פאנל "מנהלים תקשורת עם חזון" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שנושאו עתיד שוק התקשורת בעולם משתנה הפך במהרה לזירת ניגוח של חברי הפאנל ברגולציה המוטלת על חברות התקשורת מצד משרד התקשורת.
גיל שרון, מנכ"ל פלאפון, התייחס לביקורות ההולכות וגוברות על חברות הסלולר בתקופה האחרונה. "זה לא תמיד היה ככה. עד לא מזמן היינו מאוד אהובים על הצרכן. הבאנו את מהפכת הסלולר לישראל. בזכות החברות הפרטיות, הקידמה האדירה הזאת הגיעה לישראל. אנחנו נותנים את השירותים בסטנדרט הגבוה בעולם ותעריפים מהנמוכים בעולם", אמר.
שרון האשים את המגבלות ששמים לחברות הסלולר בשינוי האווירה כלפיהן. "לרגולטור יש יד ורגל בהפיכתנו לשנואים. בהיעדר ראייה רחבה נוצר מצב של תחרות פופוליסטית. יש הצעות לעשרות שינויים ברישיונות החברות מדי שנה. בשוק תחרותי כמו שלנו עולה השאלה: האם זה באמת נחוץ? יש מגמה של ייזום הצעות, שמטרתן לפגוע או להכפיש את חברות הסלולר".
דוד אבנר, המשנה למנכ"ל פרטנר, נתן הסבר משלו: "אני לא לגמרי בטוח שאנחנו שנואים, אבל יש שינוי באווירה וזאת משני גורמים - אנחנו מצליחים ואנחנו שולחים חשבון כמעט לכל אזרח במדינה. אנחנו משלמים על חטא ההצלחה".
אבנר גם הוא תקף את הרגולציה באומרו, כי "בכל מספר שנים קם מישהו כזה או אחר וקובע על ביצועו של פרויקט כלשהו. פעם זה ניידות מספרים ופעם מודיעין 144. עד שאנחנו מתאוששים ממהלך מורכב שכזה מגיע פוליטיקאי אחר וקובע על ביצוע של פרויקט נוסף. אנחנו בעד השינויים, אבל אי אפשר לעשות אותם בלוח זמנים צפוף כל-כך".
"הפוליטיקאים תופסים עלינו כותרות בכך שהם נותנים לנו לוח זמנים בלתי אפשרי לביצוע הפרויקטים ומציגים אותנו כפושעים. הכל בשביל ספינים פוליטיים".
אסף כהן, סמנכ"ל בכיר לכלכלה במשרד התקשורת, שנכח באולם עלה לבמה לענות על הביקורת. "אנחנו לא מחפשים כותרות. אנחנו כן מחפשים להגדיל את התחרות ולהוריד את מה שנראה לנו לא הגיוני כלפי הצרכנים. לדוגמא, ה-MVNO (מפעילים וירטואליים על רשתות קיימות, ר.ב.), איך יתכן שהוא פורח בעולם ואצלנו אין אפילו מפעיל אחד? את זה נבחן בחודשים הקרובים".
רון אילון, מנכ"ל יס החדש, שייצג את חברות הטלוויזיה בפאנל, בחר גם הוא לתקוף את הרגולטור. "אנחנו נמצאים בפרודיה. היא נכתבה על-ידי הרגולטור. המציאות של יס השתנתה בשנים האחרונות ונמנע ממנה להגיב לשינויים. יש מוצר חדש בשוק, VOD, זה מוצר איכותי, שניתן רק למתחרה אחד בשוק. אותו דבר עם מוצר הטריפל (טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה)".
"זה מתסכל. אין שום סיבה בעולם שלקוחות יס לא יהנו מהמוצרים האלה. מי שצרכנות לנגד עיניו לא יכול להסכים עם הסיטואציה הזאת. צריך לתקן את זה ועכשיו", הוסיף אילון.
בצד הדיון על הרגולציה, דיברו הנוכחים על השינויים הצפויים בשוק בשנים הקרובות. אברשה בורשטיין התייחס לבעיה של מירס מול החברות הגדולות. "החיסרון שלנו הוא הטכנולוגיה, אבל אנחנו מתכוונים לשנות את זה. בינואר הקרוב נתחיל בניסוי הדור הרביעי בטכנולוגיית ה-Wimax. בהנחה שהרגולטור לא יעצור אותנו נראה את זה בזמן הקרוב".
בורשטיין אף רמז לכניסה של מירס לתחום ה-MNVO. "אנחנו בוחנים את האפשרות הזאת ולא מן הנמנע שניכנס לכך בטווח הקרוב".
שרון הסביר על השינויים במנועי הצמיחה של חברות הסלולר: "היו שני ביטויים ששמענו והזכרנו בסוף האלף הקודם. אמרנו שהתוכן הוא מלך הצמיחה וכן דיברנו על ה"קילר אפליקיישן". כשחיפשנו אותם בתחילת האלף התאכזבנו, אבל היום ניתן לומר שהתוכן הוא מנוע הצמיחה".
"הביטוי הזה לא החזיק מים בעבר, מכיוון שהיה מנוע צמיחה יותר טוב גיוס מנויים, מכיוון שהוא הניב הכנסות גבוהות מספיק כדי להצמיח את החברות. המנוע הזה החל למצות את עצמו בשנתיים האחרונות וכעת עלינו להחליף מנוע. יש לנו מנוע חדש וטוב והוא התוכן. ה"קילר אפליקיישן" הוא הטלוויזיה היום, היא מקבלת ביטוי גם במכשירים ניידים", הוסיף שרון.
אבנר הגיב על התחרות הקשה בשוק רווי ועל הקושי ביצירת בידול מול המתחרות: "אנחנו מתרחבים היום משירותי הסלולר לשירותים נוספים. אני מקווה שבקרוב כבר יהיה לנו רישיון למפ"א, כך שבקרוב נשרת במגוון שירותים שחורג מתחום הסלולר. מדברים על מגוון רחב של שירותים היום. מי שידאג לשירותים הטובים ביותר יזכה".