|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

איש הנדל"ן של השבוע

הסיורים היקרים של אפי שטנצלר

שלוש פעמים לפחות יצא היו"ר-לשעבר של הקרן הקיימת לסיורים בשטח, וכל סיור עלה לקק"ל מיליונים אישר העברת עשרות מיליונים מ"שק הכסף" בניגוד למדיניות הקשרים עם בכירי מפלגת העבודה מגדוד הצנחנים לתפקיד בכיר בנדל"ן, ומשם להדחה ולחקירות
20/01/2017  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
שטנצלר. דרושה חקירת משטרה [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

יולי תמיר [צילום: פלאש 90]

מוטי ששון [צילום: יח"צ]

מבקר המדינה, יוסף שפירא [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מוזאון משק הפועלות - למה לא בת"א?
החלטת כפר הנוער עיינות להקים מוזאון למשק הפועלות דווקא אצלו, במקום מרוחק יחסית, תמוהה והזויה. הבניין המרכזי של ארגון העובדות "משק הפועלות" היה ועודנו עומד בשדרות בן-גוריון פינת אד"ם הכהן בתל אביב, בסמוך לבית בן-גוריון ההיסטורי. הבניין קרוי "בית חנה" על שם חנה צי'זק, מראשי הארגון. באותו בניין היה גם סליק חשוב של ההגנה. הבניין נקבע לשימור, וכרגע הוא פנוי. זהו לכאורה המקום האידיאלי למוזאון, שלמאות אלפים תהיה גישה נוחה אליו.

כדאי היה לראשי ערים להזמין את היו"ר לשעבר של הקרן הקיימת, אפי שטנצלר, 66, לסיורים. אחרי לפחות שלושה סיורים כאלו הם קיבלו מהאורח המכובד מתנה במיליוני שקלים, לא מכיסו הפרטי חלילה, אלא מכיסי הקרן הקיימת לישראל. שטנצלר היה יכול לעשות זאת, כי במידה רבה היה כתשע שנים שליט יחיד בקק"ל. דוח מבקר המדינה כולל עובדות ועדויות לא מעטות על שלטונו בשק הכסף בן ארבעת מיליארדי השקלים. בשורות הבאות יובא מידע רב שעדיין לא פורסם על מעללי שטנצלר.

אין פרוטוקולים, אין הצבעות, היו"ר "מסכם"

בסיס שלטונו היה גוף הקרוי "ועדת הפרויקטים העליונה", המחליטה לכאורה על הזרמת הכספים למאות פרויקטים. מספר החברים לא היה קבוע, בין 20 ל-30. במשך שנים היה שטנצלר גם יו"ר הוועדה. אין פרוטוקולים. היה דיון, אך לא היו הצבעות. שטנצלר היה מסכם את הדיון ומכתיב החלטה. במקרים לא מעטים לא הסתפק שטנצלר בכך, אלא החליט אישית על העברת מיליוני שקלים, בניגוד לכל מינהל תקין. בכל המקרים שיתוארו כאן אישר שטנצלר, על דעת עצמו, העברת מיליוני שקלים. כל ההעברות נעשו בניגוד למדיניות הקרן הקיימת, לתמוך ולממן רק עבודות ייעור ופיתוח בגליל, בנגב ובירושלים.

עיינות: 1.3 מיליון שקל למוזאון מיותר

ביולי 2010 החליטה ועדת הפרויקטים, על-פי בקשת נעמ"ת, להקציב 1.3 מיליון שקל לכפר הנוער עיינות, ליד נס ציונה (ממש לא בנגב) כהשתתפות בהקמת מוזאון לפעילות "משק הפועלות". הרעיון עצמו הזוי ומיותר. כדי להכשיר חלקית את ההחלטה הפסולה, קבעו מוסדות קק"ל, שהכסף יועבר רק אם קק"ל תגייס לשם כך תרומה חיצונית - הליך מקובל במקרים כאלו.

אבל בינואר 2013 ביקר שטנצלר בעיינות, התקבל מן הסתם בכבוד הראוי, ובתום הסיור הודיע שקק"ל תיתן את מהכסף מקופתה, ולא מתרומה חיצונית. לוועדת הפרויקטים, ששטנצלר עמד בראשה, לא הייתה בעצם ברירה, ובחודש הבא אישרה בדיעבד את החלטתו האישית של היו"ר.

חולון: 3.9 מיליון לשבילי אופנים

באוקטובר 2010 אישרה ועדת הפרויקטים מענק של 1.15 מיליון שקל לעיריית חולון, לסלילת שבילי אופנים, מותנה בתרומה. אולם במרס 2012 הגיע שטנצלר לסיור ב"עיר הפיתוח" חולון. במהלך סיור עם ראש העיר, מוטי ששון, הודיע היו"ר, על דעת עצמו (המבקר: זה מהלך חריג) שהכסף יינתן גם ללא תרומה. זו הייתה התחייבות אישית של היו"ר, לא מכספו האישי חלילה, אלא כספי ציבור. ושוב: לוועדת הפרויקטים לא הייתה ברירה, והיא אישרה בדיעבד את המענק.

עם האוכל בא התיאבון. בדצמבר 2012 ביקש ששון עוד כסף, ותוך זמן קצר אישרה ועדת הפרויקטים, בראשות שטנצלר, עוד 2.75 מיליון שקל. סך הכול העבירה קק"ל בניצוחו 3.9 מיליון שקל ליעד שאינו מעניינה של קק"ל ולמעשה אסור לה לממן אותו.

קריית מוצקין: 4.3 מיליון שקל בכסף ולא בעבודות

קק"ל אישרה לפני שנים מענק של 4.3 מיליון שקל לעירית קריית מוצקין בתור "השתתפות בנטיעת פארק" מוסדות קק"ל קבעו חד-משמעית שהכסף לא ינתן במזומן, אלא בשווה-כסף, בצורת עבודות פיתוח ונטיעות שיעשו עובדי ופועלי עובדי קק"ל. אולם באפריל 2013 החליטה ועדת הפרויקטים, בראשות אפי שטנצלר, על שינוי מהותי - הכסף ינתן במזומן ולא בעבודות. כך היה, לשביעות רצונו של ראש העיר הוותיק חיים צורי.

מיליון שקל ללא תרומה בזכרון יעקב

בספטמבר 2011 ביקר היו"ר בזכרון יעקב. אחרי סיור מעניין, הודיע לראש המועצה דאז, אלי אבוטבול, שקק"ל תעניק למועצה 4 מיליוני שקלים, למימון 25% מהשקעה בהקמת פארק גדול, ומתוך זה מיליון שקל מותנה בתרומה. עבר זמן מה, ושטנצלר דאג לביטול ההתניה. כל הכסף הועבר מקופתה של קק"ל. בנוסף, תקבל המועצה, הנמצאת כידוע "בצפון הרחוק" 250 אלף שקל נוספים, מעל לסכום שנקבע.

300 אלף שקל ל"איכילוב"

היו"ר הכל-יכול העביר כספי ציבור גם ללא סיורים. לפני ארבע שנים וחצי החליטה ועדת הפרויקטים, שקק"ל לא תממן בשום אופן מתקני משחקים בבתי חולים, גם אם הם נמצאים ליד גינה. קק"ל השתתפה ב-2.2 מיליון שקל בהקמת גן ילדים - ב"בירת הנגב" כביכול תל אביב. שטנצלר אישית אישר אחר כך מענק של 300 אלף שקל להקמת מתקני משחק, בניגוד מוחלט למדיניות - כך אומר מנכ"ל הקרן הקיימת מאיר שפיגלר. היו"ר הגיב: "אינני זוכר שיחה על מתקני משחק עם שפילגר או עם מישהו אחר".

7 מיליון שקל בתנאים חריגים באור יהודה

אחד האירועים החמורים ביותר בקריירה של שטנצלר היה החלטתו והחלטת מוסדות קק"ל להעניק 7 מיליון שקל לגן הנצחה וספורטק באור יהודה. ההחלטה מנוגדת למדיניות, ובכלל מה לקק"ל ולמתקני ספורט. שטנצלר הודיע על המענק בזריזות מרובה לראש העיר, דוד יוסף (זה שנשלח לפני כחודש למאסר שנתיים על עבירות מין, אחרי שהתפטר).

כדי לטהר את המענק החליטה ועדת הפרויקטים שקק"ל, תבצע בעצמה את כל העבודות, כגון עבודות עפר, גינון ומתקנים. כך לפחות תהיה לקק"ל ולכמה מעובדיה תעסוקה. אבל אחרי זמן קצר אישרה הוועדה, בניצוחו של היו"ר, שחלק מהכסף יינתן במזומן ולא על-ידי עבודות . אגב, כך קרה גם בעסקות אחרות. שטנצלר גם אישר הנחה של 50% בדמי הניהול שהעירייה משלמת לקק"ל בעד ניהול הפרויקט. כן אישר, עם היו"ר-העמית אפללו, מענק של 100 אלף שקל לחגיגות חנוכת הגן, כמובן גם זה בניגוד למדיניות.

קשרים עם בכירי מפלגת העבודה

ראוי לשים לב לקשרים בפרשיות אלו בין שטנצלר לבכירים במפלגת העבודה:
  • שטנצלר הוא זה שנים רבות מבכירי מפלגת העבודה. בעבר היה דירקטור מטעמה בחברת העובדים, ואחר כך מזכיר מועצת פועלי גבעתיים. ב-1993 נבחר כמועמד מפלגת העבודה לראשות עיריית גבעתיים. הוא נבחר שוב ושוב לראשות העיר. ב-2006 התפטר, כדי להיבחר כיו"ר הקרן הקיימת, תפקיד השמור זה דורות לנציג מפלגת העבודה.
  • חולון: ראש העיר מרדכי ששון הוא איש מפלגת העבודה . שטנצלר, כאמור, נענה במהירות לדרישותיו ולעביר מיליוני קלים לעירייה ללמטרות לא-ראויות (לגבי קק"ל).

המשטרה תחקור: מי מחק משפט מפתח ממכתב

  • מכללת שנקר רמת גן היא בנשיאות יולי תמיר, לשעבר שרה וחברת כנסת מטעם מפלגת העבודה. קק"ל החליטה, בניגוד למדיניות, להעניק למכללה 1.2 מיליון שקל, להקמת בניין, בתנאי שזו תהיה תרומה. שטנצלר החליט אישית להעביר את הכסף מהקופה הציבורית ולא מתרומה. הוא הודיע על כך אישית לתמיר, במכתב "בארבע עיניים".בלי העתקים לאיש. מישהו מחק מההתחייבות משפט שאמר כי "כל הכסף יגויס מתרומה". מי מחק? שטנצלר, שפיגלר ובכירה נוספת מאשימים זה את זה, או אומרים שזו הייתה "טעות". מחיקת משפט ממכתב רשמי היא עבירה חמורה. המשטרה תחקור.

משכורת של שר עם כל ההטבות

הביקורת והשגיאות שעשה שטנצלר אינם צריכים להשכיח את הישגיו בראשות הקרן הקיימת, גיוס כספים ומימון מאות פרויקטים. שטנצלר עשה דרך ארוכה מאז שירת כצנחן בגדוד 809 במלחמת יום כיפור. אחרי המלחמה הצטרף למפלגת העבודה, ומאז הוא פעיל בה. אפי נשוי לדליה ואב לשנים.

לא רע להיות יו"ר הקרן הקיימת. הוא מקבל משכורת של שר, כ-45,000 שקל לחודש, עם כל התנאים הסוציאליים, ההטבות, חשבון הוצאות ונסיעות. ועוד לא דיברנו על הכוח והכבוד. לא פלא שאחרים חשקו בתפקיד.

שר החקלאות דאז, שלום שמחון, אכן חשק בתפקיד המעולה הזה. אבל ב-2011 בית המשפט העליון את ניסיונו להתמודד על התפקיד, אחרי שהתברר שלשטנצלר יש הסכם בכתב המבטיח, שיבחר לקדנציה שניה מטעם מפלגת העבודה.

האם אנשי קק"ל הדליפו לראשי "העבודה"?

אבל, לפני שנה ורבע, ב-19 באוקטובר 2015, הדיחה ועידת מפלגת העבודה, בתמיכת ראשי המפלגה, את שטנצלר, לטובת הח"כ הטרי דני עטר. רק 23% מ-1,462 צירי הוועידה הצביעו בעד שטנצלר. חקירת מבקר המדינה בעסקי קק"ל והיושב-ראש הייתה אז בת חמישה חודשים. לא מן הנמנע בעלי תפקידים בקרן הקיימת הדליפו לראשי המפלגה על החקירות, והם החליטו לחפש סוס חדש.

היו"ר החדש, דני עטר, פועל, לדבריו, לתקן את העיוותים והקלקולים, להכניס נהלים ראויים לדיונים לקבלת החלטות, לתעד כל ישיבה, להזרים כספים רק למי שיגישו הצעות ב"קול קורא" שתפרסם קק"ל, ועוד ועוד.


גם לאחר שהודח, לא צריך לדאוג לאפי שטנצלר. הוא נהנה מפנסיות של עירית גבעתיים ושל הקרן הקיימת, שלא לדבר על פעילות נוספת אחרת אפשרית שלו. מה שצריך להדאיג אותו היא חקירה אחת. שלשום (יום ד', 17.1.17) הודיע מבקר המדינה, כי העביר לפרקליטות המדינה את פרטי עסקת שטנצלר-תמיר ואת החשד להכנסת שינוי במסמך.
הקרן הקיימת לישראל: פעולות לפיתוח מקרקעי ישראל / דוח מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על ליקויים בטיפולה של קק"ל בקרקעות המדינה שבבעלותה
הקרן הקיימת לישראל: פעולות לפיתוח מקרקעי ישראל / מבוא לדוח מבקר המדינה
מבוא לדוח מבקר המדינה על ליקויים בטיפולה של קק"ל בקרקעות המדינה שבבעלותה

תאריך:  20/01/2017   |   עודכן:  22/01/2017
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסיורים היקרים של אפי שטנצלר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
מבקר המדינה, יוסף שפירא, מעלה חשש לפלילים מצד הקרן הקיימת לשעבר, בתקופה שעמד בראשה אפי שטנצלר, בנוגע לסיוע של מיליון שקל שהעניקה קק"ל למכללת שנקר. בראש המכללה עומדת שרת החינוך לשעבר, יולי תמיר, החברה - כמו שטנצלר - במפלגת העבודה.
18/01/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
הקרן הקיימת לישראל צברה בשנים 2014-2008 עודפים של 4.5 מיליארד שקל - חושף (יום ד', 18.1.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח ראשון על הקרן הקיימת. הדוח מגלה, שקק"ל היא אולי הגוף הציבורי העשיר ביותר בישראל, והיא בין היתר גם משקיע גדול בבורסה. זו הפעם הראשונה שהתוצאות הכספיות של קק"ל ודרכי ניהול הכספים וההשקעות שלה נחשפים בפומבי - והתמונה קשה.
18/01/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
משרד האוצר חילק אשתקד בין משרדי הממשלה מיליארד שקל, שקק"ל העבירה אליו. בכך הפר האוצר לכאורה את ההסכם בין הממשלה לקק"ל, מנובמבר 2015. האוצר מבקש לחזור על התרגיל גם השנה. כך מגלה (יום ד', 19.1.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
18/01/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
שערוריית סגן יו"ר הקרן הקיימת, זאב נוימן מישראל ביתנו, מככבת (18.1.17) בדוח מבקר המדינה. נוימן נבחר לדירקטור בינואר 2012, ובסוף 2015 נבחר לסגן יו"ר. במקביל, הוא ממלא-מקום ראש עיריית עכו. ביוני 2012 אישרה קק"ל השקעה של 17 מיליון שקל בגן בוטני בעכו (תורמים יממנו 80%) ושלחה העתק מההחלטה לנוימן. נוימן - בניגוד לרוב ראשי קק"ל - חתם על מסמך ניגוד עניינים רק באוקטובר 2014, מבלי לפרט נושאים שונים, כנדרש.
18/01/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
ועדת הכלכלה התכנסה (יום ב', 2.1.17) לישיבה משותפת עם הוועדה לענייני ביקורת המדינה, שעסקה בכוונת משרד התקשורת לבטל את ההפרדה המבנית בבזק. היו"ר איתן כבל פתח ואמר כי מדובר בנושא בעל משמעויות כבדות לשוק התקשורת והוסיף: "מנקודת המבט שלי ההחלטה על ההפרדה התאגידית תהיה בה פגיעה ישירה בצרכנים וזה כל הסיפור". הוא אף מתח ביקורת על מנכ"ל בזק, סטלה הנדלר, שנעדרה מהישיבה ואמר: "מי שלא יודע לכבד אותנו שלא יצפה לרוח גבית". יושב-ראש הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר, הוסיפה: "לכאורה מדובר על עוד מופע של תחרות, אבל לא באמת תהיה תחרות. שוק בתקשורת עבר שינויים מבורכים בשנים האחרונות, אבל לא ברור מה החיפזון בהחלטה הזו שבעוד שנים עשויה להתברר כבכייה לדורות". אלהרר קראה לשר הממונה, צחי הנגבי, להמתין לדוח המבקר.
02/01/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
"המבקר עלול להפוך ליועמ"ש 2"  /  עידן יוסף
פינוי האוכלוסייה נתקל בהתנגדות ליברמן  /  עידן יוסף
ירידה חדה באמון בביהמ"ש העליון  /  איתמר לוין
אבות הכישלון  /  איתמר לוין
דוח מבקר המדינה בפרופורציה  /  ראובן לייב
נתניהו חסר חוט שדרה ערכי  /  ענבל בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il