|   15:07:40
  מרגלית מולנר גויטיין  
יוצרת סרטים, עיתונאית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

אונס וסמים בחברה הערבית?

ברור היה לי שרק מישהי מתוך החברה עצמה יכולה לתאר את המתרחש בה, ולא מישהי מבחוץ, ודאי לא ישראלית, יהודייה. וטוב שכך. גם כך, הבמאית ספגה קיטונות של ביקורות ודברי שטנה מבני החברה הערבית, מנציגי הדת ומעיריות ערביות
26/01/2017  |   מרגלית מולנר גויטיין   |   כתבות   |   תגובות

הלכתי לראות את הסרט מתוך סקרנות רבה: כיצד מציגה במאית ערביה (מייסלון חמוד) את החברה הערבית בה היא חיה? ברור היה לי שרק מישהי מתוך החברה עצמה יכולה לתאר את המתרחש בה, ולא מישהי מבחוץ, ודאי לא ישראלית, יהודייה. וטוב שכך. גם כך, הבמאית ספגה קיטונות של ביקורות ודברי שטנה מבני החברה הערבית, מנציגי הדת ומעיריות ערביות (אום אל-פחם).

הסרט מציג שלש נשים ערביות צעירות הגרות בדירה אחת בתל אביב ומנסות למצוא את האיזון בין החיים החילוניים, המודרניים, המתירניים, ובין המסורת, הדת.

הדמות הדומיננטית היא לילה ( מונה הווה המדהימה), כנראה עורכת דין (לא נאמר במפורש, אלא אם כן התיוג "אבד בתרגום"), מודרנית, מכורה לחיי הלילה, לעישון בשרשרת, גם סמים וחומרים קשים, לשתייה. היא אסרטיבית, מודעת לעצמה, לא מוכנה להתפשר על סטוץ קל ומחפשת קשר משמעותי.

חברתה לדירה סלמה (סאנה ג'מליה), עובדת כטבחית במסעדה ישראלית ומתפטרת בכעס כאשר נדרש ממנה לשמור על פרופיל נמוך ולא לדבר ערבית. היא מתמקדת בעבודה כתקליטנית בבר תל אביבי. סלמה היא לסבית. לשתי הנשים אותה נקודת מבט אם כי באו מרקע שונה. לילה היא ערביה חילונית ממשפחה מוסלמית שמוצאה מאום אל-פחם וסלמה היא בת למשפחה ערבית נוצרית "נאורה", לכאורה, מתרשיחא.

לחייהן מתפרצת דיירת ערביה השונה מהן לגמרי: נור, ערביה דתית בת כפר, לבושה בצניעות עם חיג'אב. היא לומדת מחשבים באוניברסיטת ת"א ורוצה לגור קרוב למקום לימודיה. היא מאורסת כבר שנתיים לגבר ערבי הידוע כדתי אדוק ושמרן איש התנועה האיסלאמית, הדואג לשמירה על הצניעות. למרות ההבדלים ביניהן, השתיים לומדות לאהוב ולהעריך את נור.

לכאורה, טייפקסטינג שנראה סטריאוטיפי ודי בנלי, אך הסיפור תופס תאוצה עם כניסתם של הגברים לתמונה. מסתבר כי העוקץ כאן הוא נגד הגברים הצבועים והמשפחה הערבית הנוצרית "הנאורה" המתכחשת לנטייה המגדרית של ביתם, בעיקר כי זה עלול לפגוע בסיכויי האב לרוץ למועצת העיר. מיתוס הגבר הדתי החרד לטוהר המידות של ארוסתו מנופץ כאן כאשר דווקא הוא אונס באכזריות את אשתו לעתיד. גם החבר הערבי של לילה, המתירני, לכאורה, מתגלה כשמרני כאשר מדובר בהצגתה לבני משפחתו. לשם כך היא לא טובה מספיק. לילה מבינה זאת וזורקת אותו ממכוניתה. קרן האור היחידה היא דווקא בדמות אביה "הפשוט" של נור, שמקבל אותה באהבה כאשר היא מודיעה לו שאינה חפצה יותר בארוסה, והוא מבין שהחתן איננו ראוי.

הבנות עושות צדק לעצמן אבל על-פי סיום הסרט, בו נראות שלש הבנות בוהות בחלל במבט קפוא, נותר חלל ריק וסימן שאלה גדול האם משהו ישתנה בחברה הערבית והבנות ישתלבו בחברה המתאימה לרוח הזמן.

הסרט קטף את פרס סרט הביכורים הטוב ביותר בפסטיבל חיפה האחרון, זכה לשלושה פרסים בפסטיבל הסרטים של סן סבסטיאן, והוא ממשיך לפסטיבלים נוספים בעולם. חשוב שנראה את הסרט, ישראלים ערבים ויהודים כאחד.

הפולמוס שעורר הסרט
ניתן אולי להבין את כעסם של הערבים השמרנים ואנשי הדת נגד הצגת התנהגותן המתירנית של הבנות בסרט. עיריית אום אל-פחם יצאה בקריאה להחרים את הסרט ורבים מבני העיר כועסים על הצגתם כ"פרימיטיבים":

"העיר אום אל פאחם, שעל בניה נמנים רבים מגדולי האמנים והמנהיגים הבולטים בחברה הערבית, לא צריכה סרט זול נטול כל אוביקטיביות ואמירת האמת כדי שיציג אותה כך ברבים".
המועצה האיסלאמית, שהיא המוסד הבכיר ביותר לפוסקים בשריעה האיסלאמית (המופתים) בחברה הערבית, פרסמה אף היא הודעת גינוי לסרט, שהגדירה אותו כגורם נזק לחברה הערבית וערכיה. בהודעה נטען שמדובר בסרט שקרי שאינו משקף את המציאות ויש בו גם סממנים לפגיעה בקדושת אלוהים. "אנחנו במועצה מעודדים אמנות השומרת על עקרונות הדת ותומכים בכל פעילות תרבותית ואמנותית שמרנית ובמקביל אנו מגנים כל אמנות שפוגעת ברגשות ובכבוד האדם ואמנות שגורמת להרס מרקם היחסים בחברה הערבית, כמו הסרט הזול המדובר וכל מי שהיה שותף לסרט הזה חייב לכפר על חטאיו ויתנצל על מעשיו".

גם קבוצה של צעירים תושבי אום אל פאחם, המגדירים את עצמם כ"תנועת היוזמה", קראו להחרמת הסרט ולמניעת הקרנתו ברחבי הארץ. "הבמאית הציגה סרט זול ונמוך שבאמצעותו היא ניסתה להציג את החברה הערבית והאיסלאמית כחברה פרימיטיבית הסובלת מדיכוי חברתי ורומנטי, ולקחה את העיר אום אל פאחם כדוגמה למרות שהעיר שלנו היא סמל לכבוד ולשמירה על הערכים".

מהפקת הסרט הבהירו שזהו " סרט עלילתי ולא דוקומנטרי. האירועים המתוארים בו הם פרי הדמיון ואינם קשורים לאנשים ספציפיים במציאות, והסרט בהחלט אינו מייצג את כלל התושבים הפלשתינים או הישראלים. כפי שהיה חשוב לנו לעשות את הסרט, חשוב לנו גם לשמוע ביקורת ואת מגוון הדעות בעד ונגד הסרט, שמתעוררות בעקבות יציאתו. אנו מברכים על כל דיון שהסרט מעורר. דו-שיח מוביל לשינוי. אין בסרט שום כוונה לפגוע באיש, בדת או במקום כלשהו".

נראה כי הבמאית הייתה מחויבת להתנצל ברוח זו, אולם ברור לנו כי היא יודעת מה מתרחש בחוגים מסוימים ואין היא מסכימה לדרך זו כלל. יש המחפשים את הנקודה הישראלית-ערבית בסרט, אולם זו זוכה אולי למשפט אחד ברקע, כי הפוקוס הוא על החברה הערבית. כן לא ברור לי למה הרבה מבקרים מתייחסים לחברה "הפלשתינית" בסרט, כאשר הערים מהן באות הבנות הן ערביות ישראליות: טייבה, תרשיחא, אום אל-פחם, יפו.

הסופר סייד קשוע מבקר ומתנצל מוקד פולמוס נוסף הוא הוויכוח שעורר הסופר סייד קשוע: (סופשבוע, הארץ 12.1.17)
"הרהורי כפירה רבים עלו בי לנוכח ההתקפות על סרט המביא את סיפורן של שלוש נשים פלשתיניות שמורדות בחברה פטריארכלית ומחפשות חופש, כהגדרת הבמאית מייסלון חמוד. כמה עצוב שמנסים להשתיק נשים כשסוף-סוף קמה במאית אמיצה ומצליפה בגבר הערבי, ציבור שאני מודה כי אני משתייך אליו."

כשצפיתי בסרט הבנתי את מורת הרוח שהביעו תושבי העיירה. אין זה בגלל דמותה והתנהגותה של נור (שאדן קנבורה), אלא בשל דמותו של ארוסה, וויסאם (הנרי אנדראוס), תושב אום אל-פחם ואיש התנועה האיסלאמית. אין שום הצדקה שבן המשולש אין שום הצדקה תסריטאית לכך שאיש הדת יהיה האנס

יהיה הגבר האלים. אין ספק שאלו סטריאוטיפים על אנשי דת שתואמים את ההשקפה הישראלית והמערבית", כותב קשוע במוסף הארץ.
על מילים אלה זכה ליותר מ 250 תגובות נזעמות. כיצד קשוע הסופר (שירד חו"ל) מכתיב לתסריטאית והבמאית מהי "הצדקה תסריטאית"??? ואח"כ עוד טוען שזה "סטריאוטיפ התואם את ההשקפה הישראלית והמערבית", כאשר הבמאית היא ערביה.

יומיים אח"כ מפרסם קשוע את התנצלותו לבמאית בהארץ (15.1.2017): "כמה מטומטם אני חש כשאני קורא על איומים שהבמאית מייסלון חמוד מקבלת, גידופים קללות והשמצות.

כן, נידונה לחורבן, כפי שכתבתי וקיוויתי שלא. ומסתבר שאין מקום לביקורת על סרט ברוח ייצוג איש הדת לפי המסורת האוריינטליסטית. לא, אין מקום לדבר על סטראוטיפים כאשר המאיימים, המקללים והמפגינים הכוחניים מצדיקים כל סטראוטיפ אפשרי.

כל ביקורת על ייצוג כלשהו בסרט מצטיירת כעלובה נוכח גילויי האלימות. ועל זה אני מתבייש, ובגלל זה אני מצטער על שחשבתי שזכותם של אנשי הדת להיעלב מהסרט.

אני רוצה להתנצל בפני הבמאית על שהעליתי בדעתי שיש אפשרות אחרת לצורת דיון. אני רוצה להתנצל על שבחרתי ״להבין״ את כעסם של המקטרגים נוכח דמות אחת שאינה ממעיטה מהחשיבות, החלוציות והעוצמה של הסרט. ביקורת שמסתבר שאין לה מקום ואינה יכולה להיחשב מלבד פחדנית נוכח המתקפה על יוצרי הסרט".

גם על התנצלות זו קיבל 225 תגובות, ואני מצטרפת לקריאתו: "בבקשה לכו לראות את הסרט, כי הוא חשוב ומעורר מחשבה".

תאריך:  26/01/2017   |   עודכן:  26/01/2017
מרגלית מולנר גויטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אונס וסמים בחברה הערבית?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
yhk tuhkbaphdk
26/01/17 12:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנהלת בית הספר היסודי על שם רועי קליין בנתניה החליטה שלא לפרסם לכלל הורי בית הספר מידע על-אודות חשדות להטרדה מינית שבוצעה על-ידי מורה שלימד תלמידות בבית הספר.
25/01/2017  |  איציק וולף  |   כתבות
ענת גוב התייסרה כשאמה סבלה ממחלת הסרטן, ביודעה שהסוף קרב. כל שכתבה במחזה הנפלא "אהבת מוות" נכון גם להיום, ונוגע ללב כל צופה, ברגשות הכי עמוקים ומוסתרים. יש במחזה משהו שחוצה כל גבולות זמן ומקום, ועיקרו האנושיות; מצד אחד - קיים החשש מהמוות, שמאידך-גיסא הופך בגלל מצוקת נפש לכמיהה אליו וציפיה שיתממש כבר. סגנון הכתיבה רווי ההומור של ענת גוב, אומנם נוגע בבעיות הקיום, אך גם מדגדג את בלוטות הצחוק ביכולת הסאטירה שלה.
25/01/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בימים אלה מציינת כלת פרס ישראל, חולדה גורביץ, תושבת חיפה 90 שנה להולדתה. דומה כי אין אדם שביקר בבית חולים רמב"ם שלא מכיר את חולדה הלובשת תמיד לבן וסרט על ראשה המכונה "המלאכית בלבן" ו"אם הפצועים" שבמשך קרוב ל-40 שנה התרוצצה מידייום ביומו בין המחלקות השונות, בבית חולים, מבקרת וסועדת חיילים פצועים דואגת לרווחתם ומשפחותיהם, מעודדת ומחזקת רוחם פועלת לשמח אותם ולהעלות את המורל שלהם. חולדה הפכה לחלק מהנוף של בית חולים רמב"ם. בנוסף לפעילותה ההתנדבותית רבת השנים למען חיילי צה"ל, עוסקת חולדה גורביץ עוד מצעירותה בפעילות התנדבותית לשיפור פני החברה בארץ. בין השאר, פעילה גורביץ בסיוע לקליטת עליה; בקידום נוער, ובעידוד נוער להתנדבות; בסיוע לבני מיעוטים בישראל ובקירוב לבבות בחברה הישראלית.
25/01/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
מִי יִתֵּן וְאֶזְכֶּה לְתַקֵּן
25/01/2017  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
על-פי סקרים ארכיאולוגיים וחפירות שנערכו בגליל ע"י "רשות העתיקות", מתברר שאוכלוסיית יהודי הגליל בתקופה ההלניסטית הייתה מורכבת מצאצאי שארית הפליטה שהשאירו האשורים לאחר שהיגלו את השכבה העליונה של האוכלוסייה בשלהי המאה ה-8 לפנה"ס
25/01/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il