וכמובן בעלי הנכסים, שימו לב:

1. לפי עמדת רשות המיסים, יש לראות את הלבנת הון כעבירה מתמשכת. במילים פשוטות: יש להוראה תחולה רטרוספקטיבית, קרי, לפני מועד החקיקה. גם אם אתם חולקים על כך, חשוב שתדעו על-פי מה יעבוד רשות המיסים והרשות לאיסור הלבנת הון.

2. במסגרת הוראות החוק, נקבע מעמד מיוחד למסייע בביצוע פעולה ברכוש אסור. במקרה שלנו, "רכוש אסור" הוא חשבון ונכסים לא מוצהרים; ו"פעולה" עשויה להיות החזקת חשבון, העברת חשבון, פעולת השקעה, המרת מטבע ולמעשה כל פעולה שמתבצעת בנסיבות של חשש מקיומה של עבירת מקור (עבירת מס) או ידיעה.

3. העונשים למסייע עשויים להגיע לשבע-עשר שנות מאסר, ועשויים לכלול פעולות חילוט לרכוש בסכומים אגדיים העולים בהרבה על סכום המס שהושמט, גם אם הושמט על-ידי הלקוח ולא על ידכם.

הכל גלוי וידוע

אם לפני כמחצית העשור היינו שואלים בנקאי שווייצרי, רואה חשבון ועורך דין מומחים, מה דעתם בעניין האפשרות שחשבונות ונכסים המוצפנים במקלטי מס זרים יגיעו לידיעת רשויות המס בישראל, הם היו עונים נחרצות שהסיכוי לכך הוא אפסי ו/או דמיוני.

היום, כל מי שבקיא בתחום יודע שזוהי מציאות יום-יומית. המידע מגיע כבר עכשיו ובכמויות. כמות המידע שתגיע גדלה בטור הנדסי, ולדעתי היא תכלול מידע גם על העבר ועל כל פעולה שנעשתה בעשר השנים האחרונות.

השילוב בין שינוי תפיסה עולמי, במסגרתו הפכו מקלטי המס ועבירות המס למבוקש מספר 1 של כל רשות מס, לבין כינונו של עולם דיגיטלי והאפשרויות האין-סופיות שהוא מספק בנושא ניהול ועיבוד נתונים, מביאים לתוצאה אחת שאי-אפשר להתעלם ממנה: הכל ידוע, הכל מוכר והכל שקוף בפני הרשויות. אז גם אם לא מצאתם את הצידוק המוסרי מספק דיו, כדאי לכם לפנות לצידוק הפרקטי ולהזדרז להציג את עצמכם בפני הרשויות, בטרם הרשויות יציגו את עצמן בפניכם.

המאמר פורסם במקור בגליון דצמבר 2016 של "רואה החשבון", בטאון לשכת רואי חשבון.
תאריך:  20/12/2016   |   עודכן:  20/12/2016
רו"ח גידי בר-זכאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גוגל וגילוי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
20/12/16 13:46
2
חכם גדול הוא לא
20/12/16 15:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החוק הרע למיסוי דירה שלישית שעבר השבוע בוועדת הכספים, כנראה באופן לא חוקי, חושף המון דברים רעים בממשלה ובקואליציה הנוכחית ויוביל גם לפגיעה קשה בחלשים ונזקקים.
19/12/2016  |  רו"ח ד"ר גד פניני  |   מאמרים
התלוננתי באזני חבר על תופעה מטרידה - שוטרים רבים, רבים מאד, רבים מדי, מפעילים אלימות ולעתים קשה כנגד יהודים. לדאבון הלב אלימות זו באה לידי ביטוי בהקשרים רבים אך בולטת במיוחד כל אימת שמדובר בהפגנה בנושאים דתיים או ענייני ההתיישבות בארץ ישראל. השוטרים מתגלים כמהירי חמה, בעלי "פתיל" קצר במיוחד, ששים אלי גז פלפל, אלות, אגרופים, קסדות לנגוח בהם ועוד...
19/12/2016  |  בעז שפירא  |   מאמרים

19/12/2016  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בימים אלו של עמונה והעבודה הפרלמנטרית המואצת על חוק הגזל בשם המכובס חוק ההסדר, אני מתגעגע למסאי ולמחזאי יהושע רדלר-פלדמן, הידוע בכינויו יהושע התלמי ובשם הספרותי ר' בנימין, שהלך מאתנו בדצמבר 1957 לפני כששים שנה. אני מתגעגע לאיש הדתי, שהיה מפעיליה הבכירים בצמרת של תנועת "המזרחי" (ממנה צמחה המפד"ל ו"הבית היהודי") והיה גם פעיל בתנועת "ברית שלום".
19/12/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בתי ספר מקצועיים ובתי ספר טכנולוגיים אלו תיכונים בהם רוכשים מקצוע בנוסף ללימודים עיוניים ברמה זו או אחרת. לעיתים הלימודים הטכנולוגיים או המקצועיים משולבים בתוך בתי ספר מקיפים, לעיתים הם משולבים במסגרות צבאיות ולעיתים אלו בתי ספר מקצועיים בלבד בהם כל תלמיד לומד ורוכש מקצוע. מטרת בתי הספר המקצועיים היא סיוע ברכישת מקצוע לאלו שמתקשים בלימודים העיוניים בתיכון כדי שיוכלו בעתיד להתפרנס ולפרנס את משפחתם ממקצוע מכובד.
19/12/2016  |  לינוי כהן ברוך  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il