|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

קללתו של האוטופיסטן

את ההשלכות של "נאום קהיר" רואים כמעט מדי יום באירועי הטרור במזה"ת או באירופה ואפשר לסכם את תוצאות מדיניותו של אובמה בדבריו של מורגנתאו על כך ש"כל אוטופיסטן... הוא בחזקת אדם שנאמר בו 'תפסת מרובה לא תפסת', ועל-פי רוב פגיעתו רעה
14/01/2017  |   יהודה שלם   |   מאמרים   |   תגובות
אובמה. מלחמות אוניברסיאליות [צילום: פבלו מרטינז מוניסביאס, AP]

בין שלל המאמרים והניתוחים שנכתבו על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2334, נגד הבנייה בהתנחלויות, שהתקבלה בשל אי-הטלת הווטו של ארה"ב, נעדר מקומו של הקונפליקט הנצחי בין שתי השקפות העולם המנחות את הנשיא האמריקני ברק אובמה מזה ואת ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מזה. בעוד שנראה כי האידיאליזם הוא נר לרגליו של אובמה, הרי שנדמה כי דווקא הריאליזם המדיני הוא המדריך את נתניהו.

כהגדרה כללית אפשר לומר כי האידיאליזם משתקף מדבריו של קורדל הול, מזכיר המדינה בממשל פרנקלין רוזוולט, באומרו כי "לא הייתי ואינני חסיד רעיון מאזן-כוחות או תחומי-השפעה כאמצעי לשמירת שלום".1
פרופ' האנס מורגנתאו, אחד מבני הסמכא העולמיים במדעי המדינה, טען כי "בעלי האסכולה זו (של האידיאליזם) מניחים כי המוסר הציבורי שרוי רק בשלב של התפתחות מפגרת וסופו להדביק את רמת המוסר הפרטי. יתרה מזו: על המדינאי הדמוקרטי לדחוק את הקץ ולסייע לתהליך זה להגיע לסיומו בכל ההקדם האפשרי...אמונתם של הליבראלים בטובו של האדם ובאפשרות השלטת הצדק בעולם היא אמונה כנה אך תמימה."

הדוגמה הישראלית לתפיסה אידאליסטית כזו היא "הסכם אוסלו". אדריכלי ההסכם האמינו שאש"ף וערפאת השתנו, והגיעו לבשלות, הן בהיבט של השלמה עם קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, והן באשר לזניחת דרך הטרור. התפיסה הזו התפתחה בסמינרים משותפים לנציגי אש"ף וישראלים שנערכו בשנות ה-80 וה-90 על שפת אגם ז'נבה או במקומות דומים המשרים אווירה פסטוראלית ואינטימית מתאימה. במפגשים אלו נוצרה דינמיקה של חברויות בין האויבים 'לשעבר', ומשתתפיה שגו באשליה ש"זוהי תחילתה של ידידות מופלאה". המציאות כזכור טפחה על פניהם של הוגי החזון של "מזרח תיכון חדש". ועל פניהם של עוד כמה מיליונים של יהודים.

הריאליסטים הם חסידים של מאזן כוחות. לתפיסתם, יחסים בין מדינות מתקיימים ומתוחזקים ע"י איום הדדי במלחמה, והוא זה המשמר את השלום. דוגמה לתפיסת מאזן הכוחות אפשר לראות בהסכמים שנחתמו בקונגרס וינה ב-1815, שנערך לאחר מפלתו של נפוליאון. פרופ' יעקב טלמון סיכם את מטרות הקונגרס באומרו כי מדינות אירופה שהשתתפו בקונגרס, "לא התכנסו כדי לכונן צדק נצחי או שלום צודק,... המשימה היתה, והיא שרירה גם כיום, לייסד מערכת יחסים בה כל אחד מהצדדים יתלונן,... אך איש מהם לא יעז להפר את ההסדר משום שהדבר לא יהיה כדאי לו."2

את חשיבות השמירה על מאזן הכוחות דימה ואלטר ליפמאן, מראשי האסכולה הריאליסטית בארה"ב, לחוקי הפיזיקה: "המדינאי, שיש בדעתו לקיים שלום, אינו יכול להתעלם מסדר גודל הכוחות, כשם שמהנדס אינו יכול להתעלם מכללי המיכניקה של הכוחות הפיסיים... אם הוא אינו עושה כן,... תהא התוצאה מחזור מלחמות-שואה, המתחוללות בעקבות הסדרי שלום הגורמים לעוד מלחמות."

וודרו וילסון, נשיא ארה"ב במלה"ע ה-1, הוא מן המנהיגים הבולטים שנקטו גישה אידיאליסטית, עד שהגישה האידיאלסיטית מכונה בפי מורגנתאו "הוילסוניזם כדוקטרינה מדינית". דוקטרינה זו ניסה וילסון ליישם בהסכם ורסאי שלאחר מלה"ע ה-1. לדעת מורגנתאו, וילסון לא הבין "שהאינטרס של ארצות-הברית מחייב את קיומו של מאזן-הכוחות האירופי, ואשר אותו יש להשיג באמצעות תבוסתה של גרמניה,... וילסון היה סבור כי תכלית הניצחון אינה להחזיר מאזן-כוחות חדש ובר-קיום, אלא לשים קץ לכל מאזן-כוחות אחת ולתמיד...".

נאמן לתפיסתו זו, של ביטול מאזן הכוחות, תמך וילסון בהקמת חבר הלאומים, מתוך אמונה ותקווה שהארגון לבדו, ללא הקפדה מצד ארה"ב על כך שגרמניה תקיים את ההסכם, יוכל לשמור על השלום בעולם. תקווה זו התנפצה, אך לא נמוגה, עם פרוץ מלה"ע ה-2, שכן לאחריה הוקם האו"ם על בסיס רעיון זהה, ואף הוא אינו זוכה להצלחה יתרה.

וינסטון צ'רצי'יל, ראש ממשלת בריטניה במלה"ע ה-2, מגלם, בעיני מוגנתאו, את המדיניות הריאליסטית בהיסטוריה המודרנית. "מדיניות הפיוס של נוויל צ'מברליין,... שאבה השראתה ממניעים טובים... לשמור על השלום... ועם זאת סייעו קווי-הפעולה המדיניים שלו וגרמו לכך, שמלחמת-העולם השנייה תהיה בלתי נמנעת,... לעומת זאת היו מניעיו של סיר וינסטון צ'רצ'יל... מכוונים בדרך אפיק צר... לעבר שלטון אישי ולאומי, ועם זאת היו קווי-הפעולה של מדיניות-החוץ, שנבעו ממניעים נחותים אלה, נעלים בביטחה, מבחינת טיבם המוסרי והמדיני, על אלה שננקטו על-ידי קודמו."

על פני שתי הקדנציות של אובמה, אשר כמעט חפפו את תקופת ממשלות נתניהו, היו בוודאי הרבה אירועים אשר יכולים ללמד על ההבדל בהשקפותיהם בכל הנוגע ליחסים בינ"ל. אפשר להזכיר כאן לדוגמה את התנהלותו הרופסת של ממשל אובמה בשעת הפריצה לשגרירות האמריקנית בבנגזי, אל מול התנהלות ממשלת נתניהו בניסיון הפריצה לשגרירות ישראל בקהיר, שכללה איום בהתערבות ישראלית ישירה.

לנוכח הדברים הללו נדמה שאובמה נצמד ל"דוקטרינה ווילסון". לעומתו, נתניהו כידוע הציב לו כמודל את מנהיגותו ודמותו של וינסטון צרציל.

בעוד שאובמה צמצם את ממדיו ועוצמתו של צבא ארה"ב, כמו למשל הקיצוץ הדראסטי במספר המשחתות, ובכך הפר את מאזן הכוחות מול רוסיה, ממשלת נתניהו חיזקה את מאזן הכוחות אל מול אויבי ישראל, ברכישת הצוללות ומטוסי הקרב מדגם F-35.

בכדי לבחון את קווי הדמיון, בין אובמה לוילסון, אפשר לנסות ולהשוות בין דברים שאמר וילסון בתקופת מלה"ע ה-1 לבין "נאום קהיר", מ-2009, של אובמה.

ב-1917 נאם וילסון בפני הקונגרס ואמר: "הננו שרויים בראשיתה של תקופה בה יעמדו הבריות בתוקף על כך, שאותן אמות-המידה לגבי דרך-ההתנהגות והאחריות תישמרנה בין אומות וממשלותיהן כפי שהן נשמרות בין אזרחי המדינות הנאורות בתורת יחידים."

בנאומו בקהיר דיבר אובמה על כך ש"כולנו חולקים את העולם הזה לרגע קטן בלבד. השאלה היא האם בזמן הזה נתמקד במה שמפריד ביננו, או שנתחייב למאמץ - מאמץ ממושך - למצוא מכנה משותף, להתמקד בעתיד שאנחנו רוצים לילדים שלנו, ולכבד את כל בני האדם."

יש להדגיש ולהבהיר כאן כי החזון שהציגו וילסון ואובמה מקובל על כלל שוחרי הדמוקרטיה והתרבות אך כפי שכבר כתב מאקיאבלי; "תהום רחבה מפרידה בין החיים, כפי שחיים אותם, לבין החיים, כפי שיש לחיות אותם, והלקחים הנשאבים מאלה האחרונים - במקום מהראשונים - הם-הם שמביאים לשואה במקום שיביאו לשמירה עצמית."

על מדעי הרוח כתב חוקר הקומוניזם, רוברט קונקווסט, בספרו "הרהורים על מאה רבת מכאוב", כי הם "מושפעים במידה רבה מרעיונות שאין דבר ביניהם לבין השכלה במובן של הרחבת ידיעותינו ושכלול כוח השיפוט שלנו." וילסון, שהיה נשיא אוניברסיטת פרינסטון בטרם נבחר לנשיא ארה"ב, ואובמה, כבוגר מדעי המדינה של אוניברסיטת קולומביה, יכולים לשמש דוגמה למה שתיאר הכלכלן הבריטי הנודע ג'ון מיינרד קיינס, על ה"מטורפים בעמדות שררה ששומעים 'קולות', מזקקים את טירופם מאיזה הגְגן אקדמי ששמעו שנים קודם". ניתן לומר כי מדיניותו של אובמה, כלשונו של קונקווסט "הדיפה ריח של סמינרים".3

את ההשלכות של "נאום קהיר" רואים כמעט מדי יום באירועי הטרור במזה"ת או באירופה ואפשר לסכם את תוצאות מדיניותו של אובמה בדבריו של מורגנתאו על כך ש"כל אוטופיסטן... הוא בחזקת אדם שנאמר בו 'תפסת מרובה לא תפסת', ועל-פי רוב פגיעתו רעה... נמצא, שלא בטובתו הוא גורם לכך, שמלחמות שהיו עלולות להיות מלכתחילה מקומיות, מאותרות וקטנות-היקף, נהפכות למלחמות אוניברסאליות, כלליות, והמסקנה הבלתי-נמנעת היא, שקללתו של האוטופיסטן מרובה מברכתו".

הערות

1. האנס י. מורגנתאו, פוליטיקה בין האומות, הוצאת "יחדיו", תל-אביב 1974, בהקדמה של המתרגם יוסף נדבה.
2. טלמון: קיסינג'ר נוהג בסכסוך במזה"ת כמו פסיכיאטר בלקוחו, סופר הארץ, 2.4.74. מתוך הרצאה במכון ון ליר.
3. רוברט קונקווסס, הרהורים על מאה רבת מכאוב, דביר, אור-יהודה 2005.

תאריך:  14/01/2017   |   עודכן:  14/01/2017
יהודה שלם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קללתו של האוטופיסטן
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש את הנכונים
15/01/17 05:58
2
משה דב
15/01/17 06:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברגעים האחרונים של ממשל אובמה וחמישה ימים לפני כניסתו של הנשיא דונלד טארמפ לבית הלבן תתכנס בפריז ב-15 בינואר הוועידה הבינלאומית שיזם נשיא צרפת פרנסואה הולנד בתיאום עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ישתתף בוועידה, שבעבר התנגד לכינוסה. הוועידה, בהשתתפות נציגים מ-70 מדינות, מתכנסת באופן רשמי על-פי היוזמה הצרפתית, אך מאחוריה מסתתרות למעשה הרש"פ והאסטרטגיה הפלשתינית שאותה מוביל עבאס בשנים האחרונות לבינאום הסכסוך עם ישראל וניסיון לכפות עליה פתרון שיעוצב על-פי העקרונות הפלשתינים בעטיפה בינלאומית במקום פתרון מוסכם כתוצאה ממשא-ומתן ישיר בין שני הצדדים.
14/01/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
קשה שלא לשמוח לאידם של כל סרסורי-התקשורת שעליהם אמרתי במשך השנים שאין בהם טיפה של הגינות עיתונאית. כיניתי אותם בכל מיני כינויי-גנאי שעליהם אף פעם לא התחרטתי. אבל מה שהציבור אף פעם לא ידע הוא - ואולי עכשיו הוא יבין טוב יותר כיצד פועלות מערכות התעמולה הניאו-שמאלנית - שלמעשה ביסודם של דברים עומדים אינטרסים כלכליים. לא אידיאולוגיה. רק הכסף הגדול הוא שמניע את עיתונאי-החצר של המו"לים. הדחף להגיע לעמדות שלטוניות מונע אך ורק מן הרצון לשלוט בברזי הקופה הציבורית. לא עתידן של ההתנחלויות - ולא עתידה של המדינה היהודית שדוד בן-גוריון הקים כאן לפני קרוב לשבעים שנה.
13/01/2017  |  חיים משגב  |   מאמרים
למרת אמי הצדקת, רבת המעלות עטרת תפארת לראשי.
13/01/2017  |  הרב יאשיהו פינטו  |   מאמרים
פרשת השבוע היא האחרונה בספר בראשית ובה אנחנו נפרדים מיעקב אבינו. בעצם, הוא נפרד מאתנו בסדרה של ברכות-נבואות שהוא משמיע לכל אחד מבניו ובמעמד כולם. וכך זה מתחיל (בראשית מט): [א] וַיִּקְרָא יַעֲקֹב, אֶל-בָּנָיו; וַיֹּאמֶר, הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם, אֵת אֲשֶׁר-יִקְרָא אֶתְכֶם, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. [ב] הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ, בְּנֵי יַעֲקֹב; וְשִׁמְעוּ, אֶל-יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם. וכאן הוא פונה אל בניו לפי סדר ולכל אחד מהם הוא אומר את מה שיש לו להגיד. לא נתעכב כעת על תוכן דבריו אבל ברור שלא מוצאים בדבריו התייחסות לאחרית הימים כפי שאמר לבניו בקריאתו אליהם. חז"ל עמדו על כך ואמרו שבאמת התכוון לומר דברים אחרים. (רש"י): בקש לגלות את הקץ ונסתלקה ממנו שכינה והתחיל אומר דברים אחרים.
13/01/2017  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הממצאים על ההתערבות הרוסית בבחירות לא מעניינים את טראמפ מדוע מדביקים דווקא לטראמפ סיפורי נשים לשלי יחימוביץ' יש עבר של השמצות סרק התקשורת פוגעת בעצמה בטיפול בנתניהו מדוע הציבור מוכן להאמין לבדיות על פושעים שי ניצן מבלף מתוך הרגל
13/01/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il