|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

לחדול ממימון שוטף של האו"ם

ארה"ב תמשיך ליהנות מזכות הוטו במועצת הביטחון של האו"ם - שעכשיו יעשה בו ממשלו החדש של טראמפ שימוש חדש ומושכל יותר, ביחס וכלפי מדינת ישראל - ותתרום לאו"ם רק הסכום הנדרש ממנה על-פי מגילת האו"ם, קרי סכום של 0.001% מתקציבה הדו-שנתי
28/12/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: AP/Bebeto Matthews]

התנהלותה האחרונה של מועצת הביטחון של האו"ם, אשר - לפני ימים מספר - קבעה, במסגרת החלטה מספר 2334, כי ההתנחלויות הישראליות בכל השטחים שנכבשו בשנת 1967 אינן חוקיות, מפנה שימת הלב להתנהלותה השוטפת של מועצת הביטחון של האו"ם ולדרך, אופן וצורת מימון פעולותיו של האו"ם וכלל המוסדות הפועלים במסגרתו - לרבות ובכלל זה מועצת הביטחון של האו"ם.

במועצת הביטחון של האו"ם ישנן חמש חברות קבועות ועשר חברות מתחלפות. החברות הקבועות הן חמש המייסדות (המנצחות במלחמת העולם השנייה): ארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת וסין (עד 1971 הרפובליקה הסינית ומ-1971 הרפובליקה העממית של סין). לאותן חברות קבועות במועצת הביטחון, קיימת זכות וטו על-פי פרק 27 של מגילת האו"ם. הצבעתה של אחת מחמש המדינות נגד הצעת החלטה של המועצה, מונעת קבלתה של כל החלטה שהיא, בידי מועצת הביטחון. מדינות אלה הן המדינות היחידות המורשות להחזיק נשק גרעיני על-פי האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT). הימנעותה של ארה"ב מעשיית שימוש בזכות הוטו השמורה לה, אפשרה קבלת החלטה מספר 2334, הקובעת, כי ההתנחלויות הישראליות בכל השטחים שנכבשו בשנת 1967 אינן חוקיות.

החברות המתחלפות במועצת הביטחון של האו"ם, נבחרות לתקופת כהונה של שנתיים החל מ-1 בינואר. בתחילת כל שנה מתחלפות חמש חברות במועצת הביטחון, בחמש חברות חדשות. החברות המתחלפות נבחרות בידי העצרת הכללית של האו"ם, לפי אזורים. החלוקה לגושים הינה חלוקה בלתי-רשמית ונתונה לשינויים. הגוש האפריקני בוחר שלוש נציגות: הגוש של אסיה, הגוש של אמריקה הלטינית והגוש של "מערב אירופה ושאר המדינות" בוחרים, כל אחד, שתי נציגות. והגוש של מזרח אירופה, בוחר נציגה אחת. נהוג גם, כי אחת מהנציגות תהא מדינה ערבית. נציגה זו נבחרת, לסירוגין, מהנציגות של אסיה ואפריקה.

ארגון האומות המאוחדות ובשמו המקוצר - האו"ם, ממומן באמצעות תרומות מדודות והתנדבותיות הניתנות לארגון על-ידי המדינות החברות בו. העצרת הכללית מאשרת תקציב דו-שנתי שגרתי וקובעת הערכות תרומה לכל מדינה חברה. הערכות אלה מתבססות על יכולתה היחסית של כל מדינה ומדינה לתרום לאו"ם מהכנסתה הלאומית הגולמית. ההערכות הללו מותאמות ומשתנות בהתאם לחובות הקיימות לכל מדינה ומדינה, או בהתאם להכנסה לנפש נמוכה. עצרת האו"ם עושה שימוש, לצורך קביעת ההערכות, גם במדד הפיתוח האנושי.

העיקרון שנקבע בעצרת הכללי של האו"ם הינו, כי האו"ם לא יהיה תלוי באופן גורף במדינה חברה אחת, כדי לממן פעילותו. מכאן צמח עיקרון "תקרת" תרומה, הקובעת הסכום המקסימלי של התרומה, באחוזים מתוך כלל התקציב, שכל מדינה חברה יכולה לתרום לתקציב. העצרת שינתה תקרת התרומות, שדניתן לתרום לה - בשנת 2000 - בעקבות שינויים כלכליים גלובליים, כאשר תקרת התרומות ירדה מגובה של -25% ל-22%. ארצות הברית של אמריקה, הינה המדינה היחידה, החברה בארגון האומות המאוחדות, המגיעה היחידה בתרומתה לתקרה זו. העצרת הכללית של האו"ם קבעה - בנוסף לסכום המקסימום - גם סכום מינימום של "רצפת תרומה" לכל מדינה ומדינה, החברה באו"ם. לפי רצפת תרומה זו, הרי כל מדינה ומדינה, החברה באו"ם, חייבת לתרום לפחות 0.001% מהתקציב הדו-שנתי שלה.

התקציב השנתי של ארגון האומות המאוחדות, לשנים 2008-2009, הוערך בסכום כולל של כ-4.19 מיליארד דולר ארה"ב, כלומר, עניין לנו בסכום שגובהו הינו, קצת יותר מ-2 מיליארד דולר לשנה. ארה"ב תורמת 22% מתקציבו של האו"ם; יפן תורמת 16.624% מתקציבו של האו"ם; גרמניה תורמת 8.577% מתקציבו של האו"ם; בריטניה תורמת 6.642% מתקציבו של האו"ם; צרפת תורמת 6.301% מתקציבו של האו"ם; איטליה תורמת 5.079% מתקציבו של האו"ם; קנדה תורמת 2,977% מתקציבו של האו"ם; ספרד תורמת 2.968% מתקציבו של האו"ם; סין תורמת 2.667% מתקציבו של האו"ם ומקסיקו תורמת 2,257% מתקציבו של האו"ם. שאר המדינות החברות באו"ם, תורמות - יחדיו - 23.908% מתקציבו של האו"ם.

מרשימות המדינות התורמות לאו"ם עולה, כי רוסיה - שהינה המדינה הגדולה ביותר בעולם, ששטחה הינו מיליון קילומטרים רבועים, מתוכם כ-13 מיליון קמ"ר באסיה וכ-4 מיליון קמ"ר ובעלת אוכלוסייה של 143.5 מיליון תושבים, נכון לשנת 2013 - תורמת תרומה שנתית לתקציב האו"ם, הפחות מסכום של 2,2575, מסכום כלל התרומות, הנתרמות לאו"ם. רוסיה זו הינה חברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם ובעלת זכות וטו. בתור שכזו, הרי כל החלטה הנוגדת האינטרסים שלה, ביחס לסוריה ומלחמת האזרחים המתחוללת בה, אינה מתקבלת וכשהיא מועלית, הרי היא מתבטלת, מכוח ובשל זכות וטו זו.

קיימות תוכניות מיוחדות של האו"ם שאינן נכללות בתקציבו השוטף של האו"ם, דוגמת: יוניצ"ף ותוכנית המזון העולמית. תוכניות אלה ממומנות בתרומות התנדבותיות, מממשלות החברות באו"ם. התרומות הינן תרומות כספיות, אך לעתים נתרמות סחורות חקלאיות ומוצרים שונים. מכיוון שאותם ארגונים מנהלים פעילותם הכלכלית, בהתבסס על תרומות מזדמנות ואינם ממומנים - באופן שוטף - מתקציבו של האו"ם, הרי רובם של ארגונים אלה סובלים ממחסור כבד, בייחוד בתקופות של מיתונים כלכליים. לדוגמה, בחודש יולי, בשנת 2009, דיווחה תוכנית המזון העולמית, המסונפת לאו"ם, כי היא נאלצה להפסיק שירותי מספר, שהעניקה - עד כה - מפני שהתקציב היה קטן מדי, מהמשוער מראש. בשנת 2010, קיבלה תוכנית המזון העולמית, המסונפת לאו"ם, פחות מרבע מהתקציב השנתי הנדרש לפעילותה השוטפת והיומיומית.

הסנאטור האמריקני, טד קרוז - שהיה בין המתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות - הודיע, לאחרונה, כי הוא פתח עצומה הקוראת להפסקת המימון האמריקני למוסדות האו"ם, עד להפיכת החלטה מספר 2334, שהתקבלה במועצת הביטחון נגד ההתנחלויות. קרוז שוחח בסוף השבוע עם ראש ממשלת ישראל, בנימין (ביבי) נתניהו וקריאתו לעצור המימון האמריקני לאו"ם מצטרפת לקריאה זהה של הסנאטור, לינדזי גראהם.

לא נראה, כי ארה"ב תחת שרביטו והתנהלו של הנשיא הנבחר, דונלאד טראמפ, תצליח לבטל החלטה מספר 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם בגנות ההתנחלויות, במצב הפוליטי והמדיני, הקיים באו"ם ובכלל זה, במועצת הביטחון של האו"ם. עם זאת נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ שאינו מחויב לתוכניותיו ולתפיסותיו הפוליטיות והמדיניות של נשיא אר"ב היוצא, ברק חוסיין אובמה השני, זאת בלשון המעטה בלבד, כמו-גם מתנגד, באופן גלוי, בולט ופומבי לחלק ניכר מתוכניות ותפיסות פוליטיות ומדיניות אלה, יכול לנקוט בצעד מהותי ומשמעותי ביותר, כלפי האו"ם והמוסדות הקשורים לו.

כחברה באו"ם מחויבת ארצות הברית של אמריקה, קרי, ארה"ב, לתרום לאו"ם, על-פי תנאי מגילת האו"ם, אך ורק לפחות 0.001% מהתקציב הדו-שנתי שלה, שהינו סכום, הנמוך בהרבה מסכום התרומות השנתי שתורמת ארה"ב לאו"ם, בגובה של 22% מתקציב האו"ם. בהתאם לנתונים שפרסם האו"ם עצמו ביחס לתקציבו השנתי, שעמד על סכום של שני מיליארד דולר ארה"ב, לשנים 2008-2009, הרי ארה"ב תורמת לאו"ם, מדי שנה בשנה, לפחות סכום של 440 מיליון דולר ארה"ב, לשנה.

ארצות הברית של אמריקה, קרי, ארה"ב החדשה העומדת להתחיל תחילת דרכה, החל מהעשרים לחודש ינואר 2017, תחת ניהולו ותחת ניצוח שרביטו של נשיאה החדשה והנבחר, דונלד טראמפ, אינה מחויבת לפרוש מן האו"ם. אדרבה, תמשיך היא ליהנות מזכות הוטו במועצת הביטחון של האו"ם - שעכשיו יעשה בו ממשלו החדש של דולנד טראמפ שימוש חדש, שונה ומושכל יותר, ביחס וכלפי מדינת ישראל - ותתרום לאו"ם רק הסכום הנדרש והמתחייב ממנה על-פי מגילת האו"ם, קרי סכום של 0.001% מתקציבה הדו-שנתי. במצב דברים זה, הרי יתמוטט האו"ם מבחינה כלכלית.

במצב דברים שכזה, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה יוכלו לממש זכות הוטו שלהם, אך ורק באינטרנט וירטואלי ובמקומות וירטואלים בלבד, שכן האו"ם יהיה בגדר של סיפור עבר נשכח וחסר כל כוח פוליטי ומדיני שהוא. בל נשכח, כי בעל המאה הוא בעל הדעה ולרוסיה, צרפת ובריטניה, יש חורים רבים בכיסי מכנסיהם. הדברים נכונים אפילו, ביחס לסין, התורמת לאו"ם, אך ורק 2.667% מתקציבו השנתי של האו"ם. כל מלה נוספת מיותרת. ובל נשכל שרעיון חנוכה הוא הרעיון של המעטים שניצחו הרבים וחוסר הרוחניות על העוצמה הפיסית.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  28/12/2016   |   עודכן:  28/12/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לחדול ממימון שוטף של האו"ם
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
וינטר הניה
28/12/16 21:08
 
משה מגיבי
29/12/16 07:08
 
מאתר מידה
30/12/16 11:23
 
המשך ..
30/12/16 13:44
 
משה קליין
30/12/16 14:13
2
אלי יזרעאלי
3/01/17 00:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתבתו המרתקת של העיתונאי, עידן יוסף ("מחלקה ראשונה" - תאריך 26.12.2016), בדבר פגישת חרום שהתקיימה.
27/12/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אין כל ספק בכך, כי ימי החנוכה המתרגשים עלינו, במהלכו של שבוע זה הם הימים ב"הא הידיעה" של תנועת חב"ד. חסידיה ופעיליה של תנועה משיחית-פוליטית זו, פושטים בימים אלה ללא כל קשר ובנפרד מפעילות הנחת התפילין השוטפת והיומיומית של פעיליה וחסידיה של תנועה זו, הנמשכת במשנה-מרץ, וללא כל הפרעה שהיא, בחוצות הערים והיישובים השונים בארץ על מרכזי הערים ומציבים חנוכיות ענק, כשהמלה "חב"ד" בולטת עליהן ומתנוססת עליהן, למרחקים. חנוכיות אלה מדליקים פעילי וחסידי תנועת חב"ד, עם ערב, ברוב עם - לעתים גם תוך ליווי הדלקת נרות אלה, בסיועה של מוזיקה רועשת.
26/12/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בערוב ועל סף סיום כהונתו השנייה כנשיא ארה"ב, מוכיח ברק חוסין אובמה השני, חוסר התאמתו, בעליל, לכהן כנשיאה ה-44 של ארה"ב. הנשיא האפרו-אמריקני הראשון של ארה"ב (ביטוי מכובס לעובדה שמדובר בכושי הראשון המכהן כנשיא ארה"ב) מגלה במופגן ובשער בת-רבים שנאתו המופגנת למדינת ישראל, על-רקע מה שהוא מנסה להסביר כניסיון "לחסל חשבונות" עם ראש-ממשלת -ישראל, בנימין (ביבי נתניהו).
25/12/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
"החפץ אחפוץ מות רשע נאום ה' אלוקים הלא בשובו מדרכיו וחיה" - ספר יחזקאל, פרק יח (מוקדש לעו"ד ציון אמיר, לזכר ימינו התמימים, בפקולטה למשפטים, באוניברסיטת בר-אילן)
22/12/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הפרסום האחרון בכלי התקשורת הקושר, לכאורה, ח"כ באסל גטאס, מהרשימה המשותפת לעובדה כי הוא הבריח - לכאורה - כ-15 מכשירי טלפון סלולריים, לשני אסירים ביטחוניים, בכלא קציעות, כמו-גם זימונו לחקירה פלילית במשרדי היחידה הארצית למלחמה בפשע המאורגן, המוכרת בשמה הפומבי "יחידת להב 433", מעוררת שאלת חסינותם של חברי הכנסת, בכל הקשור להליכי חקירה; בכל הקשור להליכי מעצר ובכל הקשור להגשת כתבי אישום פליליים ונקיטת הליכים משפטיים - אם אזרחיים ואם פליליים - גם יחד.
21/12/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il