|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
חזית מנזר רטיסבון בירושלים צילום נחלת הכלל

רצח השומר הקראי במנזר רטיסבון בירושלים

ב-9.9.56 נמצאה במנזר רטיסבון, ברחוב שמואל הנגיד בירושלים גופתו המרוטשת של אליהו סינאני בן ה-64, שומר המנזר בין העדה הקראית. קופסת סוכריות ממולכדת בה הונח רימון נשלחה אליו וכשפתח אותה התפוצץ הרימון והרגו. הסתבר כי הרקע לרצח רומנטי
09/02/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות

מידי פעם "צולל" אני אל פרשיית עבר היסטורית בתולדות מדינת ישראל, שעם השנים נשכחה כלא הייתה ורק מעטים זוכרים ויודעים עליה. הפעם ברצוני לשתף הקוראים בסיפור פרשת הרצח במנזר רטיסבון בירושלים ברחוב שמואל הנגיד 26 (ליד בית הכנסת "ישורון") שהתרחש ב-9 בספטמבר 1956, ובו נרצח אליהו סינאני שומר המנזר, לאחר שפתח חבילה ממולכדת שנשלחה אליו.
אור ליום ב', 29 במאי שנת 1955 בשעת לילה התפוצץ רימון ברחוב שמואל הנגיד לא הרחק משער מנזר רטיסבון וכתוצאה מכך נפצעו שלושה צעירים וצעירה. שניים נפצעו קשה ושניים קל. בעיתון דבר מיום 31 במאי 1955 מתפרסמת ידיעה על האירוע תחת הכותרת: "ההתפוצצות בירושלים עטופת מסתורין". בידיעה נאמר: "התפוצצות שגרמה לפציעתם של שלושה צעירים וצעירה אירעה אור ליום ב' ברחוב שמואל הנגיד בירושלים, עודנה עטופה מסתורין. המשטרה פתחה בחקירה נמרצת לגילוי סיבתה". הפצועים הועברו ל"שערי צדק". הפצועים קשה הם ישעיהו הדרי, בן 21 המשמש משגיח בישיבת "מרום ציון" בשכונת בית וגן, מאיר מלכי פקיד בדואר. שני הפצועים האחרים הם יעקב כ"ץ בנו של הרב כץ ממשרד הדתות וארוסתו שרה קוק בת 18, בתו של הרב קוק מטבריה.

בתחילת חקירה המקרה חשדה המשטרה כי הפצועים משתייכים למחתרת דתית קיצונית והיו בדרכם למשימת פיגוע במוסד כנסייתי כלשהוא או באטליז המוכר בשר טרף או משהו מסוג זה ואירעה להם "תאונת עבודה" והרימון התפוצץ בידיהם. הפצועים טענו כי אין להם מושג מי השליך את הרימון. בפרשת נעצרו שני בחורי ישיבה מירושלים. וזאת לאחר שיצאו מביתו של אחד הפצועים יעקב כ"ץ, שאצלו ביקרו לאחר צאתו מבית החולים. שני תלמידי הישיבה נעצרו על-ידי המשטרה בעקבות הודעה של דיירת הגרה בסביבת מקום ההתפוצצות, שמסרה למשטרה, כי שעות מספר לפני ההתפוצצות הרימון, הבחינה בצעיר ששוטט בחצר מנזר רטיסבון כשהוא מחזיק בידו מקל ומחטט במקל בין האבנים. לדברי האישה, אמר לה הצעיר בתשובה לשאלתה, כי הוא מחפש חלקים של פצצה. שני בחורי הישיבה שנעצרו הועמדו למסדר זיהוי בפני הדיירת, כדי שתזהה את הצעיר בעל המקל ביניהם, אולם לאחר שהאישה לא זיהתה איש שוחררו הצעירים.
אחד מהפצועים ישעיהו הדרי לימים ראש ישיבת "הכותל" ברובע היהודי של ירושלים, סיפר בזמנו לכתב מעריב מרדכי אלקן כי ליד חדרו בבית החולים ניצבו בלשים לראות מי מבקר אצלו. "הילכו שמועות ורינונים ורכיל עלי "אומר הרב הדרי.

במשך כשנה וחצי נותרה השלכת הרימון שגרמה לפציעת שלושת הצעירים והצעירה, בגדר "תעלומה מסתורית" עד שפוענחה במהלך חקירת ופיענוח רצח השומר אליהו סינאני .

סיפור רצח השומר אליהו סינאני

למחרת ראש השנה בתאריך 9 בספטמבר שנת 1956, נתקבלה הודעה בתחנת המשטרה על פיצוץ בביתן שומר מנזר רטיסבון, כוחות המשטרה שהגיעו למקום, מצאו, את גופתו של השומר אליהו סינאני ולידו שרידי רימון "מילס" בריטי ושרידי ממתקים פזורים בקרבת הגופה. בתחילת החקירה סברו החוקרים כי מדובר באסון ולא ברצח. "מי ירצה להרוג אדם מבוגר העובד כשומר במנזר רטיסבון, שאלו, תמהו החוקרים.

אליהו סינאני השתייך לעדה הקראית בישראל הוא התגורר בעיר העתיקה בירושלים שם הייתה לעדה בית כנסת קראי בשם "ענן הנשיא" ונפל בשבי עם לוחמי הרובע היהודי, כאשר חזר מהשבי התערב הנשיא יצחק בן צבי שהיה מקורב לעדה הקראית כחוקר עדות ישראל הפזורות בעולם ודאג לסדר עבורו את עבודה כשומר מנזר רטיסבון, מחקירת רצח השומר שנוהלה על-ידי הקצין אליעזר שילוני התברר כי הרימון הונח בתוך קופסת קרטון שבתוכה הוכנסו סוכריות. ניצרת הרימון הוצאה בצורה כזו שיתפוצץ עם פתיחת הקופסא. בימים הראשונים לחקירה המשטרה לא הצליחה למצא קצה חוט ממשי שיביא לפיענוח הרצח. לקופסא הממולכדת הייתה מצורפים מעטפה ובה כרטיס ברכה לראש השנה בחתימת משפחת,‬ "ששון‭."‬ על המעטפה נכתב בכתב יד, שם וכתובת הנמען. המשטרה הבינה מכרטיס הברכה והמעטפה, כי קופסת הסוכריות הממולכדת נשלחה מחנות ממתקים או מעדנים כלשהי. במהלך החקירה כך מסרה המשטרה לעיתונות דאז, נחקרו 280 איש בירושלים אשר שמם הוא ששון. כמו-כן נבדקו חנויות מכולות ומעדנים ‬

כשבוע לאחר הרצח, מסר אב המנזר למשטרה מכתב אנונימי, כתוב במכונת כתיבה, שהתקבל במנזר ב־‭17.9.56‬ והיה ממוען לבנו של הנפטר, אברהם סינאני. במכתב נכתב: "האם אתה מאושר שאביך נרצח בגללך. אברהם סינאני, עד סוף כל הימים תזכור שאתה אשם. בגללך הוא נרצח. זאת הייתה הנקמה".

כאן החל מתפתח מפנה משמעותי בחקירה. בעקבות חקירת בני משפחה ואחרים התברר כי אברהם סינאני, בנו של הנרצח על-אף שהיה קראי הציג עצמו כיהודי והיה בקשר רומנטי עם שושנה בראזני צעירה יהודייה. ייתכן שהשניים אף עמדו או תכננו להינשא. השומר הנרצח אליהו התנגד ככל הנראה למערכת היחסים בין בנו לשושנה. לבסוף עזב אברהם את שושנה התחתן עם צעירה מטורקיה ועבר להתגורר בטורקיה. שושנה בת ה-21 חיילת בחיל-הים נעצרה לחקירה. בחיפוש בחדרה בבסיס חיל-הים בחיפה בו שירתה נמצאה ניצרה של רימון "מילס" מספר צעירים שהיי בידידות עם חיילת זו נעצרו ונחקרו. מהם נשארו שנים במעצר. סאלח מזרחי צעיר בן 22 עובד סבלות משכונת זיכרון-יעקב ופנחס פנחסי בן 20 משכונת תל ארזה בירושלים. בחשד כי סייעו לברזאני לקנות את חבילת הסוכריות והשיגו עבורה את הרימון. גרפולוגית שהתבקשה על-ידי המשטרה לבדוק ולהשוות את כתב ידה של ברזני עם כתב היד על החבילה הממולכדת קבעה כי כתבי היד זהים, כמו-כן זיהתה כי המכתב המודפס שנשלח אל אב המנזר הודפס במכונת כתיבה של בסיס חיל-הים בחיפה. חנות הממתקים ברחוב יפו בירושלים שממנה נשלחה החבילה אותרה לאחר מאמץ רב. המוכר בחנות מיכאל שטרנהאו צעיר הלומד באוניברסיטה העברית בירושלים סיפר לחוקרים כי בבוקר הרצח צעיר וצעירה קנו בחנות בה עבד קופסת סוכריות מיכאל זיהה את סלאח כצעיר שקנה את קופסת הסוכריות אך לא זיהה את שושנה וטען כי הוא בעיקר דיבר עם הצעיר סאלח.

פיענוח פרשת השלכת הרימון

אחד הצעירים שנעצרו בפרשה, פנחס פנחסי הכחיש קשר לרצח השומר אולם הודה כי הוא ושושנה השליכו ביחד בחודש מאי 1955 את הרימון שהביא לפציעת ארבעה צעירים ברחוב שמואל הנגיד בירושלים. לדבריו הוא אהב את שושנה מאוד אך היא הייתה אדישה כלפיו והשפעתה עליו הייתה גדולה. באחד הימים ביקשה מימנו שישיג לה רימון בטענה כי היא רוצה לעשות מהרימון צעצוע והוא במסגרת שירותו כחיל השיג לה רימון. ב-29 במאי 1955 כשישבו בשעת לילה באזור ברחוב שמואל הנגיד ראתה שושנה עוברים ושבים וחשבה כי היא רואה את חברה לשעבר אברהם סינאני בין העוברים והשבים ולחצה עלי לזרוק את הרימון לעבר העוברים ושבים. פנחסי הועמד לדין וביקש להקל בעונשו בטענה כי שושנה ברזני "כישפה אותי". לא ידעתי מה אני עושה" את פנחסי ייצג במשפט ידי עורך דין ש.תמיר. בית המשפט התרשם כי מדובר במעידה חד-פעמית וגזר עליו ב-14. במאי 1957מאסר 3 שנים בגין השלכת הרימון השופטים ציינו בגזר דינם כי התרשמו כי הנאשם הוא אדם נורמטיבי ביסודו איש עובד וחרוץ שהיה נתון להשפעה חזקה של שושנה ברזני.

המשפט הרצח גזר הדין

משפטם של שושנה ברזני וסאלח מזרחי שהואשמו ברצח השומר אליהו סינאני התנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים בפני השופטים הנשיא התורן, צ.ע בקר, מ.גולן וי.ווינר. על ברזאני ומזרחי הגנו שני סנגורים ידוע שם. את ברזני יצגו - אשר לויצקי וג.ראובינוף ואת סאלח מזרחי ייצג משרד שלמה תוסיה-כהן. את התביעה ייצג פרקליט מחוז ירושלים עזרא הדיה. אולם בית המשפט היה מלא מפה לפה בקרובי משפחתם של הנאשמים שעקבו בעניין אחר הדיונים.

סנגורה של הנאשמת ברזני ניסה לטעון למצב נפשי לא תקין של הנאשמת ברזני, אולם התביעה הביאה חוות דעת פסיכיאטרית של ד"ר ראובן מאיר, מנהל בית החולים הממשלתי לחולי נפש בבאר יעקב, שקבע ששושנה ברזאני הייתה מודעת למעשיה. בפברואר 1958 ניסתה ברזני להצית את תא המעצר שלה. סוהר דיווח כי הבחין בעשן היוצא מתא מעצרה של ברזני וכשהגיע למקום הבחין במזרונה הבוער כשהיא עומדת לידו ובידיה גפרורים.

ביום ג' 16 בדצמבר 1958 הרשיע בית המשפט את ברזאני ומזרחי ברצח בכוונה תחילה וגזר עליהם עונש מאסר עולם. השניים הגישו ערעור לבית המשפט העליון אך זה דחה עירורם דחה את ערעורם

הנשיא דאז יצחק בן צבי קצב את עונשם של ברזאני ומזרחי ל-18 שנות מאסר. במהלך ישיבתה בכלא כתבה האסירה שושנה ברזני ספר "יומנה של אסירה" שיצא לאור בהוצאת ספרים ידועה. בניכוי שליש מתקופת המאסר בגין התנהגות טובה שוחררו ברזני ומזרחי ב-23 במרס 1966, לאחר תשע שנים וחצי בכלא.

מעניין מה עלה בגורלם של שושנה ברזני וסאלח מזרחי ופנחס פנחסי לאחר השחרור מהכלא. לפי החישוב של, בהנחה שהם בחיים, הם צרכים להיות כיום בני 90 לערך. האם הקימו משפחה. מי שיודע מוזמן לשתף במדור התגובות. שבצמוד לכתבה.

תאריך:  09/02/2017   |   עודכן:  09/02/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רצח השומר הקראי במנזר רטיסבון בירושלים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכה כרמון
11/02/17 22:53
2
תיקון ועדכון*
11/02/17 23:09
3
אותו הרחוב
14/02/17 16:30
4
בניה
27/02/17 15:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החיים ממשיכים במסלולם, כאן בארה״ב של אחרי-אובמה.
09/02/2017  |  ארי בוסל  |   כתבות
"שירות לקוחות" היא מהתלה תיאטרלית העולה בבית צבי ברמת גן והעוסקת בפתרון מקורי לפתרון בעיות שכר במשק. מאיה שעיה כתבה את המחזה וביימה אותו, מאירה באמצעותו על חייהם הנוגים של עובדים הזקוקים נואשות לפרנסה ומה שהם עלולים לעשות, כדי לא למצוא עצמם נטולי יכולות כלכליות.
09/02/2017  |  חיים נוי  |   כתבות
במבט חיצוני על בני הזוג נגלה לנגד עינינו מחזה מעורר תמיהה והתפעלות - מה גרם לשני אנשים כל-כך שונים לקשור את גורלם יחד עד יומם האחרון?
09/02/2017  |  הראלה ישי  |   כתבות
עוד לפני שנולדו במדינה מסעדות של גורמה, כיכבו בה לרוב מסעדות מזרחיות עממיות, שהגישו בעיקר בשרים על האש, בצד פיתות עם חומוס וטחינה. בינתיים זרמו בים מים רבים, ובחלוף השנים הן איבדו את כתרן. ונותרו בחזקת כוכבות ליגה ב'.
09/02/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
כמו גילוי נאות, כמו וידוי, כמו היחשפות: הנה היא אוזרת כוח חדש, היא פותחת את לבה ומצהירה בפנינו, אף עושה זאת על גב הספר - לפני הכנסנו לתוכו - כדי לידֵע אותנו ולהכין אותנו אל מה שבאה לומר, ואיך באה לומר, ומדוע באה לומר לנו את דבריה:
08/02/2017  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il