|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

חמאס מסתיר מומחים מחשש לחיסולם

גורמי הביטחון בתוניסיה נכשלו בלכידת מחסליו של מהנדס החמאס אלזווארי מה שמעיד על תכנון וביצוע מקצועי של החיסול הזרוע הצבאית של חמאס מעסיקה מומחים ערבים נוספים בשורותיה אך מסתירה את זהותם מחשש שיחוסלו ע"י המוסד הישראלי
23/12/2016  |   יוני בן-מנחם   |   כתבות   |   תגובות
זירת החיסול בתוניסיה. ככל הנראה החטיפה הסתבכה

בחלוף שבוע ימים מחיסולו של מחמד אלזווארי בתוניסיה מסתבר כי גורמי הביטחון של תוניסיה עומדים בפני שוקת שבורה בחקירתם בפרשת החיסול. גורם בכיר הבקיא בענייני מודיעין אמר השבוע כי ארגון מודיעין טוב הינו ארגון שיש לראשיו את היכולת להודות בכישלונות מבצעיים ולהפיק מהם את הלקחים לקראת המבצעים הבאים.

אם אכן את חיסולו של המהנדס אחמד אלזווארי ביצע המוסד הישראלי, כפי שטוענת הזרוע הצבאית של חמאס, אמר הגורם הבכיר, הרי שסביר להניח שבמבצע הזה הופקו כל הלקחים מתקלות מבצעיות שנעשו בעת חיסולו של פעיל החמאס מחמוד אלמבחוח בדובאי ב-2010.

ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן ז"ל, נהג לדחות בשיחות פרטיות את הביקורת על מבצע חיסולו של מבחוח והטענות על כישלון מבצעי שבעקבותיו נחשפו כמה משיטות העבודה של המוסד ותצלומיהם של אנשים שצולמו במצלמות האבטחה בדובאי ושנטען כי הם הסוכנים שהשתתפו במבצע החיסול. מה שקובע במישור העקרוני הוא מבחן התוצאה, נהג לומר דגן, מבלי לאשר את מעורבות המוסד בחיסול. יש להניח שהמטרה הושגה ושום סוכן לא נתפס. לגבי טעויות שהיו אני מניח שאם היו כאלה מי שצריך יפיק את הלקחים הדרושים.

ואכן, בניגוד למה שקרה בדובאי, הפעם לא יכלו שלטונות תוניסיה להציג שום תצלומים של החשודים בחיסולו של מחמד אלזווארי. על-פי דיווחים באמצעי התקשורת הערבים, ידיים מיסתוריות החליפו את הסרטים במצלמות האבטחה באזור ביתו של אלזווארי בצילומים אחרים, כך שבידי גורמי הביטחון התוניסאים אין שום צילום של חשודים.

על-פי העיתונות התוניסאית, הרכיבו לפחות קלסתרון אחד של אדם החשוד בחיסול. זאת, לפי עדויות שגבו מעדי ראיה ומהעיתונאית ההונגריה ממוצא תוניסאי שסייעה למחסלים מבלי שהייתה מודעת לכך.

האם הייתה תקלה מבצעית

המבחן לשאלה הזו אומר גורם ישראלי בכיר, הוא מי הם החשודים שנעצרו על-ידי גורמי הביטחון התוניסאים ומה פשר הידיעות באמצעי התקשורת על עקבות שהותירו המחסלים מאחוריהם כמו מכוניות שכורות, אקדחים עם משתיקי קול ומכשירי טלפון סלולרים.

על-פי מה שניתן להסיק מהדיווחים השונים באמצעי התקשורת הערביים, גורמי הביטחון בתוניסיה מחזיקים בשלושה חשודים בלבד בסיוע למחסליו של מחמד אלזווארי וכי הם עצמם מודים כי המחסלים נמלטו לחו"ל. בין העצורים - העיתונאית ההונגריה ממוצא תוניסאי שטוענת כי האנשים שהעסיקו אותה מחו"ל שיטו בה וכי היא לא ידעה שהם סוכני מוסד. בעגה המודיעינית קוראים לזה "בלדר משוטה".

יום לפני החיסול היא נסעה לחו"ל אך הסכימה לחזור ולהעיד בפני גורמי הביטחון התוניסאים לאחר שהובטח לה כי איננה חשודה וכי יגבו ממנה עדות בלבד. אם אכן מצאו גורמי הביטחון של תוניסיה אקדחים עם משתיקי קול ומכשירי טלפון סלולריים באחד מכלי הרכב השכורים שננטשו, יש להניח שתוכניתם המקורית של המחסלים השתבשה באחד מהשלבים של המבצע אחרת לא היו משאירים מאחוריהם ראיות כאלה, שכן מדובר במחסלים מקצועיים.

העיתון הלבנוני "אלאח'באר" המקורב לארגון חיזבאללה מנסה לספק תשובה לשאלה הזו בכתבה שהוא פרסם ב-22 בדצמבר. בכתבה נטען כי סוכני המוסד תכננו לחטוף את מחמד אלזווארי כדי לחקור אותו ורק אחר כך לחסלו בחניקה כפי שחיסלו את מחמוד אלמבחוח ב2010.
הראיה לכך היא סוג ומספר הרכבים השכורים שבהם נעשה שימוש במבצע ומספר היריות הרב (20 כדורים) שפגעו גם בדלת החנייה של ביתו.

לטענת העיתון, מחמד אלזווארי נאבק עם תוקפיו והם נאלצו לירות בו למוות. כמה מהשכנים היו עדי ראיה למתרחש והם התקשרו למשטרה ודיווחו על הרכב שבו היה צוות החיסול, גם אישתו ואמו של אלזווארי שמעו את היריות ויצאו החוצה שם מצאו את גופתו.
על-פי הדיווח, צוות המחסלים החליף רכב ועלה לרכב של כוח הסיוע שהמתין בסמוך כשהוא משאיר מאחור את האקדחים עם משתיקי הקול מחשש למחסומי ביקורת, חיפוש ומעצר על-ידי המשטרה התוניסאית.

הרכב נסע היישר לשדה התעופה ומשם טסו המחסלים למדינה ערבית.
אם הגירסא הזו אכן נכונה, הרי שמדובר בתקלה מבצעית בלתי מתוכננת שהמחסלים התמודדו עמה על-פי שיקול הדעת וההחלטות של המפקד בשטח או כתגובה לתרחיש שנחזה בזמן התכנון.

הכתבה בעיתון "אלאח'באר" דוחה את הפרשנויות של עיתונאים בישראל כי האקדחים הושארו מאחור כדי להעביר מסר כי ידו של המוסד הישראלי ארוכה וכי באפשרותו להגיע לכל אדם בכל מקום.
ארגון מודיעין ישראלי איננו נוהג כך ואיננו מעביר מסרים בדרך הזו, נטען בכתבה.

ממשלת תוניסיה בלחץ

מחמד אלזווארי היה פעיל של תנועת "אלנהדה" שהיא תנועת בת של "האחים המוסלמים" ויש לה רוב בפרלמנט. ההודאה של חמאס כי מחמד אלזווארי עבד בשירות הזרוע הצבאית שלה וחוסל על-ידי המוסד הישראלי על אדמת תוניסיה הביאה לביקורת חריפה בדעת הקהל על השלטון ולחצים פוליטיים על הנשיא אלבאג'י קאיד אלסבסי לטפל במחדלים הביטחוניים שאיפשרו את החיסול.

בעוד החקירה נמשכת על-ידי גורמי הביטחון הודיע ראש ממשלת תוניסיה, יוסף אלשאהד, על שורה של צעדים בעקבות החיסול:
  • הדחתם של אלחביב שוואט, מושל אזור ספאקס, שבו חוסל מחמד אלזווארי ושל עוד שני בכירים במנגנון הביטחון הלאומי באזור.
  • הקמת "מרכז לאומי למודיעין" שירכז את כל המידע המודיעיני, ינתח אותו ויתאם בין כל מנגנוני המודיעין במדינה.
  • הכנת הצעת חוק כדי להילחם בפשיעה באמצעות רשתות תקשורת (כנראה בעקבות חדירת המחסלים מרחוק לרשת מצלמות האבטחה בסמוך לביתו של אלזווארי והשתלת תמונות שאינן תמונות זירת החיסול).
  • הסדרת עבודת חברות ההפקה לטלוויזיה עבור רשתות זרות (כנראה בעקבות גיוס העיתונאית ההונגריה על-ידי חברת הפקה פיקטיבית משבדיה לצורך עריכת "ראיון" עם אלזווארי).

ההודעות של ממשלת תוניסיה נועדו להרגיע את התנועה האיסלאמית ואת דעת הקהל והן מעידות על חוסר האונים של הממשלה וכישלונם של מנגנוני הביטחון במדינה אשר הופתעו ולא הצליחו למנוע את חיסולו של אלזווארי על אדמת תוניסיה.

מומחים ערבים בשירות החמאס

הזרוע הצבאית של חמאס תשדר בימים הקרובים קטעי וידאו שבהם נראה מחמד אלזווארי בעבודתו בשירות חמאס. הכינוי הצבאי של מחמד אלזווארי היה "מוראד". בתנועת חמאס טוענים כי עיתוי החיסול בתוניסיה על-ידי ישראל נעשה בסמיכות זמנים לאירועי יום השנה ה-29 להקמת התנועה כדי להנחית עליה מכה מוראלית וכי ישראל ניצלה את העובדה שהעולם הערבי-איסלאמי עסוק באירועי חלב שבסוריה מה שצמצם מאוד את המחאה בעולם הערבי על החיסול.

בשירות הזרוע הצבאית של חמאס פועלים גם מומחים מצרים, פקיסטנים וירדנים אך חמאס לא מגלה את זהותם מחשש שהמוסד הישראלי יפגע בהם. לדבריהם, בזמן שלטונו של הנשיא חוסני מובארק, עצרו גורמי הביטחון המצריים את אחד ממנהיגי "האחים המוסלמים" אשר קנה דגם של מטוס זעיר ללא טייס כדי להעבירו לזרוע הצבאית של חמאס.

תנועת חמאס מנסה להשתמש בחיסולו של מחמד אלזווארי למטרות תעמולה ולהראות כי חיסולו מוכיח כי הבעיה הפלשתינית איננה רק בעיה של הפלשתינים אלא בעיה ערבית-איסלאמית.

הטענה של חמאס היא כי המוסד הישראלי ייאלץ מעתה להתמודד לא רק עם פלשתינים אלא עם מומחים ערבים בלתי מוכרים שהצטרפו לשירות הזרוע הצבאית. חמאס מנסה לתאר את החיסול כנקודת מפנה שתדחוף אלפי מהנדסים ערבים מוכשרים בעולם הערבי לסייע לחמאס, השאלה האם חיסולו של אלזווארי לא ירתיע דווקא מומחים ערבים להצטרף לשירות הזרוע הצבאית, רק עם חלוף הזמן נדע זאת.

תאריך:  23/12/2016   |   עודכן:  23/12/2016
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חמאס מסתיר מומחים מחשש לחיסולם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לשעבר
23/12/16 19:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לשפשף את העיניים ולא להאמין. ברחוב אלנבי 89 בתל אביב ניצב מזה תקופה ארוכה, עניין של שנים, שומם, נעול, מוזנח ומעלה אבק. בית הכנסת ההיסטורי "מושב זקנים" בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב שהיה אחד מבתי הכנסת היפים והמעניינים והחשובים בתל אביב הקטנה ששימש את מייסדיה וראשונה של העיר תל אביב. ביקרתי בימים אלה בבית הכנסת הוא סגור ונעול מזה שנים. המראה שניגלה לי לא מלבב בלשון המעטה, דלתות שעריו מעופשות, קיר חזיתו נמרח במלט מכוער ומעוטר בכתובות גראפיטי. על המדרגות בחזית בית הכנסת לכלוך לא מועט, גם הקירות החיצוניים של מבנה בית הכנסת בצד צפון ומזרח מוזנחים ודהויים. כך לא צריך להראות בית כנסת בישראל ובטח לא בית כנסת בעל ערך היסטורי ואדריכלי כה רב.
22/12/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
בעוד חודשים ספורים ימלאו 80 שנה לפרסום המלצות הוועדה המלכותית הבריטית (ועדת פיל) לגבי הסכסוך היהודי-ערבי. ההמלצות היו מהפכניות בהשוואה לועדות החקירה שקדמו לה והיא הציעה, לראשונה, לחלק את ארץ ישראל לשלוש ישויות: מדינה ערבית גדולה, מדינה יהודית קטנה ומובלעת בריטית.
22/12/2016  |  חנינא פורת  |   כתבות
"נקמַת דם ילד קטן - עוד לא ברא השׂטן", כך שורר המשורר הלאומי ח"נ ביאליק. בשנה האחרונה המַראות המגיעים מסוריה מצמררים כל אזרח בעולם. העולם התרגל לעמוד מנגד, ואנו כמדינה למודת היסטוריה כאובה, חייבים להשמיע קול ולתבוע מן האומות המאוחדות להפסיק את מחול הדמים.
22/12/2016  |  הרצל ובלפור חקק  |   כתבות
ההיסטוריונים והארכיאולוגים חלוקים בדעותיהם לגבי היקף ההגליות של אשור מממלכת ישראל והיקף ההגליות של אשור ובבל מממלכת יהודה. המחלוקת היא לגבי השאלה אם הארץ התרוקנה מתושביה הישראלים והיהודים.
22/12/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
את פרוס השנה האזרחית החדשה יחגגו, כמו תמיד, רבים מהישראלים החילונים, אלא שבהבדל מהשנים שחלפו, מסתמן הפעם חידוש מעניין, כאשר לא מעטים מקירבם יחגגו, לראשונה, מלבד הסילבסטר, גם את הכריסמס עצמו - הלא הוא חג המולד הנוצרי.
22/12/2016  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il