|   15:07:40
דלג
  עדנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הרגשיר

שושנה ויג כתבה את שירה, שנבע ממחשבותיה ומרגשותיה, פרסמה אותו בפייסבוק ובכך אפשרה לכל קורא לפרשו כהבנתו ולחשוב מחשבות שונות
26/01/2017  |   עדנה ויג   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: יוסף כהן אלרן]

חיבור חסר / שושנה ויג

אֲנִי רוֹצָה לְאַבֵּד אֶת עַצְמִי
בְּדַרְכִּי אֶל הַחִבּוּרִים הַחֲדָשִׁים
אֲפָרֵק לְגוֹרְמִים אֶת אֵיבָרַי
אַנִּיחַ אוֹתָם בִּמְגֵרוֹת עֲטוּפוֹת בַּד מֶשִׁי
יָנוּחוּ לָהֶם חֶלְקֵי מֹחִי הַמֻּתָּשׁ
אֲנִי צְרִיכָה צוֹם
אֲנִי צְרִיכָה אוֹר
אֲנִי צְרִיכָה אֲדָמָה
אֲנִי צְרִיכָה רִיק
אֲוִיר חַם שֶׁאֶתְעוֹפֵף בְּעוֹלָמִי
חַיָּה אֶת הָרֶגַע
כְּמוֹ שֶׁרָצִיתִי כָּל הַיָּמִים
מִישֶׁהוּ מוּכָן לֶאֱסֹף אוֹתִי?

שושנה ויג כתבה את שירה, שנבע ממחשבותיה ומרגשותיה, פרסמה אותו בפייסבוק ובכך אפשרה לכל קורא לפרשו כהבנתו ולחשוב מחשבות שונות.

למקרא השורה הראשונה - דאגתי, מה קורה לשושנה? מה גורם להכרזתה "אֲנִי רוֹצָה לְאַבֵּד אֶת עַצְמִי"? שושנה רוצה לאבד את עצמה? למה? מה קרה?

בדקתי בפייסבוק וראיתי ששושנה שלחה לאחר פרסום השיר תמונות ודברים נוספים ש"שִידרו" אופטימיות וכתבתי לה תגובה שבה התייחסתי רק לחלק מהשיר:

"יפה כתבת. חשוב שאדם יאמר מה נחוץ לו. צריך לא רק לאסוף אותך אלא גם לדאוג לשלמות, לאחר פירוק לגורמים..."

ראיתי בתגובות לשיר, שאנשים נוספים, כנראה, חשו וחשבו כמוני ודאגו לשלומה. שוחחתי עם שושנה בטלפון ושמחתי לדון עִמה בניתוח השיר. לבקשתה, אני כותבת את דבריי כאן.

השורה הראשונה "הקפיצה" אותי!
טוב שהשורה השנייה בשיר, הוסיפה הסבר מרגיע (חלקית לפחות) שהדוברת בדרכה אל "הַחִבּוּרִים הַחֲדָשִׁים".

כלומר, הדוברת אינה רוצה לאבד את עצמה במובן של התאבדות, חלילה, אלא לערוך בתוכה שינוי, כדי ליצור חיבור חדש ושונה מהקודם. בדרך לכך הדוברת רוצה לאבד את ה"עצמי" הקיים, כדי לאפשר יצירת "עצמי" חדש.

ומה ברצונה לעשות? שושנה תיארה זאת במספר שלבים:

שלב א':

אֲפָרֵק לְגוֹרְמִים אֶת אֵיבָרַי

ניתן לדמיין כיצד הדוברת מפרקת את איברי גופה לחלקים (אך לא רק את גופה הפיסי, אלא, אולי, גם את החלקים הרוחניים). היא עושה את הפירוק בעצמה, מרצונה.

שלב ב:

" אַנִּיחַ אוֹתָם בִּמְגֵרוֹת"
נראה שהיא שומרת על סדר ומניחה את החלקים "בִּמְגֵרוֹת"
ולא סתם "מְגֵרוֹת", אלא "עֲטוּפוֹת בַּד מֶשִׁי"

היא דואגת לאיבריה שיונחו במקום נעים ויוקרתי והיא עושה פעולה זו בעצמה, ברצונה.

שלב ג':
"יָנוּחוּ לָהֶם חֶלְקֵי מֹחִי הַמֻּתָּשׁ"
הדוברת מחלקת את מוחה, כמו את האיברים האחרים, לחלקים
מתוך רצון שינוחו ויתאוששו
שהרי יהיה צורך לחברם בעת "הַחִבּוּרִים הַחֲדָשִׁים"
וזאת לאחר שהם התאוששו במגרות ש"עֲטוּפוֹת בַּד מֶשִׁי".

בשורות הבאות הדוברת מספרת מה הם צרכיה. חשוב מאוד שאדם יֵדע לומר מה נחוץ לו, כדי שיוכל לספק זאת לעצמו.
"אֲנִי צְרִיכָה צוֹם" - מדוע הדוברת חשה צורך בצום ? יכולות להיות לכך סיבות רבות.

קורה שאדם חש שאכל הרבה והעמיס על גופו יותר מדי. כדי לנקות את הגוף, ולחוש טוב יותר וקל יותר, ניתן לצום זמן מה.
"ואֲנִי צְרִיכָה אוֹר" - מדוע הדוברת חשה צורך באור? מה הם הדברים שמהווים "חושך" בחייה?

"אֲנִי צְרִיכָה אֲדָמָה" - מדוע הדוברת חשה צורך באדמה?

יש סברה שאנשי רוח "מעופפים" במחשבות ובעולמות עליונים מטבעם, ואולי לכן נחוץ לחוש שהרגליים הן על הקרקע, דבר שיוצר תחושת חיבור, בניגוד ל"ריחוף" שהיא חשה רוב הזמן.

אם אדם חש, חלילה, חרדה, אחת הדרכים להתמודדות עִמה היא להצמיד את כפות הרגליים לקרקע, כדי לחוש את המציאות ואת החיבור אליה. דבר זה מקנה ביטחון כלשהו לאדם: אני פֹה! אני מודע לכך שכפות רגליי על הקרקע. אני שפוי, לא השתגעתי (לגמרי).
"אֲנִי צְרִיכָה רִיק "- מדוע הדוברת חשה צורך ברִיק? אני שואלת ומשיבה לעצמי. ייתכן שהדוברת חשה כל הזמן שהראש עובד ומלא במחשבות, ואינו נח לרגע, אך נראה לי שאם תהיה לה דקה של רִיק, לא תוכל לסבול זאת ותמהר למלא אותו.

בשורה הבאה לא כתבה הדוברת את המילים "אֲנִי צְרִיכָה", אך הוסיפה דבר שהיא "צְרִיכָה":

כאילו כתבה: "(אֲנִי צְרִיכָה) אֲוִיר חַם שֶׁאֶתְעוֹפֵף בְּעוֹלָמִי". הדוברת רוצה חוֹם מהאנשים שסביבה, דבר שייתן לה תחושת ביטחון גם כשתתעופף בעולמה במחשבות נעלות. עם האוויר החם תצליח לעופף, אך חשוב גם שתנחת לאחר המעוף.

"חַיָּה אֶת הָרֶגַע
כְּמוֹ שֶׁרָצִיתִי כָּל הַיָּמִים"

לחוות כל רגע במלואו ולחוש נוכחת במציאות, זה דבר חשוב. פעמים רבות אדם חש שדברים קורים, כביכול חולפים על פניו בלי שהוא חש שממש נָכַח באותו רגע, ולאחר מכן הוא חי את הדברים במחשבות ובזיכרונות.

ייתכן שהדוברת חשה פעמים רבות, כפי שניכר מהמילים "כָּל הַיָּמִים", שהיא חושבת על העבר ועל העתיד, אך מה קורה לדוברת בכל רגע בהווה ? רצונה לחוש כל הזמן שהיא "חַיָּה אֶת הָרֶגַע", נוכחת בהווה וחשה אותו במלואו.

השאלה: "מִישֶׁהוּ מוּכָן לֶאֱסֹף אוֹתִי ?" פונה אל הזולת, לאחר שבכל השיר דיברה על עצמה.

הסיום בשאלה מעורר לתשובה של קורא השיר. שאלה היא אמצעי דידקטי שגורם לחשיבה ולצורך במתן תשובה כלשהי. ייתכן שיעזור לה אם מישהו יאסוף אותה ויסדר את האיברים שחילקה במקומם, אך ייתכן שהיא תאסוף את עצמה בעצמה, ולאחר החיבור אולי תכתוב שיר חדש.


בתקוה שהחיבור לא יהיה כשם השיר: "חיבור חסר", שמתאר את תחושתה לפני "הַחִבּוּרִים הַחֲדָשִׁים", אלא "חיבור שלם" מדויק ומתאים לה, חיבור שיאפשר לדוברת לחוש מחוברת לעצמה בכוחות מחודשים, לאחר שהאיברים כולם ובעיקר מוחה שהיה מותש - נחו, והיא סיפקה לגופה ולנפשה את הדברים שהייתה "צריכה" וכך תוכל להיות גם מחוברת לאנשים נוספים, אולי לאלו שענו על שאלתה - פנייתה ובאו "לֶאֱסֹף" אוֹתה.

בהצלחה בַ"חִבּוּרִים הַחֲדָשִׁים"!

תאריך:  26/01/2017   |   עודכן:  26/01/2017
עדנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רב-קו באגד. הבוקר (26.1.17) זה קרה לי בפעם השלישית. הטענתי את כרטיס הרב-קו שלי במכונה של אגד - ולא יצאה קבלה. בפעמיים הקודמות זה היה בחיפה ובירושלים, היום זה היה בתל אביב. שלוש פעמים הן חזקה. אני מתחיל לחשוב שאגד חוסכת נייר במקרה הטוב ומעלימה הכנסות במקרה הרע. החוק ברור וחד-משמעי: על כל תשלום צריך לתת חשבונית מס ו/או קבלה. אפילו לא צריך לשאול את הלקוח אם הוא רוצה אותה. בכל מקרה, הבוקר הקפדתי להקיש על "קבלה". לא עזר.
26/01/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
הלכתי לראות את הסרט מתוך סקרנות רבה: כיצד מציגה במאית ערביה (מייסלון חמוד) את החברה הערבית בה היא חיה? ברור היה לי שרק מישהי מתוך החברה עצמה יכולה לתאר את המתרחש בה, ולא מישהי מבחוץ, ודאי לא ישראלית, יהודייה. וטוב שכך. גם כך, הבמאית ספגה קיטונות של ביקורות ודברי שטנה מבני החברה הערבית, מנציגי הדת ומעיריות ערביות (אום אל-פחם).
הנהלת בית הספר היסודי על שם רועי קליין בנתניה החליטה שלא לפרסם לכלל הורי בית הספר מידע על-אודות חשדות להטרדה מינית שבוצעה על-ידי מורה שלימד תלמידות בבית הספר.
25/01/2017  |  איציק וולף  |   כתבות
ענת גוב התייסרה כשאמה סבלה ממחלת הסרטן, ביודעה שהסוף קרב. כל שכתבה במחזה הנפלא "אהבת מוות" נכון גם להיום, ונוגע ללב כל צופה, ברגשות הכי עמוקים ומוסתרים. יש במחזה משהו שחוצה כל גבולות זמן ומקום, ועיקרו האנושיות; מצד אחד - קיים החשש מהמוות, שמאידך-גיסא הופך בגלל מצוקת נפש לכמיהה אליו וציפיה שיתממש כבר. סגנון הכתיבה רווי ההומור של ענת גוב, אומנם נוגע בבעיות הקיום, אך גם מדגדג את בלוטות הצחוק ביכולת הסאטירה שלה.
25/01/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בימים אלה מציינת כלת פרס ישראל, חולדה גורביץ, תושבת חיפה 90 שנה להולדתה. דומה כי אין אדם שביקר בבית חולים רמב"ם שלא מכיר את חולדה הלובשת תמיד לבן וסרט על ראשה המכונה "המלאכית בלבן" ו"אם הפצועים" שבמשך קרוב ל-40 שנה התרוצצה מידייום ביומו בין המחלקות השונות, בבית חולים, מבקרת וסועדת חיילים פצועים דואגת לרווחתם ומשפחותיהם, מעודדת ומחזקת רוחם פועלת לשמח אותם ולהעלות את המורל שלהם. חולדה הפכה לחלק מהנוף של בית חולים רמב"ם. בנוסף לפעילותה ההתנדבותית רבת השנים למען חיילי צה"ל, עוסקת חולדה גורביץ עוד מצעירותה בפעילות התנדבותית לשיפור פני החברה בארץ. בין השאר, פעילה גורביץ בסיוע לקליטת עליה; בקידום נוער, ובעידוד נוער להתנדבות; בסיוע לבני מיעוטים בישראל ובקירוב לבבות בחברה הישראלית.
25/01/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il