|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

פיאט - תחילת הסוף?

ג'נרל מוטורס נערכת למיזוג המכריע של פיאט עם אופל
04/06/2002  |     |   מאמרים   |   תגובות
 שמות קשורים
  ג'נרל מוטורס
  פיאט אוטו
  דייהו
  מרצדס בנץ
  דיימלר
  פיאט פונטו
  אופל קורסה
  אלפא רומאו
  סאאב
   רשימות קודמות
  סנה מפחד מסילבן שלום; התוצאה - נושא אבטחת התחבורה הציבורית תקוע
  מבצע פי הגליל שנימנע
  יוטה קליינשמידט מצטרפת לפולקסווגן
  מה גרם לפרישת דורון ודאי מתפקיד מנכ"ל כלמוביל
  תערוכת אוטומוטור: כל הדגמים והחידושים

עם תחילת שבוע העבודה באירופה, מדווחים כלי התקשורת העסקיים כי קונצרן ג'נרל מוטורס נערך לשלבי ההשתלטות הסופיים על חברת פיאט.

חטיבת הרכב של קונצרן פיאט, פיאט אוטו, נמצאת מזה מספר חודשים בקשיים פיננסיים חמורים. אין עוד מנוס מנקיטה בצעדים דרסטיים.

קבוצות עבודה של נציגי הנהלת ג'נראל מוטורס בארה"ב ואירופה עוסקות עתה בגיבוש התכניות למיזוג פיאט אל תוך אופל אדם, חטיבת הייצור האירופית של קונצרן GM.

הצוותים מגבשים תוכניות לפיתוח וייצור משותפים, שעשויים להשיג חיסכון ניכר בעלויות - הודות למדיניות רכש וניהול משותפים.

GM רכשה לפני כשנתיים חמישית ממניות פיאט תמורת 2.4 מיליארד דולר. באותה הזדמנות התחייבה GM לרכוש את יתרת הבעלות, באם תחליט הנהלת פיאט לוותר עליה.

האופציה לרכישת פיאט אמורה היתה להתממש בינואר 2004, אך GM מעדיפה לבצעה מהר ככל האפשר, כל עוד פיאט אוטו פועלת ומתפקדת כעסק חי.

GM מגבשת עתה מערכת מגוונת של שרותים בנקאיים למימון ההשתלטות, מהסוג אותו רצתה לגבש עוד לפני כשנתיים. אז נתקלה בהתנגדותו נמרצת מטעמו של גו'וואני אניילי, מנהלה הוותיק והפטריארכלי של פיאט.

איש הכספים הראשי של GM, גו'הן דווין מדטרויט, נראה באחרונה כשהוא מקדיש את מרבית זמנו בוול סטריט שבניו יורק, לתכנון ההשתלטות על פיאט - מהר ובזול ככל האפשר.

שתי שיטות השתלטות חלופיות נדונות עתה: האחת - תשלום הוגן בעבור מניות פיאט, אך לא בעבור חובותיה, והשנייה - השגת המניות בחינם, תמורת התחייבות לחיסול החובות.

ככל הנראה מעדיפה GM את האפשרות הראשונה, הדומה לשיטה באמצעותה השתלטה באחרונה על חברת דייהו, יצרנית הרכב הדרום קוראנית.

GM רכשה את דייהו באפריל השנה תמורת סכום כמעט סמלי של 600 מיליון דולר. הסכם ההצלה שנחתם בסיאול אינו כולל התחייבות לכיסוי מרבית חובותיה של דייהו, ומאידך מאפשר השגת חזקה על אותם אמצעי ייצור ברחבי העולם, בהם GM מוצאת עניין.

במסגרת זו ייסגרו מפעלי ייצור רבים של דייהו, ובהם מפעלים במזרח אירופה ובמזרח התיכון. לדייהו מפעלים מודרניים בפולין ובחבר העמים, בהם אין GM רואה כל יתרון עסקי.

מומחי מריל לינץ' בניו יורק מגדירים את עסקת פיאט כבעלת "סיכונים וסיכויים גבוהים". על מנהלי GM מהלך איימים נסיונה של חברת דיימלר - חברת האם של מרצדס בנץ, כשהשתלטה על חברת קרייזלר הבעייתית.

כבר עתה ברור כי מיזוגה של פיאט אל תוך GM לא יהיה קל בשום מקרה. פיאט אינה עוד חברה לייצור כלי רכב. מדובר במותג שהינו סמל לאומי במדינה שאזרחיה בעלי מודעות פטריוטית יוצאת דופן, המשולבת במודעות מוטורית ערה.

ממשלת איטליה הציבה חסמי ייבוא שמנעו את השתלטות תעשיית הרכב היפאנית על הכביש האיטלקי, אך דווקא בשעתה הקשה של פיאט אין הממשלה נחלצת לעזרתה. בקשות סיוע דחופות נשלחו לרומא במהלך כל השנה, והושבו עד כה בשלילה.

המומחים גורסים כי לחץ ציבורי ילווה כל ניסיון השתלטות, בעיקר אם יבוא מגורמים המוגדרים כ"אימפריאליסטיים מערביים". פועלי הייצור בטורינו כבר יצאו במחאה כנגד מה שאפיינו כשערוריית ניהול כושל, שחשפה אותם לסכנת פיטורין מוחשית.

המותגים היחידים של פיאט שהוגדרו כבעלי סיכוי עסקי, הינם ההפכים המוטוריים, אלפא רומיאו, והסופר מיני מדגם פונטו. חברת אלפא רומיאו, יצרנית מכוניות הספורט מהעיר ארזה שבצפון איטליה, עברה בשנים האחרונות מהפכה של ממש.

החברה הגוססת ניצלה עוד בעשור הקודם על ידי פיאט מפשיטת רגל, אך בידי פיאט חזרה ושקעה למשבר טכנולוגי ועסקי. פיתוח מקיף של קשת מוצרים חדשה ומוצלחת שב והחזיר את אלפא למפה האירופית, בעוד שחטיבת לנצי'ה היתה למותג החולה התורן.

בפיאט עצמה לא הוצג באחרונה כל להיט שיווקי, והפונטו החסכונית נאלצה לשאת בעול הפסדי כל הדגמים היקרים ממנה.

אומברטו אניילי (67) התבטא בשבוע שעבר לראשונה, כמי שמוכן למכור את חטיבת המכוניות, אותה נשבע אחיו של גו'וואני אניילי (81), לשמור לנצח בידיים אטלקיות. בידי האחים 30 אחוזים ממניות קבוצת פיאט. גו'וואני מאושפז מזה מספר שבועות בארה"ב, לטפול בגידול ממאיר בפרוסטטה.

פיאט ליוותה את כל שלבי ההסטוריה האיטלקית של העידן החדש. היא שרדה שתי מלחמות עולם, וסייעה בשיקום הכלכלה הלאומית מתקופות משבר ועד לשיגשוג שפקד את מרבית מדינות אירופה בעשורים האחרונים.

הבעייה החלה כאשר פיאט צברה עודפי כושר ייצור נכבדים, אשר עמדו בניגוד ברור לירידה חדה ברמת המכירות. הייצוא למדינות המערב הצטמק בהדרגה, תוך ששוקי היעד המסורתיים במזרח אירופה ומזרח אסייה, נופלים לידי תעשיות הרכב היפאנית והדרום קוראנית.

רכישת פיאט אוטו תדרוש מ-GM השקעת משאבים כספיים וניהוליים כבדים. בתמורה תהפוך GM ליצרנית הרכב מספר 1 באירופה, תואר אותו היא מחזיקה כיום רק בחישוב כלל עולמי.

רכישת פיאט תעניק ל-GM נתח שוק בן 21 אחוז באירופה, לעומת 19 אחוזים שיש כיום לפולקסווגן - המשווקת 2.7 מיליון מכוניות בשנה. רכישת פיאט קוסמת למנהלי GM לנוכח היתרון הרב שיושג בכח קניית מכלולים, ועמדת המיקוח העדיפה ללא שעור שתושג כלפי הספקים.

"אחד ועוד אחד זה הרבה יותר משניים - אם מצרפים את החיסכון בעלויות והיתרון לגודל שיווצר ממיזוג פיאט ואופל", אומרים מנהלים ב-GM המצדדים במיזוג. פיאט אוטו הפסידה ברבעון הראשון של 2002 לא פחות מ-429 מיליון אירו.

היא החלה בקיצוץ דרמטי של הוצאות הפיתוח השיווק והייצור, בתקווה להגיע להפסד שלא יעלה בחישוב שנתי על כחצי מיליארד אירו, הזהה לסכום שהפסידה בשנה שעברה. אופל הפסידה 674 מיליון יורו ב- 2001. החיסכון בעלויות עשוי לקדם את כל הגורמים.

התקווה להחזרת פיאט ואופל למסלול של רווחיות, מתבססת על תכנון ייצור שלדה משותפת למחליפות העתידיות של האופל מדגם קורסה ופיאט מדגם פונטו.

"לא היינו נכנסים לפיתוח משותף של קורסה ופונטו לולא חשבנו שיהיו לבסוף לחלק מהמשפחה" אמרו מקורות ב-GM. "לכן אנו מחכים עתה למיזם עתידי המבוסס על דגם הסטילו", הם הוסיפו.

כמו כן מתוכנן פיתוח שלדה משותפת למחליפות העתידיות של האלפא רומיאו מדגם 166, אופל מדגם אומגה וסאאב השוודית מדגם 5-9. פיאט תוביל את השימוש באנרגיית סולר, עם מנועי ה-JTD שלה, בתצורת מסילת דיזל משותפת.

כיום נאלצת אופל להתבסס בתחום זה על נסיונה של חברת איסוזו היפאנית שבבעלותה. מנועי האקוטק החסכוניים של אופל, יובילו את השימוש באנרגיית הבנזין המסורתית.

פיאט תעסוק על פי שיטה זו בפיתוח מכוניות קטנות, ואופל -במכוניות קומפקטיות ובינוניות. סאאב תמוצב כמותג יוקרה אירופי, המתמחה במכוניות בעלות הנעה אחורית והנעה כפולה (4X4).

התבטאות רשמית בודדת מטעמה של GM, קבעה כי התשלום בסך 2.4 מיליארד דולר שהועבר לפני כשנתיים עבור חמישית ממניות פיאט אוטו - אינו מייצג אריתמטית את המשך רכישת 80 אחוזי הבעלות.

דובר GM אמר כי הסכום המקורי הראשון הוקצב לביסוס מיזם רכש, ולייצור של חטיבות כוח משותפות.

אנליסטים מזכירים כי GM אמרה בזמנו כי "תפיק 100 אחוז יתרונות מרכישת 20 אחוז מהבעלות". לפיכך הם תוהים מדוע היא מבקשת לרכוש את יתרת המניות...

לא ברור באילו יתרונות באמת תזכה GM בעתיד. בכל מקרה דבר אחד ברור: לו הדבר היה נתון בידיה כיום, לא היתה GM נכנסת כלל לסיפור.

תאריך:  04/06/2002   |   עודכן:  04/06/2002
עמוס באר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר התחבורה אפרים סנה נפגש (יום א', 2.6.02) פעם נוספת עם שר האוצר סילבן שלום, בנוגע לתיקצוב אבטחת התחבורה הציבורית. למרות הצהרות משרד התחבורה כי נערכים לקראת תיגבור האבטחה בתחבורה הציבורית, גם הפעם לא הוסכם על אופן התיקצוב ומועדו.
03/06/2002  |  עמוס באר  |   מאמרים
לפני כשמונה חדשים הטילו חברות הדלק (למעט דור ואלון) ותחנות הדלק, תשלום "דמי שירות התדלוק" אשר נגבה מן הצרכנים בנוסף למחירי הדלק עצמם. כתוצאה מהלחץ שהופעל על-ידי משרד התשתיות הלאומיות, הפסיקו חברות הדלק את גביית "דמי שירות התדלוק", בתמורה להבטחה מצד משרד התשתיות הלאומיות לבחון מחדש את שיטת הפיקוח על המחירים לצרכן של הבנזינים 96 ו-95 אוקטן.
01/06/2002  |  יואב יצחק  |   מאמרים
פצצת-זמן מתוצרת בית מתקתקת בחצר האחורית של מדינת ישראל. הצליל המתריע רם, ברור ומבשר-רע, אך רוב אזרחי ישראל היהודים, מתעלמים מקיומו, אולי בתקוות-שווא שהאיום הנפיץ הזה ייעלם מעצמו.
01/06/2002  |  עמי דור-און  |   מאמרים
המטרות לטווח קצר של ההרתעה הישראלית במלחמה המוגבלת כיום הן: להביא לידי דעיכת רמת האלימות ולאו דווקא להפסקתה המוחלטת (הרתעה מוגבלת), להרתיע מפני ביצוע פיגועים נגד אזרחים, לשנות את מדיניותו של היריב מעימות צבאי למגרש המדיני והגדרת כללי משחק לשם מניעת הסלמה במעשי איבה.
01/06/2002  |  שמואל גורדון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il