האם עוד מקצוע עומד לעבור מן העולם וליפול לידיהם של רובוטים? בסניף Cafe X בסן פרנסיסקו מכין את המשקאות רובוט הבא במקום ה"בריסטה" - מכין הקפה המקצועי האנושי. התופעה תפסה את תשומת הלב של
וול סטריט ז'ורנל.
היתרון הגדול של הרובוט הוא כמובן היעילות. הלקוח מזמין בסמארטפון או בחנות עצמה את הקפה שלו, על כל פרטיו ומרכיביו. ההזמנה עוברת לרובוט, המפעיל שש זרועות מתוצרת מיצובישי ומכין את הקפה בתוך 55-22 שניות בלבד. לאטה שמכין הרובוט עולה 2.95 דולרים - 40 סנט פחות ממחירו ברשת סטארבאקס הסמוכה.
ואיך הטעם? ג'פרי פאולר נותן לו את הציון-A. לא רע, אבל יש בעיה אחרת: נכון לעכשיו אפשר לבחור רק בין שישה משקאות, בעוד אוהבי קפה אמיתיים יודעים שיש הרבה יותר סוגים שלו. מייסד Cafe X, הנרי הו, סבור שזה אינו מכשול, משום שלדבריו רוב הלקוחות רוצים את אותו קפה שוב ושוב - ואת זה הרובוט שלו עושה מצוין.
יתרון נוסף של הרובוט: בניגוד ל"בריסטה" האנושי, הוא לא מפספס הזמנות ואינו מבזבז חומרי גלם, הוא יכול להכין במקביל שתי הזמנות בכל דקה. הוא גם לא ישבש את השם: ג'פרי בגימ"ל - את זה לא יהיה צריך להגיד לו. הרובוט גם יכול לנקות את עצמו, אם כי יצרניו עדיין צריכים להוכיח שהם עומדים בדרישות ההיגיינה של עיריית סן פרנסיסקו.
עדיין לא ברור איזה תפקיד ימלאו רובוטים בתחום המזון, מציין פאולר. לאחרונה נעשו נסיונות רבים בסן פרנסיסקו ובעמק הסיליקון. למשל: רשת The Melt, המציעה מאכלי גבינה, מאפשרת הזמנות סלולריות וטכנולוגיה המאפשרת ללקוח לדעת מתי ארוחתו תהיה מוכנה. חברה אחרת, Eatsa, מציעה אוטומציה של ההגשה, לאחר שהמנות מוכנות בידי אנוש. Zume Pizza משתמשת בזרוע רובוטית לטיבול הפיצות ולהכנסתן לתנור.
Cafe X אינו הראשון המכניס אוטומטיזציה לעבודת ה"בריסטה". חברה בשם Briggo השיקה שירות אוטומטי להכנת קפה בעיר אוסטין כבר בשנת 2013. השינוי כעת הוא, שההכנה האוטומטית היא החלק המרכזי מהעסק. Cafe X עוד צריך להוכיח שהפעלת הרובוט היא כלכלית, משום שהיא כרוכה בהוצאות קבועות - גם כאשר אין לקוחות. הו גם מבטיח, שההמצאה שלו לא תחסל את מקצוע ה"בריסטה", אם כי החזון שלו סותר את עצמו: "הם יוכלו לעשות עוד דברים, כמו לנקות ולמלא. תהיה להם עבודה יותר מהנה".