|
יותר סחר אלקטרוני [צילום: YopuTube]
|
|
|
|
|
עונת החגים - חג המולד וראש השנה הנוצרי - שוב אינם חגיגת קניות כפי שהיו בעבר, מסיק השבועון אקונומיסט..
לכאורה, הנתונים סותרים קביעה זו. השבועון עצמו אומר, כי הקניות השנה ברוב המדינות העשירות יהיו גבוהות ב-15% ואפילו ב-35% מאשר בשנה החדשה. בארה"ב לבדה מדובר על גידול של 75 מיליארד דולר.
ואולם, לא תמיד השוואה בין שנתיים עוקבות מציירת את התמונה המלאה ואפילו לא בהכרח את התמונה המדויקת. בשנת 2000 הוציאו האמריקנים בחודש דצמבר 29% מכפי שהיו מוציאים בו בלא אלמנט החגים. בשנת 2015 ההפרש היה 21% בלבד. נתונים דומים מגיעים מגרמניה, יפן וצרפת. צריך עוד לראות מה יהיה השנה, אבל המגמה היא עקבית למדי. באיטליה - אותה מכנה אקונומיסט "ארצם של הקונים החוגגים ביותר" - ההפרש ירד מ-50% ל-33%.
יש לפחות שלושה גורמים למגמה זו, ממשיך אקונומיסט. הראשון: העלייה בסחר האלקטרוני מאפשרת לקונים לרכוש את מוצרי החגים לאורך השנה כולה, ולא להסתכן במחסור או בעיכובי משלוחים של הרגע האחרון. השני: עלייה בשימוש בכרטיסי מתנה, אשר אינם באים לידי ביטוי בנתוני המכירות המודדים רק סחורות בעין, ומימוש הכרטיסים מגיע מטבע הדברים רק בחודשים הבאים. השלישי: קונים צעירים רבים אינם קונים מתנות מוחשיות בחנויות המסורתיות, ומעדיפים נסיעות ובידור.