|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
[צילום: דראי רובינשטיין]

החופש לעשות כטוב בעיניכם

רק ביער הקסום ניתן לכל הסובלים מעושק, שיעבוד ואיבוד הקשר האנושי להיות חופשיים לעשות ככל העולה על רוחם ולהיות הם עצמם. המחזה של שייקספיר שמעלה תיאטרון הקאמרי בפעם החמישית, מרענן בעיצובו ובגישה החדשנית שלו ומעמיד את המחזה כאבן-דרך בתיאטרון שלנו
12/02/2017  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: רדי רובינשטיין]

שני עמודי תווך מהפכנים מובילים את המחזה הפעם בגישה הכה נון-קונפרמיסטית שלו והם: הערך הנוסף והכה מוצק של המוזיקה, שגדול המלחינים הישראלים כיום, וזוכה בעשרות פרסים, יוסף ברנדנשווילי יצר למחזה: מוזיקה המעניקה יותר משמעות לכל קטע בהצגה מאשר כל דבר אחר. היא מדברת, סוחפת אותך, גורמת לך לנוע ולרצות לרקוד יחד עם השחקנים, במיוחד בקטעי המחול של הדמויות ביער, כי יש בה את הסממן מלא השמחה והעליצות, המשותף גם למוזיקה הצוענית ולמוסיקת הכלייזמרים היהודים. המוזיקה במחזה זה, מאפיינת יותר מכל את המשמעות של האמירה בדבר השחרור מהכבלים של החיים בעיר הגדולה, תחת שלטון עריץ הגוזל את רכוש נתיניו וקרוביו. כי ביער הכל אפשרי: חיים ללא מחויבויות של העמדות פנים, מהחובה לעטות מסכות הן בהתנהגות והן בבגדים, והצביעות השולטת.

הגורם השני המהפכני כמעט, שכה בולט בהצגה, הוא - השחרור מהצורך בתפאורות הכבדות המצריכות הנעה כדי להחליפן, וגוזלות זמן יקר ההולך לאיבוד ומייגע את הצופים. זאת - הודות לשימוש הגובר והולך בהצגות רבות כיום, וכאן - מקבל את מלוא עוצמתו: השימוש בווידאו תוך הקרנתו על גבי עמודים, כך שהמקום, האווירה ומזג האויר והשעות ביום או בלילה, מתחלפים כאן ללא הרף.

את הווידאו ארט המשמש כלי-עזר לתפאורנית לילי בן נחשון (במקום השימוש בעבר בריהוט והחפצים) - יצר יואב כהן המנוסה והיצירתי שמגיע לו שאפו. עננים, גשם, סערה, ומה לא - נראים על גבי העמודים המוצבים מפוזרים על פני הבמה ונשמעים בקולות הרקע, ומעניקים את תחושת הריאליזם לקהל הצופים, שמתמזג עם התחושה. גדולתו של הבימאי הצעיר והמחונן אודי בן משה מתבטאת גם בשימוש ביצורים חצי אנושיים וחציים בעלי ראש חיות- איילים. מה שמזכיר את ציורי הצייר השוייצרי פיוזלי שנושאי הפיות והשדונים במחזות שייכספיר היוו נתח חשוב ביצירותיו במאה ה18-19. חבל רק שהתאורה הסטטית ללא פולו אפ מותירה חלק ניכר מהזמן את השחקנים בלא תאורה נאותה.

בנוסף לשני הגורמים הראשונים, הגורם השלישי, שאף הוא חשוב ביותר במעשה המירקחת של המחשת המחזה הוא בימויו מלא הדמיון, המעוף והכשרון של אודי בן משה. כמו קונצרט-מאייסטר הוא מנצח על כל השחקנים, כאילו היו כלים בתזמורתו, וגורם לכל אחד ואחד מהם לתת את המירב שמצוי בתוכוֿ:

מאוהד שחר, המשחק בתור הדוכס שנושל מנכסיו בידי אחיו, הוא משיל את כל מה שכפו עליו התפקידים הכה רציניים, מכופתרים ומעונבים שמילא כל שנותיו בתיאטרון. הפעם, אוהד משתחרר מהסטיגמה של הדמויות במחזות קלאסיים ושל איבסן, וביער הקסום של שייקספיר הוא חופשי, בוטח בעצמו ומשוחרר מהצורך "להציג". הפעם רואים את אוהד שחר בשיא כשרונותיו, מחצין ברוב קסמו את תחושת השחרור הנדרשת מהתפקיד ומעצמו גם יחד. הקסם של היער פעל גם עליו.

שמוליק ווילוז'ני כז'אק, מתבודד מלנכולי, המשמש לשייכספיר כפה, באחד המונולוגים החשובים ביותר, אם לא החשוב ביותר בכל מחזותיו - של "כל העולם במה וכולנו שחקנים", עושה כאן את הסצינה החשובה ביותר בהצגה. הצופה נשאר פעור פה, ומתרגש יותר מכל הפעמים שראה את המונולוג "להיות או לא להיות" במחזה "המלט". ווילוז'ני, שחקן קלאסי שפרח בקלאסיקה בשנים שעשה בהבימה, אך הצלחתו הפנומנלית ב"משרתם של שני אדונים" שם, וב"חקירת מותו של אנרכיסט מפוקפק" הביאה בהמשך למיצובו ככוכב לתפקידים קומיים יותר מאשר דרמטיים במשך שנותיו בקאמרי. הפעם, ב"כטוב בעיניכם" הוא זוכה למלא את התפקיד המשמעותי ביותר במחזה החצי-סוריאליסטי הזה, באמירות הנצחיות המופלאות ביותר של גדול המחזאים האנגלים מהמאה ה-16, ולהיות לשופרו של שייקספיר החודר היישר ללב כל צופה.

שחקנים נוספים המוצלחים כל כך במונולוגים שלהם, זוכים הודות לכך לסחוף את הצופים למחיאות כפיים סוערות באמצע ההצגה, כמו היה זה מחזמר. כך נדב אסולין בדמות השוטה, ליצן החצר, שמדגים כאן כשרון קומי אדיר, והוא אחד החשובים בהצגה זו; כך מרשימים מאוד אסף סולומון (שחקן דרמטי מהמעלה הראשונה, עם נוכחות בימתית בולטת ביותר) בדמות אוליבר, בנו של הדוכס המנוח, שכשרונו כה רב, עד שהוא מאפיל על בני זוגו בדיאלוגים. אולה שור-סלקטר היא מחמל הנפש של הצופים במחזה, מתוקה וכובשת כבת הדוכס שנושל ונמלטה ליער בתחפושת גבר, המצליחה לתעתע באהובה בן הדוכס, אורלנדו (אודי רוטשילד) שתר אחריה, תוך שהיא עושה שימוש במינעד קולה העמוק, בבגדים הגבריים המשלומפרים, ותוך שימוש בתכסיסים הסוחטים צחוקים מהקהל. דמותה היא למעשה מימוש נטיתו של שייקספיר לשזור את תעתועי חילופי הזהויות תוך החדרתן למחזות רבים שלו. זו דרכו של המחזאי להעביר ביקורת על הצביעות האנושית והעמדות הפנים של בני האדם.

ערן מור, שחקן שכה בלט ב"איש קטן מה עכשיו?" ובשלל ההצגות השייכספיריות ברקורד שלו, בולט כאן בתפקיד לה-בו, מאנשי החצר של הדוכס פרדריק כששניהם - אוהד שחר, ערן מור, וכן אסף סולומון, אולה שור, וכמובן ווילוז'ני - כולם בוגרי בית צבי לשעבר. ערן שראל מרשים ביותר בעצם הופעתו אפילו ללא צורך רב באמירה. דמותו היא הכל: שומר הראש האימתני של הדוכס פאר אכסלאנס. דנה מיינארט כבת הדוכס פרדריק, חמודה ביותר עם כל השטיקים הנשיים הדרושים, מיה לנדסמן העגלגלה כרועת הכבשים, שהיא משאת נפשו של השוטה, זוכה לסצינות קומיות ביותר. כך גם מצהילה את הצופים סצינת הכבשים, בה בא לידי ביטוי כשרונו הפנומנלי של הבימאי בתיזמור החמישיה הכה קומית. נטע פלוטניק החטובה זוכה גם היא בחתן (יובל סגל) לקראת נישואי כל זוגות האוהבים בסיום המחזה, שלומי אברהם ככומר חבקבוק,(שהוא בבחינת לעג לכמורה) ושומרי ראשו של הדוכס - זיו קלייר, ישי בן משה וניר ברק הססגוניים מוסיפים את חלקם לתמונה העשירה. והכל כה נפלא הודות לתרגום המבריק והעסיסי של דן אלמגור שנוסך בטקסט המון חיות ועליצות .

הצגה מופלאה בבימוי, עיצוב ומשחק מעולים, שאינה דומה לאף הפקה אחרת שלה. חוויה בלתי רגילה ברמה בינלאומית.

תאריך:  12/02/2017   |   עודכן:  12/02/2017
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"כטוב בעיניכם" העולה בהפקה חדשה בתיאטרון הקאמרי הוא מעדן שייקספירי וחוויה תיאטרלית נעימה.
12/02/2017  |  חיים נוי  |   כתבות
לאור המחלוקת בנוגע לחוק ההסדרה חשוב להזכיר שהתנועה הציונית רכשה אדמות בארץ מערבים שמכרו אדמות מרצונם במחיר מלא ואף פיצתה את האריסים שישבו על האדמה שנקנתה.
12/02/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
רק שלוש מ-58 הדיוויזיות של הצבא האמריקני מוכנות למלחמה. 53 ממטוסי חיל-הים האמריקני אינם יכולים לטוס; ובחיל-האוויר האמריקני חסרים 723 טייסי קרב; ובנחתים חסרים 3,000 איש. את התמונה העגומה הציג אדמירל ויליאם מוראן ביום שלישי בפני ועדת בית הנבחרים לכוחות מזוינים. "אנחנו בלא כספים, ואיננו יכולים לטפל במחסור, הסביר אדמירל מוראן את דאגות הקצונה הבכירה ביותר בארצות-הברית. הוא וגנרלים אחרים ביקשו לבטל את הסד, שהוטל על תקציבי הכוחות המזוינים עוד בשנת 2011.
11/02/2017  |  אביתר בן-צדף  |   כתבות
המיליארדר ארנון מילצ'ן הופך במהירות גדולה מחבר קרוב במשך כ-20 שנים לבני הזוג נתניהו, ליריב מר - כזה שיכול לפגוע בהם קשות. ולאו-דווקא בגלל שמסר את העובדות-ראיות בחקירתו במשטרה, אלא בשל מה שמסתמן: ניסיון מצד מילצ'ן להרחיק עצמו מכל חשד לקיום יחסי שוחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.
11/02/2017  |  יואב יצחק  |   כתבות
ככל שאנו מתקדמים בציר הזמן, הולכים ומתבררים פרטים נוספים המעידים על הצחנה העולה מהתנהלותם האישית של בני הזוג נתניהו בפרשת המתנות מאיל ההון ארנון מילצ'ן (סיגרים, משקאות, תכשיט) ומגורמים נוספים. העדויות על-כך שהם גם ביקשו מתנות, נוסף על אלו שקיבלו, מטרידה. העובדה שנתניהו "לא ידע" על קרטוני-שמפניה שקיבלה רעייתו שרה לביתם בקיסריה ו/או למעון ראש הממשלה בבלפור-ירושלים, נוגעת יותר לשאלה: האם מסוגל נתניהו לדרוש מרעייתו ומילדיו להתנהג באופן הולם בבית ראש הממשלה. בכל מקרה, בין שמדובר בנימוק אמיתי ("לא ידעתי") ובין אם מדובר בתואנה בעייתית, יכול נתניהו להסתמך בטיעונו "לא ידעתי" על תקדימים מן העבר הלא כל-כך רחוק: היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין "לא ידע" שרעייתו מעסיקה עובד זר כגנן, שלא כדין; וכך גם אהוד ברק, ש"לא ידע" שרעייתו מעסיקה בביתו עובדת זרה. בשני מקרים אלה הועמדו הנשים לדין ושני אישים אלה נחלצו מכתב אישום, מה שלא מנע מהם להטיף לאחרים. בושה כבר אמרנו?
11/02/2017  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il